Gå til innhold

SAMLETEST: Elsparkesykler


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Elektrisk sparkesykkel er faktisk noe jeg lett vurderer her i Oslo. Problemet er vel  at de er alt for dyre for øyeblikket. Slenger lett 3-4 tusen i en som er verdt det. Hadde f.eks. Booster 2 vært på den prisen hadde det vært noe annet. 

Om prisene halvveres++ så blir nok disse myye mer vanlige. Jeg orker ikke balansebrett og jeg orker ikke el-sykkel. Dette er mitt i blinken.

 

Prisene på disse kommer til å halvere seg innen kort tid. Brookstone i USA selger en ny og oppgradert modell av Citybug for $199, eller ca 1600 kroner. Den gamle modellen selges av Clas Ohlson for 5990, så her må det være rom for snarlige prisreduksjoner.

https://www.brookstone.com/pd/citybug-2-electric-scooter-with-lightsmade-exclusively-for-brookstone/316779p.html

Høres bra ut det der! Håper det skjer noe snart. Hvordan får du opp prisen da? Finner den ikke i nærheten av den prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ganske latterlig å gi stryk til xiamio, virker for meg som den er den beste. Er som om å gi Lamborghini terningkast 1 fordi den er for rask :p

 

Det er ulovlig å selge, kjøpe, importere eller bruke elektriske fartøy av denne typen som gir hastigheter mer enn 20 (+/-10%) km/t. Det at det ikke er lov å bruke den er vel et problem?

 

Det er ganske latterlig å sammenlikne en Lamborghini med dette da det er et helt annet lovverk som gjelder for biler.

Du tar feil er lov å selge lov å kjøpe lov og importere bare ikke lov å bruke men tror purken gir ganske blanke faen om en sparkesykkel går 5 km over grensa eller ikke sjansen for å bli tatt er ca 0.0000001 prosent.....

Mye verre med de på 2000 watt som gjør 65 på sletta de kan du nok fort bli stoppa med dog så jeg 2 stykk 10 åringer på en sånn her om dagen

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

De takler jo akselerasjon så da må de takle oppoverbakker også selv om det er en del fysiske begrensninger inne i bildet. Jeg er glad i fysikk så jeg utbroderer gjerne:

 

Batterikapasiteten (Wh) og vekta begrenser hvor mange høydemeter man kan stige etter formelen E=mgz, der E er energien i wattsekunder, m er massen i kg, g er tyngdekraften 9,81 m/s2 og z er antall høydemeter. Vi kan ta utgangspunkt i et batteri på 5Ah*36V = 180 Wh = 648 000 Ws og en totalvekt på 100 kg. Da vil man i teorien, uten noen tap, klare z=E/gm=660 høydemeter.

 

Det andre er hvor raskt man kan stige. Det er det motoreffekten som bestemmer. La oss anta 250 watt. Det vil si at vi må dele de 648 000 Ws på 250 W og da får vi 2592 sekunder for 660 høydemeter, eller ca 4 sekunder per høydemeter. Hvis dette skjer ved makshastigheten på 20 km/t (5,56 m/s) så skal den altså klare en stigning på 1/(4*5,56) = ca 4,5% stigning, ved maks hastighet og 100 kg totalvekt. 4,5% er en middels bratt bakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Vel, "Xiaomi MiJia M365" har jo to moduser, den ene er 18km/t og den andre er 25km/t. Da er den vel innenfor regelverket såfremt man ikke benytter den ulovlige hastigheten?

 

Lov å kjøpe men ikke lov å bruke er det noe som heter :-P

 

Blir vel som at sex ikke er lov å kjøpe men selge!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er StayClassy s200 en ripoff av Xiaomi  m365?

 

Bilde av Xiaomi hentet fra elkjøp

 

 

 

Bilde av StayClassy ClassyWalk S200

 

Visste ikke at Stayclassy fortsatt holdt på, men ja ser slik ut. De gjør vel som de gjør med alt annet, bestiller allerede eksisterende varer men betaler produsenten for å slenge på deres egne merker på det.

 

På en side er det fint med mer konkurranse/alternativer hos selgere på markedet, men samtidig så vil man vel ikke støtte Stayclassy-folkene.

Lenke til kommentar

Er StayClassy s200 en ripoff av Xiaomi  m365?

 

 

Jeg har i det siste sett flere som ligner på den, og med temmelig identisk statistikk. Søk opp E-wheels E2S og HX X7.

 

Generelt, så ser jeg at mange produkter begynner å ligne mer og mer på hverandre i statistikk, men ikke alltid i pris. Man kan tjene noen tusenlapper på å bruke litt tid på å sette seg inn i det. Har også fått beskjed om at importører som bestiller kvantum kan bestemme til en viss grad noen egenskaper når de bestiller. En selger jeg skrev med på Finn.no, som hadde oppgitt andre egenskaper på samme produkt som jeg kjøpte fra butikk, uttrykte sterk skepsis mot dette. Så det skal jeg bekrefte i tråden min (nederst i posten) når jeg får produktet.

 

Men det viktigste er å finne ut nøyaktig hva man skal bruke den til. Det er en del faktorer man bør tenke på:

 

- Ens personlige vekt. Man bør tenke på om man vil ha en med sterkere motor og ikke minst maksimal lasteevne. Noen går opp til 100 kg, noen til 120, noen til 125. Jeg mener å ha sett noen opp mot 135 også, de dyreste hos noen produsenter. Men jeg har også lest historier om at en voksen person med en full bærepose med varer på hvert styre kjøre bortover, så teori og praksis er tydeligvis to forskjellige ting. Virker ikke som alle tenker så nøye over det her.

 

- Underlaget man skal kjøre på. Er det fin og rett asfalt, og ikke minst flatt der man bor, så tenker jeg at man ikke behøver å kjøpe noe dyrt med sterk motor. Samtidig tenker jeg at jeg ikke har noe mot å gå opp noen bakker, så lenge jeg vet at jeg får gratis reise på lengre rette strekker og nedoverbakker. Men hvis man har tenkt å kjøre på strekninger med lange, slake oppoverbakker, hvor man mistenker at produktet blir for svakt, så bør en vurdere å kjøpe ett hakk sterkere modell.

 

- Importør/utsalgsbutikkens markedsbærekraft. Hvis du kjøper fra en butikk som ser usolid ut, som mest sannsynlig er lagt ned innen ett år, så får du ikke kundeservice derfra lenger. Det kan være verdt å betale tusen kroner mer fra en tilsynelatende kapitalsterk butikk, så du vet du får kundeservice når eller hvis noe går galt.

 

- Kort/lange turer, vekt på elsparkesykkel. Ved lange turer, og hvis man har tenkt seg på lange utflukter, bære den med seg i etapper, så er produktets vekt en ting å tenke på. Dette har vært en stor faktor for meg, som skal bruke den til å lettere komme meg til skog og utmark, og kanskje planlegge og dra på lengre turer. Så da gjelder det å finne den med best batteriyteevne og motorkraft, og lavest vekt. Ca 12 kg med 350 watts effekt motor og 36v/6,4ah - 36v/7,8ah ser ut til å være det beste jeg finner i dagens marked. Hvis man vil ha 500 watt motor og sterkere batteriytelse, begynner de fort å veie opp mot 18-20-25 kg, og dét kan begynne å bli tungt å bære med seg på ryggen over lengre etapper.

 

Man kan finne et ca 20 kg tungt objekt i hjemmet, løfte den og gå litt rundt med det, så skjønner man fort at å gå i timesvis med 20 kg på ryggen, i motsetning til 12 kg, er en veldig stor forskjell. Særlig hvis man skal ha med sekk med utstyr også.

 

- Batteriets plassering. Ser at på de fleste elsparkesyklene, sitter batteriet plassert på undersiden. Jeg tenker at dette må være en ulempe, hvis man er uheldig og kjører ned i en dump, som slår i batteriet, så må jo det skade batteriet og eventuell annen elektronikk fort. Noen produkter har batteriet på styret, og jeg tenker det må være en stor fordél å ha det der. Også med tanke på støv og litt vanndusj. Dog ikke nødvendigvis hvis man kjører forsiktig og kjenner kjøreruta.

 

 

Det er nok flere faktorer å tenke på også. Ladetid har jeg sett variere en del. Luftfylte dekk er nevnt, og har vært et must for meg når jeg har valgt. Noen har demping/fjæring, som åpenbart virker positivt. Men det virker som kun de dyrere modellene har det.

 

 

Har brukt ca en måned nå av og på for å sjekke alt som kan krype og gå av elsparkesykler, og kom frem til at for mitt bruk, var e-wheels E2S det beste valget, https://e-wheels.no/produkt/el-sparkesykkel/e-wheels-e2-elektrisk-sparkesykkel.

 

Så ombestemte jeg meg til HX X7 i siste liten, siden batteriet sitter på styret og er lettere tilrettelagt for å byttes ut, ekstra batteri kan kjøpes, og dermed doble rekkevidden. Da havner totalpris på ca 6500 (4500 + ca 2000, vet ikke pris, ikke tilgjengelig foreløpig). https://e-wheels.no/produkt/el-sparkesykkel/hx-x7-el-sparkesykkel-16665

 

Kjøpte den ulovlige modellen som går til 30 km/t. Dette med lovlighet har jeg spurt om i en egen tråd, og den generelle konsesus ser ut til å mene at politiet ikke bryr seg nevneverdig med å stoppe folk og sjekke maks hastighet. I hvert fall ikke foreløpig. Så hvis man er litt forsiktig, ikke kjører bajas, og kun bruker den høyeste hastigheten på fortau og lengre, åpne sletter, så tipper jeg det ikke vil være noe problem å bestille de med høyest hastighetsnivå.

 

Har laget flere tråder rundt temaet, blant annet for å få innsikt i batteriytelse og effekt, og effekt av regenerérende bremser:

 

Min analysetråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1844107&hl=

 

Batteri: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1844972&hl=

 

Bremser: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1844943&hl=

 

Lovlighet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1844035&hl=

 

 

 

 

 

*Det er uvisst hvor lett man kan få tak i reservedeler, evt kostnad, vedlikeholds grad osv... Så testen er absolutt meningsløs ellers.

 

Dette er et godt poeng, og burde vært tatt med i testen. Jeg spurte butikken jeg kjøpte av (hater å drive reklame, men e-wheels) på epost, og de skrev de hadde verksted og mekaniker "her på huset", og at man får med 2 års garanti.

 

 

 

Ønsker man seg en sparkesykkel som faktisk trekker deg opp bakker må man opp noen hakk på både watt på motor og volt på batteri. Dette er det heldigvis ikke noen regel mot. derimot er det regel på at man ikke kan montere sitteanordning (som jeg ser mangler i artikkelen). Er man en voksen person og vil ha en sparkesykkel som er lovlig fysisk sperret til 20 km/t som også gir deg 20 km/t i oppoverbakker bør man ta en titt på Scooty.no, Er i såfall veldig fornøyd med min :-) hvorfor er ikke disse med i testen?

 

 

Nå vet jeg at jeg svarer på 1 år gamle poster. Men Scooty sine produkter er faktisk ikke så ille i sammenligning til de jeg har sett på og bestilt. De er litt dyrere. Flere produktutvalg, noen er tyngre. Men ikke noe dårlig valg. For meg er ikke sitteanordning et nødvendig kriterium. Øker bare vekt, og jeg føler det kan redusere balanseevne. Men sikkert en fordél for mange.

 

Jeg synes forøvrig at den Xiaomi-modellen som visstnok er så populær, har blitt hentet inn og vel så dét av mange andre produsenter og modeller. Så ikke følg noen trend, men gjør undersøkelser og velg selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har peilet meg inn på ett av Stayclassy's produkter etter svært mye vurdering.

 

Men nå er det kundeservice og dårlige brukeranmeldelser som plager meg. Er det virkelig så mange som har så dårlige erfaringer?

 

https://prisguiden.no/butikker/stayclassyno

 

Vet ikke engang om jeg tør å bestille noe sånn som det er nå. De har faktisk de beste elsparkesyklene på markedet, men det er venteliste pga bestilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...