Gå til innhold

WHO: Dataspillavhengighet får status som psykisk lidelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kan jo håpe at god forskning over lang nok tid fjerner bias. Enkelte er seigere enn andre. Ikke forvent endringer over natta. Mennesker er ikke helt rasjonelle og logiske på nivå med datamaskiner men tilhører og innretter seg rimelig automatisk etter miljøer.

Lenke til kommentar

Alle andre typer avhengihet?

Ser ikke noe på den lista om overdrevet mobilbruk

Ser det stadig vekk når jeg er ute rundt om kring, folk går med nesa i telefonen hele tiden og propper i øra som om verden rundt dem ikke eksisterer.

 

Ser heller ikke noe om overdrevent TV titting.

 

Overdreven mobilbruk eller TV-titting er ikke nødvendigvis "avhengighet".

 

Det er ikke slik at fordi om du gjør noe mye, så er det et "bevis" for avhengighet, men hvis du er avhengig, så gjør du sannsynligvis for mye av noe.

 

Men for all del, hvis dere savner noen avhengigheter på lista, så er det bare å gi tilbakemelding.

Lista oppdateres fra tid til annen - det er den 11. utgaven som har kommet ut nå i år.

Lenke til kommentar

Man har da fått den absurde situasjonen at å spille mye dataspill er en psykisk lidelse ifølge WHO,

 

Nei, du har misforstått totalt. Det er ikke det WHO sier.

De anerkjenner at det finnes mennesker som har blitt avhengige av gaming, i den grad at det går skikkelig ut over andre aspekter av personens liv:

 

Gaming disorder is characterized by a pattern of persistent or recurrent gaming behaviour (‘digital gaming’ or ‘video-gaming’), which may be online (i.e., over the internet) or offline, manifested by: 1) impaired control over gaming (e.g., onset, frequency, intensity, duration, termination, context); 2) increasing priority given to gaming to the extent that gaming takes precedence over other life interests and daily activities; and 3) continuation or escalation of gaming despite the occurrence of negative consequences. The behaviour pattern is of sufficient severity to result in significant impairment in personal, family, social, educational, occupational or other important areas of functioning. The pattern of gaming behaviour may be continuous or episodic and recurrent. The gaming behaviour and other features are normally evident over a period of at least 12 months in order for a diagnosis to be assigned, although the required duration may be shortened if all diagnostic requirements are met and symptoms are severe.

Lenke til kommentar

Hvem bestemmer hva som er for mye av noe?

 

Verdens autoriteter. Når folk ikke jobber og tjener skatt, så finner de på alt mulig for å tvinge folk til å jobbe. Ikke for dét, mange diagnoser er sikkert sanne og hjelper folk i riktig retning. Men jeg tror at mye også er der for å skape stigmatisering.

 

Ta en person som er født inn i rik familie og ikke trenger å jobbe. En sånn person kan spille hele livet uten å bli stemplet som spillavhengig, så lenge foreldrene ikke ser det som et problem. Alt dreier seg bare om penger, i hvert fall veldig, veldig mye. Hvis man er rik og kan leve på renter og passive inntekter, så lar autoritetene deg være helt i fred.

Lenke til kommentar

 Overdreven mobilbruk eller TV-titting er ikke nødvendigvis "avhengighet".

 

Det er ikke slik at fordi om du gjør noe mye, så er det et "bevis" for avhengighet, men hvis du er avhengig, så gjør du sannsynligvis for mye av noe.

 

Men for all del, hvis dere savner noen avhengigheter på lista, så er det bare å gi tilbakemelding.

Lista oppdateres fra tid til annen - det er den 11. utgaven som har kommet ut nå i år.

 

I 2013 oppga nesten halvparten av alle nordmenn at de er avhengige av mobiltelefon, og det tallet er nok mye større i dag. Lidelser som er "normale" blir feiet under teppet, og derfor må man finne på sånne teite diagnoser som "gaming disorder" for å snevre det inn. Men ved å gjøre det unnlater man å innse hvor avhengig og mentalt usunt samfunnet vårt faktisk er.

Hvis man skulle laget en diagnose for hver eneste avhengighet måtte man nok fylt opp en hel bok med slike diagnoser, men da kan man like gjerne bare gjøre avhengighet generelt til en diagnose. Alle avhengigheter er samme greia og man trenger ikke å spesifisere hver og en av dem.

Og jo, jeg vil si at overdreven bruk av noe som helst er et klart tegn på avhengighet. Hvorfor skulle man ellers bruke det overdrevent?

Lenke til kommentar

Hvis man skulle laget en diagnose for hver eneste avhengighet måtte man nok fylt opp en hel bok med slike diagnoser, men da kan man like gjerne bare gjøre avhengighet generelt til en diagnose. Alle avhengigheter er samme greia og man trenger ikke å spesifisere hver og en av dem.

 

Selvsagt må man separere forskjellige vanlige typer avhengighet fra hverandre. Selv om det f.eks. er likheter mellom gamblingavhengighet og dataspillavhengighet, vil behandlingen og konsekvensene være forskjellig. At WHO gjør dette til en diagnose har også en sosialpolitisk effekt, det setter fokus på et økende problem. På lang sikt vil dette gjøre at det blir mindre tabu å søke hjelp og dermed at flere får hjelpen de trenger. 

Lenke til kommentar

Selvsagt må man separere forskjellige vanlige typer avhengighet fra hverandre. Selv om det f.eks. er likheter mellom gamblingavhengighet og dataspillavhengighet, vil behandlingen og konsekvensene være forskjellig.

På hvilken måte vil behandlingen være så forskjellig at man trenger egne diagnoser for det? Slik jeg ser det vitner det egentlig bare om en manglende evne til å se hvordan ulike avhengigheter henger sammen. Helt ærlig tenker jeg at avhengighet ikke trengs å være en diagnose en gang. Det er egentlig alltid et symptom på et dypere problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morosamt å sjå kor lett det er å provosere ved å forsiktig antyde at det eksisterer ein ekstremt liten minoritet som ikkje klarer å styre spelinga si.

Jeg tenker stigmatiserende diagnoser generelt er en uting. Istedenfor at foreldre kanskje kan vedkjenne at de selv er en del av problemet, har de nå mulighet til å si "åh, han har bare 'gaming disorder'. Ikke vårt problem". Samme med diagnoser som "Oppositional Defiant Disorder". At slike diagnoser i det hele tatt finnes i dag er helt hårreisende og utrolig stigmatiserende for dem som skulle være så uheldige å få en slik diagnose.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I 2013 oppga nesten halvparten av alle nordmenn at de er avhengige av mobiltelefon, og det tallet er nok mye større i dag.

 

Du er vel klar over at ord og uttrykk som brukes i daglig tale ofte ikke har samme presise mening som innenfor et fagfelt som f.eks. psykiatri? Når en person sier at han er avhengig av bil, så er ikke det en innrømmelse av en "addictive disorder".

 

"Det var helt sinnssykt!" sier folk, men ingen havner på lukket avdeling for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morosamt å sjå kor lett det er å provosere ved å forsiktig antyde at det eksisterer ein ekstremt liten minoritet som ikkje klarer å styre spelinga si.

Det er ikke en antydning. Her har man slått det fast. Omfanget er ikke beskrevet, noe jeg etterlyste i min første kommentar. Antydninger er roten til alt ondskap, min gode mann.

Lenke til kommentar

Vel, det er en nyansert situasjon. Jeg synes Nit-0 svarte veldig bra.

 

Et annet poeng tenker jeg er at når noen tjener penger på spill, da er det plutselig greit for stat og regjering! Så fort noen tjener penger og betaler skatt, da er det plutselig ikke et problem lenger! Da er det bare "sport", da. Akkurat som med Magnus Carlsen! Han blir jo hyllet som en helt i media. Jeg blir kvalm av det!!

Takk for det! Håper det kommer til nytte!

Lenke til kommentar

Du er vel klar over at ord og uttrykk som brukes i daglig tale ofte ikke har samme presise mening som innenfor et fagfelt som f.eks. psykiatri? Når en person sier at han er avhengig av bil, så er ikke det en innrømmelse av en "addictive disorder".

 

"Det var helt sinnssykt!" sier folk, men ingen havner på lukket avdeling for det.

Tja, hvis du betviler statistikken er det jo bare å se seg rundt. Det er egentlig ganske åpenbart at folk flest bruker mobilen langt, langt mer enn nødvendig. Det er slettes ikke utenkelig at flesteparten av oss hadde oppfylt kriteriene for mobilavhengighet hvis en slik diagnose hadde blitt innført og hatt kriterier ala dem for "gaming disorder". Men igjen, det innføres sjeldent diagnoser for ting som er normalt, samme hvor usunt det måtte være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mobil er nok desverre mange steder et rart objekt, som henspeiler til schizophreni, for han har jo "hørt stemmer". Dette har bakgrunn i hallusingen kultur, hvor dette igjen representerer en seksuell handling, og i dette tilfelle sannsynligvis onani. Så en "schizopren telefon" finnes allerede, og pga onani, ofte aksepteres. Slik er egenlig Shaytan. 

 

Prøv også mitt konsept av Gud, Nůůnh. Nůůnh er Bōss over Côsmôs. (monoteistisk dialekt w.i.p).

 

Fred gå med deg!

Endret av Nit-0.0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...