Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

19 år, er på utkikk etter førstebil - har litt spørsmål angående utgifter


Anbefalte innlegg

Begge de bilene har litt risikable motorer mtp kostbare reparasjoner. Golfen er i tillegg utstyrt med en såkalt juksemotor, ref dieselgate saken, Etter en oppdatering av programvare sliter disse med dyser som går i stykker. Verksted fortalte meg at en dyse ville koste 15 tusen å skifte, men at de tok det på garanti inntil 2 år etter "fiksingen" av motoren. Kjører du mye per år, lange eller korte turer? Mye lange turer da kan diesel passe godt, litt kort og litt medium, en og annen langtur ville jeg tatt bensin. Hvis du stort sett kjører bare kort, kunne du til og med tatt en titt på Nissan Leaf. Fins en del av disse til rundt 100 tusen nå, og de koster omtrent ingenting å kjøre i det daglige. Fri årsavgift, bompassering, ingen bensinfylling, omtrent ingen vedlikehold.

Blir en del lange turer fremover siden jeg må kjøre hver dag til jobb. Skal jeg se bort fra v50 for nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske mye, da snakker vi 3 til 4 timer kjøring per dag, 200 til 300 km kjøring per dag? Det er svært mye.

Nesten så jeg vil anbefale en eldre Mercedes diesel mtp driftskostnad og driftssikkerhet.

Kan du anbefale meg en nøyaktig modell under 100.000 som passer behovene jeg har? Unnskyld for alle spørsmålene, jeg har virkelig null peiling på biler. Helst en bil med billig forsikring, som tåler lengre turer og som er billigere å opprettholde. :)

Lenke til kommentar

Golf er populære ungdomsbilar. Det tyder at dei ofte er dyre å forsikra.

 

Når du køyrer 1,5 timar til jobb kvar dag, hadde eg vurdert diesel. Diesel gir gjerne betre utval av stasjonsvognar, og meir bil for pengane, sidan «ingen» vil ha diesel. Ulempa er at diesel fort kan vera vanskelegare å selja igjen seinare (mindre problem viss du bur på bygda enn om du bur i byen vil eg anta).

 

Held forøvrig med deg når det gjeld stasjonsvogn. God plass er avhengigheitsskapande.

Lenke til kommentar

Siden kremt nevnte det, hva med noe slikt?

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121772007

 

Har selv en 2008 E220 Diesel, betaler ca 1800kr i mnd i fullkasko forsikring inkl. avgifter til staten, anbefaler å legge ut forsikringen din slik at du blir oppringt av noen selgere, endte nå opp med 50% bonus og jeg går opp hvert halvår.

 

Kan vell også si at om du står noe i kø daglig så er automatgir virkelig å anbefale! :)

 

 

 

 

Anbefaler forøvrig å følge med her; https://www.bnh.no/bruktbil/outlet/

Lenke til kommentar

Ser Mercedes anbefales av noen her, og om du vurderer Tyske biler kan MB iaf være et billigere alternativ hva forsikring angår enn f.eks BMW som "dessverre" er vanlige ungdomsbiler.

 

Jeg ville også vurdert å sette forsikringen på foreldre eller andre som allerede har opptjent bonus. Flere selskaper(iaf Frende, mulig flere) gir deg 50 prosent startbonus når du er over 21/22 år, og frem til du kan si at ingen under 23 år kjører bilen vil det ofte være billigst at foreldre står som forsikringstaker.

Lenke til kommentar

Har vært ung jeg også, men husker ikke at det var så dyrt da..

Men mulig inflasjonen spiller meg ett puss her..

 

Gled til deg til bonusen din stiger!

Sjekket en del biler, de fleste lå på rundt det samme, eneste som var veldig merkbart billigere var gamle mercedeser med sugemotor og Skoda Octavia.

Kan jo nevne at jeg har 16 000km, men det er jo som sagt fullkasko jeg betaler for, ansvar eller delkasko kan jeg jo få ganske mye billigere.

 

Ser Mercedes anbefales av noen her, og om du vurderer Tyske biler kan MB iaf være et billigere alternativ hva forsikring angår enn f.eks BMW som "dessverre" er vanlige ungdomsbiler.

 

Jeg ville også vurdert å sette forsikringen på foreldre eller andre som allerede har opptjent bonus. Flere selskaper(iaf Frende, mulig flere) gir deg 50 prosent startbonus når du er over 21/22 år, og frem til du kan si at ingen under 23 år kjører bilen vil det ofte være billigst at foreldre står som forsikringstaker.

Husk å gjerne avklare på forhånd hva som skjer ved en eventuell kræsj eller bulk, det er jo tross alt noen andres bonus det eventuelt går utover.

 

Kan jo også si at jeg sjekket et par andre tyske biler, den ene Audien jeg så på ville de ha 2500kr i mnd for å forsikre...

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...