Gå til innhold

Soundgarden gjenoppstår som egen kjede


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er faktisk skikkelig pes å handle hifi i butikk, der overtente selgere jobber steinhardt for å forsøke å pushe kabler selv om det ikke er kabler man er innom for å handle.

 

Har handla på Soundgarden i Oslo sentrum (den orginale Soundgarden, ikke Spaceword Soundgarden), og syns jeg har fått god service uten for mye mas. De har sikkert spurt om jeg trengte kabler, men da har jeg bare sagt at jeg har kabler fra før.

 

Syns elkjedene er mer slitsomme - de skal prakke på deg både kabler, tabbeforsikring og strøm fra Fjordkraft :thumbdown:

Endret av ftw
Lenke til kommentar

Det du går glipp av da er jo 5 års reklamasjonsrett, så det er fortsatt en del produkter det kan lønne seg å kjøpe i Norge. Personlig kjøpte jeg hodetelefonforsterker + dac fra utlandet da det er verdt det på tross av reklamasjonsretten i Norge, mens selve hodetelefonene kjøpte jeg i Norge.

Jeg så på dynaudio sine m20 høyttalere. De var priset likt i Norge på swsg, som billigste I Sverige på prisjakt.se.

 

Jeg var også meget godt fornøyd med servicen i en av to swsg butikker jeg var innom nylig.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

 

Problemet for slike butikker er vel at folk begynner å bli ganske opplyste om hva som er bra nok for dem og ikke. Man klarer ikke å overleve på ett par tusen hifi entusiaster som kjøper kabler til 100 tusen hver. Hvordan kan noen kreve 170000 NOK /Etthundreogsyttitusen norske kroner) for en strømkabel?

https://oslohificenter.no//kabler/stromkabler/nordost-odin-2-power

Sleng på 3 meter høyttalerkabler til 459 990,- også. :D

 

https://oslohificenter.no/kabler/hoyttalerkabler/nordost-odin-2-hoyttalerkabel

HAHA what the actual føkk! :D får håpe resten av ledningsnettet i huset er av "samme kvalitet" xD

Lenke til kommentar

 

307 millioner i underskudd er mye i avsnittet sin overskrift, når det står 35 millioner lenger ned.

 

Hva er riktig?

 

307M i omsetning, 35M i tap. Deres største konkurrent Hi-Fi Klubben hadde 297M i omsetning og knappe 6M i overskudd. Virker ikke som en bransje der man kan tjene penger, med så lavt overskudd lurer man på om det er verdt det.

Blir vanskelig å fokusere på skikkelig lyd når alle skal ha de ræva lydplankene og sonos pisset desverre. Glad jeg har bygd opp ett oppsett jeg er fornøyd med som kan utvides komponent for komponent og høyttalere som jeg kan ha i mange år uten å bli lei.

Lenke til kommentar

HAHA what the actual føkk! :D får håpe resten av ledningsnettet i huset er av "samme kvalitet" xD

 

Material: Silver-plated 99.999999% solid core OFC

 

Basically en vanlig oksygenfri helkjerne kobberkabel (OFC = oxygen free copper) med bittelitt sølv rundt. Tipper om man måler den er den nok langt fra så ren som de oppgir.

 

En skal lete lengre etter dårligere deal enn dette.

Lenke til kommentar

Ja, hvem trenger å HØRE på lydprodukter når man får trådløse UE Megaboom til halv pris på komplett.no

 

Er du alltid så nedlatende? Du vet jo ingenting om hverken mine lydpreferanser, eller hvem utstyr jeg bruker til lytting. 

At jeg ikke er en hifi nisse som blindt svelger marketing BS fra overtente selgere på provisjon betyr ikke at jeg ikke forstår viktigheten av kvalitet i alle ledd. Men om en bonuskåt luring forsøker å pushe "unike, høyoppløste digitale kabler", da går jeg hjem. For da er det ingen kompetanse i den butikken som kan hjelpe meg på noe vis. Da er de ansatte og ledelsen opptatt av å pushe produkter som gir kundene null ekstra men som butikken har seriøs avanse på. 

 

Og det var slik jeg oppfattet swsg. De ønsket ikke å selge deg de beste produktene, de ønsket å selge de produktene der de tjente mest. Og det ble så tydlig når de gang på gang forsøkte å selge "magiske digitale kabler" ennå jeg med klar og tydlig diksjon hadde informert dem om hva jeg var på jakt etter - og dette var ikke "digitale super kabler". 

 

Den måten å drive butikk er håpløs. De klarer nok å lure en og annen men folk som er opptatt av god lyd og gjerne godt bilde de gjennomskuer slike provisjonsnisser når de starter å mase og forsøker å drive råsalg. Om du lar deg bøffe i slike butikker så er midt råd til deg, hopp opp og ned til du kjenner du har to steiner i pungen, rett opp ryggen og si klart ifra at magiske digitale kabler har du ikke bruk for også lar du pengene snakke, dog i en annen butikk el nettbutikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har handla på Soundgarden i Oslo sentrum (den orginale Soundgarden, ikke Spaceword Soundgarden), og syns jeg har fått god service uten for mye mas. De har sikkert spurt om jeg trengte kabler, men da har jeg bare sagt at jeg har kabler fra før.

 

Syns elkjedene er mer slitsomme - de skal prakke på deg både kabler, tabbeforsikring og strøm fra Fjordkraft :thumbdown:

 

 

Ja er det rart nettsalget øker slik det gjør? Jeg orker fekte vekk overtente luringer som forsøker å selge meg mer dritt jeg ikke har bruk for eller spurt om når jeg er i en butikk med et spesielt mål. Om jeg ser at selger er mer tent på å selge meg alt annet enn jeg har spurt om da går jeg hjem, og bestiller produktene på nett. 

 

Butikkene gjør ofte et nummer av at de har ansatte "med høy kompetanse" men fakta er jo at de veldig ofte ikke har noen kompetanse i det hele tatt, ja ikke i det feltet som er viktig i en slik butikk. Lyd.Og om en begynner å stille spørsmål så blir det jo veldig tydelig. De har lest utvalgte tester av noen produkter, noen ark med spesifikasjoner også har de vært på kursing om "mersalg", tilbehørssalg" og fått med seg at sjefen lover sydentur i premie til den selgeren som selger flest kabler de 3 månedene. 

 

Høy kompetanse når det kommer til lyd og bilde er for meg mennesker som har lang erfaring innen dette området. Som selv er lidenskapelig opptatt av lyd og er aktiv lytter og har lyttet til uante mengder oppsett, og også har erfaring med valg av komponenter på tvers, eller å blande inn selvbygg i underholdningskjeden. Men det er jo ikke den kompetansen du finner i dagens Hifi butikker. Der går det på salgsmål, kampanjeprodukter, og ukens tilbehør. Og ikke minst de mest effektive måtene å pushe unødig dritt på kundene som gir butikken høyest mulig avanse.

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

ikke overraskende at det gikk slik for når spaceworld ble spaceworld soundgarden så forsvant 99% av det som man gikk til spaceworld for å kjøpe fra sortimentet deres. på mitt lokale kjølpe senter så var spaceworld før den mest sentrale pc spill og diverse teknikk ting butikken i motsetning til de andre store som lå i utkanten av byen.

 

Spaceworld gikk med dundrende underskudd før Reitan-gruppen solgte det til Soundgarden. Ikke overraskende at de fortsatte i samme spor.

Lenke til kommentar

Sjefen der har noen slike. Men man kjøper vel ikke disse kablene med mindre resten av anlegget er i typ 5-10 mill. klassen..

 

Om man bruker flere titalls tusen på et anlegg, og det avgjørende for lytteopplevelsen er om man er villig til å betale gullpris for kobbertråd, så vil jeg jo egentlig si at man har driti på draget og kjøpt seg et skikkelig søpleanlegg.

 

Om enn noe uformelt, så har det blitt utført tester hvor audiophools utfordres til å høre forskjell på ståltråd og tjukk kobberkabel; resultatene overrasker neppe noen andre enn audiophools selv.

 

https://consumerist.com/2008/03/03/do-coat-hangers-sound-as-good-monster-cables/index.html

Lenke til kommentar

Lenge leve Soundgarden! Bra kunnskap og super kundeservice som aldri virket falsk eller innpåsliten. De butikkene som var Spaceworld før sammenslåingen var helt tragisk på begge punkter og det endte med at SW fortsatt var SW og SG fortsatt var SG.

Godt å høre as Soumdgarden fortsetter :-)

Lenke til kommentar

Høy kompetanse når det kommer til lyd og bilde er for meg mennesker som har lang erfaring innen dette området. Som selv er lidenskapelig opptatt av lyd og er aktiv lytter og har lyttet til uante mengder oppsett, og også har erfaring med valg av komponenter på tvers, eller å blande inn selvbygg i underholdningskjeden. Men det er jo ikke den kompetansen du finner i dagens Hifi butikker. Der går det på salgsmål, kampanjeprodukter, og ukens tilbehør. Og ikke minst de mest effektive måtene å pushe unødig dritt på kundene som gir butikken høyest mulig avanse.

Det står ofte dårlig til ja. Det verste jeg har hørt, var en ansatt på Power som fikk seg til å forklare det at noen tv-produsenter øker bildefrekvensen til 100 og 200hz, var akkurat som forskjellen på bil med 60 hk og bil med 200 hk... (Jeg kommer ikke til å spør om noe som helst der i gården)

Endret av Gunstein
Lenke til kommentar

Det står ofte dårlig til ja. Det verste jeg har hørt, var en ansatt på Power som fikk seg til å forklare det at noen tv-produsenter øker bildefrekvensen til 100 og 200hz, var akkurat som forskjellen på bil med 60 hk og bil med 200 hk... (Jeg kommer ikke til å spør om noe som helst der i gården)

Teknikkene som brukes av TV-produsenter er ikke alltid så enkle å forstå og ikke minst klare å forklare til ikke-tekniske personer, så det er vel forståelig med slike forklaringer av en selger selv om det er teknisk sett litt på bærtur. Dette må man bare forvente slik utsalgsstedene ansetter selgere og ikke teknisk kyndige, selv om en del er godt oppdaterte og pedagogiske.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Husker for over 20 år siden jeg var med på Elkjøp og skulle bistå min bestefar med kjøp av parabolantenne. Disse var større på den tiden og fantes i ulike diametre.

Selgeren lurte på hvor han bodde siden han mente at folk lengre unna byen trengte større antenne for å ta inn satelittsignaler. Såvidt jeg vet er jorden rund og man tar inn disse like godt stort sett overalt.

Har ledd mange ganger av denne episoden siden, elektroselgere er gjerne ikke de skarpeste skjeene i skapet.

Lenke til kommentar

Teknikkene som brukes av TV-produsenter er ikke alltid så enkle å forstå og ikke minst klare å forklare til ikke-tekniske personer, så det er vel forståelig med slik forklaringer av en selger selv om det er teknisk sett litt på bærtur. Dette må man bare forvente slik utsalgsstedene ansetter selgere og ikke teknisk kyndige, selv om en del er godt oppdaterte og pedagogiske.

 

Litt på bærtur? Ikke bare på bærtur men reist til en annen planet for å plukke bær. 

Eksemplet viser jo litt av det en møter på av Hifi og bildekompetanse i butikkene idag. Og dette gjelder ikke bare hvitevarekjedene. Også swsg var infisert av slike mennesker. De jeg møtte der var ikke spesielt opptatt av lyd, de var ikke engang spesielt opptatt av å snakke god lyd, til tross for at det jo er jobben dems. Det gikk i salgsfremstøt, salgsteknikker og mer eller mindre dårlige salgsteknikker der de forsøkte å få meg "på en positiv trend" før de slengte inn salgsfremstøtet og forsøkte å "close" på produkter jeg hadde sagt ifra at jeg ikke skulle ha. 

 

Hvordan kan kjedens ledelse da snakke om medarbeidere med høy kompetanse? De ansatte var jo ikke engang gode selgere. Truffet langt bedre selgere som står på stands en de som jobbet på swsg. Og produktkunnskap var nesten fraværende. 

 

Dette går jo ikke på den enkelte ansatte for all del. Dette er helt klart et ledelsesproblem. Her har enten kjeden som helhet eller de lokale kjøpmennene sviktet fullstendig og ansatt folk helt uten å klare å få inn mennesker med kunnskap om bransjen, produkter og ikke minst salg. Også har ikke lederne evnet å gi nødvendig opplæring. At det blir dårlig butikk av slikt er jo ikke å undres over. 

 

HiFi klubbene har ofte dedikerte medarbeidere. Eneste jeg kan klage på der må være at de kan virke nesten litt nyrelgiøse i forhold til egne produkter og de brands de forhandler men ja ja det må være lov å stolt over porteføljen. Men selv Hifi klubben tjener jo ikke mye penger. 

 

Om nye soundgarden skal lykkes må det starte med gutta på gulvet. Tidligere tiders slendrian, slappe holdninger og dårlig håndverk må fjernes. Så må de få påfyll med fagkompetanse. Både på produktene, generell opplæring i lyd og ikke minst de få på plass skikkelig salgsopplæring slik at det å besøke butikken ikke føles som å være på Bazar i Egypt. Det er direkte flaut å se dårlige selgere som pusher steinhardt og forsøker å close selv om de burde skjønt at det ikke blir salg på det bestemte produktet de forsøke å pushe.

 

Nei takke meg til å handle på internett. Da slipper jeg klamme selgere som driver kundene lukt ut av butikken. Slipper å bli maset på om produkter jeg ikke trenger og jeg kan handle i ro og mak når jeg finner produktet jeg ønsker til en pris jeg er villig til å betale.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...