Gå til innhold

Diskutere lønn på intervju


Anbefalte innlegg

Hei!

Jobber for tiden som deltidsselger på Power, men har imorgen et intervju hos Telenor. Jobben går stort sett ut på det samme ( mobil og abo salg ), så forventer samme lønn, men lurte på om det er rom for å diskutere dette på intervjuet?

Får jeg jobben, blir jeg ansatt via et rekrutteringsbyrå. Fyller 20 snart, ferdig med VGs, og påbegynt et femårig løp i øk.ad ( sivøk. ). Der jeg jobber nå, har jeg tydeligvis minstelønn for folk som er ferdig med VGs, på underkant av 160 kr.

Er jo en OK lønn dette, men lurte kanskje på om det kan være aktuelt å få mer enn dette ( gitt at jeg blir tilbudt samme standard lønn )?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg jobbet i Telenors andrelinje (2010-2013) så var startlønnen på 165kr. Jeg snakket med noen av dem på førstelinje ved et par anledninger, og lønnen der var noe lavere (140-150kr pr time om jeg husker riktig). Ergo, ikke umulig at lønn rundt 160kr er gjeldene + eventuelle tillegg. 

Lenke til kommentar

Jeg sier alltid til alle at det er viktig å snakke om lønn, for det viser at du bryr deg. Du skal kunne forsvare din posisjon i bedriften med lønna di. Du jobber for penger, ikke for veldedighet.

 

Men vil også si at intelligent lederskap er åpne om lønnssituasjonen. Hvis intervjueren ikke er åpen om det, så vitner det om lukket lederskap, og det bør være grunn til bekymring for din del. Du kan nevne det forsiktig og se hva de sier. Får du unnvikende svar, spør direkte. Hvis de synes det er frekt, så vitner det bare om at de egentlig bare bryr seg om seg selv og ikke de ansatte. "Pay peanuts, get monkeys". Du skal ha skikkelig lønn.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skumma dem, og greit nok, noe er det vel å plukke opp, men ingen der som nevner at ledelsen burde være åpne om det, noe jeg mener sterkt. Hvis ledelsen bryr seg om de ansatte, så er de åpne om lønnssituasjonen. Det skal ikke være en kamp, men et samarbeid. Og hvis de opprettholder den kulturen selv, så viser det bare at de er korttenkte fra starten av likevel.

 

Jeg mener selvsagt ikke at man skal være over-aggressiv. Men det skal snakkes om. Det går til nøds an å godta en lønn, og se hvordan forholdene er der i et par måneder, for så å be om økning etterpå om man mener det er berettiget. Man får jo i hvert fall høre det om man ikke er god nok, mener jeg!

 

Det er akkurat som at man skal være en slave, ha en slavementalitet overfor lønn og ledelse. Det skal liksom være frykt for å snakke om det. Dét har jeg ingen forståelse for. Respekt er noe annet enn frykt, respekt skal gå to veier, og i likevekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skumma dem, og greit nok, noe er det vel å plukke opp, men ingen der som nevner at ledelsen burde være åpne om det, noe jeg mener sterkt. Hvis ledelsen bryr seg om de ansatte, så er de åpne om lønnssituasjonen. Det skal ikke være en kamp, men et samarbeid. Og hvis de opprettholder den kulturen selv, så viser det bare at de er korttenkte fra starten av likevel.

 

Jeg mener selvsagt ikke at man skal være over-aggressiv. Men det skal snakkes om. Det går til nøds an å godta en lønn, og se hvordan forholdene er der i et par måneder, for så å be om økning etterpå om man mener det er berettiget. Man får jo i hvert fall høre det om man ikke er god nok, mener jeg!

 

Det er akkurat som at man skal være en slave, ha en slavementalitet overfor lønn og ledelse. Det skal liksom være frykt for å snakke om det. Dét har jeg ingen forståelse for. Respekt er noe annet enn frykt, respekt skal gå to veier, og i likevekt.

Så var det dette med hvordan man mener det bør fungere og hvordan det faktisk fungerer også da..

Viktig å skille mellom det, spesiellt når du skal gi råd til andre som gjerne er mest interessert i hvordan det faktisk fungerer og ikke en slags ideologisk tankegang om hvordan du ønsker at de som jobber skal ha det.

 

Om man diskuterer lønn under intervjuet(som kan i værste fall koste jobbtilbudet) eller etter man har fått ett tilbud absolutt ingenting med frykt for ledelse eller slavementalitet. Det har med hva som er vanlig og ikke.

 

Hvorfor mener du de som faktisk jobber med intervjuer og ansettelser fulltid skal lyve om at man ikke bør diskutere lønn under intervjuer?

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så var det dette med hvordan man mener det bør fungere og hvordan det faktisk fungerer også da..

Viktig å skille mellom det, spesiellt når du skal gi råd til andre som gjerne er mest interessert i hvordan det faktisk fungerer og ikke en slags ideologisk tankegang om hvordan du ønsker at de som jobber skal ha det.

 

Om man diskuterer lønn under intervjuet(som kan i værste fall koste jobbtilbudet) eller etter man har fått ett tilbud absolutt ingenting med frykt for ledelse eller slavementalitet. Det har med hva som er vanlig og ikke.

 

?) Hvorfor mener du de som faktisk jobber med intervjuer og ansettelser fulltid skal lyve om at man ikke bør diskutere lønn under intervjuer?

 

Hvis man bare følger strømmen uten å tenke selv, så står man i fare for å bli et offer. Så har man ingen andre å skylde på enn seg selv. Det er ingen som bygger en statue av en når en blir pensjonist, man får ingen bonus, man må tenke på sin egen fremtid. Det er faktisk realiteten, dét også. Hva med lederen i Telenor som tok ut bonus på 14 mill https://www.dn.no/nyheter/2018/04/03/2003/Telekom/to-mill-mer-i-bonus-til-brekke .. er det et resultat av "hardt arbeid", eller er det resultat av grådighet? Ikke fortelle meg at en ansatt jobber "mindre hardt" enn en på toppen, det er bare 24 timer i døgnet for alle. Man må ta ansvar for egen skjebne, ikke stole på at noen gjør det for en. EDIT: Så ender man på NAV-kurs og blir tvunget til å høre på babysnakk 5 timer 5 dager i uka.

 

Når folk bruker ord som "vanlig", så er det bare et tegn på at man er hjernevasket og er redd for å tenke selv. Jeg bryr meg om normer, men jeg klarer å tenke selv også. Jeg mener også at økonomi burde være like "vanlig" å snakke om som noe annet tema. Det burde være fag i skolen. Men det holdes også vekk fra oss, for å gjøre oss lettest mulig å lede.

 

?) Fordi de vil at folk skal ha en størst mulig slavementalitet og være lettest mulig å lede. Minst mulig trøbbel, mest mulig penger til seg selv. Alt bunner ut i økonomi.

 

Kan gjenta meg selv; Mener selvsagt ikke at man skal være over-aggressiv. Men det skal snakkes om, man må ta det opp. Hvis det virkelig koster meg jobben å snakke om lønn, så er det lederskapet det er noe feil med og ikke meg selv. Det viser bare at en bryr seg om seg selv, og dét burde være et positivt tegn. Det er også realitet.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Tja, sikkert lurt å være klar til å snakke om det. Aller beste er vel om det blir på det viset som Salvesen skriver. Nå syns ikke jeg det er urimelig at du får snakket om lønn, så du kunne sammenlignet med jobben du har nå. Sånn moralsk sett syns jeg du burde fått vite om du ihvertfall er garantert samme lønn som det du har nå, siden det er samme type jobber. Jaja. Håper du slipper å ta det opp, og at intervjuet ditt går bra! Masse lykke til.  :) 

Lenke til kommentar

Klar til å snakke om, så klart. Gjerne forberedt noe også. Ta det opp selv, nei.

Ta det opp når det faktisk er ett tilbud på bordet, det er først da de har funnet ut at det er deg de vil ansette, det er da det er mest natturlig for arbeidsttaker å ta det opp. Da har man også kortene på sin hånd og bedre forutsettninger for å forhandle.

 

 

Når folk bruker ord som "vanlig", så er det bare et tegn på at man er hjernevasket og er redd for å tenke selv. Jeg bryr meg om normer, men jeg klarer å tenke selv også.

Det er en norm å ikke ta opp lønn under intervjuer.

På samme måte som at det er en norm å kle seg litt pent, ha med CV, hilse på intervjuere, ha på klær, ha dusjet osv.

Man får ikke pluss-poeng for å gjøre det motsatte av det som er forventet.

Å gjøre vanlige ting er ikke å være hjernevasket, den må du enda lengre ut på landet med.

 

?) Fordi de vil at folk skal ha en størst mulig slavementalitet og være lettest mulig å lede. Minst mulig trøbbel, mest mulig penger til seg selv. Alt bunner ut i økonomi.

Nei. Fordi lønn ikke bør være hoved-motivasjonen for jobb. Skjønner dette kan være vanskelig å forstå for arbeidsledige som kanskje aldri har hatt en vanlig jobb..

 

Kan gjenta meg selv; Mener selvsagt ikke at man skal være over-aggressiv. Men det skal snakkes om, man må ta det opp. Hvis det virkelig koster meg jobben å snakke om lønn, så er det lederskapet det er noe feil med og ikke meg selv. Det viser bare at en bryr seg om seg selv, og dét burde være et positivt tegn. Det er også realitet.

Gjenta deg selv til du blir blå, alle eksperter på det er fortsatt imot deg.

Skjønner ikke hvorfor du prøver å hjelpe folk som skal på intervjuer, du har helt åpenbart 0 faktisk erfaring med det, og sier i all hovedsak det motsatte av de som faktisk er eksperter og jobber fulltid med akkurat dette og har flere intervjuer om dagen enn du har gjennom hele livet ditt.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

?) Fordi de vil at folk skal ha en størst mulig slavementalitet og være lettest mulig å lede. Minst mulig trøbbel, mest mulig penger til seg selv. Alt bunner ut i økonomi.

Nei. Fordi lønn ikke bør være hoved-motivasjonen for jobb. Skjønner dette kan være vanskelig å forstå for arbeidsledige som kanskje aldri har hatt en vanlig jobb..

  

 

 

Nope. Lønn bør absolutt være hoved-motivasjonen når man søker en hvilken som helst jobb, siden du selger en del av livet ditt til arbeidsgiveren, og da er det best at det er verdt det. Å like jobben man gjør kommer i beste fall på andre plass. Grunnen til at jeg sier dette er fordi jeg mener at jobben man har ikke er alt i livet.

 

Når det er sagt så hadde jeg ofret litt i lønn hvis arbeidsgiveren var en skikkelig oppegående person som ikke gir de ansatte hodepine. Det er verdt det!

Lenke til kommentar

Nope. Lønn bør absolutt være hoved-motivasjonen når man søker en hvilken som helst jobb, siden du selger en del av livet ditt til arbeidsgiveren, og da er det best at det er verdt det. Å like jobben man gjør kommer i beste fall på andre plass. Grunnen til at jeg sier dette er fordi jeg mener at jobben man har ikke er alt i livet.

Ville du gått litt ned i lønn for å ha arbeidsoppgaver og miljø som gjorde at du gledet deg til jobb hver dag?

Ville du for litt mer lønn hatt arbeidsoppgaver du hater og en sjef som er rasshøl?

 

Om lønn er det absolutt viktigste bør svaret på det første være nei og siste ja..

 

Jobb er ikke alt i livet nei, men man kan da få seg en jobb man trives med alikevel :)

Livet blir ikke bedre av å ha en jobb man ikke vil ha fordi lønna er litt bedre enn med en jobb man vil ha.

Lenke til kommentar

Vel, jeg er og har alltid vært imot normer ^^ Så lenge de gagner -alle-, så er jeg med. Men det skaper stigmatisering, og falske forhåpninger. Normer er generelt djevelen. Sunn fornuft skal være livslinjen for alle.

 

Og jeg er enig i at selvfølgelig, velg en arbeidsplass som har intelligent lederskap og litt lavere lønn, fremfor å tjene 10% mer i året og bli psykisk nedbrutt innen ett år. Men slike bedrifter varer gjerne ikke evig uansett. Høyt gjennomtrekk er jo et tegn på ustabilt lederskap. Intelligent lederskap tar vare på folk.

 

Har alltid tatt opp lønn i intervjuer, og har fått mange jobber likevel. Jeg er selvfølgelig ikke frekk eller aggressiv, men diskuterer det ut med sunn fornuft. Hvis jeg er fersk og ikke har så mye erfaring, så går jeg så klart med på en litt lavere lønn enn det som er "normen" ^^ Men da forventer jeg å se en økning når jeg produserer like mye som de andre.

 

Jeg liker bare ikke at den generelle befolkningen skal tvinges med sosial stigmatiséring til ikke å ta skjebnen i egne hender. Det er det verste jeg vet. Snik-indoktrinéring av frykt. Det burde være omvendt.

Lenke til kommentar

På tide å komme ned på jorden igjen?

Verden går ikke under av at det ikke er lurt å diskutere lønn på intervjuet.

Lønningsdiskusjonen under intervjuet er heller ikke tvang, trusler, tortur eller slaveri. Norge er ikke på grensen til dikatur av den grunn heller.

 

Det er bare en dum ting å ta opp om man vil ha jobben.

Ikke ta helt av med hvilke enorme samfunnsmessige problemer som er knyttet til noe så simpelt, egentlig ubetydelig i stor skala.

 

 

Folk får nå gjøre som de vil, men vil anbefalle å faktisk høre på ekspertene på temaet, deres mening finnes lett på google.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Grunnen til at ein helst ikkje sjølv skal diskutere lønn tidleg i prosessen er at som arbeidstakar so vil du ideelt sett selge deg inn slik at arbeidsgiver vil ha deg og din kompetanse, og deretter kreve at arbeidsgiver betalar markedsverdi for den kompetansen.

 

Kjem du til intervjuet og krever for mykje lønn so er det langt lettare for arbeidsgiver å avvise deg og heller satse på å ansette ein billigare arbeidstaker, sjølv om det medfører at vedkommande også er mindre kompetent.

 

Det er som når du skal kjøpe ny TV, går du til selgaren og seier du har 5000 kr so får du ikkje umiddelbart presentert 10 000 kr mondellen. Ein god selgar startar med å snakke vise fram det som er innanfor ditt budsjett, for deretter å dra samtalen over på kor mykje betre dei dyre TV'ane er for berre litt høgare pris.

 

 

Når det er sagt so er det ein fordel for deg som arbeidstakar å få vite kor mykje arbeidsgiver tenker å lønne deg so tidleg som mulig, men du bør helst ikkje kreve lønn før du har fått vise fram kva du kan tilby.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...