Gå til innhold

Fortnite eller PUBG for mann i 20 årene


Anbefalte innlegg

"Spill X er mer realistisk enn spill Y" og "spill X gjorde det før spill Y" er jo begge ganske intetsigende argumenter. Først og fremst spiller man ikke spill for at det skal være realistisk. Da drar man frem en simulator. I en realistisk simulator hadde ikke PUBG-lignende tilstander forekommet heller tenker jeg. Man spiller spill for å ha det gøy, henge med venner, få seg en powertrip, bli bedre på noe.

 

Poeng nummer to appellerer til en absurd hipstermentalitet. Hvor går streken, er PUBG ripoff av andre skytespill og derfor ikke bra? Spill låner elementer fra hverandre og blir inspirert av hverandre. Ja, noen ganger virker det som rent plagiat, men det er slik trendbølger fungerer. Selvfølgelig lager spillprodusenter spill som er poppis og selger bra. Men det er jo fullt mulig for et spill å bli inspirert av et annet spill, og fortsatt gjøre en bedre jobb som spill.

 

Hvorfor må man betale 200 kr for å ha det gøy i Fortnite? Selv har jeg ikke betalt en krone, og såvidt meg bekjent er det kun kosmetiske ting man får kjøpt. Mener du med andre ord at man ikke kan ha det gøy i et spill med mindre man kjøper bling? I så fall synes jeg problemet ligger hos deg og ikke spillet.

 

Har selv kun spilt Fortnite så har egentlig ikke noe sammenligningsgrunnlag for å si stort, ville bare kommentere disse rare argumentene. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

''Mener du med andre ord at man ikke kan ha det gøy i et spill med mindre man kjøper bling?''

 

- Vel, ja. Man blir ofte fristet til å kjøpe noe på et spill, som de to guttene jeg kjenner. 

  Hver og eneste i klassen min har brukt penger på spillet, det er ikke løgn. 

 

Det blir nokså kjedelig når man sitter der alene, i mens vennene dine har skins og emotes.

 

Lenke til kommentar

Jeg sier at mentaliteten er barnslig, noe som i og for seg er greit, men neppe relevant for trådstarter. Battle Royale i denne konteksten er et konsept. Skal vi da si at alle skytespill som kom etter det første skytespillet er plagiat, da de bruker samme konsept i sitt spill? Selv vil jeg si at ofte er et enkeltspill mer enn bare sjangeren det blir plassert i. I denne boken du snakker så varmt om, bygde de tårn på sekunder og red på raketter mens de snipa fienden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du ser nok på Fortnite WTF moments?

 

Uansett... Boken er faktisk legit, og alle Battle Royale spill er basert på den boken. 

Jeg mener at alle Battle Royale spill er et Rip off av den boka, og at de ikke er bra i det hele tatt, men det spillet jeg hater mest er Fortnite. Det har stjelt all oppmerksomheten fra de ''samme'' spillene som kom før. 

 

Det er opp til 20 000 som ser på Fortnite streams på Twitch hver dag. Aner du hvor mange som ser på H1zi? Bare 800. 

 

Emotene til Fortnite er også bare svindel. De stjeler andres danser og finner på andre navn til de. F.eks den backpack kid dansen. de har kalt den for The Floss... Jeg vet at det ikke kalles stjeling, fordi det er en ''body movement'', men uansett. Hva om du fant opp en dans, og et crappy spillkompani stjeler den. Ville du likt det? Så begynner ungene å tro at det var Fortnite som fant den opp. 

 

Jeg er i mot at spill stjeler andres konsept, men det er ikke jeg som bestemmer over det. 

Lenke til kommentar

Du ser nok på Fortnite WTF moments?

 

Uansett... Boken er faktisk legit, og alle Battle Royale spill er basert på den boken. 

Jeg mener at alle Battle Royale spill er et Rip off av den boka, og at de ikke er bra i det hele tatt, men det spillet jeg hater mest er Fortnite. Det har stjelt all oppmerksomheten fra de ''samme'' spillene som kom før. 

 

Det er opp til 20 000 som ser på Fortnite streams på Twitch hver dag. Aner du hvor mange som ser på H1zi? Bare 800. 

 

Emotene til Fortnite er også bare svindel. De stjeler andres danser og finner på andre navn til de. F.eks den backpack kid dansen. de har kalt den for The Floss... Jeg vet at det ikke kalles stjeling, fordi det er en ''body movement'', men uansett. Hva om du fant opp en dans, og et crappy spillkompani stjeler den. Ville du likt det? Så begynner ungene å tro at det var Fortnite som fant den opp. 

 

Jeg er i mot at spill stjeler andres konsept, men det er ikke jeg som bestemmer over det. 

 

Har sett noen videoer ja, synes det er artig til tider. Men som sagt ovenfor her så finnes det ikke noe slikt som helt hundre prosent originale verk. Vi påvirkes alle av forskjellige ting, og de som jobber kreativt bruker det i sine verk. Jeg hadde hatt mer forståelse for ditt poeng om det dreier seg om regelrett plagiat, altså gjenbruk av spillkode/karakterer/kart og langt flere likheter enn det er mellom f.eks. Fortnite og PUBG. De er begge poppis for tiden, de er begge like (u)originale, og når det kommer til stykket så gjelder survival of the fittest der også. Det spillet som oppleves som best blant flest brukere overlever lengst og tjener potensielt mest penger.

 

Det at det ble skrevet en bok på 90-tallet som handler om folk som kjemper til døden i et avgrenset område er egentlig ikke så veldig relevant. Gladiatorer gjorde dette lenge før boken ble skrevet, er boken et plagiat også? Ser du kanskje poenget med at dersom du skulle vært helt konsekvent i tankegangen så ville det blitt mye kultur du må gi fra deg, da det ikke er "originalt nok".

Lenke til kommentar

Da bir jeg nok nødt til å få frem alt fra da Big Bang ble skapt.

 

Battle Royale sjangeren har forandret seg mye. Fra nettopp det du sa om folk som kjemper til døde i et avgrenset område er nok gjort lenge før. Reflekterte nettopp på noen serier jeg pleide å se med familien min da jeg var 9 år. Den serien var innenfor Battle Royale sjangeren, som handlet om to brødre som ledet to forskjellige klaner, som kjempet mot hverandre hele tiden, men ikke *direkte* i et avgrenset område. 

 

Jeg misliker hvordan andre spillkompanier bruker sine kreative verk, altså legger til eller bytter om forskjellige gjenstander og game moduser, spesielt Fortnite. Som sagt er jeg ganske ung, så alle på skolen min snakker hele tiden om Fortnite, spesielt 9. klassingene. Så begynner jeg å tenke på hvor mye penger de har brukt på et *gratis* spill. De ser jammen meg ut som personer som har kjøpt V-Bucks, ja. 

Spesielt en i klassen min. Han ser ut som om han aldri har kjøpt noe online noensinne, men gjett hva. Han har kjøpt Battle Passes. 

 

Det er to i klassen min som driver og ser på Fortnite videoer i klassen, som gjør meg litt *triggered*. Jeg har så sinnsykt lyst til å spørre de om hvorfor de bruker penger på spillet. Om de svarer ''Fordi det er gøy'', kommer jeg ikke til å skjønne poenget. Hva er så gøy med å bruke opp pengene sine? I så fall har de dårlige argumenter som resten av klassen. 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dette kommer til å handle mer om klassen min nå, og hvordan de ikke kan argumentere. Du velger om du vil lese dette:

I den ene gymtimen valgte jeg ikke å dusje, fordi vi hadde fått 4 nye elever, og jeg følte meg ikke trygg med dem. Så begynner alle guttene å si ''disgusting''. Så sier jeg ''hvorfor det''? Fordi du ikke dusjer. De er aldri nær meg i det hele tatt. Jeg har uansett bare 3 venner.

Så kom jeg på at det er noen jenter, som guttene liker. De jentene dusjer ikke. 

Da svarte guttene, ''Nei men det er fordi de er jenter''. Så kom gymlæreren inn.

Guttene spurte om vi måtte dusje. Han sa at vi bør dusje, men må ikke. 

Så ble det helt stilt og da dro jeg. 

 

Dagen etter hadde vi gym igjen. ''Denne gangen må du dusje''.

Så sier jeg, ''hvorfor det''? 

Vi sa i fra til kontaktlæreren, og hun sa at de som ikke dusjer får anmerkning (noe jeg aldri har fått enda)

Da ble jeg nødt til å dusje.

 

Kan de slutte å blande seg i livet mitt? Jeg har hatt noen uhyggelige samtaler i dusjen, som ''vis oss tissen din''. 

Dette er veldig ubehagelig for meg, og jeg tror at alle guttene i klassen min kommer til å hate meg resten av ungdomsskolen om jeg sier i fra.

Lenke til kommentar

Alle kreative verk stjeler fra andre. Slik er det bare. Det finnes ikke noe som er 100% originalt. Det ser du nok når du blir eldre.

 

 

 

 

Mener du innenfor spill? Om du mener innenfor alt (bøker, leker, krig og sånt), begynner jeg å skjønne det. 

Lenke til kommentar

Korrekt. Alt av kultur har utviklet seg fra menneskehetens spede barndom. Alle ideer og handlinger er bygget fra arketypiske fortellinger og roller. Jeg leste et sted at det finnes 7 forskjellige handlinger - ALL historiefortelling er variasjoner av disse 7.

 

At Fortnite kopierte noe fra PUBG er ikke verre enn at Duke Nukem kopierte Doom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at man kopierer hverandre i spill-sjangeren driver hele bransjen framover. FPS med store åpne kart. Hadde du sagt dette til meg for 15 år siden, ville jeg umiddelbart spurt "Delta Force?". Ellers er vel Battle Royale bare en variant av last-man-standing mods som jeg har spilt på flere spill opp igjennom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da bir jeg nok nødt til å få frem alt fra da Big Bang ble skapt.

 

Battle Royale sjangeren har forandret seg mye. Fra nettopp det du sa om folk som kjemper til døde i et avgrenset område er nok gjort lenge før. Reflekterte nettopp på noen serier jeg pleide å se med familien min da jeg var 9 år. Den serien var innenfor Battle Royale sjangeren, som handlet om to brødre som ledet to forskjellige klaner, som kjempet mot hverandre hele tiden, men ikke *direkte* i et avgrenset område. 

 

Jeg misliker hvordan andre spillkompanier bruker sine kreative verk, altså legger til eller bytter om forskjellige gjenstander og game moduser, spesielt Fortnite. Som sagt er jeg ganske ung, så alle på skolen min snakker hele tiden om Fortnite, spesielt 9. klassingene. Så begynner jeg å tenke på hvor mye penger de har brukt på et *gratis* spill. De ser jammen meg ut som personer som har kjøpt V-Bucks, ja. 

Spesielt en i klassen min. Han ser ut som om han aldri har kjøpt noe online noensinne, men gjett hva. Han har kjøpt Battle Passes. 

 

Det er to i klassen min som driver og ser på Fortnite videoer i klassen, som gjør meg litt *triggered*. Jeg har så sinnsykt lyst til å spørre de om hvorfor de bruker penger på spillet. Om de svarer ''Fordi det er gøy'', kommer jeg ikke til å skjønne poenget. Hva er så gøy med å bruke opp pengene sine? I så fall har de dårlige argumenter som resten av klassen. 

 

Like "dårlig" som ditt poeng at en fyr ser ut som at han ikke har kjøpt noe online, derfor er det absurd at han har kjøpt en spesifikk ting online. Jeg forstår at du er ung, og selvinnsikt kommer som regel med åra, har nok en del å hente der selv. Men jeg har i hvert fall lært å ikke gå så voldsomt hardt ut mot ting jeg personlig ikke forstår at folk gjør. Ei heller at et spill ligner på et annet spill. Det er bare slik vi funker. Som nevnt tidligere så må du legge fra deg ganske mye kultur og spill dersom du skal være konsekvent med denne svart/hvitt tenkingen.

 

"Enten har du gjort det først, eller så er du ikke verdt oppmerksomhet.. oi, det er ingen som har 'gjort noe først'.. jaja, da satt vi her da, noe som vi heller ikke var først til å gjøre, så vi kan ikke det heller!"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Begge spillene er dritbra. Og hvem du liker kommer helt an på deg selv.

 

Selv vil jeg si at Battleground er et spill for voksne (matchene er lenger, man må være med tålmodig, ting er ikke så cartoon-ish, ordentlige våpen) mens Fortnite er mer gøy og moro i større tempo.

 

Jeg liker å starte med Battleground (fordi det krever mer av meg, og vil bli tatt mer på alvor) og avslutte med Fortnite for gøy og avkobling.

Endret av fivebigcities
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...