Gå til innhold

Lover opp til 700 kilometer rekkevidde i nye BMW i4


Anbefalte innlegg

Hvis batteriet er på 12 V må det levere 250 A for å yte 3 kW. Da er batteriet flatt etter et kvarter.

Blybatteriet i min dieselbil er på 90A og i kupeen har jeg en såkalt "Power Heat" knapp som mange Toyotaer kommer med. Effekten skal være på 5 kW, selv om strømmen som trekkes fra batteriet ikke nødvendigvis er på like mye. Kan være den bruker diesel også.

 

2405451.jpg

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min egen del er det nettopp om vinteren jeg ser den største fordelen med elektrisk bil. Vinterstid er det mye småkjøring og lite langturer og med dieselbilen bruker jeg ofte mer tid på tomgangskjøring mens jeg fjerner snø og is enn på selve kjøreturen. Med en elektrisk bil vil jeg kunne sette på varmeapparatet i god tid før mens ladekabelen står i og så ut og kjøre med en god og varm bil.Dieselmotoren er dessuten ikke spesielt lettstartet i 16 minusgrader, selv med nyladet batteri.

 

Driver du mest småkjøring, er diesel uegnet uansett. Og i haugevis av år ha f.eks. DEFA laget glimrende varmesystemer, jeg har alltid varm og isfri bil når jeg skal avgårde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hyggelig å lese i kommentarfeltet at TU’s lesere nå ser ut til å ha snudd (tilsvarende sjefen i BMW) at fremtiden til biler er elektrisk.

 

Og når det gjelder BMW så viser det seg å være veldig effektivt for overgangen bort fra fossilt å kjøre en razzia innimellom. Da popper det mange spennende lanseringer fram fra skrivebordskuffene i Bayern.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis batteriet er på 12 V må det levere 250 A for å yte 3 kW. Da er batteriet flatt etter et kvarter.

Blybatteriet i min dieselbil er på 90A og i kupeen har jeg en såkalt "Power Heat" knapp som mange Toyotaer kommer med. Effekten skal være på 5 kW, selv om strømmen som trekkes fra batteriet ikke nødvendigvis er på like mye. Kan være den bruker diesel også.

 

 

 

Power heat knappen fungerer bare når motoren går og det eneste den gjør er å øke turtallet på motoren (på min bil ihvertfall)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Tipper at powerheat er en elektrisk ovn som trekker strøm fra generatoren. Når motoren kjenner at det trekkes mer strøm, øker den turtallet på motoren for å kompensere.

Lenke til kommentar

Min erfaring med el vs diesel er at elbilen forvarmes før jeg kommer ut og jeg slipper hele skrape-helvetet. Dieselbilen tar 5 minutter med harking (og eksos-stank) før den lar seg skrape (ytterligere noen minutter). Ved daglig småkjøring slipper jeg å slite med kondens på tanken, slitasje pga kald motor osv, men må til gjengjeld tåle langt hyppigere lading (forbruket er ca doblet ved 10 km småturer, sammenlignet med 10 km på sommeren). På langkjøring er det mye mindre forskjell. Forbruket er da ca 20-30% høyere i -10 grader på bar asfalt enn på sommeren. Omtrent samme økning i forbruk som jeg opplevde med dieselbilen på vinteren. Jeg tror piggdekk, snø og kupevarme er hovedårsaken til økningen.

 

En av mine viktigste oppdagelser som 4-årig elbilsjåfør er nettopp hvor overlegen elbilen er i norsk vinter. Det snakkes mye om at elbiler sliter på vinteren, noe som kun er riktig når det angår redusert rekkevidde (som for så vidt er viktig, men trolig mindre viktig for de fleste enn de er klar over).

 

Sannheten er at hele bilholdet på vinteren har blitt en lek sammenlignet med den forrige bensin-stasjonsvognen. App hvor man setter på varmen fem minutter før. Eventuelt fohåndsprogrammerer program for hele uka. Aldri mer skraping og kaldstart. Motoren bare våkner og er klar til å kjøre umiddelbart. Lydløst. Ingen sløsing av energi på tomgang ved køkjøring og småkjøring i lave hastigheter i små by- og bydelsgater.

 

I det hele tatt helt overlegent. Jeg brukte altfor mye tid på å bekymre meg over rare myter og vrangforestillinger i forkant av kjøpet. Trodde det kom til å bli et herk og mye tilpasning av rutiner.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Det lar seg jo regne ut, da. Hvor mange watt er varmeapparatet på, og hvor lenge må det jobbe før du har akseptabel temperatur?

Kolben på de fleste ligger på mellom 3 og 6 kW.

Ved jevn kjøring i mellom 5 til 10 kuldegrader går det typisk rundt 2 til 3 kW på varme.

 

 

*i en liten periode. 

Lenke til kommentar

 

Hvis batteriet er på 12 V må det levere 250 A for å yte 3 kW. Da er batteriet flatt etter et kvarter.

Blybatteriet i min dieselbil er på 90A og i kupeen har jeg en såkalt "Power Heat" knapp som mange Toyotaer kommer med. Effekten skal være på 5 kW, selv om strømmen som trekkes fra batteriet ikke nødvendigvis er på like mye. Kan være den bruker diesel også.

 

 

Den knappen aktiverer hva Toyota omtaler som en «Viscous Type Power Heater.» En beltedrevet, 'kortsluttet' hydraulikkpumpe som avsetter friksjonsvarme i et viskøst pumpemedium. Som igjen avgir varme til kjølevesken.

 

Om noen fortsatt skulle lure, så hentes altså all varmeeffekt fra veivakselen på motoren (som allerede sliter i kulda.) Og blybatteriet ditt kan i prinsippet levere 1000+ Ampere, mens kapasiteten er oppgitt til 90Ah. En viss forskjell. 

03_44.jpg

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir mye "epler og pærer" sammenligning. Min Mercedes S400d er utstyrt med Webasto varmer som kan fjernstyres fra en app. Den har et ekstremt komfort nivå og er isfri når jeg ønsker det. Den kan gå i ukesvis uten at jeg må fylle drivstoff. Dersom bilen var avgiftsfri og momsfri ville den kostet mindre enn flere av elbilene. Dersom vi sammenligner komfortnivået for de ulike produktene ved samme rammebetingelser vil jeg påstå at Merc'en er et betydelig bedre valg. Og jeg har kjørt de fleste elbilene på markedet.

Jeg er tilhenger av elbiler som konsept, og er ikke i tvil om at elbiler vil bli mye brukt i byer i den industrielle delen av verden for å fjerne lokal forurensing. Men å trekke globale konklusjoner ut fra den ekstremt spesielle situasjonen vi har i Norge, er meningsløs. 99,9% av jordens areal ligger i svært avsidesliggende områder. Elektrisitet produseres i veldig stor grad fra fossilt brensel for eksempel i lokale og regionale oljekraftverk. Samferdsel her vil i svært mange år fremover foregå med forbrenningsmotorer, kanskje som hybrider, men uansett med bensin/diesel som hovedkilde. Å tro at bensin/diesel motoren er død er etter min mening helt feil. Jeg spår for øvrig en renessanse for diesel motoren (med NOx rensing etc.) når det går opp for politikerne at de ikke når CO2 målene pga. høyere utslipp fra bensinmotorer. Pluss at bensinmotoren vil få øket NOx utslipp etter hvert som man øker trykk/temperatur for å få ned forbruket og CO2 utslippet.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flott. Framtiden er elektrisk.

 

Men med  med Hydrogen  som rekkevidde/tyngde-forlenger kan vi  greie oss med mindre batteri ( stort nok til daglig kort-kjøring og hjemmelading), men  uten rekkeviddeangst når  et nett som ikke har kapasitet ( Og må bygges ut med over-oppgradert nett og "smart"-målere, som koster mer enn å bygge ut hele landet med Hydrogenstasjoner.), eller fordi vi spontant trenger transport. -Eller lengre/tyngre transport.

Selv om batteri-elektrisk er mer effektivt enn Hydrogen-elektrisk, er begge deler mer effektivt enn fossilforbrenning.   Og altså med nullutslipp.  Og  nok fornybar elektrisk energi til transport,  fra sol, vind og hav vil alle nasjoner ha mulighet til. Olje kan brukes til mye annet nyttig og morsomt.

Sist jeg sjekket finnes det 5 hydrogen stasjoner i Norge, så ikke forvent at det tar av med det første.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Flott. Framtiden er elektrisk.

 

Men med  med Hydrogen  som rekkevidde/tyngde-forlenger kan vi  greie oss med mindre batteri ( stort nok til daglig kort-kjøring og hjemmelading), men  uten rekkeviddeangst når  et nett som ikke har kapasitet ( Og må bygges ut med over-oppgradert nett og "smart"-målere, som koster mer enn å bygge ut hele landet med Hydrogenstasjoner.), eller fordi vi spontant trenger transport. -Eller lengre/tyngre transport.

Selv om batteri-elektrisk er mer effektivt enn Hydrogen-elektrisk, er begge deler mer effektivt enn fossilforbrenning.   Og altså med nullutslipp.  Og  nok fornybar elektrisk energi til transport,  fra sol, vind og hav vil alle nasjoner ha mulighet til. Olje kan brukes til mye annet nyttig og morsomt.

Sist jeg sjekket finnes det 5 hydrogen stasjoner i Norge, så ikke forvent at det tar av med det første.

 

 

For ikke å snakke om at drivstoffet er dyrt, bilene er dyre osv. Jeg ser ingen fordeler med å kjøpe hydrogen om dagen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir mye "epler og pærer" sammenligning. Min Mercedes S400d er utstyrt med Webasto varmer som kan fjernstyres fra en app.

Du kan få overta noen reparasjonssett til den parkeringsvarmeren av meg. De soter som regel ned etter få års bruk, og krever da full renovering.

 

Selv har jeg vegring mot alt av app'er som igjen er avhengig av skytjenester som hamstrer alt av kjøredata og tale(gjenkjenning) fra kabinen. Radiofjernkontroll fint og flott. Mobildata ikke aktuelt.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Fordi det er allmenn kunnskap? Dette er ikke noe nytt akkurat

Da kan man jo ikke la det dø. Det er jo ingen grunn til siden argumentet fremdeles er gyldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og altså med nullutslipp.

Hydrogen er ikke nullutslipp  ..  ennå.

 

Hydrogen produseres i noe mengde med sol.  Altså nullutslipp under produksjon .

Og CO2 lar seg lett skille ut, og bortlagres , fra naturgass.  Altså delvis nullutslipp.

Men det viktigste:  Under bruk; allslags bruk som fossil transport kan brukes til, er Hydrogen som el-rekkeviddeforlenger  noe som gir nullutslipp. ( Som også batteri-elektrisk eller skjøteledning-elektrisk. )

Man trenger altså  ikke være  spesielt miljø-interessert for å velge  elektrisk transport med Hydrogen som rekkeviddeforlenger, man kan fylle som i dag, bare rimligere.

Man trenger ikke oppgradere el-nettet vårt , man lader hjemme når man  kan, og nettet har kapasitet.

Ellers lader man ute på ladestasjoner eller fyller påHydrogen-fyllestasjoner .  ( Jada, stasjonene må bygges ut, det har vi råd og mulighet til; og dette koster mindre enn CO2-månelandingen.)  

Men altså uten rekkeviddeangst og med samme kjøremønster ( for å få med alle) som i dag med fossil forbrenning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fordi det er allmenn kunnskap? Dette er ikke noe nytt akkurat

Da kan man jo ikke la det dø. Det er jo ingen grunn til siden argumentet fremdeles er gyldig.

Grunnen er at det blir brukt som er argument imot elbil, men det gjelder for jo for alt. Det er et irrelevant argument, elbiler fungerer om vinteren også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Fordi det er allmenn kunnskap? Dette er ikke noe nytt akkurat

Da kan man jo ikke la det dø. Det er jo ingen grunn til siden argumentet fremdeles er gyldig.

Grunnen er at det blir brukt som er argument imot elbil, men det gjelder for jo for alt. Det er et irrelevant argument, elbiler fungerer om vinteren også

 

Kan ikke se at han har brukt det som et argument mot el-bil.

 

Som den linken jeg la ved, så hadde den eieren en rekkevidde på 68 km, når bilen var -40, altså under halvparten av nominell rekkevidde. Det er merkbart mindre enn å ta en el-bil ut av varm garasje og ut i kulda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...