Gå til innhold

Sol-eksplosjon: Aldri blitt bygget ut mer solkraft i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Næææh? Gjør effektratene livet surt for private energiprodusenter? Det kom overraskende, du. For dette var da ikke intensjonen bak den lovendringen, vel?

Der er heller ingen andre land [USA] som muligens allerede har gjennomført lignende inngrep og der søksmålene flyr lavt og lobbyistkrigen tiltar?

At norsk kraftindustri nå i tillegg kan tjene grovt på den ene hagefesten min en gang i juni der jeg må bruke IR-lamper, eller flere verktøymaskiner en dag i August, se det er jo bare ren bonus.

Batteribanker fikser problemet, men heller ikke det er lønnsomt enn så lenge. Skulle dette en dag bli lønnsomt, så kan vi umiddelbart vente oss flere slike lovendringer fra Stortinget. Med henvisning til Spania.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Effektratene slår to fluer i en smekk. De gjør det vanskeligere å produsere egen energi *og* lade elbil hjemme.

 

Nå virker det som kraftbransjen har fått kalde føtter siden NVEs opprinnelige forslag har fått uventet motbør fra bransjen selv. Jeg tviler på at bransjen har utviklet særlig omsorg for solceller eller elbiler men kanskje de ulike kraftlagene har begynt å reflektere over hvor gøy det skal bli å drive voksenopplæring av noen millioner abbonnenter for å forklare hvordan den nye effekttariffen *egentlig* henger sammen.. :D

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Effektratene slår to fluer i en smekk. De gjør det vanskeligere å produsere egen energi *og* lade elbil hjemme.

 

Nå virker det som kraftbransjen har fått kalde føtter siden NVEs opprinnelige forslag har fått uventet motbør fra bransjen selv. Jeg tviler på at bransjen har utviklet særlig omsorg for solceller eller elbiler men kanskje de ulike kraftlagene har begynt å reflektere over hvor gøy det skal bli å drive voksenopplæring av noen millioner abbonnenter for å forklare hvordan den nye effekttariffen *egentlig* henger sammen.. :D

 

Ikke enig i at det gjør elbillading vanskelig, siden de fleste enkelt kan lade elblien sin om natten (ved bruk av timer/app), da det uansett er lavt forbruk ellers i huset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Fra tidligere har det blitt utstedt grønne sertifikater for 5 GWh."

 

Regner med at dette bare er solenergianlegg, da det totale antall El-sertifikater i Norge er 5-6 TWh.

Norge skulle egentlig bygge ut for 13 TWh, men de norske aktørene ønsker ikke å bygge ut i frykt for lavere strømpriser.

Det er utenlandsk kapital som bygger ut vindkraft i Norge, og El-sertifikatene havner dermed for en stor del i utenlandske lommer.

14 GWh fra solenergi er med andre ord svært lite i den store sammenhengen, men selvsagt sparer de som bygger ut penger da de slipper å betale ca kr 1,-/kWh for denne strømmen.

Fornybar energi er et marked i vekst, og kan bli en stor eksportartikkel for Norge dersom vi utnytter mulighetene.

Håper bar ikke EU gjennom ACER tar kontrollen, og raner oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Effektratene slår to fluer i en smekk. De gjør det vanskeligere å produsere egen energi *og* lade elbil hjemme.

Dei gjer det då ikkje vanskelegare å lade elbil heime. Tvert imot. Det skjer om natta med ganske låg effekt, for å ha litt lunk i batteriet (frå ladinga) om morgonen når bilen skal brukast. Folk med elbil kjem til å betale lågare nettleige pr kWh enn folk utan elbil.

Lenke til kommentar

 

Effektratene slår to fluer i en smekk. De gjør det vanskeligere å produsere egen energi *og* lade elbil hjemme.

Dei gjer det då ikkje vanskelegare å lade elbil heime. Tvert imot. Det skjer om natta med ganske låg effekt, for å ha litt lunk i batteriet (frå ladinga) om morgonen når bilen skal brukast. Folk med elbil kjem til å betale lågare nettleige pr kWh enn folk utan elbil.

 

 

NVE vil at alle skal ha flat effektkurve. Du kan altså *ikke* benytte ledig effekt i nettet, kun ledig effekt hos deg selv. Dette setter en effektiv øvre grense på hvor kraftig lader du kan ha. Siden du ikke kan ha kraftig lader blir du også presset til å lade hyppig, selv om bruksmønsteret ditt tilsier at du kunne ladet en gang i uka. Hvis du kommer hjem med tomt batteri kan du heller ikke regne med fullt batteri neste morgen.

 

Er det andre enn deg som ser slike begrensninger som 'lettere'?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Effektratene slår to fluer i en smekk. De gjør det vanskeligere å produsere egen energi *og* lade elbil hjemme.

Dei gjer det då ikkje vanskelegare å lade elbil heime. Tvert imot. Det skjer om natta med ganske låg effekt, for å ha litt lunk i batteriet (frå ladinga) om morgonen når bilen skal brukast. Folk med elbil kjem til å betale lågare nettleige pr kWh enn folk utan elbil.
NVE vil at alle skal ha flat effektkurve. Du kan altså *ikke* benytte ledig effekt i nettet, kun ledig effekt hos deg selv. Dette setter en effektiv øvre grense på hvor kraftig lader du kan ha.
Eg veit ikkje korleis det er med deg, men hjå meg er det plenty ledig effekt midt på natta.

 

Siden du ikke kan ha kraftig lader blir du også presset til å lade hyppig, selv om bruksmønsteret ditt tilsier at du kunne ladet en gang i uka. Hvis du kommer hjem med tomt batteri kan du heller ikke regne med fullt batteri neste morgen.

Alt dette seier meg at du ikkje har elbil. Nei, det er ikkje slik vi ladar ein elbil. Du vil til dømes ikkje ha kaldt batteri kvar morgon. Då fungerer regen mykje dårlegare. Du vil heller ikkje bruke for mykje batterikapasitet til oppvarming og avising om morgonen. Difor koplar vi til ladaren kvar gong vi parkerer, og bilen er innstilt til å starte lading ein gong på natta (so lenge han står heime).

 

Er det andre enn deg som ser slike begrensninger som 'lettere'?

 

Eg ladar bilen frå ein 10A kurs. Det gjev ca ei mil i timen. Med ca 5 mil dagleg køyrelengde, er det ingen fare for at eg får noko problem med effektavgift. Matlaging tek meir effekt, men skjer ikkje samstundes med lading av bilen. Kvifor skulle eg plugge inn ein dag i veka og hurtiglade i staden? Høyrest tungvint ut. Det tek fem sekund å kople til og frå leidningen kvar ettermiddag og morgon. Vi brukte nok mykje meir tid enn det til isskraping før vi fekk elbil.

 

4 kW, som eg tippar dei fleste vil hamne på i abonnert effekt, tilsvarer litt meir enn ein full 16A-kurs. Lading med 16A gjev ca 13 mil på 8 timar. Då har du litt i reserve til kjøleskåp, frysar og annna smått forbruk som står på heile tida. Dersom du køyrer meir enn 13 mil om dagen, kan du alltids rive i 640 kroner for 1 kW ekstra effekt.

 

Det har hendt ein gong på tre år at eg måtte hurtiglade for å få nok på batteriet til ein lengre køyretur dagen etter. Då kom eg frå langtur med nesten tomt batteri, og skulle køyre 250 km dagen etter. Rekna opp mot kor mange turar til bensinstasjonen eg har spart på tre år, er det ingenting.

 

Eg trur ikkje mange andre enn deg ser dette som ei avgrensing i det heile. I alle fall ikkje av folk som faktisk køyrer elbil. Eg var sjølv veldig uroa over om eg hadde nok effekt i garasja før eg kjøpte elbil, men den frykta kom eg fort over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Effektratene slår to fluer i en smekk. De gjør det vanskeligere å produsere egen energi *og* lade elbil hjemme.

Dei gjer det då ikkje vanskelegare å lade elbil heime. Tvert imot. Det skjer om natta med ganske låg effekt, for å ha litt lunk i batteriet (frå ladinga) om morgonen når bilen skal brukast. Folk med elbil kjem til å betale lågare nettleige pr kWh enn folk utan elbil.
NVE vil at alle skal ha flat effektkurve. Du kan altså *ikke* benytte ledig effekt i nettet, kun ledig effekt hos deg selv. Dette setter en effektiv øvre grense på hvor kraftig lader du kan ha.
Eg veit ikkje korleis det er med deg, men hjå meg er det plenty ledig effekt midt på natta.

 

Siden du ikke kan ha kraftig lader blir du også presset til å lade hyppig, selv om bruksmønsteret ditt tilsier at du kunne ladet en gang i uka. Hvis du kommer hjem med tomt batteri kan du heller ikke regne med fullt batteri neste morgen.

Alt dette seier meg at du ikkje har elbil. Nei, det er ikkje slik vi ladar ein elbil. Du vil til dømes ikkje ha kaldt batteri kvar morgon. Då fungerer regen mykje dårlegare. Du vil heller ikkje bruke for mykje batterikapasitet til oppvarming og avising om morgonen. Difor koplar vi til ladaren kvar gong vi parkerer, og bilen er innstilt til å starte lading ein gong på natta (so lenge han står heime).

 

Er det andre enn deg som ser slike begrensninger som 'lettere'?

 

4 kW, som eg tippar dei fleste vil hamne på i abonnert effekt, tilsvarer litt meir enn ein full 16A-kurs. Lading med 16A gjev ca 13 mil på 8 timar. Då har du litt i reserve til kjøleskåp, frysar og annna smått forbruk som står på heile tida. Dersom du køyrer meir enn 13 mil om dagen, kan du alltids rive i 640 kroner for 1 kW ekstra effekt.

Det er dette som er idiotien. Hvorfor i alle dager er det noen som ønsker ett system der man ikke kan bruke f.eks 7kw på natten en sommerdag uten at man skal ha ett abonnement som er svindyrt. Rushtid avgift er spiselig, men rushtid avgift på natt er det ingen som ser logikken i.
  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Effektratene slår to fluer i en smekk. De gjør det vanskeligere å produsere egen energi *og* lade elbil hjemme.

Dei gjer det då ikkje vanskelegare å lade elbil heime. Tvert imot. Det skjer om natta med ganske låg effekt, for å ha litt lunk i batteriet (frå ladinga) om morgonen når bilen skal brukast. Folk med elbil kjem til å betale lågare nettleige pr kWh enn folk utan elbil.
NVE vil at alle skal ha flat effektkurve. Du kan altså *ikke* benytte ledig effekt i nettet, kun ledig effekt hos deg selv. Dette setter en effektiv øvre grense på hvor kraftig lader du kan ha.
Eg veit ikkje korleis det er med deg, men hjå meg er det plenty ledig effekt midt på natta.

 

Siden du ikke kan ha kraftig lader blir du også presset til å lade hyppig, selv om bruksmønsteret ditt tilsier at du kunne ladet en gang i uka. Hvis du kommer hjem med tomt batteri kan du heller ikke regne med fullt batteri neste morgen.

Alt dette seier meg at du ikkje har elbil. Nei, det er ikkje slik vi ladar ein elbil. Du vil til dømes ikkje ha kaldt batteri kvar morgon. Då fungerer regen mykje dårlegare. Du vil heller ikkje bruke for mykje batterikapasitet til oppvarming og avising om morgonen. Difor koplar vi til ladaren kvar gong vi parkerer, og bilen er innstilt til å starte lading ein gong på natta (so lenge han står heime).

 

Er det andre enn deg som ser slike begrensninger som 'lettere'?

4 kW, som eg tippar dei fleste vil hamne på i abonnert effekt, tilsvarer litt meir enn ein full 16A-kurs. Lading med 16A gjev ca 13 mil på 8 timar. Då har du litt i reserve til kjøleskåp, frysar og annna smått forbruk som står på heile tida. Dersom du køyrer meir enn 13 mil om dagen, kan du alltids rive i 640 kroner for 1 kW ekstra effekt.

Det er dette som er idiotien. Hvorfor i alle dager er det noen som ønsker ett system der man ikke kan bruke f.eks 7kw på natten en sommerdag uten at man skal ha ett abonnement som er svindyrt. Rushtid avgift er spiselig, men rushtid avgift på natt er det ingen som ser logikken i.

 

Det som kan bli svindyrt er om systemet tillater stor effekt generelt.

Å bruke prissystemet viser erfaringene at folk unngår å betale for mer effekt en nødvendig, og en slipper de store toppene når folk kommer hjem i 5 tiden og setter bilene på lading samtidig.

Vi får med andre ord mindre nettleie, som burde være i alle sin interesse.

Lenke til kommentar

Løsningen for menigmann er vel å gå "off grid", gjerne i kombinasjon av den 121 år gamle teknologien TU omtalte i denne artikkelen... https://www.tu.no/artikler/denne-119-ar-gamle-oppfinnelsen-kan-bli-en-viktig-brikke-for-fornybar-energi/366796

 

 

Ja, da kunne man fått lagret  mer solenergi fra sommeren  til vinteren, - som holdt mer enn et døgn.

Det er trist selvfølgelig at de som styrer samfunnet i vinterlandet Norge robber sine egne innbyggere om vinteren ved å tredoble energiprisen når vi trenger den.

Lenke til kommentar

 

Det er dette som er idiotien. Hvorfor i alle dager er det noen som ønsker ett system der man ikke kan bruke f.eks 7kw på natten en sommerdag uten at man skal ha ett abonnement som er svindyrt. Rushtid avgift er spiselig, men rushtid avgift på natt er det ingen som ser logikken i.

 

Det som kan bli svindyrt er om systemet tillater stor effekt generelt.

Å bruke prissystemet viser erfaringene at folk unngår å betale for mer effekt en nødvendig, og en slipper de store toppene når folk kommer hjem i 5 tiden og setter bilene på lading samtidig.

Vi får med andre ord mindre nettleie, som burde være i alle sin interesse.

Det kan jeg forstå. Da er du inne på en type rushtid avgift som de fleste kan svelge, i rushtiden! Problemet er at noen vil ha det samme prissystemet til å gjelde 24timer i døgnet, 365 dager i året. Da handler det ikke lengre bare om å ta toppene, men om å tjene mest mulig. Da blir man oppgitt.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eg veit ikkje korleis det er med deg, men hjå meg er det plenty ledig effekt midt på natta.

Jeg har 3-fas 40 A TN i huset, altså ca. 28 kW tilgjengelig effekt. De siste månedene har jeg kunnet følge med på energi- og effektforbruk ned på timesoppløsning. Huset bruker 2 kW jevnt, hvis jeg er bortreist ei helg. Så fort jeg er hjemme flyr forbruket opp og ned, men er aldri under 2 kW. Slik sett har jeg aldri ledig effekt midt på natta, fordi huset trekker 2 kW både midt på natta og midt på dagen. På den annen side så er 28 kW - 2 kW = 26 kW ledig effekt, så dimensjoneringa virker for så vidt grei. Høyeste effekttopp siden november er 7,45 kW. Fremdeles er det langt igjen til 28 kW!

Gjennomsnittlig effekt de tre siste mnd er ca. 2,5 kW. Men jeg har altså ikke noe særlig ledig midt på natta. Det er to ting jeg klarer å se ut fra strømkurvene: Om jeg lader en eller to elbiler, og om noen har dusjet nylig. Matlaging syns ikke, og det er vel heller ikke så rart? Jeg steker ikke laksefiletene på boost i en time. Koke opp vann til pasta tar 2-3 minutter, deretter skal jeg kun kompensere varmetapet. At matlaging krever høy effekt over en timesperiode må noen overbevise meg om. Jeg syns det høres usannsynlig ut.

 

 

Du vil til dømes ikkje ha kaldt batteri kvar morgon. Då fungerer regen mykje dårlegare. Du vil heller ikkje bruke for mykje batterikapasitet til oppvarming og avising om morgonen.

Forvarming av batteri og kupé er En Fin Ting[Tm] Regen fungerer akkurat like bra uansett på min bil. Batterikapasitet har jeg plenty av til hverdags. At tilkobling av lading er raskere enn å skrape is kan jeg skrive under på! Og det er langt mer behagelig.

 

Med tilstrekkelig glatting av forbruk kunne jeg klart meg med 2,5 kW abonnert effekt, men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal klare det rent praktisk. Batteribank? Det koster blod.

 

And in the meantime blir jeg tutet ørene fulle av elektroleverandørene hvor mye raskere, enklere og tryggere det er med ladestasjon. Jeg trenger ikke raskere lading. Om jeg skulle endre noe måtte det bli til tregere lading, på mest egnede tidspunkt. Enklere enn enkelt er ikke noe argument for meg. Og tryggere enn noe som allerede er temmelig trygt biter jeg ikke på. Kreft skremmer meg mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Effektratene slår to fluer i en smekk. De gjør det vanskeligere å produsere egen energi *og* lade elbil hjemme.

Dei gjer det då ikkje vanskelegare å lade elbil heime. Tvert imot. Det skjer om natta med ganske låg effekt, for å ha litt lunk i batteriet (frå ladinga) om morgonen når bilen skal brukast. Folk med elbil kjem til å betale lågare nettleige pr kWh enn folk utan elbil.

 

NVE vil at alle skal ha flat effektkurve. Du kan altså *ikke* benytte ledig effekt i nettet, kun ledig effekt hos deg selv. Dette setter en effektiv øvre grense på hvor kraftig lader du kan ha.

 

Eg veit ikkje korleis det er med deg, men hjå meg er det plenty ledig effekt midt på natta.

 

Nei du vil ikke ha plenty med effekt ledig om natta. Du vil ha det som er til overs innenfor ditt abonnement og i de aller fleste tilfeller vil det være langt lavere enn det som *egentlig* er ledig i nabolaget ditt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kraft produsert med støtte fra grønne elsertifikater er verdt så lite for folk at staten må ta penger fra folk og gi de til produsentene, og indirekte tilbake til konsumentene for at det skal være lønnsomt for produsentene å produsere det og for konsumentene å konsumere det! Dette er noe forbannet dritt som gjør folk fattigere gjennom å subsidiere produksjon av noe som er -verdt mindre for folk enn det faktisk koster å produsere-. Smak på det. Subsidiene må til for å dekke ikke-konkurransedyktige produksjonskostnader. Si at du har valget mellom en appelsin til 10 kroner og et eple til 10 kroner og du ellers ville valgt appelsinen. Denne ordningen går ut på å ta 2 kroner i skatt fra deg og gjøre eplet 2 kr billigere slik at det koster 8 kroner, sånn at du skal velge eplet! "Fordi eple er bedre enn appelsin".Sluttproduktet er verdt mindre enn innsatsfaktorene! Skatten du må betale for subsidieringen gjør deg fattigere og gjør produktet kunstig billig. Det gjør oss alle fattigere. Det er ren sabotasje av vår velferd på grunnlag av av ekstremt usikre spådommer om framtidig klima, total ignoranse av hvilke fordeler global oppvarming kan gi og ensidig propoganda om mulige ulemper det kan gi og en total undervurdering av kostnaden av å tilpasse seg etter faktisk framtidig klima framfor å prøve å forutsi det og forhindre det, og ellers svært usikre beregninger om CO2 sin effekt på global oppvarming.

Endret av sofistic-ate-it
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Effektratene slår to fluer i en smekk. De gjør det vanskeligere å produsere egen energi *og* lade elbil hjemme.

Dei gjer det då ikkje vanskelegare å lade elbil heime. Tvert imot. Det skjer om natta med ganske låg effekt, for å ha litt lunk i batteriet (frå ladinga) om morgonen når bilen skal brukast. Folk med elbil kjem til å betale lågare nettleige pr kWh enn folk utan elbil.
NVE vil at alle skal ha flat effektkurve. Du kan altså *ikke* benytte ledig effekt i nettet, kun ledig effekt hos deg selv. Dette setter en effektiv øvre grense på hvor kraftig lader du kan ha.
Eg veit ikkje korleis det er med deg, men hjå meg er det plenty ledig effekt midt på natta.

 

Siden du ikke kan ha kraftig lader blir du også presset til å lade hyppig, selv om bruksmønsteret ditt tilsier at du kunne ladet en gang i uka. Hvis du kommer hjem med tomt batteri kan du heller ikke regne med fullt batteri neste morgen.

Alt dette seier meg at du ikkje har elbil. Nei, det er ikkje slik vi ladar ein elbil. Du vil til dømes ikkje ha kaldt batteri kvar morgon. Då fungerer regen mykje dårlegare. Du vil heller ikkje bruke for mykje batterikapasitet til oppvarming og avising om morgonen. Difor koplar vi til ladaren kvar gong vi parkerer, og bilen er innstilt til å starte lading ein gong på natta (so lenge han står heime).

 

Er det andre enn deg som ser slike begrensninger som 'lettere'?

4 kW, som eg tippar dei fleste vil hamne på i abonnert effekt, tilsvarer litt meir enn ein full 16A-kurs. Lading med 16A gjev ca 13 mil på 8 timar. Då har du litt i reserve til kjøleskåp, frysar og annna smått forbruk som står på heile tida. Dersom du køyrer meir enn 13 mil om dagen, kan du alltids rive i 640 kroner for 1 kW ekstra effekt.

Det er dette som er idiotien. Hvorfor i alle dager er det noen som ønsker ett system der man ikke kan bruke f.eks 7kw på natten en sommerdag uten at man skal ha ett abonnement som er svindyrt. Rushtid avgift er spiselig, men rushtid avgift på natt er det ingen som ser logikken i.

 

Det som kan bli svindyrt er om systemet tillater stor effekt generelt.

Å bruke prissystemet viser erfaringene at folk unngår å betale for mer effekt en nødvendig, og en slipper de store toppene når folk kommer hjem i 5 tiden og setter bilene på lading samtidig.

Vi får med andre ord mindre nettleie, som burde være i alle sin interesse.

 

 

Å tro vi får mindre nettleie eller lavere strømpriser, er ikke mindre enn fantastisk. Besparelsene vil nok først og fremst tas ut i mer avkastning fra eierne, så vi må nok belage oss på at dette blir dyrere, for alle. Bare midlertidig kan de hende det blir noe billigere for noen få. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å tro vi får mindre nettleie eller lavere strømpriser, er ikke mindre enn fantastisk. Besparelsene vil nok først og fremst tas ut i mer avkastning fra eierne,

Det er ulovleg, og dei må i so fall returnere det ekstra utbytet til kundane.

 

så vi må nok belage oss på at dette blir dyrere, for alle. Bare midlertidig kan de hende det blir noe billigere for noen få. 

Sparer nettselskapet pengar må kundane få redusert nettleige. Det seier forskrifta.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Effektratene slår to fluer i en smekk. De gjør det vanskeligere å produsere egen energi *og* lade elbil hjemme.

Dei gjer det då ikkje vanskelegare å lade elbil heime. Tvert imot. Det skjer om natta med ganske låg effekt, for å ha litt lunk i batteriet (frå ladinga) om morgonen når bilen skal brukast. Folk med elbil kjem til å betale lågare nettleige pr kWh enn folk utan elbil.
NVE vil at alle skal ha flat effektkurve. Du kan altså *ikke* benytte ledig effekt i nettet, kun ledig effekt hos deg selv. Dette setter en effektiv øvre grense på hvor kraftig lader du kan ha.
Eg veit ikkje korleis det er med deg, men hjå meg er det plenty ledig effekt midt på natta.
Nei du vil ikke ha plenty med effekt ledig om natta. Du vil ha det som er til overs innenfor ditt abonnement og i de aller fleste tilfeller vil det være langt lavere enn det som *egentlig* er ledig i nabolaget ditt.

Eg trudde eg var presis nok når eg svarte "hjå meg" i motsetnad til "i mitt nabolag".

Lenke til kommentar

 

Å tro vi får mindre nettleie eller lavere strømpriser, er ikke mindre enn fantastisk. Besparelsene vil nok først og fremst tas ut i mer avkastning fra eierne,

Det er ulovleg, og dei må i so fall returnere det ekstra utbytet til kundane.

 

så vi må nok belage oss på at dette blir dyrere, for alle. Bare midlertidig kan de hende det blir noe billigere for noen få. 

Sparer nettselskapet pengar må kundane få redusert nettleige. Det seier forskrifta.

 

 

Og hvor var lovligheten i å kreve ekstra nettleie for så å ta ut masse av dette til ordinær drift av kommunene og fylkene, istedet for til det vedlikeholdet og den oppgraderinga som var årsaken til og forklaringen på den forhøyde nettleien?

 

I dette tilfellet har jeg meget stor tro på at styrende politikere klarer å finne en måte å gjøre dette på som faller innenfor hva de har lov til. Er uansett bare å endre på lovene slik at det passer, og så begynne tappingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...