Gå til innhold

Er siviltjeneste tvangsarbeid?


  

29 stemmer

  1. 1. Er siviltjeneste tvangsarbeid?

    • Ja
      11
    • Nei
      18


Anbefalte innlegg

 

 

 

Nei, slaveri finnes fortsatt.

 

Skatt = Moderne slaveri.

Så du mener at du skal kunne ta del av samfunnets goder helt gratis? Det er snylting.

 

Og så vil du bruke myndighetenes penger/pengesystem uten å bidra med noe selv? Snylting igjen.

 

Liberalisme = snylting.

 

 

Liberalisme innebærer NULL "gratis" goder. Og jeg tror du vet dette innerst inne. Hvis du tenker deg godt om, og prøver å være intellektuelt ærlig.

 

 

Liberalismen betyr at alle bygger sin egen vei til å kjøre på?

 

 

Kun de som har råd til veiabonnement får kjøre på veien. Og det kan bli dyrt, etter at du har betalt for vannabonnement, strømabonnement, politiabonnement etc. Spesielt når det ikke er noen minstelønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt litt, og jeg har konkludert med at ST er slaveri. Ordningen bør snarest avskaffes. 

 

Siviltjeneste er ikke slaveri, det er et alternativ til militærtjeneste. Begge er å tjene landet sitt, og i min formening er det demokratisk at borgerne står for forsvaret av en nasjon, heller enn leiemordere ansatt av den politiske eliten.

 

Om du mener militærtjeneste/siviltjeneste er slaveri, så har jo skatteflyktning et godt poeng når han nevner skatt. Ikke det at jeg er enig i hans syn på skatt, men militærtjeneste er ikke mer slaveri en skatt. I min formening må du da mene at både skatt og militærtjeneste er slaveri, eller at ingen av de er det.

 

Det går ikke an å ha et samfunn uten at folk jobber sammen for felles formål, ei heller er det ønskelig. Liberalisme er isåfall iallefall ikke løsningen, da er anarki en bedre løsning. Å jobbe sammen som et samfunn er noe vi heller bør gjøre mer av, eller gjøre på en bedre måte, men å ikke jobbe sammen som et samfunn er for meg iallefall et helt absurd alternativ som ikke vil fungere.

Lenke til kommentar

Kun de som har råd til veiabonnement får kjøre på veien. Og det kan bli dyrt, etter at du har betalt for vannabonnement, strømabonnement, politiabonnement etc. Spesielt når det ikke er noen minstelønn.

Ahh... Når du sier det på den måten. Liberalisme betyr egentlig bare frihet og rettigheter for de som har råd? Et samfunn med store forskjeller, hvor de rike er rikere og alle andre er fanget i fattigdom, lidelse og mangel på rettigheter? Et slags usynlig fengsel for store deler av befolkningen slik at noen kan leve ut drømmen i et samfunn uten regler, uten samarbeid, uten lover osv? Et slags samfunn som spiller på hyperegoismen og "jeg, meg og mitt"-ismen?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Kun de som har råd til veiabonnement får kjøre på veien. Og det kan bli dyrt, etter at du har betalt for vannabonnement, strømabonnement, politiabonnement etc. Spesielt når det ikke er noen minstelønn.

Ahh... Når du sier det på den måten. Liberalisme betyr egentlig bare frihet og rettigheter for de som har råd? Et samfunn med store forskjeller, hvor de rike er rikere og alle andre er fanget i fattigdom, lidelse og mangel på rettigheter? Et slags usynlig fengsel for store deler av befolkningen slik at noen kan leve ut drømmen i et samfunn uten regler, uten samarbeid, uten lover osv? Et slags samfunn som spiller på hyperegoismen og "jeg, meg og mitt"-ismen?

 

 

Det stemmer. Ideologene vil ha det til at det blir et paradis for alle, uten statlig inngripen i den enkeltes liv. At all erfaring viser at dette gir et darwinistisk samfunn virker ikke å gjøre inntrykk. Det er lett å lage systemer som ville fungert om "alle var snille og gavmilde".

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kun de som har råd til veiabonnement får kjøre på veien. Og det kan bli dyrt, etter at du har betalt for vannabonnement, strømabonnement, politiabonnement etc. Spesielt når det ikke er noen minstelønn.

Ahh... Når du sier det på den måten. Liberalisme betyr egentlig bare frihet og rettigheter for de som har råd? Et samfunn med store forskjeller, hvor de rike er rikere og alle andre er fanget i fattigdom, lidelse og mangel på rettigheter? Et slags usynlig fengsel for store deler av befolkningen slik at noen kan leve ut drømmen i et samfunn uten regler, uten samarbeid, uten lover osv? Et slags samfunn som spiller på hyperegoismen og "jeg, meg og mitt"-ismen?

 

 

Det stemmer. Ideologene vil ha det til at det blir et paradis for alle, uten statlig inngripen i den enkeltes liv. At all erfaring viser at dette gir et darwinistisk samfunn virker ikke å gjøre inntrykk. Det er lett å lage systemer som ville fungert om "alle var snille og gavmilde".

 

Vel, jeg tviler på om det hadde fungert selv om alle var snille og gavmilde, for man måtte isåfall finne måter å samarbeide på og finansiere dette samarbeidet. Et samfunn hvor ingen samarbeider om noe kan vel ikke fungere?

Lenke til kommentar

Vel, jeg tviler på om det hadde fungert selv om alle var snille og gavmilde, for man måtte isåfall finne måter å samarbeide på og finansiere dette samarbeidet. Et samfunn hvor ingen samarbeider om noe kan vel ikke fungere?

Er ikke samarbeid noe som er frivillig?

 

Det går ikke an å ha et samfunn uten at folk jobber sammen for felles formål, ei heller er det ønskelig.

Syns de som bestemmer hva som er det felles formålet.

 

Om du mener militærtjeneste/siviltjeneste er slaveri, så har jo skatteflyktning et godt poeng når han nevner skatt. Ikke det at jeg er enig i hans syn på skatt, men militærtjeneste er ikke mer slaveri en skatt. I min formening må du da mene at både skatt og militærtjeneste er slaveri, eller at ingen av de er det.

Nå har jeg ikke nevnt skatt i denne tråden med ett eneste ord. Selv anser jeg at beskattning vel heller mer til vepnet ran enn til slaveri. Det har med faktum at man ikke blir beordret til å utføre sine vanlige arbeidsoppgaver under trussel om voldsbruk, i motsettnging til forsvaret-siviltjenesten. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Fatter ikke hvorfor folk skal ha et sort/hvit syn på alt. Ingen ser etter løsninger eller hvordan det burde være. Alt virker som om man skal definere hva som er ifra veldig bra, til totalt håpløst. Er man  fundamentalt uenig i noe så burde man ha en alternativ løsning. Noen vil fjerne staten, men har ikke noe alternativ. Andre sier at om man betaler skatt er man slave, men har ikke noe alternativ. FGT og SF er slaveri men, hvordan skal vi ha forsvar og hjelp i nødssituasjoner? Politikere er mafia, skal vi bare løpe rundt å gjøre som det passer en hver? Det polariserte politiske bildet tror jeg ikke er så reelt som det virker. Men når man diskuterer her inne virker det sånn. 

Det er få debatter her inne hvor noen av partene er engang i nærheten av å møtes på midten. 

 

Endret av depaderp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den gyldne middelvei mellom Frihet og Totalitæer Diktatur ... dagens Norge i et nøtteskal. ;)

kanskje du burde komme med din løsning i stedet for å kritisere et av verdens beste land å leve i. Etter hva jeg ser ifra dine kommentarer er anarki noe å trakte etter. Men du kommer aldri med noen løsninger, kun kritikk.

Endret av depaderp
Lenke til kommentar

Løsningen avhenger vel av hvilket problem man står ovenfor?

 

Om problemet her er at Staten bedriver slaveri eksisterer to alternative løsninger:

 

A. Avskaffe slaveriet, uten unntak for Staten

B. Når staten bedriver slaveri kan vi kalle det noe annet (Militærtjeneste, Siviltjeneste, etc) lukke øynene og late som dette ikke har noe som helst med slaveri å gjøre.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt, og jeg har konkludert med at ST er slaveri. Ordningen bør snarest avskaffes. 

Flere jeg kjenner som har vært gjennnom ST, satt på ræva og gjorde absolutt ingenting.

 

Så å kalle det slaveri, da tror jeg kanskje du bør høre om noen har Røtter på VHS du kan låne og få sett.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nei, slaveri finnes fortsatt.

 

Skatt = Moderne slaveri.

Så du mener at du skal kunne ta del av samfunnets goder helt gratis? Det er snylting.

 

Og så vil du bruke myndighetenes penger/pengesystem uten å bidra med noe selv? Snylting igjen.

 

Liberalisme = snylting.

 

 

Liberalisme innebærer NULL "gratis" goder. Og jeg tror du vet dette innerst inne. Hvis du tenker deg godt om, og prøver å være intellektuelt ærlig.

 

 

Liberalismen betyr at alle bygger sin egen vei til å kjøre på?

 

 

Kun de som har råd til veiabonnement får kjøre på veien. Og det kan bli dyrt, etter at du har betalt for vannabonnement, strømabonnement, politiabonnement etc. Spesielt når det ikke er noen minstelønn.

 

 

...for det blir mange flere penger når de går rundt Staten. Ren magi.

Lenke til kommentar

 

Du vil jo ha alt gratis uten å bidra med noe i skatt.

 

Så bra at du kjenner meg bedre enn jeg selv gjør  :)

 

Men du tok feil: Jeg vil ikke betale skatt, men heller ikke ha noe "gratis". (Unntak: Politi, rettsvesen, forsvar).

 

At du påstår at du ikke vil det betyr ikke noe når det du skriver viser at det er det du vil i praksis.

 

Hvor skal pengene til politi osv. komme fra egentlig?

Lenke til kommentar

Løsningen avhenger vel av hvilket problem man står ovenfor?

 

Om problemet her er at Staten bedriver slaveri eksisterer to alternative løsninger:

 

A. Avskaffe slaveriet, uten unntak for Staten

B. Når staten bedriver slaveri kan vi kalle det noe annet (Militærtjeneste, Siviltjeneste, etc) lukke øynene og late som dette ikke har noe som helst med slaveri å gjøre.

C. Leve i virkeligheten. Drite i SFs løgner og omdefinering av begreper, og slå fast at det ikke er slaveri likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du vil jo ha alt gratis uten å bidra med noe i skatt.

 

Så bra at du kjenner meg bedre enn jeg selv gjør  :)

 

Men du tok feil: Jeg vil ikke betale skatt, men heller ikke ha noe "gratis". (Unntak: Politi, rettsvesen, forsvar).

 

At du påstår at du ikke vil det betyr ikke noe når det du skriver viser at det er det du vil i praksis.

 

Hvor skal pengene til politi osv. komme fra egentlig?

 

 

Oljefondet.

Lenke til kommentar

Vernepliktsinstituttet er det mest inngripende staten foretar seg ovenfor egne borgere. Det er en plikt som blir gjennomført ved tvang. Å kalle det slaveri er å dra strikken for langt, men å kalle det for et organisert maktovergrep for å opprettholde statens maktmonopol vil jeg påstå er ganske korrekt.  Spørsmålet er om det er nødvendig. Her vil jeg også svare ja. 

 

Siviltjeneste burde være avskaffet så lenge "rubel og bit" ikke blir kalt inn til militærtjeneste og må gjennomføre verneplikt. Sivilforsvaret burde kunne driftes med frivillige kontraktsinngåelse med basis i tvangsinstituttet til vernepliktslovgivningen når det er behov for tjenestene til sivilforsvaret. Samme argument kan i grunn brukes til bemanning av forsvaret, men der synes jeg verneplikt har en rekke fordeler samfunnsmessig relativt til profesjonelle modeller.

 

Så lenge man har en såpass åpen definisjon på slaveri så er vi alle slaver til et eller annet. Jeg går ikke rundt å anser meg som en slave.

Lenke til kommentar

 

 

 

Du vil jo ha alt gratis uten å bidra med noe i skatt.

 

Så bra at du kjenner meg bedre enn jeg selv gjør  :)

 

Men du tok feil: Jeg vil ikke betale skatt, men heller ikke ha noe "gratis". (Unntak: Politi, rettsvesen, forsvar).

 

At du påstår at du ikke vil det betyr ikke noe når det du skriver viser at det er det du vil i praksis.

 

Hvor skal pengene til politi osv. komme fra egentlig?

 

 

Oljefondet.

 

Det vil jo ikke eksistere i et liberalistisk samfunn. Og hva med andre samfunn som ikke har noe oljefond?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...