Gå til innhold

Bergenskidsa lærte koding på IT-konferanse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kortid skal man lære kidsa og grave grøfter lurer no eg på, er dei som tjener mest penger i min kommune!

 

Norge kan ikke leve av kommunalt ansatte. Det kan kanskje virke slik på sysselsettingen, men det går til skogen om vi ikke får nye næringer.

Lenke til kommentar

Hvorfor lærer de ikke kidsa assembly eller machine codeeee

Fordi det kanskje er for komplisert å lære barn som går på barneskolen? 

 

Ser ikke mye ut som 'koding' som setting av properties. Kan Norge lede utviklingen med det?

 

I første omgang handler det om å lære logikk som jo er en av grunnsteinene i programmering. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor lærer de ikke kidsa assembly eller machine codeeee

Fordi det kanskje er for komplisert å lære barn som går på barneskolen? 

 

Ser ikke mye ut som 'koding' som setting av properties. Kan Norge lede utviklingen med det?

 

I første omgang handler det om å lære logikk som jo er en av grunnsteinene i programmering. 

 

 

Jeg bare tulla!

 

Er forøvrig enig i at man bør lære logikk, og at det bør være passelig utfordrende for de små.

 

Koding er til dels et kreativt emne, med rom for abstrakt tenking og egenlæring.

Blir dette slutt på nå når de "skoleflinke" bare skal få god karakter?

Å kunne koding var hele identiteten min på ungdomsskolen og VGS, men der ville jeg nok bare vært gjennomsnittlig flink om noen av de andre elevene brukte like mye tid på det.

 

Det er litt synd om man får introdusert koding som bare enda et kjedelig fag. Håper de gjør det riktig.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor lærer de ikke kidsa assembly eller machine codeeee

Fordi det kanskje er for komplisert å lære barn som går på barneskolen? 

 

Ser ikke mye ut som 'koding' som setting av properties. Kan Norge lede utviklingen med det?

 

I første omgang handler det om å lære logikk som jo er en av grunnsteinene i programmering. 

 

 

Jeg bare tulla!

 

Er forøvrig enig i at man bør lære logikk, og at det bør være passelig utfordrende for de små.

 

Koding er til dels et kreativt emne, med rom for abstrakt tenking og egenlæring.

Blir dette slutt på nå når de "skoleflinke" bare skal få god karakter?

Å kunne koding var hele identiteten min på ungdomsskolen og VGS, men der ville jeg nok bare vært gjennomsnittlig flink om noen av de andre elevene brukte like mye tid på det.

 

Det er litt synd om man får introdusert koding som bare enda et kjedelig fag. Håper de gjør det riktig.

 

Jeg kan ikke kode, men barna mine begynte med dette i barnehagen. Nå skal de få seg en egen maskin å "kode" på.
Strengt tatt lærte de dette før de kunne lese, og motiverte dem både til lese og tall interesse.
Igjen, jeg kan ikke kode, men jeg ser allerede at de er nysgjerrige på hva som ligger bak disse egenskapene. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da ganske snodig at de kalles visuell programmering, for all programmering av mennesker foregår jo visuelt. Gikk ikke slikt tidligere under begrepet grafisk programmering?
Det må være noen fra Microsoft som har hatt fingrene i dette, for dette ligner på et sært forsøk på å migrere 'Visual' inn på områder.

Lenke til kommentar

Det er da ganske snodig at de kalles visuell programmering, for all programmering av mennesker foregår jo visuelt. Gikk ikke slikt tidligere under begrepet grafisk programmering?

Det må være noen fra Microsoft som har hatt fingrene i dette, for dette ligner på et sært forsøk på å migrere 'Visual' inn på områder.

 

Språkene heter vel Visuelle Programmeringsspråk. Fungerer greit for mindre prosjekter, mener jeg, men blir et slit i større skala. LabVIEW er jo et strålende eksempel på dette, og noe som er lett å gjøre om til spagettikode. 

Lenke til kommentar

Ser ikke mye ut som 'koding' som setting av properties. Kan Norge lede utviklingen med det?

 

Scratch er faktisk et mye mer fullverdig språk enn man skulle tro:

 

https://scratch.mit.edu/

 

Det er bare å prøve selv, du trenger ikke en gang registrere deg med bruker for å kunne lage noe.

 

Språket er visuelt. Men det har if-setninger, for-løkker, while-løkker, funksjoner variable (både lokale og globale), events, meldinger, med mer.

 

Det man lærer med dette språket vil kunne variere ut fra ambisjonene til den som underviser. Men språket fullverdig nok til at man lett vil kunne plukke opp prinsipper og metodologier som går langt ut over bare "setting av properties", og som er 100% overførbare til andre og mer avanserte språk som Java, C#, JavaScript, C, etc...

 

Så, ja, språket Scratch er avansert og fullverdig nok til å kunne gi aspirerende utviklere både inspirasjon til å ville lære mer, og kunnskap som faktisk lar seg overføre direkte til mer avanserte språk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...