Gå til innhold

Elektriske busser gir målbar reduksjon i oljeetterspørselen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etterspørsel på olje er på verdensbasis 99,3 millioner fat per dag og 279 000 fat utgjør 0,28%

 

Ikke akkurat enorme mengder i det store bildet. Ett skritt i rett retning, jada, men her må man jo ha ett realistisk forhold ting også.

 

I tillegg er det jo ikke slik at en batteridrevet buss = null utslipp i forhold til dieselbuss.

 

Hvordan produseres strømmen til batteribussen? Kullkraft? Gasskraft? Dieselbusser har jo ett C02 utslipp som kan knyttes til både produksjon, lading og etterhvert skroting av disse bussene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etterspørsel på olje er på verdensbasis 99,3 millioner fat per dag og 279 000 fat utgjør 0,28%

 

Ikke akkurat enorme mengder i det store bildet. Ett skritt i rett retning, jada, men her må man jo ha ett realistisk forhold ting også.

 

I tillegg er det jo ikke slik at en batteridrevet buss = null utslipp i forhold til dieselbuss.

 

Hvordan produseres strømmen til batteribussen? Kullkraft? Gasskraft? Dieselbusser har jo ett C02 utslipp som kan knyttes til både produksjon, lading og etterhvert skroting av disse bussene.

 

Og så spørs det om dette nye kollektivtilbudet fortrenher biler eller sykler....

Lenke til kommentar

Etterspørsel på olje er på verdensbasis 99,3 millioner fat per dag og 279 000 fat utgjør 0,28%

 

Ikke akkurat enorme mengder i det store bildet. Ett skritt i rett retning, jada, men her må man jo ha ett realistisk forhold ting også.

 

I tillegg er det jo ikke slik at en batteridrevet buss = null utslipp i forhold til dieselbuss.

 

Hvordan produseres strømmen til batteribussen? Kullkraft? Gasskraft? Dieselbusser har jo ett C02 utslipp som kan knyttes til både produksjon, lading og etterhvert skroting av disse bussene.

Strømmen blir renere og renere, selv i Kina.

 

Og vi er jo bare i den spede begynnelsen av utviklingen. Det er ca 2,5 millioner bybusser i verden og en god del langdistansebusser o.l. Vi er ikke forferdelig mange år unna at alle er elektriske.

 

Vi er heller ikke så forferdelig mange år unna at alle vogntogene også er elektriske, og da begynner besparelsene virkelig å bli betydelige.

 

Og så har man alle personbilene også, vi er ikke så forferdelig mange år unna at 100% av bilsalget er elektrisk.

 

Disse tre områdene utgjør omkring 40 millioner fat per dag. Å få det til null vil ta en del år, men det er den retningen utviklingen går.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Etterspørsel på olje er på verdensbasis 99,3 millioner fat per dag og 279 000 fat utgjør 0,28%

 

Ikke akkurat enorme mengder i det store bildet. Ett skritt i rett retning, jada, men her må man jo ha ett realistisk forhold ting også.

 

I tillegg er det jo ikke slik at en batteridrevet buss = null utslipp i forhold til dieselbuss.

 

Hvordan produseres strømmen til batteribussen? Kullkraft? Gasskraft? Dieselbusser har jo ett C02 utslipp som kan knyttes til både produksjon, lading og etterhvert skroting av disse bussene.

 

Hvordan produseres kraften til raffinering til diesel? Mer eller mindre 100% fra fossil energi. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vil ikke dette bety at Kina netto slipper ut MER CO2 fordi de produserer strømmen sin via enkle kullkraftverk? Om Kina lager mer sol og vindkraft så vil det jo være fornuftig i og med at de importerer 2/3 av oljen de forbruker. Nå som Kinas oljeproduksjon er i ferd med å synke så kan det være lurt å ha en strategi på å avlaste oljeforbruket.

Lenke til kommentar

Vil ikke dette bety at Kina netto slipper ut MER CO2 fordi de produserer strømmen sin via enkle kullkraftverk? Om Kina lager mer sol og vindkraft så vil det jo være fornuftig i og med at de importerer 2/3 av oljen de forbruker. Nå som Kinas oljeproduksjon er i ferd med å synke så kan det være lurt å ha en strategi på å avlaste oljeforbruket.

 

Nei ikke nødvendigvis da bussen bruker langt mindre energi. Men, det er jo ett regnestykke en må ta for å være sikker. En kan dog brenne olje i kraftverket, da en har en god del til overs osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva raffineriene i Kina bruker vet jeg ikke, men naturgass er ganske effektivt. Da er utslippene en god del lavere også. Men jeg hadde vært meget bekymret over avhengigheten til utlandet når det kommer til fossile brennstoff. Der er Kina mer og mer avhengig av Russland og Midtøsten, på samme måte som EU.

 

Som sagt, raffinering foregår ofte av fossile kilder og derav utslipp. Og med mer olje tilgjengelig kan en få vekk mer og mer kull(da dette har vært billig). Det er bare goder her egentlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Busser er langt mer i bruk (passasjer-km per kWh og dag) enn det elbiler er. Derfor burde man elektrifisert den Norske bussparken før bilparken, eller i det minste begynt samtidig. Dessverre henger dette på leverandørene. Det finnes ingen Tesla buss som kunne vært pådriver slik de var i bilmarkedet. De etablerte tar definitivt ikke initiativet på egenhånd fordi det utløser store utviklingskostnader og kannibaliserer eget marked.

 

I motsetning til biler så egner busser seg utmerket for batteribyttestasjoner fordi man har én stor flåteeier og faste ruter og stoppesteder. Batteriene som står igjen på byttestasjonen kan saktelades slik at batterilevetiden øker og man trenger ikke noe voldsomt til strømforsyning av byttestasjonene, som godt kan være en del av noen av busstoppene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etterspørsel på olje er på verdensbasis 99,3 millioner fat per dag og 279 000 fat utgjør 0,28%

 

Ikke akkurat enorme mengder i det store bildet. Ett skritt i rett retning, jada, men her må man jo ha ett realistisk forhold ting også.

 

I tillegg er det jo ikke slik at en batteridrevet buss = null utslipp i forhold til dieselbuss.

 

Hvordan produseres strømmen til batteribussen? Kullkraft? Gasskraft? Dieselbusser har jo ett C02 utslipp som kan knyttes til både produksjon, lading og etterhvert skroting av disse bussene.

I Norge  kan 100% av vår transportenergi komme fra fornybar, forurensningsfri vannkraft . Enten transporten  foregår ( når den kan), med skjøteledninger, batteri , eller med Hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger.

Andre ( sydligere) land har andre  geografiske forutsetninger for å produsere fornybar forbrukskraft, sol, vind, hav.. Hvert land til sin pris ( forbruk av arbeidskraft). Det er ingen fornuftig grunn til t forbrukskraft skal prises likt fra nasjon til nasjon eller geografi til geografi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Busser er langt mer i bruk (passasjer-km per kWh og dag) enn det elbiler er. Derfor burde man elektrifisert den Norske bussparken før bilparken, eller i det minste begynt samtidig.

 

Ja, helt teknisk sett hadde det vært fornuftig, men så kommer økonomien inn i bildet. Mens flåteeiere snur på hver krone, så betaler en del godt bemidlede for å få den nyeste (og eller grønneste) teknologien. Derfor startet Tesla med å lage en dyr roadster, og fortsatte med å lage store premiumbiler. Dette sammen med de andre bilmerkenes innsats, har ført til en økende masseproduksjon av batterier som har presset prisen ned så langt at for eksempel Oslo kan kjøpe inn 70 busser. I Kina er selvfølgelig historien en litt annen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbilen er strippet for eksosrøret, men erstattet av skorsteiner på kontinentet. Er det ikke deilig å slippe å bruke hodet? Det kalles grønn skatteveksling og miljøvern når Frederic Hauge og multimillionærene Petter Stordalen og Nikolai Astrup kan frese inn i Oslo i kollektivfeltet i en momsfri 2, 5 tonn Tesla S elbil som trolig ville ha kostet langt over millionen med ordinære bilavgifter, men nå passere uten å betale bompenger, og tanke opp med (for dem) gratis strøm i en offentlig ladestasjon.

http://oljekrisa.no/tesla%20s%20nov%202013.htm

https://www.tu.no/artikler/elbil-mindre-miljovennlig-enn-diesel/245709

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbilen er strippet for eksosrøret, men erstattet av skorsteiner på kontinentet. Er det ikke deilig å slippe å bruke hodet?

Det kalles grønn skatteveksling og miljøvern når Frederic Hauge og multimillionærene Petter Stordalen og Nikolai Astrup kan frese inn i Oslo i kollektivfeltet i en momsfri 2, 5 tonn Tesla S elbil som trolig ville ha kostet langt over millionen med ordinære bilavgifter, men nå passere uten å betale bompenger, og tanke opp med (for dem) gratis strøm i en offentlig ladestasjon.

http://oljekrisa.no/tesla%20s%20nov%202013.htm

https://www.tu.no/artikler/elbil-mindre-miljovennlig-enn-diesel/245709

 

Lenke til kommentar

Elbilen er strippet for eksosrøret, men erstattet av skorsteiner på kontinentet. Er det ikke deilig å slippe å bruke hodet? Det kalles grønn skatteveksling og miljøvern når Frederic Hauge og multimillionærene Petter Stordalen og Nikolai Astrup kan frese inn i Oslo i kollektivfeltet i en momsfri 2, 5 tonn Tesla S elbil som trolig ville ha kostet langt over millionen med ordinære bilavgifter, men nå passere uten å betale bompenger, og tanke opp med (for dem) gratis strøm i en offentlig ladestasjon.

http://oljekrisa.no/tesla%20s%20nov%202013.htm

https://www.tu.no/artikler/elbil-mindre-miljovennlig-enn-diesel/245709

Det er nok du som ikke bruker hodet, vi som kjører elbil går nesten i null når vi tar vekk energibehovet til produksjon og transport av fossilt drivstoff og legger til forbruket til elbilen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...