Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

2060 ser ut til å ligge rundt 17% raskere enn 1070. Billigste 2060 ligger på ~3800 Kr, mens det burde overhodet ikke være noe problem å få tak i et 1070 på finn.no til ~2500Kr. Så 2060 blir i dette eksempelet 52% dyrere. Eller sagt på en annen måte; for at du skal få samme ytelse per krone, så skulle ikke 2060 vært mer enn 17% dyrere enn 1070. Altså 2925 Kr. I stedet må du ut med nesten en tusenlapp ekstra. Som nok også kanskje blir en litt mer "korrekt" forskjell om vi hadde tatt overklokking med i bildet, da 1070 ser ut til å være litt bedre å overklokke enn 2060. Sammenliknbare data er dessverre ikke så lett å finne, da TPU nettopp endret programvare de tester ytelses økningen med. De benyttet BF3 når de fikk 13,4% bedre ytelse ut av 1070 FE, men Heaven Unigine når de overklokket 2060 FE for 9,5% mer ytelse.

 

Personlig kunne jeg godt forstått å betale en 1000 lapp ekstra for RT og DLSS på RTX 2080 og 2080Ti kortene. Men testene som Hardware Unboxed har utført til nå, viser at både RT og DLSS foreløpig er helt verdiløst på RTX2070. Så at det skal ha noe for seg på et enda svakere skjermkort har jeg veldig vanskelig for å se for meg.

 

På den ene siden føles det kanskje som at man får noe for den tusenlappen ekstra. Men personlig ser jeg overhodet ingen verdi i RT og DLSS for et såpass "svakt" skjermkort som 2060. Så om du har en tusenlapp ekstra som brenner hull i lommen din, ville jeg nok heller sett på finn.no hva du kan få ekstra for den der? Kanskje kan du komme opp i et GTX1080? Da er vi jo så vidt over RTX2060 ytelse, men har fremdeles 8GB med VRAM, som kan gi 1080 lenger levetid enn 2060...

Takk for en grundig gjennomgang! Bryr meg heller ikke om rt og slikt foreløpig ihvertfall, så i lys av ditt perspektiv så avventer jeg og ser om jeg kan få kloa i ett 1070 til en god pris, de dukker opp innimellom på Finn..

Har pr i dag ett 970strix, og det dekker igrunn behov foreløpig det også..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for en grundig gjennomgang! Bryr meg heller ikke om rt og slikt foreløpig ihvertfall, så i lys av ditt perspektiv så avventer jeg og ser om jeg kan få kloa i ett 1070 til en god pris, de dukker opp innimellom på Finn..

Har pr i dag ett 970strix, og det dekker igrunn behov foreløpig det også..

 

Jeg glemte i farten å ta med i beregningen at du kan velge spillet "Anthem" eller "BFV" med på kjøpet når du kjøper RTX2060, det kan jo være man ser noe verdi i. Og om man handler brukt, så får man jo bare med gjenværende reklamasjonsrett. Så et 2 år gammelt 1070 vil ha 3 års reklamasjonsrett gjenværende, mot 5 år for et nytt RTX2060. Sånn sett er det ikke sikkert det er så dumt med et nytt RTX2060 fremfor et brukt GTX1070.

 

Men det er klart, man må jo bruke de pengene ekstra uansett hvordan man snur og vender på det... Og RTX2060 kommer fremdeles til å ha "bare" 6GB VRAM...

Lenke til kommentar

Heh, jeg har visst glemt å avbestille ett sett med 2080 Ti-kort, etter jeg la inn bestilling på flere ulike modeller på komplett.no i "tørkeperioden".

 

Noen som er interessert i å kjøpe 2 stk. MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming Trio (altså non-X) til mer eller mindre full pris? Overklokker stabilt til +130 MHz core og +800 MHz minne i min maskin (med Corsair RM1000i strømforsyning - usikker på om det har noe å si for overklokking; PSU-produsentene påstår jo det fra tid til annen).

Lenke til kommentar

Heh, jeg har visst glemt å avbestille ett sett med 2080 Ti-kort, etter jeg la inn bestilling på flere ulike modeller på komplett.no i "tørkeperioden".

 

 

Gudd for en jævla løgnhals du er, alle vet at det ikke går an å glemme at man har bestilt dyre ting! Vel, slik var det ihvertfall i denne tråden når jeg fortalte jeg hadde glemt at jeg hadde bestilt kamera. :p

 

Kameraet jeg ikke har bestilt tok forøvrig ganske artige bilder av "Ze blødd redd muun!"... Vel, ihvertfall til å være et kamera jeg ikke har bestilt, og dermed umulig kan eie...  :p

 

post-29200-0-99306200-1548438278_thumb.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gudd for en jævla løgnhals du er, alle vet at det ikke går an å glemme at man har bestilt dyre ting! Vel, slik var det ihvertfall i denne tråden når jeg fortalte jeg hadde glemt at jeg hadde bestilt kamera. :p

 

Kameraet jeg ikke har bestilt tok forøvrig ganske artige bilder av "Ze blødd redd muun!"... Vel, ihvertfall til å være et kamera jeg ikke har bestilt, og dermed umulig kan eie... :p

 

DSCN0018.JPG

Alle vet at du er off topic her, og har "lånt" bildet fra internett ?

 

...og innerst inne har veldig lyst på minst ett 2080ti :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gudd for en jævla løgnhals du er, alle vet at det ikke går an å glemme at man har bestilt dyre ting! Vel, slik var det ihvertfall i denne tråden når jeg fortalte jeg hadde glemt at jeg hadde bestilt kamera. :p

Oops, her plumpet jeg visst midt oppi et vepsebol. :D Vel, vanligvis vil jeg jo være enig i at det er vanskelig å glemme dyre ting, men for akkurat 2080 Ti som ble bestilt for 5 måneder siden må jeg bare innrømme at det er mulig.

 

Najs!

Lenke til kommentar

Alle vet at du er off topic her, og har "lånt" bildet fra internett

 

...og innerst inne har veldig lyst på minst ett 2080ti :p

 

Vet ikke helt jeg, får vel ta det som et kompliment at du mener bildet mitt var godt nok til å måtte være "lånt" på Internett. :p

 

"Innerst inne"? Jeg har selvsagt lyst på ett RTX2080Ti eller to ytterst ute også jeg! Det er prisen som er for tilbakestående til at jeg klarer å få meg til å rettferdiggjøre kjøpet. Vel det, og det faktum at det ikke ser ut til å komme så og si noen spill jeg er interessert i med støtte for RT før neste generasjon RTX uansett kommer til å være nær lansering.

 

Du har sagt det selv, en av få ting jeg er enig med deg i; Man får mer verdi for pengene jo tidligere man kjøper den nye generasjonen. Dessverre kom vi jo nesten 3 måneder inn i den før det var mulig å få tak i greie kort...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Oops, her plumpet jeg visst midt oppi et vepsebol. :D Vel, vanligvis vil jeg jo være enig i at det er vanskelig å glemme dyre ting, men for akkurat 2080 Ti som ble bestilt for 5 måneder siden må jeg bare innrømme at det er mulig.

 

 

Najs!

 

Takk! Griseflaks at jeg var våken så tidlig, og fikk med meg en artikkel på nett, ellers ville jeg ikke visst om det en gang! :p Dessverre tømmer batteriet seg i rekordfart når det ikke er i bruk, så jeg begynte med flatt batteri! Rimelig stresset; 15 minutter lading, 5 bilder, 15 nye minutter med lading, 5 nye bilder... Ble ikke så mange bilder på den måten dessverre...

 

Forøvrig også griseflaks at jeg fikk tak i kameraet. Jeg la inn prisvarsel i Prisjakt, og i Juni eller Juli var det en feil i lager speilingen til Proshop, som gjorde at jeg fikk bestilt månedsvis før det ble lansert, så jeg var langt fremme i køen. Fikk beskjed om at det var meg og 3 andre som hadde bestilt før de stengte for nye bestillinger. :p Som jeg sa i tråden her; så var forgjengeren 900P utsolgt i månedsvis etter lansering. Så når jeg måtte prioritere kamera eller 2080Ti, tenkte jeg det var større sjanse for at kameraet kom til å bli vanskeligere å få tak i enn 2080Ti. Og selv om jeg ikke drømte om en så dårlig tilgjengelighet på 2080Ti, så fikk jeg likevel rett. ;)

Lenke til kommentar

Tror nok GTX > RTX i salg ganske lang tid framover. Problemet er at få vil utvikle for RTX fordi det ikke er lønnsomt pga manglende kundegrunnlag og kundene vil ikke kjøpe RTX fordi det ikke er nok software som forsvarer kjøp i forhold til pris for dem som tenker bang for the buck. Da er det basically et nisje/entusiastmarked foreløpig.

 

nVidia har jo gjort endel for å få ballen til å rulle, men markedsutviklingen tar tid og krever at en klarer å holde momentet gående i starten til det går mer av seg selv før det igjen dabber av etterhvert, slik omentrent alle høyteknologi-produkter i privatmarkedet gjør.

 

Men ser fremdeles fram til hva de klarer å få til i Metro Exodus.

Lenke til kommentar

Tror nok GTX > RTX i salg ganske lang tid framover. Problemet er at få vil utvikle for RTX fordi det ikke er lønnsomt pga manglende kundegrunnlag og kundene vil ikke kjøpe RTX fordi det ikke er nok software som forsvarer kjøp i forhold til pris for dem som tenker bang for the buck. Da er det basically et nisje/entusiastmarked foreløpig.

 

nVidia har jo gjort endel for å få ballen til å rulle, men markedsutviklingen tar tid og krever at en klarer å holde momentet gående i starten til det går mer av seg selv før det igjen dabber av etterhvert, slik omentrent alle høyteknologi-produkter i privatmarkedet gjør.

 

Men ser fremdeles fram til hva de klarer å få til i Metro Exodus.

 

Det er nok crypto miningen som føkket til dette også. Det ble for uforutsigbart, og Nvidia fikk seg en jævla smell. Folk flest forstår ikke så mye om bedriftsøkonomi. Men faktum er at crypto krasjen gjorde at Nvidia plutselig ikke solgte GPU'er lenger. Salgs "kanalen" var nemlig plutselig overfylt med en shitload Pascal kort som Nvidia allerede hadde solgt. Uten nye bestillinger stod plutselig Nvidia så og si uten inntekt. Og i bedriftsøkonomi så ville det betydd nedbemanning. Man betaler ikke ansatte for å bøye binders og drikke kaffe. Ned bemanninger kunne også betydd videre ras på børsen, dersom analytikerne ikke har tro på "redningsplanen" man må ha.  Med frykt for langvarig ordretørke har nok Nvidia satt RTX utviklingen i "overdrive", og det var "redningsplanen" demmes.

 

Det er vanskelig å se for seg noen annen god forklaring på en så rushet lansering som RTX. Jeg tror det er trygt å anta at Nvidia faktisk planla en mye senere lansering av RTX kortene. Både produksjonsfeilen med de første 2080Ti kortene, og mangelen på RTX spill titler tyder kraftig på det. Produksjonsfeil er selvsagt sånt som kan skje uansett, men som har mye lettere for å skje, når man har det travelt. Det forklarer kanskje også til en viss grad hvorfor GPU'ene er produsert på 12nm i stedet for å vente til de fikk fikset 10nm produksjonen hos Samsung i stedet. På 10nm kunne disse kortene blitt noen helt andre beist enn de ~30% med ytelsesøkning vi i stedet fikk i tradisjonelle titler.

 

Tenk hvor mye bedre lanseringen hadde vært om den liknet mer på en konsoll lansering. Ingen kan forestille seg at Sony slipper Playstation 5 med beskjed til kundene om å kose seg med Playstation 4 titler et par måneder til, så kommer det snart noen PS5 spill... Sannsynligvis i løpet av neste år... Samme med RTX, å slippe skjermkortene uten titler som i det hele tatt bruker hoved featuren til skjermkortene?... Det er jo helt bak mål når ytelsen i tradisjonelle titler er så lite imponerende til prisen de holder seg på...

 

Men når det gjelder at GTX skal selge mer enn RTX i "ganske lang tid" fremover, så tar du nok feil. Pascal solgte som varme hvetebrød i Jula. Lagrene er snart tomme, til og med for GTX1060, vi snakker om noen uker til før det begynner å tørke inn, kanskje opp til 2 måneder, men ikke lenger. Ironisk nok kunne Nvidia nesten bare ha slappet av, for der mining bobla sprakk, tok Fortnite over! :p Det kan riktignok ikke sammenliknes i volum, men samtidig; satan å mye mer fucked Nvidia hadde vært uten Fortnite. :p

Lenke til kommentar

På meg virker også lanseringen litt rushet. Det er vel bare å følge med tilgjengeligheten på kort og salg så ser en hva som skjer framover i forhold til GTX. Markedet er jo undermettet på kort foreløpig, så en vet jo ikke helt hva som skjer med etterspørsel når de får opp produksjonskapasiteten og når de får techen i et bredt vareutvalg ut i butikkene. Nykjøpere bør forsåvidt velge RTX for å safe. Materielle kostnader er nok en del høye på kortene p.g.a yield og det er mye R&D som er bakt inn i prisen også + nyhetens interesse også.

Lenke til kommentar

Heh, jeg har visst glemt å avbestille ett sett med 2080 Ti-kort, etter jeg la inn bestilling på flere ulike modeller på komplett.no i "tørkeperioden".

 

Noen som er interessert i å kjøpe 2 stk. MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming Trio (altså non-X) til mer eller mindre full pris? Overklokker stabilt til +130 MHz core og +800 MHz minne i min maskin (med Corsair RM1000i strømforsyning - usikker på om det har noe å si for overklokking; PSU-produsentene påstår jo det fra tid til annen).

Komplett har vel 60 dagers åpent kjøp fra du mottar varen/ fra den blir sendt. Så kan man ikke bare sende tilbake?

 

Rett meg om jeg tar feil her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...