Gå til innhold

Slik løser de abonnementer med fri data i andre land


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde gladelig valgt kvotefritt men begrensninger på hastighet. Abonnement uten bundling fra mer eller mindre relevante tjenester.

 

Samtidig syns jeg operatørene kan få ut fingeren og fikse avtale om innenriks roaming, slik at vi får best mulig dekning der vi befinner oss uavhengig av operatør. Evt slå sammen nettene og konkurrere på produkt og tjenester.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg hadde gladelig valgt kvotefritt men begrensninger på hastighet. Abonnement uten bundling fra mer eller mindre relevante tjenester.

 

Samtidig syns jeg operatørene kan få ut fingeren og fikse avtale om innenriks roaming, slik at vi får best mulig dekning der vi befinner oss uavhengig av operatør. Evt slå sammen nettene og konkurrere på produkt og tjenester.

Dette er noe som skjer i Danmark alt, og kommer trolig til og skje i Norge når 5G utbygging kommer for fult, ihvertfall deler av utstyret blir delt slik som fiberen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

etter all snøen her i Sør i vinter. så sa Telenor opp vårt bredbånd tilbud :-( så da har vi Mobilt bredbånd som eneste tilbud. vi gikk for Telenor sitt 200GB abonnement ettersom Telia ikke har god 4G/4G+ dekning nedi dalen her....

 

Jeg ønsker at Norge også kommer med et abonnement som man betaler for hastighet i stedet for data mengde.

ettersom jeg glatt bruker opp 200GB på kun 2 av de 4 ukene i måneden. 4K Netflix og Youtube bruker mye data :-)

jeg får i dag ca 130MBit hastighet på 4G+ nettet her hvor jeg bor.

 

Det er på tide at Telenor og Telia får litt konkurranse her i landet. (tenker ikke på de som leier seg inn på Telenor eller Telia sitt nett) slik at vi som forbrukere ikke må betale så mye. (konkurranse gir lavere pris)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke hatt noen problemer om hastigheten var begrenset til 3 Mbps da det er mer enn nok til både streaming, deling av bilder osv. Men hastigheten må selvfølgelig gå oppover etter hvert som bruksmønstre endrer seg.

 

Et tresifret antall Mbps på mobilen er totalt bortkastet for normal bruk på en mobil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor TEK tar operatørenes side her...

 

 

Altså, selskaper som ikke tjener penger vil til slutt også gå utover forbrukerene hvis man har litt tidsperspektiv.

Hvis utgiftene er så store at investorene risikerer kutt i utbytte, hvor tror du rakse besparelse skjer? 

 

Fler av de danske selskapene har i lang tid ikke invistert like mye som de ønsker i infrastruktur grunnet sviktende inntekter fra mobilmarkedet. Nå er ARPU på vei opp igjen, og seslakpene starter også opp med invisteringsprosjekter.

 

I Danmark har det i 15 år vært en kraftig krig i mobilbransjen med en nedadgående ARPU. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bra vi forsøker å bli kvitt fri bruk abonnementet her. Da er vi bare litt bedre enn USA, men heldigvis kan vi bruke de få gigabytene vi betaler for, akkurat slik vi vil, eksempelvis bare på trass.

.

 

Hva er det du syter for? Det er ingen abonnement med fri bruk i Norge. Fri bruk kommer, Chili startet å rulle den ballen. Å dra alt over på fri bruk og heller betale for hastighet er en god løsning. Da begrenses bruken automatisk for de som velger et strupet alternativ. De fleste vil ikke betale dyre dommer for ubegrenset hastighet med denne løsningen uansett.

Lenke til kommentar

5 Mbit/s er nedre grense for streaming til en 1080p TV... Ikke vær for smålåtne når dere krever noe...

 

5 Mbit/s og litt mer gjør også at man ikke konkurerer direkte mot fiber bredbånd som har 50 til 1000 Mbit/s hastighet.

 

Teleselskapene burde ønske dette velkommen da de endelig kan legge ned kobberlinjene og legge fiber til mobilmaster i stedet.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Dette er bra TEK.no! Gravende journalistikk hvor folk blir opplyst om hva som er saken i Norge og sammenligning med hvordan ting er ellers i Norden.

 

Hvorfor kan ikke Telenor tilby samme type abonnenement i Norge som i Sverige?

 

Å få en terroriserende og krenkende telefon fra Chilli om at man er storforbuker av deres tilbud er ikke ok. OG folk har rett til å bruke sin data på alle enheter.

 

At man har noen fysiske hindringer for fildeling ved f.eks. 20 GB som i sverige, men hvor man gratis kan fylle på 5 GB, og formålet er å hindre misbruk, så syns jeg det er ok når alle er opplyst om praksisen og bakgrunnen for det.

 

For Chilli er dette er PR-stønt. Det er kundehamstring hvor eieren av Chilli skal selge selskapet når det er pumpet høyt nok opp. Så blir kundene overført til nytt selskap og alle får nytt abonnement.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er det du syter for? Det er ingen abonnement med fri bruk i Norge. Fri bruk kommer, Chili startet å rulle den ballen. Å dra alt over på fri bruk og heller betale for hastighet er en god løsning. Da begrenses bruken automatisk for de som velger et strupet alternativ. De fleste vil ikke betale dyre dommer for ubegrenset hastighet med denne løsningen uansett.

Syter for? Jeg betaler ikke for mobildata uansett, men jeg ser da at fri bruk abonnementet til Chili mobil, selv med alt av restriksjoner, er milevis bedre enn alternativene vi har ellers. Desverre er det en hel haug med folk som aktivt går inn for å misbruke og tøye grensen, og klage på dette når de blir sperret. Deretter hylles alternativer i andre land frem som idealene vi må gå for!

 

Tror folk virkelig at alle andre leverandørene aktivt krangler om å levere fri bruk, fremfor å konkurrere med 1-15 GB pakker til samme pris? Konkurransen har jo helt annet fokus i dag, og ingen kommer til å hoppe på den ideelle løsningen som koster leverandøren mye mer, uten konkurranse. Det vil skje gradvis ettersom det blir mer konkurranse. Konkurranse, som folk av en eller annen grunn aktivt prøver å kverke...

 

Jeg er fult klar over at du kan bruke 30 GB om dagen på mobil, og at det burde være innafor på 1 TB. Problemet er at det gjør du ikke per i dag uansett. Du må faktisk endre bruksmønsteret ditt for at det skal skje. Om du ikke endrer bruksmønster vil selv en storforbruker ende på ett par dusin GB i måneden. Da tror jeg knapt tethering og hotspot merkes i statistikken, og det var det nok ikke ment å stoppe uansett...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...