Gå til innhold

Diskutere lønn på intervju


Anbefalte innlegg

TS her.

Litt av en diskusjon på dere her :)

Intervjuet var smålig kleint, da jeg er vandt med at vedkommende har kamera på andre siden når jeg er på Skype-intervju. Det var ikke tilfellet, så jeg var den eneste med kamera på og leita etter plasser å se på skjermen. Men alt i alt gikk det veldig bra og hun var veldig fornøyd med svarene jeg ga.

Lønn dukket opp, og da var jeg ærlig og sa at jeg tjente 160,- nå, og forventer samme lønn, men hadde vært greit med en økning her. Da kom hun inn på at Telenor har to ordninger, der den ene er grunnlønn + provisjon (dvs. ingen tillegg utenom ).

Fikk tlf igjen i dag, og hun vil ha meg videre i prosessen. Skal snakke med butikksjefen i Telenor imorgen, så vil si at jeg er nokså "safet" jobb, dersom jeg velger å takke ja. Blir spennende å se hvordan dagen imorgen går, og hvilke tilbud jeg får.

Spørsmål videre ; hvis jeg får dårligere vilkår enn jeg har på Power, er det frekt å avslå tilbudet?
Har også vært i kontakt med Sparebank1 om jobb som kunderådgiver/service der, men denne blir ikke aktuell før jeg blir 20 år. Var innom på intervju osv. ifjor, men fikk avslag da de trodde jeg var eldre enn jeg var, og ba meg komme tilbake høsten 2018, og at jeg da nesten var "garantert" en stilling ( Manpower ). Kan ikke utelukke muligheten for at jeg velger å takke ja til en slik jobb, dersom jeg får muligheten om et par måneder. Burde jeg nevne dette til butikksjef imorgen, eller bare holde det litt hemmelig fram til det evt. blir aktuelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke frekt å si nei til en jobb, selv ikke med bedre vilkår enn du har nå.

Jeg ville ikke sagt det til sjefen om det er en sjanse for at du skal fortsette der du er nå, sjefen vil fort nedprioritere deg om sjefen vet at du skal/vil slutte snart.

 

Og gratulerer med godt gjennomført intervju :)

 

Det blir litt diskusjon når folk sier det motsatte av det man bør gjøre..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om du takkar ja til ein jobb eller ikkje er ei heilheitsvurdering som du må ta. Du må på ingen måte kjenne deg forplikta til å takke ja kun fordi du får eit jobbtilbud.

 

Lønn er kun ein del av heilheita, men eg meinar at det bør vere sterke grunnar for å velge å gå ned i lønn om du får eit dårlegare tilbud. Samtidig er ikkje lønn alt, trivsel, pendleutgifter, arbeidstid, osv er også viktige faktorar.

 

Dersom du er sikker på at du kjem til å takke nei om du får eit dårlegare lønnstilbud so er det redelig av deg å gi beskjed om dette. Då vil du enten spare arbeidsgiver frå å bruke meir tid på søknaden din, eller du vil tvinge fram eit høgare lønnstilbud dersom arbeidsgiver vil ha deg.

Lenke til kommentar

Da var intervjuet gjennomført.

Gikk veldig bra, og han virker veldig positiv. Det var heller jeg som stusset litt på stilingen, da den innebærte et par ting jeg var litt skeptisk til ( f.eks. vaffellaging for å få inn kunder ) osv.

Vet jeg ble tipset om ( av aklla ) at jeg ikke burde nevne den mulige bank-jobben, men realiteten er at den er ganske sannsynlig å få i boks ved semesterstart etter sommer. Ettersom butikksjefen - som jeg hadde intervju med - virket som en veldig alright kar, var jeg "straight-up" med ham, og sa at det er godt mulig jeg må melde overgang til en annen jobb ( som jeg i utgangspunktet er mer interessert i ), til høsten.

Jeg la til at hvis han velger å ansette meg, slipper han å bruke mye tid på opplæring, da jeg er tele-selger fra før av. Jeg kan jobbe hele sommeren og litt ut mot høst, men etter det er det fare for at jeg tar kontakt med Manpower igjen for en jobb jeg er "lovet".

Han virket litt lei seg når jeg kom fram med det, da han er på utkikk etter langtidsansettelse. Avslutningsvis sa jeg at det er opp til han om han vil ha meg inn for et andregangsintervju ( ansettelse ), eller ikke.

Vet kanskje ikke om det lønner seg i denne verden å være så godhjerta som jeg er, og alltid være være helt ærlig i slike situasjoner? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg mener det er positivt at du er ærlig. Hvis han ansetter deg og ser for seg en langtidsansettelse, så tror jeg han blir mer skuffet hvis du skulle takke nei til forlengelse av engasjementet, og han nok en gang må sette i gang en ansettelseprosess.

Jeg mener det er en bra ting at man er ærlig med mulige arbeidsgivere, det forteller arbeidsgiveren at du er en person man kan stole på, en som er forutsigbar. Jeg tror det er noe mange arbeidsgivere er opptatt av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener det er positivt at du er ærlig. Hvis han ansetter deg og ser for seg en langtidsansettelse, så tror jeg han blir mer skuffet hvis du skulle takke nei til forlengelse av engasjementet, og han nok en gang må sette i gang en ansettelseprosess.

Jeg mener det er en bra ting at man er ærlig med mulige arbeidsgivere, det forteller arbeidsgiveren at du er en person man kan stole på, en som er forutsigbar. Jeg tror det er noe mange arbeidsgivere er opptatt av.

Takker for det! :)

Lenke til kommentar

Det spørs jo på planene dine videre, om du uansett ikke se for deg å bli værende særlig lenge er det jo bare å være åpen og ærlig.

Ser du for deg å kanskje finne ny jobb i løpet av 5 år er det ikke noe vits i å ta det opp med sjefen. Det blir en vurderingssak.

Men generellt sett er det ikke lurt å si du er på utkikk etter ny jobb om det er en stor sjanse for at du blir værende lenge(type flere år)

 

Ellers var der ikke bank-jobben jeg tenkte på, men hos Telenor..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...