Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (1 time siden):

Hvis du ikke har hastverk så var enormt gode tilbud på Samsungs toppmodell i fjor. Kom på halv pris med supertilbud fra DNB på toppen av det igjen i juni. Men kan nesten forvente halv pris neste år også om de lanserer nye hvert år. Jeg fikk altså disse, men fjorårets modell til 6-7 tusen. Jeg ville absolutt hatt bakhøyttalere (de er trådløse, trenger kun strømkabel), men disse er samme modell uten bakhøyttalere om det er uaktuelt. Begge to scorer godt over Sonos-en i RTINGS. Sonos Arc er ålreit den altså, men Sonos er vel også viden kjent på å aldri ha tilbud.

Et par ting ang Sonosen: Vær obs på at den ikke har noen HDMI-innganger, så du opptar i praksis en HDMI-inngang på TV-en med den. Hvis jeg ikke husker feil heller, så anbefaler de fleste en ekstern sub til denne(se gjerne på reviews).

Jeg eide Q96 før Sonosen, og likte lydbildet langt bedre på Sonos enn Samsung. I tillegg ser den mye penere ut og har langt høyere WAF enn samsungen. 
 

Det er veldig viktig å merke seg at lyden blir helt forandret når man har sub i tillegg. Bare planken alene er ikke godt nok. 
 

Også kan man selvfølgelig legge til høyttalere bak fra Sonos eller Ikea også om man vil. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 timer siden):

65CX i hus! :D

Men damn for en nervepirrende sammenskruing? Jeg får den ikke på TV-benken alene engang, er livredd for å knekke den. Så må ha hjelp fra naboen eller noe i morra. Synd og se på den fine TVen som står på gulvet med plastikken på i enda et døgn 

Grattis! Så jævla misunnelig. Når jeg endelig hadde bestemt meg for CX65 så var den utsolgt overalt. 

Hvordan tror dere mulighetene er for at denne faller i pris i romjula eller over nyttår? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
thyes skrev (1 minutt siden):

Grattis! Så jævla misunnelig. Når jeg endelig hadde bestemt meg for CX65 så var den utsolgt overalt. 

Jeg holdt på å kjøpe Q90 faktisk, men ombestemte meg i siste liten. Faktisk så var CX overraskende lys, tør ikke tenke på hvor lyse Samsungene er, de må jo være som å se på sola! Men jeg kom fra en gammel Sony KD-8505C, så i forhold til den så er vel alt lyst. Fikk sett litt på litt Dolby Vision på Netflix også, serien som heter "Fremmende Planeter" - og for et bilde! :D

Lenke til kommentar

Gratulerer med LG CX i hus! Det eneste jeg kan si, er at for en så flott TV, bør en nesten ha et bra stereoanlegg i tillegg ja! :D Jeg har Samsung Q96R-lydplanken (kjøpte den til 6400 kr i juni da tilbud og DNB-kampanje sammenfalt). Absolutt kompetent filmlyd det, spesielt med Dolby Atmos-lydspor. Men, det er ikke i nærheten samme klasse som høyttalerne mine der hjemme, som jeg faktisk har betalt langt mindre for. :)

Ser du etter noe lite og pent noe, kan jeg trygt anbefale KEF LSX. De har alt integrert i høyttaleren. Forsterker, DAC, trådløs streaming. Kobles til TVen via optisk kabel, og har også utgang til subwoofer ved behov for mer bass. Finnes i mange ulike fargevarianter. Jeg var faktisk innom i går på Oslo Hificenter og hørte på storebroren KEF LS50 Wireless II som nylig ble lansert. Fy flate for en lyd. Tror nærmest aldri jeg har hørt maken. 29 990 kr koster de, så venter pent litt til før jeg får råd, eller de kommer på godt tilbud. Q96R er fin den per situasjonen nå, men gud bedre som jeg savner HiFi-høyttalerne mine i Stavanger når det kommer til lydkvalitet. Og LS50 Wireless II var flere hakk råere enn det jeg har der også. Siklet noe helt vanvittig etter dem, da jeg forlot butikken.

 

Vil du ha en rimelig løsning som spiller milevis forbi enhver lydplanke, så anbefaler jeg å gå for Bowers & Wilkins 607 som HiFi-Klubben reklamerer for nå til 4998 kr. Kombiner gjerne med en Yamaha-receiver, for de klinger veldig godt sammen imo. :)

 

Lenke til kommentar

@Agentspoon Vil man kunne justere lyden med TV-kontrollen når man bruker den optiske utgangen? Leser litt rundt på nettet, og dette var visst ikke like rett-frem som jeg trodde? 🤔

Og takk for gratulasjonen. Det er egentlig du og Nimrad som har vært inspirasjonen til å kjøpe CX - så selv takk for hjelpen :)

EDIT: Mulig dette er en fix: 

 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
7 hours ago, bshagen said:

Ser LS50W (første versjon) koster 18K hos Oslo Hifisenter. Har du hørt på disse også? 

EDIT: dobbelpost, mente egentlig å redigere posten over i stedet for å lage ny

Jepp! Gode de også, men mangler HDMI eARC til TV, har en elendig app i forhold, støtter lavere kvalitet trådløst, og viktigst, mangler Meta-teknologien som gjør at klarheten er i en egen klasse. Skal jeg først smelle av såpass på høyttalere, tenker jeg at det blir LS50W II. Når jeg kjøper et produkt, tenker jeg også alltid på bruktpris-verdien etter noen år. LS50W tipper jeg kommer til å tape seg i bruktmarkedet, mens LS50W II blir nok å gi god retur for pengene også hvis den eventuelt blir solgt om si 5 år. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg syntes det! :D Og tja, så små er de da ikke til å være bokhøyttalere? En del mer kompakt pga. UniQ-elementet er de jo, men dæven for en lyd. Nå er jeg skrudd sammen slik at med bokhøyttalere så leter jeg etter ekstrem tonalitet og oppløsning i lyden. At høyttalerne formelig forsvinner i lufta, når lyden blir skrudd på. Den opplevelsen har sjeldent om noensinne vært sterkere enn når jeg prøvelyttet til disse. Så er det klart, du trenger nødvendigvis en subwoofer for å spe på i den dypere mellombassen, og dypbassen. Men det støtter de med utganger på begge høyttalerne, så du kan til og med kjøre to aktive hvis du vil. :)

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ok, nå har du fått meg veldig nysgjerrig. Jeg tror jeg må stikke inn i gryta å høre på disse. Hvordan tipper du disse er til film, uten sub? 

Slik jeg har hatt det til i dag, med Yamaha HS7 med HS8S sub så får jeg naboklager. Dette pga subben, da jeg mistenker at lyden forplanter seg i gulv - så til balkongen over carporten - til naboen. Selve balkongen er fysisk festet sammen med hver bolig (kjedet enebolig). Det er surt, men sånn er det. Så kanskje jeg må roe ned ønsket etter dyp bass eller finne en lur måte å dempe dette skikkelig på. Så om LS50 kan gjøre det ok til film slik de er, så tror jeg det er den beste løsningen :)

Lenke til kommentar

Det blir spekulasjon. Hvis du tenker uten sub, ville jeg tippet at Bowers & Wilkins 706 eventuelt er bedre. De går litt dypere i bassen. Hva har du prøvd ellers da for å isolere? Har du prøvd SubDude sin matte? :) Ulempen med B&W er jo at du trenger kabler og forsterker etc. Men jeg merket hos Hificenter at jeg nok fortsatt ville ønsket en subwoofer til film for KEF LS50W II. Ikke at det var lite bass, tvertimot, men mer at det trengs en forlenging av bass-registeret, og et LFE-spor ikke minst. Men det er slik jeg liker å løse det. Høyoppløste stereohøyttalere, med crossover til en kvalitetssub. For film kanskje XTZ Sub 8 / 10 / 12.17 Edge, avhengig av hva en kan forsvare i omgivelsene. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (13 timer siden):

Jeg holdt på å kjøpe Q90 faktisk, men ombestemte meg i siste liten. Faktisk så var CX overraskende lys, tør ikke tenke på hvor lyse Samsungene er, de må jo være som å se på sola! Men jeg kom fra en gammel Sony KD-8505C, så i forhold til den så er vel alt lyst. Fikk sett litt på litt Dolby Vision på Netflix også, serien som heter "Fremmende Planeter" - og for et bilde! :D

Hvordan er refleksjoner på TVen? Og ellers bildet i et opplyst rom? Jeg bor i Nordnorge, så om sommeren er det lyst 24/7. Det var en av tingene jeg var litt skeptisk til med en OLED, men jeg haaaar så lyst!

Lenke til kommentar
thyes skrev (59 minutter siden):

Hvordan er refleksjoner på TVen? Og ellers bildet i et opplyst rom? Jeg bor i Nordnorge, så om sommeren er det lyst 24/7. Det var en av tingene jeg var litt skeptisk til med en OLED, men jeg haaaar så lyst!

Her må nok andre komme med erfaringer, det er ikke så lyst på østlandet om dagen heller. Men jeg syns den virker bedre enn min Sony i alle fall. Jeg kan se lamper og slikt i skjermen, men vinduet bak sofaen syns jeg det er mye mindre gjenskinn i fra. Men igjen, det er veldig grått og mørkt ute i dag, selv om det er midt på dagen. Så fasiten kan jeg ikke gi før det er sol ute :)

EDIT: Kan legge til at når jeg ser refleksjonen av lampene mine i skjermen, så er det omtrent som å se på lampene igjennom sveisebriller. De er veldig dimme og plager meg bemerkelsesverdig lite, kontra med min gamle TV

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
thyes skrev (1 time siden):

Hvordan er refleksjoner på TVen? Og ellers bildet i et opplyst rom? Jeg bor i Nordnorge, så om sommeren er det lyst 24/7. Det var en av tingene jeg var litt skeptisk til med en OLED, men jeg haaaar så lyst!

Det viktigste er egentlig hva du går fra slags TV. Men mindre du har toppmodellene fra Samsung eller lignende fra de siste par årene så vil det uansett bli mye bedre enn det du allerede har. Jeg gikk fra en 7 år gammel 1080p mid-range TV og refleksjoner og lysstyrke var MYE, mye bedre. På mitt rom er OLED-en nesten for lys i normal innebelysning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...