Gå til innhold

Er siviltjeneste tvangsarbeid?


  

29 stemmer

  1. 1. Er siviltjeneste tvangsarbeid?

    • Ja
      11
    • Nei
      18


Anbefalte innlegg

 

 

Men synes du det er tvangsarbeid?

 

 

Det er som å betale skatt, en innsats for fellesskapet, som en kan forvente. 

 

 

Er du politiker? ;) Høres sånn ut, for du svarte ikke på spørsmålet. 

 

Skatt er en ting, men når man tvinger folk til å jobbe så har man krysset en grense. Det er jo faktisk farlig nær slaveri. 

 

 

Det er jo tvangsarbeid siden noen andre har bestemt at man skal være med på opplegget og bidra, men du har alternativer og blir ikke drept om du nekter. Ikke bagatelliser slaveri, for det er det ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Men synes du det er tvangsarbeid?

 

 

Det er som å betale skatt, en innsats for fellesskapet, som en kan forvente. 

 

 

Er du politiker? ;) Høres sånn ut, for du svarte ikke på spørsmålet. 

 

Skatt er en ting, men når man tvinger folk til å jobbe så har man krysset en grense. Det er jo faktisk farlig nær slaveri. 

 

 

Det er jo tvangsarbeid siden noen andre har bestemt at man skal være med på opplegget og bidra, men du har alternativer og blir ikke drept om du nekter. Ikke bagatelliser slaveri, for det er det ikke.

 

 

Okay, du blir ikke drept, men hvis alternativet er fengsel så har man vel egentlig ikke noe alternativ? Og er drap egentlig en del av slaveri-definisjonen?

 

Jeg bagatelliserer ikke slaveri, jeg synes slaveri er noe av det verste i verden. 

 

 

 

Slavery is any system in which principles of property law are applied to people, allowing individuals to own, buy and sell other individuals, as a de jure form of property.[1] A slave is unable to withdraw unilaterally from such an arrangement and works without remuneration. Many scholars now use the term chattel slavery to refer to this specific sense of legalised, de jure slavery. In a broader sense, however, the word slavery may also refer to any situation in which an individual is de facto forced to work against their own will. 

 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

 

Det er jo faktisk farlig nær slaveri. 

Farlig nært?

 

Hva er forskjellen?

 

 

Vet ikke helt, jeg er åpen for at det er slaveri ,men jeg registrerer at noen mener man må bli drept om man nekter å jobbe. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Det er forskjell på slaveri og på førstegangstjenesten/siviltjenesten. Forskjellen er at vi som et samfunn mener at det er et av kravene man må bidra med for å bo i Norge. Akkurat som skatt. Akkurat som å sortere søpla. Hvis samfunnet krever at siviltjenesten opphører så kommer den til å forsvinne. Det kunne man ikke gjort hvis det var ekte slaveri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Liberalistene ønsker tvangsarbeid for unge på søndager ved å ha søndagsåpne butikker. 

 

 

 

NÅR ble det å jobbe for lønn det samme som slaveri? Du kommr med en definisjon på slaveri som ikke engang og FN og Den Internasjonale Menneskerettighetsdomstolen vil definere som slaveri! Da må det vel bety at de aller fleste land i verden, inkludert Sverige har slaveri fordi butikker er åpne på søndager? Ut ifra din definisjon selvsagt. Og Norge er et av de få som ikke har det? Da bør du i så fall melde Sverige oinn til FN for brudd på lover om slaveri.

 

NÅR du er ung og må ta til takke med det du får. Slaver i antikken kunne få priviliger de også, og for enkelte var det bedre å få de privilegene enn å død av sult. Det er IKKE alle unge som ønsker å jobbe søndager selv om det er fint for enkelte, andre foretrekker å i hvert fall ha en fridag i uka sammen med alle andre.

Endret av Heradon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er forskjell på slaveri og på førstegangstjenesten/siviltjenesten. Forskjellen er at vi som et samfunn mener at det er et av kravene man må bidra med for å bo i Norge. Akkurat som skatt. Akkurat som å sortere søpla. 

Så hvis vi ikke mente det var et krav så ville det vært slaveri? 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

NÅR du er ung og må ta til takke med det du får. Slaver i antikken kunne få priviliger de også, og for enkelte var det bedre å få de privilegene enn å død av sult. Det er IKKE alle unge som ønsker å jobbe søndager selv om det er fint for enkelte, andre foretrekker å i hvert fall ha en fridag i uka sammen med alle andre.

 

 

Det er ingen tvang å jobbe i Norge. Å jobbe på søndager frivillig for lønn faller ikke inn under noen juridisk eller internasjonal anerkjent definisjon av slaveri. Kun din egen definisjon. Punktum. Jeg har jussen på min side. Om DU personlig mener noen annet er ikke det noe du bør ta opp med meg(som personlig synes det er greit med søndagsstengt)men noe du bør ta opp med FN og Menneskerettihetsdomstolen. For isåfall er det allerede mange som tvinges til slvaeri i Norge. Så sett i gang - lever inn anmeldelse til menneskrettighetsdomstolen. Men vær klar over at du må betale saksomkostninger om du taper, noe som er overveidende sannsynlig.

 

Debatten om hvorvidt søndasåpent er en uting eller ikke er en annen. Men at det er SLAVERI; vel det er en såpass sterk påstand at du må ha jurisk belegg for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er "slaveri" på lik linje med å bli tvunget til å tjenestegjøre i Forsvaret. Nekter man blir man straffet. Noen vil kanskje se på dette som en form for slaveri. 

 

Hvis man i tillegg bor svært primitivt og får dårlig mat, og må jobbe utendørs med hardt fysisk arbeid i all slags vær slik som de so bygde Nordlandsbanen for NSB, da er det vel slaveri? Ganske utrolig at NSBs ledelse ikke ble straffet etter krigen. Og NSB skryter uhemmet av denne jernbanen i brosjyrene sine. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Det er forskjell på slaveri og på førstegangstjenesten/siviltjenesten. Forskjellen er at vi som et samfunn mener at det er et av kravene man må bidra med for å bo i Norge. Akkurat som skatt. Akkurat som å sortere søpla. Hvis samfunnet krever at siviltjenesten opphører så kommer den til å forsvinne. Det kunne man ikke gjort hvis det var ekte slaveri.

Hvordan forsvant "ekte" slaveri da?
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NÅR du er ung og må ta til takke med det du får. Slaver i antikken kunne få priviliger de også, og for enkelte var det bedre å få de privilegene enn å død av sult. Det er IKKE alle unge som ønsker å jobbe søndager selv om det er fint for enkelte, andre foretrekker å i hvert fall ha en fridag i uka sammen med alle andre.

 

 

Det er ingen tvang å jobbe i Norge. Å jobbe på søndager frivillig for lønn faller ikke inn under noen juridisk eller internasjonal anerkjent definisjon av slaveri. Kun din egen definisjon. Punktum. Jeg har jussen på min side. Om DU personlig mener noen annet er ikke det noe du bør ta opp med meg(som personlig synes det er greit med søndagsstengt)men noe du bør ta opp med FN og Menneskerettihetsdomstolen. For isåfall er det allerede mange som tvinges til slvaeri i Norge. Så sett i gang - lever inn anmeldelse til menneskrettighetsdomstolen. Men vær klar over at du må betale saksomkostninger om du taper, noe som er overveidende sannsynlig.

 

Debatten om hvorvidt søndasåpent er en uting eller ikke er en annen. Men at det er SLAVERI; vel det er en såpass sterk påstand at du må ha jurisk belegg for det.

 

Til å kalle deg Morromann er du utrolig høytidelig. Jeg driter i hva FN og Menneskerettighetsdomstolen mener. Det siste jeg ville gjort var argumentere med en gjeng utdaterte fossiler med predefinerte holdninger, og snakke i mot dem blir å som at en kvinne midtøsten skal snakke imot patriarkatet. Dvs. Du har en snøballs sjanse i helvete. Da hadde det nesten vært bedre å pisse i motvind mens du spiller russisk rulett.

 

Innlegget var heller myntet på liberalistenes paradoks, hvor får f,eks de ønsker friheten til å handle på en søndag, men samtidig berøver de friheten fra unge som ikke kan velge å vrake av yrker.

 

Nærmeste vi kommer slaveri i Norge er vel menneskehandel, da tenker jeg på blant annet på prostitusjon. Det er ikke alle som er frivillige prostituerte her i landet.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Siviltjeneste har naturligvis en viss likhet med slaveri, da det er dårlig betalt og tvungent arbeide. Samtidig har slaveri: Null lønn, som oftest fysisk mishandling og er som regel permanent (ikke ett-årig).

 

Det er mange ting som begrenser friheten som må anses som et gode. Å ha evnen til å forsvare landet om det blir invadert vil jeg se på som en plikt for norske borgere (i alle fall om vi kommer oss ut av EU igjen). Om mange påberoper seg frihet til å slippe, så kan det ekstremt sett også bety friheten til å få en russisk kule i hodet.

 

Å ikke kunne løpe midt ut i en motorvei begrenser også min frihet, men jeg kommer ikke til å skrive til menneskerettighetsdomstolen i Haag av den grunn.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

 

Det er forskjell på slaveri og på førstegangstjenesten/siviltjenesten. Forskjellen er at vi som et samfunn mener at det er et av kravene man må bidra med for å bo i Norge. Akkurat som skatt. Akkurat som å sortere søpla. 

Så hvis vi ikke mente det var et krav så ville det vært slaveri? 

 

Hvis vi ikke kunne stemme bort førstegangstjenesten så ja, men vi har i dag muligheten til å sette det på agendaen og kjempe for å få det bort på et ganske demokratisk vis. Hvis det var ingenting vi kunne gjøre for å fjerne førstegangstjenesten så kan det ligne på slaveri.

 

Men slaveri har så mye mer i ordet enn bare tvunget arbeid. Slaver er noe du eier. Du er ikke eid av noen når du blir tvunget til betalt arbeid i forsvaret (for ja, man får penger). Og igjen så er det mulig å fjerne løsningen hvis det er noe folket i Norge vil.

Lenke til kommentar

 

Siviltjeneste har naturligvis en viss likhet med slaveri, da det er dårlig betalt og tvungent arbeide. Samtidig har slaveri: Null lønn, som oftest fysisk mishandling og er som regel permanent (ikke ett-årig).

 

Så i antikken (Roma / Hellas) hadde man ikke slaveri?

 

Ikke-slavene fikk noe lønn

Ikke-slavene ble som oftest ikke mishandlet fysisk

Ikke-slavene ble ofte satt fri etter en noe lengre periode med tjenestegjøring

Lenke til kommentar

Man ser ikke mange gråsoner om man syntes SF og FGT er det samme som tradisjonelt slaveri. konsekvensene for å nekte er f.eks ikke så store som ved tradisjonelt slaveri. Man har frihet når man ikke er på "jobb". Man har betalt (selv om det er tvangsarbeid). Man slipper om man er syk eller det ikke lar seg gjøre av andre grunner (uten konsekvenser).   Det jo en del rettigheter som ligger i bunn http://www.sivilforsvaret.no/Tjeneste/Tjenesteplikt/Fritak-fra-tjenesteplikt-i-Sivilfrosvaret/ 
Man kan forsåvidt også flytte ifra Norge om man ikke liker hvordan landet drives. Men selv om det er forskjeller er det fremdeles tvangsarbeid.Det er forsåvidt jurytjeneste også.

 Nå er det ikke slik at dem som nekter SF blir kastet til løvene på coleseum  ol.  Det handler vel mer om hva staten mener er rimelig borgerplikt. Så kan man være uenig i det men all rett. 

Endret av depaderp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Siviltjeneste har naturligvis en viss likhet med slaveri, da det er dårlig betalt og tvungent arbeide. Samtidig har slaveri: Null lønn, som oftest fysisk mishandling og er som regel permanent (ikke ett-årig).

Så i antikken (Roma / Hellas) hadde man ikke slaveri?

 

Ikke-slavene fikk noe lønn

Ikke-slavene ble som oftest ikke mishandlet fysisk

Ikke-slavene ble ofte satt fri etter en noe lengre periode med tjenestegjøring

 

 

I en verden hvor faktisk slaveri er veldig vanlig (prostitusjon, industriell produksjon) synes jeg ikke norske sivilarbeidere skal påberope seg slaveri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...