Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har nå kjøpt 2 pc som jeg har blitt fortalt i butikken at kan spilles på. Begge gangene har jeg funnet ut at spilling ikke funker. Er det noen her som vet hva en pc burde ha får at det skal være mulig å spille fortnite og ark? Hadde vært best om jeg fant en pc som ikke koster alt for mye

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sjelden lurt å kjøpe en PC i butikk. For det første er det ikke sikkert de kan så mye om PCer, og for det andre er det slettes ikke sikkert de har en bra PC tilgjengelig. Jeg anbefaler å heller sjekke på nettet. Har hatt mange gode erfaringer med Komplett.no, selv om det er en stund siden jeg handlet der. Kundeservicen har vært suveren der, så bare spør dem om hjelp, så vil de nok kunne ordne noe for deg. De kan kanskje skreddersy en PC til deg også. Har ikke gjort det med bærbar, men de har hjulpet meg å sette sammen en stasjonær PC for noen år siden.

Lenke til kommentar

Har nå kjøpt 2 pc som jeg har blitt fortalt i butikken at kan spilles på. Begge gangene har jeg funnet ut at spilling ikke funker.

Hvor lenge er det siden sist du kjøpte PC, og hvilken modell var det da snakk om?

 

Det er sjelden lurt å kjøpe en PC i butikk.

Man kan for all del finne ålreite deals på Elkøp/Power, men cluet er å ha litt peil på hva du er på jakt etter på forhånd, og ikke ta alt en selger sier for god fisk. Søk gjerne råd hos tredjeparter som ikke har noen egeninteresse i kjøpet du skal foreta deg, slik du gjør her nå. Får du konkrete anbefalinger er det ingenting i veien for å handle i en fysisk butikk. Det er mange shabby nettbutikker der ute jeg aldri ville vurdert å foreta et dyrt kjøp hos.

 

De fleste større forhandlere, både på nett og i butikk, har 30 - 60 dager åpent kjøp, så du kan returnere produktet om du ikke er fornøyd eller det ikke passer til formålet. De fleste mindre nettbutikker gir ingen angremulighet over de 14 dagene som er lovfestet ved fjernsalg. Varekjøp over disk er ikke bundet av angrerettloven, så velg butikker som averterer med åpent kjøp. Om varen ikke passer til formålet når dette er kjent for selger kan du ha reklamasjonsgrunnlag som trumfer (mangel på) angrerett/åpent kjøp. Men så var det det med å ha rett vs. å få rett.

 

Ser etter bærbar til rundt 8-9000

I denne prisklassen ser det iflg. prisjakt.no ut til å ikke finnes modeller med bedre grafikkort enn 1050/1050 Ti. Nå har du ikke sagt noe konkret om hva du har planer om å spille. Disse grafikkortene bør takle det meste du kaster etter dem per i dag på relativt OK grafikk, men hvis du ønsker å ha en maskin som holder tritt lenger må du naturlig nok kaste mer penger etter den. Om du ikke har behov for portabiliteten gir en stasjonær maskin som regel mer for pengene, for ikke å snakke om at den er langt mer oppgraderbar slik at du ikke nødvendigvis trenger å skifte ut hele kostebinderiet straks den begynner å dra på årene. Her er en video som forklarer mer i detalj. Et par år gammel, men prinsippene gjelder fremdeles og kommer nok til å gjøre det i uoverskuelig fremtid.

 

Her er noen konkrete tips i ditt prissjikte:

https://www.komplett.no/product/992155/gaming/gaming-pc/baerbar/acer-nitro-5-156-full-hd-matt#

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/laptop/15-16-tommer/lenovo-y520-15ikbn-80wk001smx/246483.10997/

https://cdon.no/elektronikk/acer-aspire-a715-71g-50h5-p41657526?utm_term=Acer+Aspire+A715-71G-50H5

 

Den rimeligste av disse har noe svakere skjermkort, samt svært lite lagringsplass. 128 GB tilsvarer ca 119 GB i operativsystemet (128*10^9/2^30 ~= 119), og du kan påregne at Windowsinstallasjonen spiser opp minst ~20 GB av dette. Da er det ikke veldig mye plass igjen til spill, programvare og personlige filer. Ekstern disk er svært sjelden et fullgodt alternativ, spesielt til spill og programvare, og jeg klarer ikke å finne ut om den aktuelle modellen har rom for en ekstra intern harddisk. Du skal kunne skifte ut den interne disken med en større, men det spiser fryktelig fort opp besparelsen ved å ikke heller gå for en av de litt mer påkostede modellene isteden.

 

Om behovet ditt egentlig er todelt i det at du trenger en kraftig maskin til å spille spill på hjemme samt en portabel maskin du kan dra med på skolen for å ta notater, vil følgende handleliste gå noen få hundrelapper over budsjett:

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/baerbar-pc/asus-vivobook-x206ha-fd0088t-116-hvit/p-504573/

https://www.komplett.no/product/763346/datautstyr/periferiutstyr/mustastatur/tastatur/logitech-k120-tastatur-for-business?offerId=KOMPLETT-310-763346

https://www.komplett.no/product/877779/datautstyr/skjermer/skjermer/samsung-24-led-s24f352h?offerId=KOMPLETT-310-877779#

https://www.komplett.no/product/11208/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-gamer-pascal-essential?offerId=KOMPLETT-310-11208#

 

Det er ikke tidenes kraftigste stjasjonære maskin, men den gir deg mer "bang for bucks" enn en laptop til 9k. Den mangler SSD og har kun 2 GB VRAM, men til gjengjeld kan du med tid og stunder legge til SSD, bytte skjermkort osv. uten å måtte kjøpe flett ny maskin. Skjermen kan også holde betydelig lenger enn en laptop vil være ytelsesmessig relevant. Mus har jeg ikke tatt med i denne prissammenligningen ettersom det blir samme utgift enten du går for laptop eller kombinasjonen minilaptop+stasjonær. Du kan ikke bruke touchpad til gaming.

 

Minilaptopen vil ikke være noe beist - langt derifra - men den vil by på mindre størrelse og lavere vekt, noe de fleste setter pris på når den skal dras med rundt omkring, og de fleste laptoper i dette sjiktet har langt bedre batteritid enn gaming-alternativene.

 

Om du ikke trenger portabilitet overhodet kan du f.eks. legge til en 500 GB SSD som Komplett har på tilbud nå til 1190 kr istedenfor minilaptopen. Alternativt kan du konfigurere maskinen med et kraftigere skjermkort, men du betaler litt overpris for oppgraderingen. Det koster 824 kr å bytte fra MSI GeForce GTX1050 2GB til ZOTAC GeForce GTX 1050 Ti 4GB, mens prisdiffen for disse kortene kjøpt løst er 1990-1578 = 412 kr. Du kan bytte til EVGA GeForce GTX 1060 6GB for 2304 kr (prisdiff løst 3290-1579 = 1711 kr), men da overstiger du budsjett igjen.

 

Igjen: det hadde hjulpet å vite så konkret som mulig hva maskinen skal brukes til.

 

edit: My bad, du har jo skrevet fortnite og ARK. Såvidt jeg kan se skal alle alternativene jeg lister her kunne kjøre disse spillene, med eller uten oppgraderinger. Jeg finner dog kun minimumskrav (ikke "recommended") for ARK.

 

OBS: ARK tar veldig mye plass, spesielt om du installerer litt mods. Min ARK-folder alene er på 120 GB (og jeg reinstallerte hele spillet i forgårs for å kvitte meg med mods jeg ikke trenger), så da sier det seg selv at du ikke klarer deg med en knøttliten SSD.

 

Hm, har sjekket en del nå og null problem å finne en gaming pc som har det som trengs og alikevell ikke koster mere enn 9000. :)

Husk at minimumskrav ikke alltid (heller svært sjelden) er ensbetydende med en god spillopplevelse. Noen drar på litt når de lister systemkrav til spillet sitt, mens ofte listes kun specs som er minimum for at spillet skal kunne kjøre. For god bildeflyt og/eller detaljert grafikk må man som regel opp et par hakk fra minimum.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg mener med å ikke kjøpe i butikk er at man, som du sier, bør vite litt på forhånd hva man vil ha, og hva man har råd til. Drar du inn på en tilfeldig butikk er det liten sjanse for at de har akkurat den PCen du vil ha, men det er rimelig stor sjanse for at de har en lignende - bare litt dårlige og dyrere. Dette kan igjen være et stort problem pga dette med at man gjerne vil ha en PC der og da, og ikke vente noen dager på å få en levert i posten. Vi mennesker er rare sånn sett. :)

 

Du har også rett i at det er mange tvilsomme nettbutikker der ute, og mange gir ikke noen form for angrerett de ikke absolutt må i følge loven. Dette må man selvsagt også ta inn i betraktningen. Derfor vil jeg på det sterkeste anbefale å sjekke rundt omkring for å finne en PC som er i rett prisklasse og med bra nok spesifikasjoner, og så finne et sted der de selger denne. Det har lite å si om det en fysisk butikk eller en nettbutikk.

 

Komplett.no selger bærbare PCer, og jeg har bare hatt gode erfaringer derfra. Men ulikt en fysisk butikk har de ofte anmeldelser fra brukerne som har kjøpt et produkt der, så da får man fort vite hvor fornøyd andre kunder er. Leste en anmeldelse i går av en bærbar PC som var rimelig bra, og kunden var svært fornøyd... men den fungerer dårlig til spill. Det er strengt tatt alt jeg trengte å vite om den. Dårlig til spill? Da dropper jeg den. En selger i fysisk butikk ville nok skrytt den opp i skyene, og lovet langt mer enn den holder. Selvsagt kan du jo bare returnere den til butikken hvis du ikke er fornøyd, men er bedre å sjekke på forhånd og øke sjansene for at du får en PC du er fornøyd med, i stedet for å ta en sjanse og heller levere tilbake senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke vitsen med å bli spydig? Kommer helt an på hva man skal spille. Jeg som ikke spiller så veldig voldsomme spill trenger ikke en pc til 20k. Pc som koster mellom 8-10k har mer enn bra nok grafikk kort og alt annet man måtte trenge for å klare å spille. Men om du vil ha en drøyt dyr pc bare for morro skyld så kjør på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...