Gå til innhold

SAMLETEST: Elsparkesykler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

På Ninebot by Segway ES1/2/2L/4 kan man sette regenereringen så lavt i appen at den triller fritt, så man kan bruke den som vanlig sparkesykkel hvis man går tom for batteri (eller vil spare batteri og få litt trim samtidig)? Eller bremser den for mye selv på laveste nivå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På Ninebot by Segway ES1/2/2L/4 kan man sette regenereringen så lavt i appen at den triller fritt, så man kan bruke den som vanlig sparkesykkel hvis man går tom for batteri (eller vil spare batteri og få litt trim samtidig)? Eller bremser den for mye selv på laveste nivå?

Den vil ikke regenerere hvis du slår den av..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den vil ikke regenerere hvis du slår den av..

Takk for svar! Så da triller hjulene fritt? Hvor mye bremser de på laveste nivå som kan settes i appen? Klarer man i det hele tatt å sparke seg framover på flata? Hvis man vil lade littegrann mener jeg...tenker litt på fart i nedoverbakker også.

 

Selv om loven sier at den ikke kan ha høyere toppfart enn 20 km/t +/-10% så er det ikke ulovlig å trille fortere enn det nedover en bakke. Da er det fartsgrensa som gjelder.

Lenke til kommentar

Jeg trodde regeneréring kun gjaldt når man brukte motorbremsen? Selv om jeg har sett en strek tilføyd når jeg har trillet i nedoverbakke, men dét har også skjedd når jeg har stoppet, for det virker som batteriet "slapper av" litt. Når du bruker den hardt (full styrke i oppoverbakke), så kan den fort gå fra 5/5 streker til 3/5 streker ganske raskt, fordi det er mye stress på batteriet. Så kan den øke til 4/5 eller 5/5 igjen hvis du stopper like etterpå. Batteristrekene virker som å være kun angivelig.

 

Jeg har jaggu ikke prøvd å trille avslått. Jeg mener å ha lest at det ikke er helt heldig, men har ingen kilder på det.

Lenke til kommentar

Jeg trodde regeneréring kun gjaldt når man brukte motorbremsen? Selv om jeg har sett en strek tilføyd når jeg har trillet i nedoverbakke, men dét har også skjedd når jeg har stoppet, for det virker som batteriet "slapper av" litt. Når du bruker den hardt (full styrke i oppoverbakke), så kan den fort gå fra 5/5 streker til 3/5 streker ganske raskt, fordi det er mye stress på batteriet. Så kan den øke til 4/5 eller 5/5 igjen hvis du stopper like etterpå. Batteristrekene virker som å være kun angivelig.

 

Jeg har jaggu ikke prøvd å trille avslått. Jeg mener å ha lest at det ikke er helt heldig, men har ingen kilder på det.

Men når du triller på laveste nivå, går det an å bruke beinet og sparke seg framover uten å røre gass/brems eller bremser det for mye?

Lenke til kommentar

Men når du triller på laveste nivå, går det an å bruke beinet og sparke seg framover uten å røre gass/brems eller bremser det for mye?

 

Med de typene elsparkesykkel som jeg har (HX X7), hvis de har motorbrems (som min har), så spiller det ingen rolle hvilket gir jeg kjører i, da står alltid motorbremsen på. Altså jeg må bruke elkraft for å kjøre fremover. Unntaket er hvis det heller ca 10-15%, da triller jeg gratis nedover.

 

Å sparke når den er skrudd på, uten å bruke elkraft, er en meget slitsom bestrebelse. Men jeg har som skrevet ikke prøvd når den er skrudd av.

 

Jeg har lenge lurt på vitsen med den motorbremsen. Det er nok for å kunne kontrollere fart. Men det kan virke som den er der kun for at man skal bruke mer strøm og slite ut produktet raskere, så man skal bruke mer penger på ny. Jeg ville heller hatt skivebrems foran og bak, og "fri trilling", som det var på Classywalk S420. Kunne sparke i bortoverbakke og trillet ned selv slake nedoverbakker med den, da jeg gikk tom for strøm. Skivebremsene var geniale. Så det er noe jeg savner.

 

Med motorbremsen så blir det lettere å kontrollere fart, men dét er ikke alltid problemet når man har en elsparkesykkel som går i maks ca 25 km/t.

Lenke til kommentar

Jeg har lenge lurt på vitsen med den motorbremsen. Det er nok for å kunne kontrollere fart. Men det kan virke som den er der kun for at man skal bruke mer strøm og slite ut produktet raskere, så man skal bruke mer penger på ny. 

 

Hvordan i all verden kom du fram til det? Jeg hadde blitt veldig overrasket hvis noen faktisk gjør det på den måten, det hørtes jo ut som en tragisk løsning på det. På mange elektriske framkomstmidler så bruker ofte motorbremsen å lade batteriet. Ikke bruke mer strøm.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan i all verden kom du fram til det? Jeg hadde blitt veldig overrasket hvis noen faktisk gjør det på den måten, det hørtes jo ut som en tragisk løsning på det. På mange elektriske framkomstmidler så bruker ofte motorbremsen å lade batteriet. Ikke bruke mer strøm.  

 

...så man skal bruke mer penger på ny. Eller for eksempel reparasjon. Det står i hvert fall tydelig hos de produktene som har slik brems, at det er elektronisk motorbrems, den som virker når man holder bremsen forsiktig inn i mer enn 2 sekunder. Det er -den- som regenerérer strøm. Vel, såvidt jeg har forstått. Jeg håper jeg tar feil, men alt dreier seg jo om å tjene penger, så jeg blir -ikke- overrasket om det er slik at den konstante motorbremsen er der for å bruke mer strøm og slite ut batteriet (oftere lading) og produktet raskere, under falsk forklaring om at den er der for å gi deg bedre bremsemulighet. Den er ikke der for å gi deg en fordél.

 

Hvorfor montére noe som sinker elsparkesykkelen? Hvorfor ikke bare ha hjulene frie, som på en sykkel?

 

 

Tummen: Har ikke erfaring med de produktene. Jeg anbefaler deg å sende en mail til selgere. Post gjerne sammendrag av svaret her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...