Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utbygger krever penger for ugifter til gatelys og brøyting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet ser jeg ikke noen grunn til å akseptere regningen. Ikke for en tjeneste som ikke er avtalt på forhånd. Det står ikke noe i hus-kjøpskontrakten om dette?

 

Du kan jo be utbygger om begrunnelsen for at han sender regningen til deg (og hvem som har avtalt/bestilt arbeidet)?

Det kan jo være en feil, så ta kontakt for forklar situasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I utgangspunktet ser jeg ikke noen grunn til å akseptere regningen. Ikke for en tjeneste som ikke er avtalt på forhånd. Det står ikke noe i hus-kjøpskontrakten om dette?

 

Du kan jo be utbygger om begrunnelsen for at han sender regningen til deg (og hvem som har avtalt/bestilt arbeidet)?

Det kan jo være en feil, så ta kontakt for forklar situasjonen.

Utbygger mener det er min jobb å ta kontakt med tidligere eier for å få penger av han haha. De mener vi må betale.

Lenke til kommentar

Ofte er slike utgifter sikret med en pantobligasjon eller lignende tinglyst på boligeiendommen. Da har du valget mellom å betale eller få eiendommen tvangssolgt. I tillegg, hvis dette er organisert gjennom et veglag eller lignende, er det nåværende eier som bærer omkostningene, jf. veglova § 55.

 

I mangel av slike forhold må man falle tilbake på avtale. En slik avtale er bindende for deg hvis du burde visst om den, eller hvis den er tinglyst. Er den ingen av delene kan du ikke kreves for beløpet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er opprettet et eget selskap mener jeg som bærer veiens navn. Hvordan kan jeg sjekke om dette er tinglyst? De virker veldig useriøse, tviler på alt er ok. Skal forsøke å kontakte megler.

 

Eier er også ansvarlig tilbake i tid?

 

Jeg skal grave frem kontrakten i morgen. Søvn først. Lang dag i morgen.

 

Tuuuusen takk for hjelpen. Det er bare snakk om ett par tusen, får se om jeg gidd å bruke energi på dette.

Endret av dingenogdubben
Lenke til kommentar

I første omgang ville jeg ikke ha brukt tid og energi på dette. Jeg hadde bedt "utbygger" om dokumentasjon på kravet. Dette kan du pakke inn i fine ord om at du setter pris på gatelys og brøyting og at du selvfølgelig skal betale for dette i fremtiden. Det er "utbygger" som har bevisbyrden her.

Lenke til kommentar

Utbygger svarer med en frekk tone på mail uansett. Vi fikk noe refusjon utbetalt fordi eier av en av de andre husene har klaget over flere år på feilinformajon angående modell på ventilasjonsanlegget. Alle husene fikk rundt 2000. Når jeg sa at tidligere eier burde betale brøyting for 2016 fikk jeg bare slengt i meg at «dere tok vel kontakt med tidligere eier og gav han de 2000» osv osv. De mener vel vi kan betale fordi vi har fått noen kroner som dekker summen egentlig. For min del er dette prinsipp.

 

Skal jeg bare vente å la det gå til i i kasso også bestride kravet med at vi ikke eide huset i 2016? Er det godt nok?

 

Jeg skal få gravd frem kontrakt på huskjøp osv ila helgen.

Endret av dingenogdubben
Lenke til kommentar

Bestrider du inkassokravet må du kontakte inkassoselskapet og si at du ikke vedkjenner deg kravet. Hvis innsigelsene dine ikke er åpenbart grunnløse, blir kravet sett på som omtvistet. Det kan da ikke bli drevet inn gjennom ordinær inkasso. Saken skal da bli oversendt forliksrådet for rettslig avgjørelse.

 

Dersom du ikke er 100% sikker på at du har rett i denne saken så ville jeg ha undersøkt litt mer først:

 

1) Prøv å løs det direkte med "utbygger". Husk å ta vare på all dokumentasjon som telefonlogger, mails etc.

2) Finn ut om det foreligger en avtale ett eller annet sted. Kontakt megler, tidligere eier, tinglysninger etc.

3) Ager basert på funn i 2)

Lenke til kommentar

Hvis det er opprettet et vel for nabolaget, så skal jo regninger sendes dit og ikke til den enkelte bolig. Det er nettopp dette velet er lagd for.

Regningen er fra et selskap med samme navn som veien. Spesifisiert der stå det alle hus og huseiere, alle betaler lik del. For hus de ikke har solgt enda dekker de kostnadene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...