Gå til innhold

Hva bør USA gjøre med barn av ulovlige innvandrere?


  

30 stemmer

  1. 1. Hva bør USA gjøre med barn som er med ulovlig innvandrere over grensen?

    • De bør skyte barna (og foreldrene) når de ser dem kommer over grensen.
      1
    • De bør sette barna i fengsel sammen med foreldrene.
      1
    • De bør overlate barna til sosiale myndigheter i USA som skal ta seg av dem. (Dagens praksis)
      2
    • De bør sette barn på gaten i USA og la dem klare seg selv.
      0
    • De bør overlate barna til sosiale myndigheter på den andre siden av grensen.
      5
    • De bør sende barna tilbake over grensen og la dem klare seg selv der.
      0
    • Jeg har egentlig ikke noe bedre forslag enn dagens praksis, men synes det likevel er viktig å alltid klage på Trump.
      1
    • Alle burde helt fritt kunne krysse grensene og flytte til USA, da vil det ikke lengere være noen ulovlige innvandrere.
      8
    • Man returnerer straks barn sammen med foreldre over grensen. Det betyr at man fjerner dagens straff(eramme) for å ta seg ulovlig inn i USA.
      12


Anbefalte innlegg

Er det så vanskelig?

 

- Ha foreldre og barn sammen i mottak (nei, ikke fengsel) mens søknaden blir behandlet

- Enten får de bli, sammen, eller de blir deportert/utvist/sendt tilbake. Sammen.

 

Trump skulle finne en veldig, veldig fin løsning nå. Så da blir det sikkert veldig, veldig bra.

 

Hvorfor stemmer du ikke på det siste alternativet? Det er konsekvensen av det siste alternativet, men fokuserer på hva som skjer med ulovlige innvandre som er trådens tittel.

 

Synes det er ganske interessant at en del klager på alternativene, men de sliter med å lage sine egne alternativer. De få forslagene jeg har hørt hitill er bare en omskriving av et av alternativene over sånn at de skal høres bedre ut.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er overhodet ikke sant. For det første er det mange krav som skal innfries, og for det andre har vi en kvote per år, hvor vi avslår absolutt alle etter den kvoten. I tillegg kidnapper og tvangsutsender vi alle hvis hjemlandet blir tryggere, eller om de gjorde noe feil i søknadsprosessen som blir oppdaget senere.

 

Det er svært få land som passer på grensene sine like alvorlig som Norge.

Hva er du snakker om? Norge har ingen kvote på hvor mange asylsøkere vi tar imot, og hadde vi prøvd så hadde vi blitt dømt i EU-domstolen.

 

Det høres ut som om du forveksler kvoteflyktninger og asylsøkere, og hvis du ikke vet forskjellen på de to, så vet du omtrent ingenting.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er overhodet ikke sant. For det første er det mange krav som skal innfries, og for det andre har vi en kvote per år, hvor vi avslår absolutt alle etter den kvoten. I tillegg kidnapper og tvangsutsender vi alle hvis hjemlandet blir tryggere, eller om de gjorde noe feil i søknadsprosessen som blir oppdaget senere.

 

Det er svært få land som passer på grensene sine like alvorlig som Norge.

Det ser ut som om du blander inn 2 helt andre forhold her:

1. Det du først snakker om er kvoteflyktninger som oversendes fra andre land og som navnet tyder på er det kvoter for. Vi har aldri hatt noen begrensing på hvor mange som totalt får asyl i Norge. Absolutt alle som kommer for egen maskin over grensen og ber om asyl får kost, losji, sosiale goder og får individuell behandling av asylsøknad.

2. Du snakker så om folk som allerede er i Norge og kaller kaller merkelig nok utvisning av de som ikke får opphold og har begått kriminelle handlinger for "kidnapping".

 

Det er kanskje symptomatisk for hvor vante folk er med helt åpne grenser at du ikke adresserer dette i det hele tatt og heller snakker om annet. Om vi ikke hadde hatt helt åpne grenser så hadde folk blitt stoppet og avvist ved grensen. Kan du vise til ett eneste tilfelle hvor asylsøkere har blitt avvist ved grensen og ikke har fått satt fot på norsk jord?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Antall kvoteflyktninger ligger på rundt 3000 i året for tiden. Litt avhengig av hva regjeringen og EU blir enig om. Tallet endres ofte.

 

Bare halvparten av søknadene blir innvilget, uavhengig om de kom på egen hånd eller ved hjelp av EU.

 

I fjor fikk totalt 3546 personer innvilget asyl, det laveste tallet siden 1995. Per nå oppholder 5100 asylanter seg i Norge. I mitt hodet er man rimelig streng om man mener det er for mange. Men mange Nordmenn mener kanskje at én asylant er én for mye?

 

 

Jeg holder fast på min påstand om at Norge er et av de aller vanskeligste stedene i verden å emmigrere til. Det gjelder alle typer innvandring, og ikke bare asylanter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser ut som om du blander inn 2 helt andre forhold her:

1. Det du først snakker om er kvoteflyktninger som oversendes fra andre land og som navnet tyder på er det kvoter for. Vi har aldri hatt noen begrensing på hvor mange som totalt får asyl i Norge. Absolutt alle som kommer for egen maskin over grensen og ber om asyl får kost, losji, sosiale goder og får individuell behandling av asylsøknad.

Vi behandler alle søknadene, men vi innvilger ikke alle søknadene.

 

2. Du snakker så om folk som allerede er i Norge og kaller kaller merkelig nok utvisning av de som ikke får opphold og har begått kriminelle handlinger for "kidnapping".

De vi kaster ut av landet har (i nesten alle tilfeller) ikke begått kriminelle handlinger. Jeg ser på det som kidnapping, ja. Har du et bedre ord?

 

 

Det er kanskje symptomatisk for hvor vante folk er med helt åpne grenser at du ikke adresserer dette i det hele tatt og heller snakker om annet. Om vi ikke hadde hatt helt åpne grenser så hadde folk blitt stoppet og avvist ved grensen. Kan du vise til ett eneste tilfelle hvor asylsøkere har blitt avvist ved grensen og ikke har fått satt fot på norsk jord?

Helt åpne grenser? Latterlig langt i fra sannheten. Hvor får du dette fra? Det er ekstremt vanskelig å få opphold i Norge.

 

Jeg regner med at du teknisk sett har rett, fordi vi ikke behandler asylsøkere ved grensen, da det er svært upraktisk. Det er uansett en stråmann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Robertaas slo fast i en annen tråd at han mener bare et titalls er altfor mange, så jeg tror ikke dere kommer noe særlig vei i diskusjonen når en av dere har en veldig annerledes virkelighetsoppfatning og definisjon av hva som er for mange.

Nå drar også du inn et helt annet element. Hvor mange som faktisk får innvilget asyl i et land har ikke noe å gjøre med om grensene er helt åpne. I Norge, og mange andre europeiske land, er passering av grensen og asylsøkning helt separate hendelser.

 

Selv om ikke alle automatisk får lovlig opphold i Norge så er grensene helt åpne og alle kan passere dem. I USA er det forskjellig, det er det en strafferamme på 6 måneder eller 2 år ved gjentagelse for å passere grensen uten tillatelse.

Lenke til kommentar

Vi behandler alle søknadene, men vi innvilger ikke alle søknadene.

At ikke alle får lovlig opphold i Norge endrer ikke det faktum at de tidligere fikk passere grensen som var helt åpen.

 

De vi kaster ut av landet har (i nesten alle tilfeller) ikke begått kriminelle handlinger. Jeg ser på det som kidnapping, ja. Har du et bedre ord?

Utvisning? Dette er folk som har fått avvist sin asylsøknad og om develger å bli i Norge uten lovlig opphold er faktisk en kriminell handling.

 

Helt åpne grenser? Latterlig langt i fra sannheten. Hvor får du dette fra? Det er ekstremt vanskelig å få opphold i Norge.

 

Jeg regner med at du teknisk sett har rett, fordi vi ikke behandler asylsøkere ved grensen, da det er svært upraktisk. Det er uansett en stråmann.

Det er ingen stråmann at grensen i Norge er helt åpen, i motsetning til grensen i USA.

 

Og det hadde vært meget praktisk, og langt billigere, å ha en screening av asylsøkere ved grensen. Det er også veldig raskt gjort. Ifølge gjeldende regler skal man søke asyl i det første trygge landet man kommer til. For over 99,9% av de som kommer over grensen og søker asyl er det ikke teknisk mulig at Norge var det første trygge landet de kom til. Disse kan derfor summarisk avvises uten å få satt foten på norsk jord. Og ikke minst slipper Norge da byrden med å returnere folk.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Selv jeg, som er nordmann, må gjennom tollen og vise frem mine papirer og svare på spørsmål om hvor jeg har vært, hvor lenge jeg har vært der, hvorfor jeg ikke har sagt i fra til staten at jeg var borte så lenge osv, osv. Jeg vil ikke kalle det en "helt åpen grense".

Ble du avvist?

 

At noen stiller spærsmål er ikke det samme som at ikke alle slippes inn.

Lenke til kommentar

Selv jeg, som er nordmann, må gjennom tollen og vise frem mine papirer og svare på spørsmål om hvor jeg har vært, hvor lenge jeg har vært der, hvorfor jeg ikke har sagt i fra til staten at jeg var borte så lenge osv, osv. Jeg vil ikke kalle det en "helt åpen grense".

Uansett hva du svarer så vil du bli sluppet inn. Og hvis du vil ha mindre problemer neste gang, så gjør du som du skal og melder flytting.

 

Om du er på grensen og ber om asyl, så vil du også bli sluppet inn. Grensen er åpen til de fleste, men det er ikke lett å komme til den norske grensen.

Lenke til kommentar

Uansett hva du svarer så vil du bli sluppet inn. Og hvis du vil ha mindre problemer neste gang, så gjør du som du skal og melder flytting.

Staten har ikke noe med hvor jeg bor.

 

Om du er på grensen og ber om asyl, så vil du også bli sluppet inn. Grensen er åpen til de fleste, men det er ikke lett å komme til den norske grensen.

Ja, muligens, men jeg ville selvsagt fått avslagg og blitt sendt tilbake. Jeg innfrir ikke kravene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Staten har ikke noe med hvor jeg bor.

Hva er det du tror du oppnår med å ikke melde flytting. Du kommer ikke til å beholde dine rettigheter i folketrygden.

 

Det er mye jeg ikke vil at staten skal gjøre, men de gjør det allikevel og da er det lurest å følge lovene.

Lenke til kommentar

Men du ville fått lov til å passere gensen.

Helt frem til politiet slår inn døra mi 5 om morgenen og legger meg i jern.

 

 

Hva er det du tror du oppnår med å ikke melde flytting. Du kommer ikke til å beholde dine rettigheter i folketrygden.

 

Det er mye jeg ikke vil at staten skal gjøre, men de gjør det allikevel og da er det lurest å følge lovene.

Det er flere år siden jeg var medlem av folketrygden. Jeg betaler ikke skatt til Norge.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Helt frem til politiet slår inn døra mi 5 om morgenen og legger meg i jern.

 

Om du vil unngå det, så bør du følge norske lover istedenfor å prøve å unngå dem.

 

Norsk politi har ingen problemer med å finne din adresse. De vet at du er i Filippinene, og da er det bare å be filippinske myndigheter om å arrestere deg og sende deg tilbake til Norge.

Lenke til kommentar

Jeg holder fast på min påstand om at Norge er et av de aller vanskeligste stedene i verden å emmigrere til. Det gjelder alle typer innvandring, og ikke bare asylanter.

Å arbeidinnvandre, være turist eller komme på forretnignstur til Norge er meget vanskelig om man kommer fra et land som ikke har avtale om dette med Norge. Her er vi antagelig på inje med USA.

 

For de som søker om asyl slipper imidlertid alle over grensen. Alle får ikke innvilget politisk asyl i første runde, men tar men med de som får opphold av humanitære grunner, alle som får innvildet etter anke, de som får opphold fordi de har trenert saken lenge nok, de som ikke er returnerbare eller ikke samarbeider om retur så vil du se at det er en forsvinnende liten andel som ikke på en eller annen måte forblir i Norge når de har kommet seg over den åpne grensen.

 

I USA har de skjønt at dette er et problem, i Norge har mange enda ikke skjønt dette. Ja, det er bred politisk enighet om det i USA og ikke bare noe Trump har funnet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å arbeidinnvandre, være turist eller komme på forretnignstur til Norge er meget vanskelig om man kommer fra et land som ikke har avtale om dette med Norge. Her er vi antagelig på inje med USA.

 

For de som søker om asyl slipper imidlertid alle over grensen. Alle får ikke innvilget politisk asyl i første runde, men tar men med de som får opphold av humanitære grunner, alle som får innvildet etter anke, de som får opphold fordi de har trenert saken lenge nok, de som ikke er returnerbare eller ikke samarbeider om retur så vil du se at det er en forsvinnende liten andel som ikke på en eller annen måte forblir i Norge når de har kommet seg over den åpne grensen.

 

I USA har de skjønt at dette er et problem, i Norge har mange enda ikke skjønt dette. Ja, det er bred politisk enighet om det i USA og ikke bare noe Trump har funnet på.

Feil. Omtrent halvparten av alle asylsøkere får endelig avslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...