Gå til innhold

Å tvinge folk til å risikere livet


Anbefalte innlegg

Du fatter jo ikke. Hvis du ikke ever bader i isvann, hvordan kan du da dø av å bade i isvann? Du utsetter deg ikke for den påkjenningen!

Ein del av forskjellen ligg i sikkerheitskulturen. Dersom ein vernepliktig bader i isvatn og får feks hjerteproblemer så er han omringa av ca 30 personar med grunnleggande fyrstehjelpsopplæring, eit par med avansert fyrstehjelp og muligens også eit heilt sanitetslag med alt mulig av utstyr.

 

Opplever den samme vernepliktige ei liknande belastning i det sivile liv som feks på ei fotballbane så er det lenger til nærmaste hjelperessurs.

 

Så til tross for at ein kanskje bedriver litt meir risikoaktivitet i militærtjeneste, så blir den samla risikoen redusert på grunn av alle forhånds- og sikkerheitsreglane som regulerer aktiviteten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Verneplikten er helt klart uetisk.

Det kan du godt mene, men alle land må ha et fungerende forsvar, ellers må man fort lære seg et nytt språk

Da bør vi jo snarest bli godvenner med Russland, og fiender av Danmark, Sverige og England. Dermed vil fiendene våre ha språk vi allerede kan og «problem solved»
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Verneplikten er helt klart uetisk.

Det kan du godt mene, men alle land må ha et fungerende forsvar, ellers må man fort lære seg et nytt språk
Da bør vi jo snarest bli godvenner med Russland, og fiender av Danmark, Sverige og England. Dermed vil fiendene våre ha språk vi allerede kan og «problem solved»

Så dum er du vel ikke? Du forsto hva jeg skrev, hvis ikke kan jeg forklare

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Verneplikten er helt klart uetisk.

Det kan du godt mene, men alle land må ha et fungerende forsvar, ellers må man fort lære seg et nytt språk
Joda.

Men med verneplikt så har du et militær der 90% av de vervede deserterer.

 

Jeg har vært igjennom tullet og jeg ville personlig aldri risikert livet mitt for at harald skal få fortsette å være en lekekonge. Førstegangstjeneste tjener bare som en barnehage hvor umodne barn får utfolde seg

 

 

For all del - et militær er vi forpliktet til å ha, men da mener jeg vi alle er tjent med et profesjonelt militær hvor soldatene er der av fri vilje og får betalt for å være der.

De surrehodene som hardnakket vil ha verneplikt er ikke rasjonelle og deler tankegang med religiøse fanatikere hvor drivkraften i all hovedsak stammer fra å påtvinge andre mennesker sine egne meninger og holdninger.

 

Staten stjeler penger av hvert individ fra fødsel til død. Alt blir skattet tredobbelt opp og argumentet med at man "skylder" landet tjeneste er ren bullshit spør du meg.

 

Jeg hadde blitt veldig trist om jeg hadde fått en permanent skade som følge av min tvungne tjeneste. Død hadde vært like ergerlig.

 

Kan legge til at du også legge til at man ikke får noe igjen for å delta. Staten tar ett år av livet ditt og alt du får er et verdiløst diplom og like verdiløst "ett års lønnsansiennitet innen det første yrket du tar deg etter endt tjeneste".

 

Av ti venner var vi bare to som ble kalt inn. Mens vi kastet bort tiden i tjeneste hadde de andre hundrevis av tusen i inntekt og økte sin verdi i arbeidsmarkedet med reell kompetanse som ble fratatt oss. Vi lærte å pusse rifle, slå opp telt og gå tur. Argumentet mange kommer med ved at man kan får sertifikatet gratis er heller ikke gjeldende da det kun gjelder for en forsvinnende liten minoriter. Det var en generasjon siden det var sant.

 

Men vi fikk billige bussbilletter mens vi var der..

Endret av Invader Zim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Verneplikt er nå så sin sak i fredstid, men det er veldig nyttig for et samfunn - og dermed individene i det samfunnet - om flest mulig har en grunnleggende evne til slikt som førstehjelp, og har en forståelse for når det kan være nyttig å kunne å skyte tilbake, og kanskje også helst en viss trening til dette.

Det sagt, selv tviler jeg på at jeg ville være så villig til å risikere liv og helse for å kjempe mot en "sivilisert" fiende som var ute etter en ren territorieovertagelse (typ Russland) og ikke var interessert i storstilt etnisk og religiøs rensing, omfattende massedrap og annet svineri. Styreapparatet her til langs er så distansert fra det jeg mener er god statsstyrelse at jeg ikke er sikker på om litt utskifting av overhoder ville være så fryktelig ille.

Om IS kom på døra ville det være en annen sak.

Lenke til kommentar

Verneplikt er nå så sin sak i fredstid, men det er veldig nyttig for et samfunn - og dermed individene i det samfunnet - om flest mulig har en grunnleggende evne til slikt som førstehjelp, og har en forståelse for når det kan være nyttig å kunne å skyte tilbake, og kanskje også helst en viss trening til dette.

Det sagt, selv tviler jeg på at jeg ville være så villig til å risikere liv og helse for å kjempe mot en "sivilisert" fiende som var ute etter en ren territorieovertagelse (typ Russland) og ikke var interessert i storstilt etnisk og religiøs rensing, omfattende massedrap og annet svineri. Styreapparatet her til langs er så distansert fra det jeg mener er god statsstyrelse at jeg ikke er sikker på om litt utskifting av overhoder ville være så fryktelig ille.

Om IS kom på døra ville det være en annen sak.

Grunnleggende førstehjelpstrening får man på skolen og når man tar sertifikatet og det tar ikke ett år.

Jeg er enig i at mange unge lever alt for beskyttet under skjørtet til mor og modnes i militæret - men de hadde modnet uansett i møte med arbeidslivet og et liv uten mor generelt, så jeg mener at verneplikt har stor kostnad for stat og individ men null reell verdi.

Enig med deg vdr statsstyret og IS ender vi vel med å invitere over frivillig. (Våre kjære soldater kjemper tross alt as we speak for religiøst muslimsk kontroll i midtøsten)

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er uetisk, men jeg synes ikke verneplikten sikrer noe effektivt forsvar heller. Det er en nødløsning som gjør at et lite land som Norge kan stille med en forholdsvis stor hærstyrke, men kvaliteten blir dårlig og land som Russland kan stille med like mange profesjonelle soldater som vi kan med vernepliktige. Uansett hvordan man vrir og vender på det så vil ikke Norge alene ha noe særlig å stille opp med mot noen av de landene vi eventuelt kunne befunnet oss i en militær konflikt med. Vi er helt avhengige av å være en del av en større allianse for å sikre vår uavhengighet og siden vi ikke kan bidra noe særlig med antall soldater kan vi i det minste bidra med høy kvalitet og det beste utstyret penger kan kjøpe.

Lenke til kommentar

Verneplikten gjør at folk tvinges til å risikere livet i krig. Er det etisk? Kan man ikke heller ha et system hvor man kan verve seg mot en solid økonomisk kompensasjon? Da sikrer man at alle soldatene har påtatt seg oppgaven frivillig. 

 

Først, har du tatt førstegangstjenesten? Så, tror du alle tjenestene som førstegangstjenesten i dag omfatter, rent praktisk, ville kunne blitt utført av de som eventuelt hadde vervet seg? Førstegangstjenesten er mer enn å bare løpe rundt i skogen med et våpen, sånn til informasjon

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

 

Verneplikten gjør at folk tvinges til å risikere livet i krig. Er det etisk? Kan man ikke heller ha et system hvor man kan verve seg mot en solid økonomisk kompensasjon? Da sikrer man at alle soldatene har påtatt seg oppgaven frivillig.

Først, har du tatt førstegangstjenesten? Så, tror du alle tjeneste som førstegangstjenesten i dag omfatter, rent praktisk, ville kunne blitt utført av de som eventuelt hadde vervet seg? Førstegangstjenesten er mer enn å bare løpe rundt i skogen med et våpen, sånn til informasjon

Ja, man reer også sengen :)

Lenke til kommentar

Du har ikke vært i førstegangstjenesten heller skjønner jeg? ;)

Her er de tjenestene man kan utføre i førstegangstjenesten i dag:
https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/?rowlimit=70

 

Om man skulle ansatt de som vervet seg til dette, hva tror dere kosten ville vært? Og hvordan skulle det blitt løst rent praktisk? Kan legge til at over 7000 fullførte førstegangstjeneste i 2017
https://forsvaret.no/aarsrapport/statistikk/personell

 

Lykke til med å få tak på 7000 stk som ønsker å gjøre diverse tjenester for luselønn på en plass der man ikke har lyst til å bo, i 30-40 år og ENDA mer lykke til med å få regjeringen til å øke budsjettet til Forsvaret for å gjøre plass til 7000 med skikkelig lønn i disse stillingene, for ikke å snakke om det at man legge til rette for bedre steder der de skal bo og få familie. Dette vil bli en merkost som dere ikke ønsker å betale i skatter for.

Folk i dag gidder bare såvidt å ta førstegangstjenesten. Når vi hadde innrykk (2007 på Madla) så så jeg voksne ungdommer i 20-årsalderen som strigråt fordi de ville prøve å komme seg unna tjenesten. Det er direkte flaut

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er allerede dungevis av sivilt ansatte i forsvaret, også ganske nærme de spissere delene. Det funker tydeligvis fint nok.

 

Grunnleggende førstehjelpstrening får man på skolen og når man tar sertifikatet og det tar ikke ett år.

Jeg er enig i at mange unge lever alt for beskyttet under skjørtet til mor og modnes i militæret - men de hadde modnet uansett i møte med arbeidslivet og et liv uten mor generelt, så jeg mener at verneplikt har stor kostnad for stat og individ men null reell verdi.

Enig med deg vdr statsstyret og IS ender vi vel med å invitere over frivillig. (Våre kjære soldater kjemper tross alt as we speak for religiøst muslimsk kontroll i midtøsten)

Jeg mistenker at du har et litt rosenrødt bilde på hva man faktisk kan regne med at ungdommen sitter igjen med etter de går ut av norsk skole anno 2018, men det er nå så. Man kunne for den del godt hatt mye av det jeg mener folk hadde hatt godt av som en del av skoleverket, men jeg hadde på ingen måte stolt på at dagens norske statsstyre hadde klart å gjennomføre det på en noenlunde god måte uten propaganda eller meningsløst byråkrati.

 

Jeg er også litt i tvil om hvor mye jeg kan være enig i at folk stort sett modnes, men den misantropien blir vel for langt på siden av tema...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...