Gå til innhold

Er liberalisme egentlig bra?


Anbefalte innlegg

Kan jeg ikke bare stoppe å spise poteter, sånn om man skal blande inn ting som ikke har noe med hverandre å gjøre?

 

Sålenge jeg tvinges med, klager jeg. Deal with it.

Jeg har da vel ikke sagt noe på at du klager. Derimot sier jeg noe på at du er selektiv i hva du klager på. Slikt tyder ofte på vikarierende argumenter. Slik som at du ikke virker til å bry deg om at du ha ansvarsforsikring, men du bryr deg om at du ha helseforsikring.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har da vel ikke sagt noe på at du klager. Derimot sier jeg noe på at du er selektiv i hva du klager på. Slikt tyder ofte på vikarierende argumenter. Slik som at du ikke virker til å bry deg om at du ha ansvarsforsikring, men du bryr deg om at du ha helseforsikring.

Jeg klager på det som blir tatt opp. En statlig påtvunget forsikringsordning er jeg per def imot - med et mulig forbehold om det plutselig dukker opp noe som er i en helt annet gate enn det vi her diskuterer (ikke at jeg ser hva det skulle være per nå).

Lenke til kommentar

Jeg klager på det som blir tatt opp. En statlig påtvunget forsikringsordning er jeg per def imot - med et mulig forbehold om det plutselig dukker opp noe som er i en helt annet gate enn det vi her diskuterer (ikke at jeg ser hva det skulle være per nå).

Så du er ikke imot tvang, altså. Bare statlig tvang. Det var bare det jeg lurte på.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem er disse "man"? Noen vil ha profitt, andre bryr seg ikke så hardt, men er mer opptatt av å levere en god tjeneste.

Se på hvordan ting er i dag. Selv med regulering og kontroll er det mange griske eiere som gjør hva som helst for å maksimere profitt. Og selv "anerkjente" selskaper blir tatt i juks og fanteri til tider. Og steder som USA der bedriftene har det friere så er det ekstremt hvor ille de oppfører seg til tider.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare ansette nye? Å ansette en ny ansatt kan ta et halvt år, og vil koste mye penger. I tilegg tar det lang tid før nye ansatte er produktive, og du kan miste klienter fordi arbeidet blir forsinket.

Det kommer an på type arbeid som gjøres. Og selv om det du skriver er tilfelle så er det jo ofte ikke slik eierne tenker. De tenker på bunnlinjen og å kutte kostnader, maksimere profitt, osv. Selv i dag ser man at bedrifter kaster ut folk når det passer dem og ansetter nye igjen, som om kostnaden ved å ansette nye ikke er noe de tenker på.

 

Det du beskriver er teorien. Det jeg snakker om er hvor kortsiktige eiere ofte er i praksis.

 

Om det står en haug med folk i kø for å ta over din jobb og du kan bli erstattet på dagen, så betyr det bare at du er ikke en spesielt verdiful ansatt.

Og i mange jobber er det nettopp lett å erstatte folk. Men som sagt, selv i jobber der det koster mer å ansette nye så oppfører eierne seg som om det ikke gjør det.

 

Regulering og kontroll betyr ikke at arbeidsgivere behandler sine ansatte bedre. Reguleringer kan føre til at færre ønsker å skape jobber, og da vil de resterende arbeidsgivere ha mer makt over sine ansatte.

Feil. Regulering og kontroll betyr såvisst at arbeidsgivere behandler sine ansatte bedre. Jo bedre regulering og kontroll, desto bedre arbeidsvilkår har arbeiderne. Og jeg snakker ikke bare rent teoretisk, men faktisk om hvordan ting er i verden i dag.

 

Reguleringer kan føre til at færre ønsker å skape jobber fordi de ikke klarer det uten å misbruke folk. Fordi de ikke ønsker å ansette folk på anstendige vilkår. Fordi de ikke ønsker å behandle sine ansatte bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du er ikke imot tvang, altså. Bare statlig tvang. Det var bare det jeg lurte på.

Du må nesten definere hva du legger i "tvang". Om du signerer en arbeidskontrakt er du tvunget til å oppfylle den, men det er frivillig å signere kontrakten. Det vil ikke jeg definere som tvang, siden du ikke er tvunget til å la deg bli tvunget i utgangspunktet, so to speak.

Lenke til kommentar

Se på hvordan ting er i dag. Selv med regulering og kontroll er det mange griske eiere som gjør hva som helst for å maksimere profitt. Og selv "anerkjente" selskaper blir tatt i juks og fanteri til tider. Og steder som USA der bedriftene har det friere så er det ekstremt hvor ille de oppfører seg til tider.

"Juks og fanteri" kan like gjerne komme av uklare regler, hvor man mener man har en gyldig tolkning av den ordlyden som står der. Uten sammenligning forøvrig har Merete Hodne blitt pålagt å ha Brynjar Meling som facebookvenn, men det er jo intet i veien for å lage særregler for vennen Brynjar Meling. Altså: han står som venn, men kan ikke se en dritt. At man da er uenige i om det er ordlyden som er oppfylt, eller intensjonen som er brutt, er et rimelig utfall i et slikt scenario.

 

Samtidig som du alltid finner noen som vil bryte skrevne og uskrevne regler oppfører majoriteten seg bra, og den arbeidsplassen som behandler sine arbeidere godt vinner i det lange løp. Produktivitet er ikke noe man optimaliserer ved å gjøre arbeidsforholdene ulevelige.

Lenke til kommentar

Du må nesten definere hva du legger i "tvang". Om du signerer en arbeidskontrakt er du tvunget til å oppfylle den, men det er frivillig å signere kontrakten. Det vil ikke jeg definere som tvang, siden du ikke er tvunget til å la deg bli tvunget i utgangspunktet, so to speak.

Ja, ikke sant? Man ikke betale for ansvarsforsikring. Det er bare å ikke eie et kjøretøy. Man ikke betale inntektsskatt heller. Det er bare å ikke ha jobb det.

Det er mye som er frivillig her i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da bør du nesten avklare hva DU mente når du tok ibruk begrepet.

Det var vel strengt tatt du som sa det ikke fantes (noe du klarte uten definisjon), og så langt har du ikke klart å si hva du er imot at finnes. Man må jo etter et par sider hvor forklaringen glimrer med sitt fravær lure på om du egentlig bare kverulerer.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja, ikke sant? Man ikke betale for ansvarsforsikring. Det er bare å ikke eie et kjøretøy. Man ikke betale inntektsskatt heller. Det er bare å ikke ha jobb det.

Det er mye som er frivillig her i verden.

 

Det er heller ikke frivillig når man blir tvunget til å velge mellom ugunstige alternativer, når der, i fravær av voldstrusler, eksisterer gunstigere alternativer som man kunne ha valgt.

Lenke til kommentar

 

Da må du nesten definere "gunstig", "frivillig", "alternativ" og "valg" for at dette skal gi noen mening.

Gunstig - Fordelaktig

Frivillig - Uten å bli tvunget ved bruk av vold eller trusler om vold

Alternativ - Forskjellige muligheter man kan velge mellom

Valg -- Komme til en avgjørelse om hvilket alternativ som er mest gunstig

Lenke til kommentar

Ja, ikke sant? Man ikke betale for ansvarsforsikring. Det er bare å ikke eie et kjøretøy. Man ikke betale inntektsskatt heller. Det er bare å ikke ha jobb det.

Det er mye som er frivillig her i verden.

Staten MÅ ikke kreve inn skatt, heller. Så da er vel det også frivillig, da?

 

Jeg har uansett ikke avtalt med noen stat at jeg skal måtte betale denne skatten om jeg tar meg arbeid. Hvorvidt jeg tar meg arbeid er ikke en byråkrats jobb å snuse rundt i, heller. Det samme gjelder selvsagt ansvarsforsikring på bil. Har jeg ikke slik forsikring? Synd for meg om det skjer noe hvor det hadde vært kjekt å ha den.

Lenke til kommentar

I serien latterlige folk uten selvinnsikt, så har man selvsagt de som velger å stå utenfor samfunnet - som da lager et nytt samfunn.

Det latterlige er folk som snakker om samfunnet i entall, uten å reflektere over at det er meningsløst at det ikke er en flertallsterm. Liberalister kunne laget ett samfunn, SV'ere et annet. Skjønt, førstnevnte går ikke, fordi sistnevnte vil si "wæææ wæææ, Liberalistene gir oss ikke penger".

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Det latterlige er folk som snakker om samfunnet i entall, uten å reflektere over at det er meningsløst at det ikke er en flertallsterm. Liberalister kunne laget ett samfunn, SV'ere et annet. Skjønt, førstnevnte går ikke, fordi sistnevnte vil si "wæææ wæææ, Liberalistene gir oss ikke penger".

Så i en ideell verden burde vi lagt ned land, og heller inndelt skiten etter livssyn og interesse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...