Gå til innhold

[Løst] Kan vi ha en kjøp og salg tråd, siden bruktmarkedet er borte?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal pinge "forumsjefen" med denne tråden jeg, da jeg er helt enig.

 

hw/tek sitt bruktmarked av ganske unikt mtp brukerne og hva som ble postet, samt priser, så det savner jeg allerede.

 

 

Nærmeste vi kommer hos tek nå blir vel en slags "hook" mot finn...

Endret av MariusJS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, og takk for tilbakemelding og forslag!

 

Vi kommer dessverre ikke til å åpne for kjøp og salg med det første, men det er noe vi kommer til å se mer på.

Dersom vi skulle ha åpnet opp for kjøp og salg nå, måtte vi naturligvis ha lagt til rette for at forumet var en anstendig plass å kjøpe og selge på. Det har også potensielt noen negative konsekvenser, hvor det lett vil komme uenigheter og beskyldninger om svindel. 

 

Hilsen Øystein

Innholdsansvarlig, Diskusjon.no

Lenke til kommentar

Jeg kaster heller hardware i søpla, enn å selge på finn.no.

 

Jaja, jeg prøvde iallefall...

 

Ps:Det er håp, siden mange utenlandske forum klarer det. For å luke bort svindlere, så er det kun medlemmer med en viss fartstid, og/eller med et visst antall "forumpoeng" som kan være i kjøp/salg seksjonen.

 

Ps2: hardware er stadig til salgs, selv om det ikkje er lov til å annonsere det her på forumet :p

 

Peace out ;)

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har også potensielt noen negative konsekvenser, hvor det lett vil komme uenigheter og beskyldninger om svindel. 

 

Hilsen Øystein

Innholdsansvarlig, Diskusjon.no

Det er jo nettopp pga dette at vi trenger kjøp og salg her på forumet. Å handle ting på Finn f,eks er jo ren lotto.

Visst man innfører en slags rating på selger, så kan andre brukere se om selger er til å stole på eller ikke.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for tilbakemelding og forslag!

 

Vi kommer dessverre ikke til å åpne for kjøp og salg med det første, men det er noe vi kommer til å se mer på.

Dersom vi skulle ha åpnet opp for kjøp og salg nå, måtte vi naturligvis ha lagt til rette for at forumet var en anstendig plass å kjøpe og selge på. Det har også potensielt noen negative konsekvenser, hvor det lett vil komme uenigheter og beskyldninger om svindel.

 

Hilsen Øystein

Innholdsansvarlig, Diskusjon.no

Med all respekt Øystein, dette synes jeg ble et for tynnt argumentert avslag. Hvis dere ikke har kapasitet eller vilje til å gjennomføre det, så kall en spade for en spade. Jeg er ikke sur eller grinete, men forslaget er veldig bra, og burde vurderes bedre enn å avslå det med "potensielle negative konsekvenser".

 

Mvh

Martin :)

 

Edit: Du avslo det vel ikke direkte, så der legger jeg meg flat. Synes bare ikke argumentene var gode nok ;)

Endret av Teodor1979
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er absolutt en forkjemper for et bruktmarked, og det blir fortsatt diskutert internt. Men etter min mening så bør vi ikke ta noen forhastede beslutninger som kan ende opp med å skade forumet sitt omdømme, som er grunnen til at jeg har sagt nei for øyeblikket.

Hva var vitsen i å legge ned bruktmarkedet før ny løsning var på plass? Er det sammenheng med at hw.no ble kjøpt opp, og at forumet er et eget selskap nå?

 

For at forumet ikkje skal dø ut, så er det jo viktig at det forbedres. Vente er det få som vil ;)

 

Skade forumets omdømme? Det er ikkhe akkurat utrolig mange veldig aktive i hardware delen av forumet, så et bruktmarked der ville kanskje gi litt mere interesse.

 

Det som skader er jo våre forumtroll som får boltre seg fritt til tider.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva var vitsen i å legge ned bruktmarkedet før ny løsning var på plass? Er det sammenheng med at hw.no ble kjøpt opp, og at forumet er et eget selskap nå?

 

For at forumet ikkje skal dø ut, så er det jo viktig at det forbedres. Vente er det få som vil ;)

 

At bruktmarkedet forsvant har lite med diskusjon.no å gjøre, og de nøyaktige detaljene på hvorfor denne beslutningen ble tatt vet jeg ikke.

 

Jeg er helt enig i at vi må være fleksible og bevege oss etter våre brukere sine ønsker. Det er ikke det at jeg ikke ser på et bruktmarked som et positivt tilskudd til forumet, men snarere at jeg ikke føler at vi er klare til å åpne slusene og naivt stå mot en front av uærlige mennesker.

 

Det du kan trekke ut fra dette er egentlig bare at jeg ikke er villig til å gjøre en momentan endring i retningslinjene. Hva som blir planen på sikt kan jeg ikke svare på, men det er et uformelt engasjement rundt kjøp og salg internt i teamet. :)

Lenke til kommentar

Bruktmarkedet ble lagt ned pga GPDR var påstanden til VG, hva den faktiske grunnen eventuelt var kan man bare spekulere i. Forumet er fortsatt eid av TU Media såvidt jeg vet.

 

Jeg kan jo si uten å røpe for mye at det var noen få svindelsaker i året de årene jeg mer eller mindre hadde ansvar for bruktmarkedet. Og siden de som modererer forumet er frivillige så blir jo dette for bare enda en oppgave for dem, men jeg er fortsatt for ett bruktmarked her på forumet! :D

Lenke til kommentar

Forumet er fortsatt eid av TU Media såvidt jeg vet.

Det stemmer - diskusjon.no eies og driftes av TU Media.

 

Jeg ser definitivt en fordel med et bruktmarked på diskusjon.no, vi har mange hardwareentusiaster som har mye skrot liggende som de kunne fått solgt unna på forumet. Det samme gjelder fotoutstyr, spillutstyr, og annet knickknack som folk har liggende. Det er jo en liten kjernegruppe i  mange underforum som har vært her i mange herrens år som er respekterte medlemmer av forumet, og sånn sett kan man jo bygge opp en tillit som kan brukes i salgsøyemed. Potensielt er det jo også en inntekskilde mtp annonser, betalt plassering og lignende. 

 

Hovedproblemet med dette er i bunn og grunn utvikling og support. Forumet, slik det er i dag, har ikke kapasitet til å utvikle eller drifte et bruktmarked. Skal vi har et bruktmarket i regi av diskusjon.no offisielt så er det noen som må ta ansvaret for det, og siden vi i hovedsak er frivillige som pusler med forumet så har vi rett og slett ikke kapasitet til det. Våre betalte utviklere har nok å holde fingrene i mtp oppgradering av forumet.

 

I tillegg er det jo dette med sikkerhet, svindelforsøk, betaling osv. Dette er en stor fallgruve som vi kan brenne oss stort på. Ja, vi kan fraskrive oss alt ansvar ved en transaksjon via vårt bruktmarked, men det vil fortsatte være en transaksjon som skjedde via diskusjon.no, og da vil vi være involvert uansett, enten om vi liker det eller ikke.

 

Derfor er det et nei fra meg mtp å lansere et bruktmarked per dags dato, men takk for innspillet! 

 

tl;dr - Skal vi lansere et bruktmarked har vi lyst til å gjøre det riktig, og vi har ikke kapasitet nok til å prioritere det per dags dato.

Lenke til kommentar

Det stemmer - diskusjon.no eies og driftes av TU Media.

 

Jeg ser definitivt en fordel med et bruktmarked på diskusjon.no, vi har mange hardwareentusiaster som har mye skrot liggende som de kunne fått solgt unna på forumet. Det samme gjelder fotoutstyr, spillutstyr, og annet knickknack som folk har liggende. Det er jo en liten kjernegruppe i  mange underforum som har vært her i mange herrens år som er respekterte medlemmer av forumet, og sånn sett kan man jo bygge opp en tillit som kan brukes i salgsøyemed. Potensielt er det jo også en inntekskilde mtp annonser, betalt plassering og lignende. 

 

Hovedproblemet med dette er i bunn og grunn utvikling og support. Forumet, slik det er i dag, har ikke kapasitet til å utvikle eller drifte et bruktmarked. Skal vi har et bruktmarket i regi av diskusjon.no offisielt så er det noen som må ta ansvaret for det, og siden vi i hovedsak er frivillige som pusler med forumet så har vi rett og slett ikke kapasitet til det. Våre betalte utviklere har nok å holde fingrene i mtp oppgradering av forumet.

 

I tillegg er det jo dette med sikkerhet, svindelforsøk, betaling osv. Dette er en stor fallgruve som vi kan brenne oss stort på. Ja, vi kan fraskrive oss alt ansvar ved en transaksjon via vårt bruktmarked, men det vil fortsatte være en transaksjon som skjedde via diskusjon.no, og da vil vi være involvert uansett, enten om vi liker det eller ikke.

 

Derfor er det et nei fra meg mtp å lansere et bruktmarked per dags dato, men takk for innspillet! 

 

tl;dr - Skal vi lansere et bruktmarked har vi lyst til å gjøre det riktig, og vi har ikke kapasitet nok til å prioritere det per dags dato.

Trenger man å gjøre det så fancy da?

 

Burde vell lenge holde med en post requirement og en sticky på hvordan man skal formatere postene? Fungerer i alle fall fint på mange andre forum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...