Gå til innhold

Burde Equinor forhørt seg med folket før de byttet navn?


  

22 stemmer

  1. 1. Liker du det nye navnet?

    • Ja, Equinor er et godt navn!
      3
    • Likte Statoil bedre!
      19
  2. 2. Er det greit å overstyre folkets mening?

    • Ja, Statoil gjør som de vil!
      11
    • Nei, Statoil er delvis statseid og tilhører også folket!
      11


Anbefalte innlegg

Flere meningsmålinger jeg har sett tyder på at folket er lite begeistret over Equinors beslutning om å skifte navn. Stortinget kommer etter alt å dømme til å stemme for forslaget, men siden Equinor er så viktig for Norge og forvaltningen av arvesølvet vårt, burde de ikke spurt folket først? 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette er en sak mellom Statoil og Staten (67% eier), og har ingenting med "folket" å gjøre,

 

Folket er staten. 

 

 

I ytterste definisjon kanskje, men det er jævlig langt dit til at vi som folk skal bestemme hva et konsern skal gjøre. Hvor syns du grensen skal gå for hva Statoil gjør/ikke gjør? Og tror du det ville vært lurt at folket skulle bestemt alt det Statoil foretok seg? Jeg minner deg på at folk flest veit ikke en gang hvordan man borer etter olje

Lenke til kommentar

Folket er ikke staten, det gir jo ikke mening engang? Men staten er heller ikke folket. Stortinget er heller ikke staten. Stortinget er lovgivende myndighet. Og det er i Stortinget folket velger inn representanter. Så om noe er folket, så er det Stortinget. Regjeringen er ikke valgt av folket.

 

Det vil være avstemning i Stortinget naturligvis, og så vil utøvende myndighet som er staten utføre det Stortinget bestemmer i praksis i forhold til Statoil. 

 

Og bør folket styre hva enn Statoil gjør? Selvfølgelig ikke. Men la oss se hvordan et aksjeselskap er bygget opp. 

 

Det øverste organet er jo generalforsamlingen. Her har aksjonærene stemmerett. Med den norske stats eierandel så kontrollerer de for alle praktiske formål generalforsamlingen siden de aldri kan bli nedstemt. Og det er generalforsamlingen som velger styret, som da altså styrer selskapet. Her har altså styret i Statoil kommet med en plan om å endre navnet til Equinor. Hvis du som aksjeeier mener dette vil gå negativt utover selskapet og du vil tape på det så kan de selvfølgelig si nei.

 

Hva er vitsen med generalforsamling om de bare signerer på alt styret vil? Generalforsamlingen bryr seg selvfølgelig ikke om ting som hvordan Statoil borer olje. Det er ikke slik de bestemmer over. Men f.eks det å bytte navn vil være naturlig for generalforsamlingen å si ja/nei til.

 

Si Tim Cook hadde annonsert planer om å endre Apples navn til Equistar. Tror du ikke generalforsamlingen hadde stoppet han? De bryr seg ikke hvordan han lager iPhones. Bare de finansielle resultatene. Men et navnebytte påvirker det.

 

 

Statoil får faktisk gjør stort sett hva de vil. Staten har noen prioriteringer i forhold til hvilke retninger de ønsker Statoil går, en del ting de vil at Statoil ikke skal gjøre, da de faktisk er eid av den norske stat og ikke akkurat kan drive med all slags uetisk drift.

 

Så jeg synes ikke det er urimelig at generalforsamlingen til Statoil skal si ja/nei til navnebytte av selskapet.

Lenke til kommentar

Statoil er et ærlig navn som forteller noe om selskapets eierskap og hovedprodukt.

 

Equinor er et falsk navn som forsøker å bortforklare både eierskap og hva de gjør. Bortforklaring og villeding er hele poenget med det nye navnet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Statoil er neppe de eneste, det har jeg heller ikke påstått.

 

Jeg vet ikke hvem som faktisk blir lurt eller villedet. Men navnebyttet er i hvert fall et forsøk på å villede. Lede fokuset bort fra både hovedproduktet og det statlige eierskapet. Smoke and mirrors - for 230-250 millioner kroner.

 

Vi/staten er interessert i maksimalt utbytte nettopp for å drive samfunnshjulene som det så pent heter. Derfor lurer jeg på hvordan de kan forsvare slike kostnader for staten som eier. Det er en investering som gir absolutt null verdiskapning, i motsetning til for eksempel en letelisens eller noen prøveboringer. Hadde jeg vært en av de statlige eierrepresentantene i styret ville jeg sagt klart i fra at det er uaktuelt å kaste hundrevis av millioner av skattebetalernes penger ut av vinduet på den måten. Vi har veldig mange nyttigere ting å bruke skattepenger på.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

Dette er en sak mellom Statoil og Staten (67% eier), og har ingenting med "folket" å gjøre,

 

Folket er staten. 

 

 

I ytterste definisjon kanskje, men det er jævlig langt dit til at vi som folk skal bestemme hva et konsern skal gjøre. Hvor syns du grensen skal gå for hva Statoil gjør/ikke gjør? Og tror du det ville vært lurt at folket skulle bestemt alt det Statoil foretok seg? Jeg minner deg på at folk flest veit ikke en gang hvordan man borer etter olje

 

 

Så lenge de er eid av folket så bør folket ta avgjørelsen. Helst vil jeg se Equinor bli privatisert, men så lenge det er felles eiendom så bør de være pålagt å handle på en måte som tjener folket. Hvem tar regningan for dette navneskiftet? Neppe Equinor, som har vært så opptatt av å kutte nå i disse finanskrisetider og oljekrisetider. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Nå kan jeg ikke latin, men googler jeg "balance" (i overført betydning balanse mellom energikilder eller balanse med miljøet) så kommer det opp "statera"

 

Hmm, bare noen få bokstaver forskjellig, så her kunne man videreført en kjent referanse og samtidig forenklet bare ved å byttet ut oil med era.

Era henspiller jo på Statoils lange tid i markedet ;)

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Flere meningsmålinger jeg har sett tyder på at folket er lite begeistret over Equinors beslutning om å skifte navn. Stortinget kommer etter alt å dømme til å stemme for forslaget, men siden Equinor er så viktig for Norge og forvaltningen av arvesølvet vårt, burde de ikke spurt folket først? 

Folket er generelt ikke positiv til endring. Om bedrifter skulle forhørt seg med folket hadde det veldig sjeldent blitt noe endring. 

Lenke til kommentar

Snip

Okei. Leteboring vil skje på de blokkene som blir lagt uansett, og det har ingenting med et navnebytte å gjøre, og det er flere aktører i leteboring i Nordsjøen enn bare Statoil

 

250millioner er ikke en dråpe i bøtta en gang, veit du hvor mye det koster å utvikle et felt? Disse tallene er ikke engang på kartet hva angår Statoil sin omsetning

 

Og hvem har sagt at det er skattebetalerne som tar denne regningen?

 

Folk må roe seg ned litt her syns jeg, dette er for folk flest en ikke-sak, akkurat slik det var da Statoil og Hydro ble til StatoilHydro og tilbake til Statoil igjen, det betyr null for deg og meg. Dette handler om deres markedsstrategi, og jeg regner med at Statoil har litt peiling på dette - mer enn oss i alle fall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...