Gå til innhold

Partner med "dårlige" vaner


Anbefalte innlegg

Skal holde det kort og enkelt...

 

Min partner har ikke en spesielt godt betalt jobb. Og får sjelden spart 1 krone.. Er til dags dato 26 og har ikke spart noe annet enn 2000kr på bsu, selv med en 100% fulltidsstilling i butikk osv fra 18 års alder.

 

Men ja.. Uvanene som er "verst" er

Drikke brus.. Ca 5-9k i året

Snus ca 15-20k i året

Nesespray 7-10k i året

 

Dette er ting min partner vet selv at h*n klarer seg uten. Snus skal det bli slutt på.. Etter x antall ganger dette er sagt.. Nesesprayen er hakket vanskeligere siden h*n ikke eier selvdisiplin og klarer et par uker med tett nese for å få vekk avhengigheten.

 

MEN spørsmålet mitt er.. Hvordan kan jeg få hjulpet min partner best mulig med å få bort disse "uvanene"

 

Jeg gjør ikke annet enn å støtte h*n når det prøves å gjøre slutt på avhengigheten, men venner o.l blusser det stadig opp igjen når det blir tilbudt på enten fest, bursdager osv osv.. Så det stoppes aldri mer enn et par uker om gangen

 

Er så altfor lei av å høre om dårlig råd hvert år når man selv er årsaken til lite penger i kassa :)

 

Tips tas imot! :) 



Anonymous poster hash: 1cad2...b4a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. Det jeg gjorde når jeg skulle slutte å snuse var å reise på ferie i 2 uker uten å kjøpe med meg snus. Man får jo alltids tak i røyk, men om man reiser på en ferie med litt opplevelser som holder en opptatt tenker man gjerne ikke like mye på det. Nesespray er litt verre..Det får man vel tak i alle steder. Men om man reiser til varmere strøk er det vel kanskje lettere å unngå tett nese? 

Koster jo selvfølgelig penger å reise, men ofte reiser jo nordmenn på ferie uansett. Dersom dere skal på ferie, planlegg litt ut fra dette.

Den første uken uten snus er den verste.

Lenke til kommentar

Nesespray???

Jeg var tett i nesa mer eller mindre hele tiden til jeg begynte med Otrivin. Med Otrivin kunne jeg faktisk puste med nesa, men det hadde en pris - Avhengig. Både jeg og tidligere samboer var begge avhengig av Otrivin og det ble bare verre og verre om man ikke brukte det. Nesa mi kunne faktisk bli HELT tett, altså ikke mulig å dra luft gjennom nesa. Jeg ble forsøkt satt på kortisonspray som gjore absolutt ingenting for meg. Så ble det operasjon, da ble det litt bedre, men langt fra bra. Så ny operasjon som gjore det enda litt bedre, men ikke veldig bra. Fikk da beskjed om at det IKKE var ønskelig med en tredje operasjon. Jeg har ikke brukt Otrivin på ca. åtte år nå, nesa er sånn tålig grei, bedre enn før jeg begynte med Otrivin, men det krevde to operasjoner

Lenke til kommentar

Snus ca 15-20k i året

Gå over til e-sigaretter. Mye billigere, og man får tilfredstilt nikotinsuget. Det hjelper faktisk litt mot tett nese hvis man puster dampen ut av nesa også. Det gjør jeg hvis jeg er forkjølet.

 

 

Når det gjelder nesespray, så er ikke det lett å bli kvitt. Snakk med lege.

Lenke til kommentar

Du kan prøve å legge det frem på denne måten:

 

Drikke brus.. Ca 5-9k i året

Snus ca 15-20k i året

Nesespray 7-10k i året

 

= 27 000 - 39 000 per år.

 

x 50 år (forventet antatt levetid) = 1 350 000 - 1 950 000 kr.

 

Dette er penger man kaster bort på tull, for ikke å snakke om den totale summen av ødelagt helse man får av de uvanene.

 

Det er greit med -litt-... men når det blir snakk om så store summer, så bør det vel være et tegn på å disiplinère seg selv litt.

 

Du kan ikke gjøre så mye annet enn å oppfordre, så logisk og rasjonelt som mulig.

 

Har litt sansen for det Hellstrøm gjør av og til, når han samler all dritten folk spiser eller skal spise over veldig lang tid, i en kjempestor haug. Det kan ha en effekt på folk, når de skjønner at hele den haugen skal gjennom kroppen og systemet. Skjønner det blir urealistisk av deg å gjøre det, men kanskje det går på en annen måte .. vise bilder eller noe annet. Det finnes garantert episoder av luksusfellen norsk eller svensk versjon, med hauger av snus, brus og røyk. På samme måte som dette:

 

Lenke til kommentar

Kan bytte ut brus med lettøl :D En morro gråsone som slipper unna nesten alt av avgifter utenom moms :)

Alkoholholdig drikke og blir ikke belastet av sukkeravgift, har for lav alkoholnivå (2,5%) til at den blir rammet av alkoholloven :)

 

Og ja, siden det ikke rammes av alkoholloven, kan det nytes på offentlige steder, i parker og på stranden og hvor en man skulle ønske.. (Men helst ikke bak rattet på en bil, om du tar for mange)

 

Lettøl er vel billigere en både brus og alkoholfritt øl nå merkelig nok...

 

Edit: Og for den del, kan kjøpes fra sverige på nett uten toll og moms dette også innenfor 350,- kroners regelen, men er ikke så mye å spare da det ikke er så mye avgifter..

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS, det det skulle ikke forundre meg om du støtter ham økonomisk når han er blakk, heller. Mitt råd til deg er som følger: Gi partneren din et ultimatum! Si han må kutte drastisk ned på alt dette tullet, ellers er det slutt! Det er vanvittig sløseri det han driver med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...