Gå til innhold

Electrocompaniet har funnet investorer: Driften fortsetter


Anbefalte innlegg

 

Dagens MP3 generasjon forstår seg ikkje på hifi. For 99,99% av folk som lyttar så bryr dei seg ikkje om kvaliteten så lenge det er lyd.

Er det ikke gjort diverse undersøkelser som viser at det faktisk ikke går an å høre så mye forskjell på lydkvalitet som "entusiastene" påstår?

Er en god del svada i milliøet, Dyre digitale kabler er den mest opplagte men kabler er generelt overskryt. Ikke høyttalere, vet ikke nok om forsterkere.

 

Kabel hysteriet begynte fordi folk brukte telefon ledning for å drive store høyttalere, nei det var ikke en god idee, men en vær grov ledning med gode kontakter vil gi ubetydelig motstand.

 

Digitale signaler er digitale enten funker de eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Min far hadde forsterker eller hva det enn var fra Electrocompaniet, for ca 20 år siden. Siden har jeg ikke hørt noe om dem. Rådyre luksus saker for gamle menn dette. Bra, men for et svinnende lite marked.

 

I hvertfall ikke noe for dem som hører på hip-hop med autotuned og kebabnorsk.

Nei dette er mer for analoge menn med vakumtube apparater med BO høyttalere.

Her snakker man som man har vett til, tydligvis. Grei ut om koblingen mellom rørapparat og BO, er du snill. Og hva er en analog mann?

Mener du impedanstilpasning?
Lenke til kommentar

Det er pussig hvordan newbies uttaler seg så bastant. Electrocompaniet har markert seg innenfor sitt marked på en måte som få andre norske bedrifter har klart...! Vi burde være stolt av et slikt merke med slike produkter. I stedet slenger lite informerte personer ut påstander i hytt og gevær... ;)

Joda, Electrocompaniet hadde bra produkter og gjorde seg bemerket med skryt for bruk under produksjonen av en meget kjent plate, men det er over 30 år siden.

 

Husk at det var en helt annen tidsalder:

-CD var akkurat lansert og var nytt og hot.

-Qadrofoni hadde floppet og 2 kanaler var fullstendig domminerende.

-NRK hadde fortsatt monopol på TV med kun én kanal og monopol på riksdekkende radio.

-Internett het Arpanett og få hadde hørt om det og enda færre hadde aksess.

-PC var forbeholdt spesielt interesserte.

-Bortsett fra leger og slikt som brukte NMT så brukte folk flest kun fasttelefon.

-Portabel lyd var walkman med analoge kassetter med variabel hastighet og lydkvalitet.

-Billig hifi var bokstavelig talt av papp og hadde elendig lyd.

-De som var interessert i teknikk bygde noe selv, mekket bil eller holdt på med hifi.

 

Spol fremover over 30 år.

-CD og SACD er så godt som død. Mp3 og senere streaming vant konkurransen med bekvemmelighet, tilgjengelighet og "god nok" lydkvalitet.

-Lyd har gått fra multikanal til virtuell surround hvor de fleste er fornøyd med et virtuelt lydbilde fra en lydplanke.

-Vi har en overflod av kanaler med underholdning og musikk tilgjengelig overalt. Kun spesielt interesserte kjøper musikk på lagringsmedium.

-PC, pader, mobiler og streamingbokser er det som er blir mest brukt til avspilling av musikk og underholdning. Linjær TV er noe for den eldre generasjonen.

-Ut over lydplanker og bærbare trådløse høyttalere er det få som har bruk for tradisjonelle hifi-produkter.

-Loudness er utstrakt brukt i musikkproduksjon og det er en nedtur å høre det på et dyrt annlegg.

-Det mangler ikke på tekniske duppeditter og apper å bruke tid og penger på.

 

Markedet for tradisjonelle hifi-produkter er jo nesten helt borte. Og der i det dyre hjørnet av det stadig mindre markedet sitter altså Electrocompaniet og har knappt endret noe siden de fikk skryt for over 30 år siden. Som sagt, jeg trodde faktisk at de var lagt ned for minst 10 år siden.

 

Det har antagelig heller ikke kommet til så mange nye fans av Electrocompanket siden de engang var på topp. Dette er en gammel og utdøende gruppe og de har nok ikke tenkt å kjøpe så mye mere av akkurat de samme modellene fra Electrocompaniet. Hørselen deres er vel heller ikke lengere god nok til å rettferdiggjøre et slikt kjøp.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste av oss er vel bygget i stereo, og noen få i mono. Den som eventuelt har flere ører enn to kan jo fylle på med noen av disse:

 

http://www.electrocompaniet.no/products/classic/poweramp/nemo.html

Med 2 ører klarer vi med forsinkelsen mellom ørene og ørets utforming å identifisere lydens retning, også om den kommer fra bak oss. Det er derfor surroundlyd, først med masse høyttalere og så med virtuell sorround, har blitt populær.  Med uprosessert 2-kanals lyd får man ikke til dette.

 

Skal Nemo brukes på et gammeldags surroundanlegg så betyr det at man bruker 300.000 bare på effektforsterkere og man kan ikke bruke det sammen med andre komponenter fra Electrocompaniet.

Lenke til kommentar

Så bra de fortsetter. Jeg drømmer fortsatt om å få nok penger til å kjøpe meg saker og ting fra dem. Det har vært drømmen siden jeg rota meg inn på ei HiFi-messe i Trondhjem i 09 (eller rundt der).

Gikk bort fra surround for 11 år siden og holder ikke på noe særlig med streaming, men samtidig er jeg definitivt i MP3-gruppen (og FLAC), selv om jeg også holder meg med CD, kassett, og vinyl.

Lenke til kommentar

Høres merkelig ut, da det meste av det de selger er lydprodukter. Hvis ingen lydinteresserte kjøpte deres produkter så hadde de vel ikke vært tilstede i dag?

De som spiser på McDonalds er selvsagt interessert i å spise, men restaurantene får ikke akkurat Michelin-stjerner.

 

B&O og Bose er noe mange lydsnobber ikke vil ta i med ildtang.

Lenke til kommentar

Er en god del svada i milliøet, Dyre digitale kabler er den mest opplagte men kabler er generelt overskryt. Ikke høyttalere, vet ikke nok om forsterkere.

 

Kabel hysteriet begynte fordi folk brukte telefon ledning for å drive store høyttalere, nei det var ikke en god idee, men en vær grov ledning med gode kontakter vil gi ubetydelig motstand.

 

Digitale signaler er digitale enten funker de eller ikke.

 

Stund siden jeg har vanket på lydfora, men husker hvordan de som etterlyste blindtester og dokumenterbar effekt av bl.a. dyre kabler ble omtalt som målemafiaen. :p 

Lenke til kommentar

Høres merkelig ut, da det meste av det de selger er lydprodukter. Hvis ingen lydinteresserte kjøpte deres produkter så hadde de vel ikke vært tilstede i dag?

Er mange som har en kjip lydplanke som eneste høyttaler eller en liten DAB høyttaler, de er ikke like interessert i lyd som de som sitter på hifi til mange tusen kroner.

 

Håper det forklarte lydinteresserte.

Lenke til kommentar

Stund siden jeg har vanket på lydfora, men husker hvordan de som etterlyste blindtester og dokumenterbar effekt av bl.a. dyre kabler ble omtalt som målemafiaen. :p

Man var vel helt på toppen av hypekurven da folk gikk amokk på Amazon.com ved anmeldelse av en eternet-kabel fra Denon til 5000 kroner. Den var antagelig ikke den dyreste, men her tok det virkelig av.

 

https://www.amazon.com/Denon-AKDL1-Dedicated-Discontinued-Manufacturer/product-reviews/B000I1X6PM

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man var vel helt på toppen av hypekurven da folk gikk amokk på Amazon.com ved anmeldelse av en eternet-kabel fra Denon til 5000 kroner. Den var antagelig ikke den dyreste, men her tok det virkelig av.

 

https://www.amazon.com/Denon-AKDL1-Dedicated-Discontinued-Manufacturer/product-reviews/B000I1X6PM

 

Den der er legendarisk. Drar den fortsatt frem iblant for å illustrere de bisarre greiene i hifi-miljøet. Man skulle jo tro at folk hadde lært litt nå da, men mener Soundgarden fortsatt selger strømkabler til 20k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...