Gå til innhold

– Loot-bokser er gambling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I RL kan man anse det litt som å kjøpe et flaxlodd: du har en hovedpremie du ønsker deg og flere premier du ikke blir skuffet over å få, men også noen som du ikke vil ha. Det som er annerledes derimot er at du alltid får noe for en 'crate' i motsetning til flaxlodd hvor du kan få 0 kroner og dermed tape penger.

 

Jeg har noen venner som har brukt alt for mye penger i RL fordi de ble litt oppsatt på å få tak i de gode tingene (nye biler, skins etc.), men de er voksne og jobber fulltid, så jeg ser ikke helt problemet. Nå har vel Psyonix også innført at man får en decryptor i ny og ne for å åpne esker, så vi får se om de slutter med salg av de, evt. tvinger folk til å legge inn alder slik at de over 18 får kjøpe (selv om man må via Steam, PSN osv. for å kjøpe).

Lenke til kommentar

"Lotteritilsynet i Norge sa til vårt tidligere søsternettsted Gamer.no i fjor høst at de mener det er uklart om praksisen kan defineres som et lotteri siden alle som betaler for boksene får noe for kjøpssummen, men at de vil vurdere å se nærmere på saken."

 

Genialt!

Skal starte lotteri hvor alle vinner noe verdiløst ræl, mens hovedprisen er en bil. Alle får noe for kjøpesummen, og det er derfor uklart om det er lotteri. Slipper alt av regulering!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noe jeg ikke helt har skjønt enda: Punktene som er nevnt her og i tidligere artikler er jo også sant for ting som Pokémon-kort, er de ikke? Hvorfor er ikke det noe som blir diskutert?

 

Ja, da faller kjøp av x ukjente Pokémonkort under gambling som lotteri. Forsåvidt ganske passende egentlig hvis det er helt tilfeldig hva kort du får.

Lenke til kommentar

Endelig! Kudos Nederland. på tide at noen klarer å se dette for det det faktisk er: Gambling!

 

Den norske definisjonen på "lootboxes" er helt på bærtur. De har landet på at man får noe igjen. I de fleste "lootbox" systemer jeg har sett er det man får igjen i praksis verdiløst, fordi det er en dublett (samme som man har fra før), eller en gjenstand med mindre verdi/nytte enn det man har fra før, og derfor aldri blir brukt. De forsøker å "lure" seg unna det som gjør det til gamling, som er den psykologiske prosessen i hjernene på unge mennesker, der man blir forledet til å håpe/tro at neste gang så skjer det. Funker ganske likt som dop. Man blir lett avhengig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I RL kan man anse det litt som å kjøpe et flaxlodd: du har en hovedpremie du ønsker deg og flere premier du ikke blir skuffet over å få, men også noen som du ikke vil ha. Det som er annerledes derimot er at du alltid får noe for en 'crate' i motsetning til flaxlodd hvor du kan få 0 kroner og dermed tape penger.

 

Jeg har noen venner som har brukt alt for mye penger i RL fordi de ble litt oppsatt på å få tak i de gode tingene (nye biler, skins etc.), men de er voksne og jobber fulltid, så jeg ser ikke helt problemet. Nå har vel Psyonix også innført at man får en decryptor i ny og ne for å åpne esker, så vi får se om de slutter med salg av de, evt. tvinger folk til å legge inn alder slik at de over 18 får kjøpe (selv om man må via Steam, PSN osv. for å kjøpe).

 

De er voksne ja. Om man skal kjøpe slikt burde spillet da kanskje ha 18 års aldersgrense, og en merknad om at det kan gi avhengighet?

Lenke til kommentar

Alle burde følge Path of Exile sin måte å gjøre det på. Bare cosmetics (som ser sykt kult ut btw), som du kan velge selv om du vil kjøpe eller ikke. Dvs, del for del items eller set. Eller om du vil kjøpe supporter packs til forskjellige priser. Free to Play og de lager noen av de beste oppdateringene til et spill bare med inntekt fra cosmetics.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Savner tiden hvor man betalte 300-700 Kroner for et spill, gjerne i en god pappboks, inkludert manual, concept art, kanskje lydsporet, og så ikke minst at man eide spillet etter å ha betalt for det.

 

Du har nok aldri EID et spill. Du har kjøpt en lisens for å kunne spille det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...