Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innkalt til drøftelsesmøte. Trenger hjelp


Vygotsky

Anbefalte innlegg

Jeg setter spørsmålstegn ved ledelsen som truer med avskjed rett ut av det blå. Man tuller ikke med folks liv på den måten. Kunne vel bare bedt om et avklaringsmøte eller noe lignende.

Drøftingsmøtet er eit avklaringsmøte. Etter AML skal drøftingsmøtet avholdast før ledelsen har gjort seg opp ei meining om kva som skal bli konsekvensen.

 

I dette tilfellet ser det ut som at alt har gått etter boka. Det er kalt inn til drøftingsmøte, og ein har ganske raskt konkludert med at denne saka er grunnlaus.

 

Drøftingsmøte er ikkje synonymt med å få ein oppsigelse, drøftingsmøte er berre eit møte der begge sider skal møtast for å drøfte saka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som fortsatt er litt skummelt er at han skulle kalle inn hun anklageren igjen, fordi ting ikke ga mening lenger etter jeg fikk sagt mitt. Så for alt jeg vet kan det komme mer, noe som er en slitsom tanke. Nå er det slik at det kun blir ord mot ord, men unntak av de meldingene hun sendte meg rett før, noe jeg er veldig takknemlig for at jeg har. Det jeg har minst lyst til nå er et møte med anklageren hvor hun kommer til å beskylde meg for masse rart (Dialogmøte?) og jeg må beskytte meg mot alt. Er det greit å nekte et slikt møte? med bakgrunn at det bare blir drittslenging og ord mot ord. Det blir ihvertfall flere møter. 

 

Når det kommer til hvordan jobben har håndtert dette er jeg ganske fornøyd med unntak av de kalte det drøftelsesmøte og ikke ga meg noe info om møtets natur.

 

Jeg har jo vurdert å rapportere henne tilbake mtp at hun er like skyldig som meg, jeg har blant annet lagd en liste over alt hun har gjort og sagt og den er ganske lang og like grov som ting jeg har sagt. Jeg har også blitt anbefalt å anmelde henne for falskt beskyldninger og ærekrenkelse, men jeg har ærlig talt lyst til å bare bli ferdig med dette. Dette kommer jo også garantert til å spre seg som ryker på jobben, noe som også er ubehagelig tanke, da de fleste sympatiserer med jenter i disse situasjonene. Ikke særlig kult at alle vet at jeg har blitt beskyldt for seksuell trakassering. 

 

Noen anbefalinger hvordan jeg burde ta dette videre? Det blir garantert flere møter, hvordan natur de blir er dessverre uvisst. 

Endret av The_Rp
Lenke til kommentar

Jeg ville latt dette ligge, var jeg deg. Du har integriteten i behold og har ikke gjort noe galt, ikke bli med på en sølekrig.

 

Når det gjelder hva jobben kalte møtet, så kalte de det et drøftelsesmøte fordi det var et drøftelsesmøte. Som The Avatar sier, jobben har gjort alt etter boka her.

 

Ser ikke hva du skal anmelde for, ærekrenkelse er ikke lenger en ting fra 1. oktober 2015 av.

Endret av henrikwl
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg ville latt dette ligge, var jeg deg. Du har integriteten i behold og har ikke gjort noe galt, ikke bli med på en sølekrig.

 

Når det gjelder hva jobben kalte møtet, så kalte de det et drøftelsesmøte fordi det var et drøftelsesmøte. Som The Avatar sier, jobben har gjort alt etter boka her.

 

Ser ikke hva du skal anmelde for, ærekrenkelse er ikke lenger en ting fra 1. oktober 2015 av.

Joda, forsåvidt enig. Kommer nok ikke til å ta dette videre, men fint å ha flere alternativer sånn i tilfelle.

 

Æreskrenkelse er ikke straffbart, men man kan fortsatt kreve erstatning under et sivilt forhold såvidt jeg har forstått, men er nok ikke noe jeg tar videre om jeg kjenner meg selv.

Lenke til kommentar

Vær så saklig og ryddig du bare kan ovenfor arbeidsgiveren. Du har allerede sagt ditt og arbeidsgiveren tok det pent. Du er ikke tjent med å anmelde det eller "ta tilbake" på annen måte.

 

For din egen del bør du blokkere henne alle steder du kan for å hindre at hun tar kontakt videre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Drøftingsmøtet er eit avklaringsmøte. Etter AML skal drøftingsmøtet avholdast før ledelsen har gjort seg opp ei meining om kva som skal bli konsekvensen.

I dette tilfellet ser det ut som at alt har gått etter boka. Det er kalt inn til drøftingsmøte, og ein har ganske raskt konkludert med at denne saka er grunnlaus.

Drøftingsmøte er ikkje synonymt med å få ein oppsigelse, drøftingsmøte er berre eit møte der begge sider skal møtast for å drøfte saka.

Hvorfor hopper du over det faktum at det ble truet med oppsigelse, som var hovedpoenget mitt?

Lenke til kommentar

Hvorfor hopper du over det faktum at det ble truet med oppsigelse, som var hovedpoenget mitt?

Det har vært avholdt et drøftelsesmøte for å finne ut av om det var grunnlag for oppsigelse/avskjed. Det er standard protokoll når det kommer alvorlige beskyldninger.

 

Det har ikke vært noen direkte trusler inne i bildet så vidt jeg forstår Ts.

Lenke til kommentar

Folk står fritt til å tolke ting som de vil, men "mulig oppsigelse" ansér i hvert fall jeg som en klar og tydelig trussel. Er det intelligent lederskap, så går de frem på en mer empatisk måte.

De kan selvfølgelig kun nevne at de kaller inn til et møte etter 15.1 i arbeidsmiljøloven, så må man selv lese seg opp på hva greia er. Jeg synes i allefall det er greit at de også nevner det i sort/hvitt og, isteden for å «skjule» det bak lovparagrafer. Det er formkrav på innkallelser til slike møter, å bare kalle inn til et drøftelsesmøte uten å nevne hvorfor er ikke greit.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det som fortsatt er litt skummelt er at han skulle kalle inn hun anklageren igjen, fordi ting ikke ga mening lenger etter jeg fikk sagt mitt. Så for alt jeg vet kan det komme mer, noe som er en slitsom tanke. Nå er det slik at det kun blir ord mot ord, men unntak av de meldingene hun sendte meg rett før, noe jeg er veldig takknemlig for at jeg har. Det jeg har minst lyst til nå er et møte med anklageren hvor hun kommer til å beskylde meg for masse rart (Dialogmøte?) og jeg må beskytte meg mot alt. Er det greit å nekte et slikt møte? med bakgrunn at det bare blir drittslenging og ord mot ord. Det blir ihvertfall flere møter. 

 

Når det kommer til hvordan jobben har håndtert dette er jeg ganske fornøyd med unntak av de kalte det drøftelsesmøte og ikke ga meg noe info om møtets natur.

 

Jeg har jo vurdert å rapportere henne tilbake mtp at hun er like skyldig som meg, jeg har blant annet lagd en liste over alt hun har gjort og sagt og den er ganske lang og like grov som ting jeg har sagt. Jeg har også blitt anbefalt å anmelde henne for falskt beskyldninger og ærekrenkelse, men jeg har ærlig talt lyst til å bare bli ferdig med dette. Dette kommer jo også garantert til å spre seg som ryker på jobben, noe som også er ubehagelig tanke, da de fleste sympatiserer med jenter i disse situasjonene. Ikke særlig kult at alle vet at jeg har blitt beskyldt for seksuell trakassering. 

 

Noen anbefalinger hvordan jeg burde ta dette videre? Det blir garantert flere møter, hvordan natur de blir er dessverre uvisst. 

 

Synes ikke du skal begynne å anmelde noen for noe. Er vel bedre å bare holde seg unna henne i den grad det går. Vi vet jo kun din presentasjon av det hele. Og det kan være fristende å nikke seg enig i om at hun kanskje er "bat shit crazy", men det vet en jo ikke noe om bare i fra din presentasjon.

 

Jeg synes heller at du skal forholde deg rolig, vennlig og behersket, så går nok dette over til slutt. Kanskje du også skal gjøre det tydelig at du kun var ute etter å ha et vennskap når ting har normalisert seg og byr seg? At du skulle ønske det ikke skulle ha blitt som det ble. Kanskje du også skulle fortalt arbeidsgiveren din at du ikke ønsker mer tett kontakt med henne enn hva jobben måtte kreve av deg.

 

Et alternativ kunne jo vært å søkt seg jobb hos et konkurrerende vekterselskap, nå når du har en fot innenfor yrket. Ikke fordi du må, men kanskje for at det er enklest sånn? Eller også i alternative yrker. Om du spiller med åpne kort til arbeidsgiveren, så kan det jo hende de blir lettet dersom du skulle klare deg godt på neste jobbintervju. De har jo ikke noe spesiellt negativt på deg, og burde sånn sett gi en helt ok referanse vil jeg tro. Vekteryrket består ofte av mye gjennomtrekk, så akkurat det er de nok veldig vant med. At det er mye studenter og sånn som ønsker seg en enkel jobbstilling hvor det på enkelte oppdrag kanskje til og med går an å smålese litt innimellom at du utfører jobben så godt du kan samtidig. Det varierer nok veldig fra oppdrag til oppdrag hvor mye årvåkenhet som kreves, bare du klarer å legge fra deg bøker på et halvt sekund dersom det kreves.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var på nytt møte og er fremdeles like forvirret. Hun (anklageren) hevder fortsatt at jeg har tatt på henne på upassende måter og har gitt spesifikke eksempler, disse har jeg totalt benektet til leder da det bare er tull. Hun står fortsatt på alt jeg har sagt, jeg har jo innrømt å ha sagt mye rart, men det har som sagt vært en gjensidig sjargong her, noe som heldigvis har blitt bekreftet av flere vitner. Det som derimot er litt tungt er at hun nekter å gi seg på noe som helst og nå også vurderer å politianmeldele meg.. dette er jo noe jeg selvfølgelig helst vil unngå pga at jeg har andre ting i livet jeg må fokusere på.

Hun har heldigvis innrømt til ledelsen å ha sendt meg snapchat etter hun hadde rappotert meg. Hun har såvidt jeg vet ikke innrømt å ha spurt meg ut dagen før vårt siste skift sammen. Det kan virke som om ledelsen ser at dette ikke gir helt mening og de virker ikke til å være på hennes side, men dette blir bare spekulasjon.

Ledelsen hintet til at det muligens vil bli et dialogmøte mellom meg og henne, noe jeg virkelig ikke vil, da en mann stort sett ikke er den som får mest sympati i slike situasjoner.

Regner med at jeg må på dette dialogmøte, men er virkelig ikke gira på et møte hvor begge slenger påstander og dritt og man må sitte å forsvare seg hele tiden.

Snakket også med tillitsvalgt etter nevnt møte og han sa at det virker som om jeg ligger godt an, siden det kun er ord mot ord og at akkurat som saken er nå så kan de heller ikke gi skriftlig advarsel. Et annet tegn som kan være godt er at de har flyttet henne fra vårt skift og ikke meg (jeg vet at hun helst vil ha skiftet jeg er på nå).

Endret av Vygotsky
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De kan selvfølgelig kun nevne at de kaller inn til et møte etter 15.1 i arbeidsmiljøloven, så må man selv lese seg opp på hva greia er. Jeg synes i allefall det er greit at de også nevner det i sort/hvitt og, isteden for å «skjule» det bak lovparagrafer. Det er formkrav på innkallelser til slike møter, å bare kalle inn til et drøftelsesmøte uten å nevne hvorfor er ikke greit.

 

Poenget mitt var ikke hvordan de skjuler det bak paragrafer og lignende! Poenget mitt var hvordan ledelsen går frem overhodet! Å bruke trussel om mulig oppsigelse som grunnlag, om man skriver det i klartekst eller skjuler det bak svadaspråk, blir ett fett! Trodde dette var svært tydelig og lett å forstå.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var ikke hvordan de skjuler det bak paragrafer og lignende! Poenget mitt var hvordan ledelsen går frem overhodet! Å bruke trussel om mulig oppsigelse som grunnlag, om man skriver det i klartekst eller skjuler det bak svadaspråk, blir ett fett! Trodde dette var svært tydelig og lett å forstå.

Til det er å svare at du synes mangle kunnskap om hvor alvorlig saker om seksuell trakassering tas i arbeidslivet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til det er å svare at du synes mangle kunnskap om hvor alvorlig saker om seksuell trakassering tas i arbeidslivet. 

 

Tull! Hvis ledelsen har et visst snev av innsikt, så inviterer de begge parter til et møte hvor de snakker om det! Truer ikke om oppsigelse fra starten av! Det skaper bare masse fullstendig unødvendig friksjon til å begynne med. Hvordan skal man forvente ærlighet fra ansatte når man kommer med trusler? Da vil man jo gjøre alt man kan for å forsvare seg eller si opp uansett. Tyrannisk lederskap fordrer ikke til ærlighet.

 

Det er tydelig at DU ikke har peiling på hva du skriver om!

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle spekulere vil jeg tippe hun har noen negative ting i bagasjen som hun prøver å ta ut på deg mer eller mindre bevisst. Tipper det er to ting som spiller inn her. Hun trenger deg som "skyldig nok" for å kunne straffe deg for hva noen andre har gjort. Ting som ikke har skjedd fyller hun ut selv for at ting skal passe med å rydde opp i et tidligere forhold. Det blir litt som å forsøke å få deg til å betale noen andre sin faktura. Heldigvis virker det som om dette er gjennomskuet fordi logikken ikke henger på greip. Det virker derfor for meg som om dette gjøres underbevisst av jenta. Om du får en politianmeldelse mot deg bør vel jenta analyseres av psykolog. Det er helt avgjørende at du legger alle dine kort på bordet og ikke gjemmer unna noe i hendelsesforløpet, men sier det nøyaktig slik det er. Lyver du om noe som kan motbevises mister du fort tillit så det at du har vitner og andre som mener historien skurrer er støttende for din del. Poenget er å få jenta til å skjønne hva som er tidligere hendelser og hva som er nåværende utagering slik at du som tredjepart ikke dras inn som en tredjeperson i et drama fra fortiden så lenge du ikke har noe med dette å gjøre. Folk varierer veldig mye med hvordan dem reagerer på å bli tatt på. Man må også skille på hvor man gjør det, i hvilken kontekst og med hvilken intensjon. Det er forskjell på å røre litt på skulderen og å ta på innsiden av låret.

 

Fikk selv en dritt-sak mot meg i forsvaret hvor en paranoid kar skulle ha meg stilt for krigsrett basert på det som for meg er et noe merksnodig syn på hendelse basert på et oppdrag tilknyttet noe jeg hadde ordre om å gjøre og som allerede var avtalt og godkjent i avdelingen.

Når man blir behandlet sånn for å prøve å gjøre en best mulig jobb er det noe som skurrer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tull! Hvis ledelsen har et visst snev av innsikt, så inviterer de begge parter til et møte hvor de snakker om det! Truer ikke om oppsigelse fra starten av! Det skaper bare masse fullstendig unødvendig friksjon til å begynne med. Hvordan skal man forvente ærlighet fra ansatte når man kommer med trusler? Da vil man jo gjøre alt man kan for å forsvare seg eller si opp uansett. Tyrannisk lederskap fordrer ikke til ærlighet.

 

Det er tydelig at DU ikke har peiling på hva du skriver om!

Ja, men det er jo det de har gjort! Det er det et drøftelsesmøte er!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle spekulere vil jeg tippe hun har noen negative ting i bagasjen som hun prøver å ta ut på deg mer eller mindre bevisst. Tipper det er to ting som spiller inn her. Hun trenger deg som "skyldig nok" for å kunne straffe deg for hva noen andre har gjort. Ting som ikke har skjedd fyller hun ut selv for at ting skal passe med å rydde opp i et tidligere forhold. Det blir litt som å forsøke å få deg til å betale noen andre sin faktura. Heldigvis virker det som om dette er gjennomskuet fordi logikken ikke henger på greip. Det virker derfor for meg som om dette gjøres underbevisst av jenta. Om du får en politianmeldelse mot deg bør vel jenta analyseres av psykolog. Det er helt avgjørende at du legger alle dine kort på bordet og ikke gjemmer unna noe i hendelsesforløpet, men sier det nøyaktig slik det er. Lyver du om noe som kan motbevises mister du fort tillit så det at du har vitner og andre som mener historien skurrer er støttende for din del. Poenget er å få jenta til å skjønne hva som er tidligere hendelser og hva som er nåværende utagering slik at du som tredjepart ikke dras inn som en tredjeperson i et drama fra fortiden så lenge du ikke har noe med dette å gjøre. Folk varierer veldig mye med hvordan dem reagerer på å bli tatt på. Man må også skille på hvor man gjør det, i hvilken kontekst og med hvilken intensjon. Det er forskjell på å røre litt på skulderen og å ta på innsiden av låret.

 

Fikk selv en dritt-sak mot meg i forsvaret hvor en paranoid kar skulle ha meg stilt for krigsrett basert på det som for meg er et noe merksnodig syn på hendelse basert på et oppdrag tilknyttet noe jeg hadde ordre om å gjøre og som allerede var avtalt og godkjent i avdelingen.

Når man blir behandlet sånn for å prøve å gjøre en best mulig jobb er det noe som skurrer.

Det virker som det er en ytre faktor inne i bilde her ja. Er forsåvidt ikke så viktig for meg lenger hvorfor hun har gjort det her, da det bare blir spekulasjon.

 

Eneste jeg egentlig bryr meg om nå er å komme helskinnet fra det her. Jeg har som sagt nektet for upassende kontakt, jeg har innrømt å ta på henne, men det gikk begge veier og var aldri upassende.

 

Vi har lenge hatt en flørtende tone og tullet med mye rart og med tanke på at hun aldri har sagt ifra til verken meg eller andre om hun var ukomfortabel med å jobbe med meg så blir det rart.

 

Dialogmøte som blir neste steg er vel det jeg tenker mest på nå. Lurer litt på hvordan jeg skal opptre. Jeg vil ikke tjene noe på å sitte der og kun forsvare meg, tenker at jeg må gå litt til "angrep" selv.

Endret av Vygotsky
Lenke til kommentar

Du har i hvert fall ingenting å tjene på å eskalere situasjonen ved å gå til angrep. Da må du enten finne på ting, eller du må svare på det samme spørsmålet hun må: hvorfor sa du ikke i fra med en gang om det var så ille?

 

Hold deg rolig, avvis falske beskyldninger saklig og vis at du er den voksne parten her. Var jeg megler i en slik situasjon ville jeg fort mistet sympati for deg hvis du begynte med sølekasting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...