Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blir jeg brunere av å bruke solkrem?


Anbefalte innlegg

Hei!
 

Er relativt lys i huden fra før av, selv om jeg først og fremst kommer fra et sentral-asiatisk land. 

 

Går for tiden på sterke kremer, og må bruke solkrem for å bevege meg ute i sola. Dermed kommer det naturligvis noen spørsmål i forhold til solkrem. Solkremen beskytter jo mot enkelte stråletyper, men betyr det altså at jeg blir mindre brun av sola, enn om jeg ikke hadde brukt solkrem? Eller blir jeg mer brun av solkremen? Spiller solkrem i det hele tatt noen rolle, om hvorvidt jeg blir mer mottakelig for brunfargen?

 

 

Takk! :)



Anonymous poster hash: 5c5b4...17a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Solkrem beskytter huden for UVB og UVA stråler som er de strålene fra sola som både gjør deg solbrent og brun (UVB), beskytter deg også for hudkreft og rynkete hud (UVA).. Poenget med solkrem er å kunne være lengere ute i sola uten å bli solbrent eller motta den skadelige strålingen på hunden over lengere tid, så man kan vel si at man blir inndirekte brunere av å bruke solkrem da man holder seg ute i sola lengere en man ellers ville ha gjort...

 

Man kan også forklare solfaktoren litt enkelt, hvor man ganger faktoren med minutter... Om man blir solbrent etter 15minutter i sterk sol til vanlig (uten solkrem), vil solfaktor 10 øke dette til 150minutter...

Lenke til kommentar

Hvis du ikke bruker solkrem vil du se ut som et skrukketroll om få år, og deretter dø av hudkreft

 

Dette er bare tull. Jeg har antagelig ikke vært flink nok til å bruke solkrem oppigjennom årene, brukt en del solarium, men det er lenge siden. Jeg har fått påvist hudkreft og fått behandling, men er hverken skrukketroll eller død ennå.

Endret av Hermosa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis du ikke bruker solkrem vil du se ut som et skrukketroll om få år, og deretter dø av hudkreft

 

Dette er bare tull. Jeg har antagelig ikke vært flink nok til å bruke solkrem oppigjennom årene, brukt en del solarium, men det er lenge siden. Jeg har fått påvist hudkreft og fått behandling, men er hverken skrukketroll eller død ennå.

 

Tror han overdrev noe for å få frem ett poeng, noe du nettop gjorde...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...men betyr det altså at jeg blir mindre brun av sola, enn om jeg ikke hadde brukt solkrem? Eller blir jeg mer brun av solkremen? Spiller solkrem i det hele tatt noen rolle, om hvorvidt jeg blir mer mottakelig for brunfargen?

 

Her kommer det helt an på hvor lenge du er i sola.

 

Over tid, si minst 4 uker i daglig sol, vil du bli like brun som om du ikke brukte solkrem. 

Lenke til kommentar

Jeg er så hvit at jeg er nesten gjennomsiktig. Jo, du trenger solkrem selv i norge. Fikk tak i SPF 110 sist jeg var i utlandet. Ble småbrun selv om jeg brukte den konstant når jeg var ute (ekstrem, konstant solstek ute). Jeg er faktisk fra ett land hvor det er veldig varmt og masse sol, bare glad i huden min og ønsker at den skal se nydelig ut hele livet mitt.  

Har minner om foreldre som smurte seg inn med olje. Faren min pleide å sole seg konstant (før han fikk hudkreft i trynet), husker han rød som en tomat mesteparten av sommeren, så du tar grundig feil hvis du tror at sola i norge ikke er en trussel. 

Bruk solkrem! Selv hvis det er overskyet. Mange av UVstrålene trenger gjennom skyene. 

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har gjort det allerede så dra til legen/apoteket. Kan være en masse parfyme og dill dall som irriterer huden din, de propper disse greiene full av dritt, samme med vanlig hudkrem, shampo, såpe og tannkrem. Hvis du reagerer på noen av disse så burde du prøve versjonene som er for sensitive på apoteket (ingen/lite parfyme og annet tull).

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har gjort det allerede så dra til legen/apoteket. Kan være en masse parfyme og dill dall som irriterer huden din, de propper disse greiene full av dritt, samme med vanlig hudkrem, shampo, såpe og tannkrem. Hvis du reagerer på noen av disse så burde du prøve versjonene som er for sensitive på apoteket (ingen/lite parfyme og annet tull).

 

Jeg har vært til testing på Rikshospitalet, uten at de har klart å finne ut av hva det er jeg reagerer på. Og ja, jeg er sensitiv for en del såper og deodoranter med parfyme, men solkrem ser ut til å være ekstra ille. Jeg har ennå ikke opplevd å finne noen solkrem jeg ikke reagerer på, inkludert de tiltenkt spesielt sensitive babyer.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke bruker solkrem vil du se ut som et skrukketroll om få år, og deretter dø av hudkreft

Solkrem minsker risikoen for hudkreft og kan sinke utviklingen av rynker til en viss grad hvis man er veldig mye i sola. Men det er ikke sånn at du automatisk får kreft og vil se ut som du er 70 når du er 50 hvis du ikke bruker det. Husk at i forhold til tiden det har eksistert mennesker som er lyse i huden har solkrem eksistert et lite øyeblikk.

Bruk av solkrem anbefales selvfølgelig på det sterkeste. Men det er sannsynligvis ikke sånn at livet snart er over hvis du har vært dårlig til å bruke det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Trolling og krangling er fjernet fra tråden.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering kan sendes via PM.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, bare for min erfarings del, så er det litt rart. Hvis jeg er mye i sola uten solkrem, så blir jeg fort rød i ansiktet og kanskje litt solbrent, men det tar fremdeles lang tid før jeg blir brun. Men hvis jeg er flink til å bruke solkrem, så virker det som at sola på en måte absorberes på en annen måte av huden, litt mer "sakte og kontrollért", hvis man forstår. Så det virker som at brunfargen oppstår ikke kanskje raskere, men den blir mer betont og tja, synlig? Vanskelig å forklare, men det virker som det kanskje har en effekt, bare etter min erfaring. Men jeg er ingen filmstjerne og lever ikke av å se bra ut, så jeg har egentlig ikke snøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...