Gå til innhold

[Løst] Pistoldrapet i Nittedal: På tide å forby våpen i Norge?


  

29 stemmer

  1. 1. På tide å forby våpen i Norge?

    • Ja
      1
    • Nei
      28


Anbefalte innlegg

 

 

Hvis det er noen som klarer å finne et alternativ som utfører de samme nyttefunksjonene til kniver og øks uten å være farlige, så er jeg utrolig interessert. Frem til det er på plass kan vi rett og slett ikke gjøre kniv eller øks ulovlig.

Kom gjerne også med alternativer til jakt. Skal vi gå over til snarer eller pil og bue?

Du jakter med pistol? Jeg har ikke noe mot jaktrifler så lenge de ikke er semiauto.

 

 

Har du tall på hvor mange av drapene som er utført med pistol?

Jeg gjetter at hagle er sterkt overrepresentert her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ingen som påstår at pistoler er til nytte, de er hobby verktøy, men når de gjør så utrolig lite skade i samfunnet vil jeg si det er verdt det for de som liker det, er masse som ikke er til nytte som gjør noe eller mye skade, nytte potensialet skal bare tas med i beregninga som noe fører til større problemer i samfunnet.

 

 

 

Bilder dreper mange mennekser, både direkte gjennom ulykker og gjennom skade på biljøet og gifter. Men biler er nyttigere så det er en risk vs reward sak. 

 

Skyrevåpen i det store og hele er en ikke ting, de fører til minnemal medd skade og derfor trenger man ikke ta med "nytten" fordi det er ikke noe stor risk vs reward involvert.

 

Men skal man se på det som "nyttefult" så er det millioner av kroner som brukes på våpen, jakt, våpen utstyr, jakt klær, det er tusenvis som er sysselsatt pga dette. Med 1.3 millioner våpen i omløp, og om man setter en lav pris på 3000 kr per våpen er det nesten 4 miliarder kroner i verdier i disse våpene, uten å ta med optisk, magasiner, ammo, klær osv osv osv. 

 

Dette er det eneste argumentet som gir mening. Med tanke på hvor mange som blir drept hvert år av BASE-hopping, hvorfor er ikke det forbudt? 

 

Men jeg er ikke enig i konklusjonen din, for jeg SNAKKER IKKE OM JAKTVÅPEN! Denne diskusjonen dreier seg om pistoler!

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis det er noen som klarer å finne et alternativ som utfører de samme nyttefunksjonene til kniver og øks uten å være farlige, så er jeg utrolig interessert. Frem til det er på plass kan vi rett og slett ikke gjøre kniv eller øks ulovlig.

Kom gjerne også med alternativer til jakt. Skal vi gå over til snarer eller pil og bue?

Du jakter med pistol? Jeg har ikke noe mot jaktrifler så lenge de ikke er semiauto.

 

 

Har du tall på hvor mange av drapene som er utført med pistol?

Jeg gjetter at hagle er sterkt overrepresentert her...

 

Vi har vel ikke funnet noen statistikk på dette som jeg kan se, nei. Men jeg har ikke lett selv, og har ikke tid heller.

Lenke til kommentar

 

Det er vel ingen som påstår at pistoler er til nytte, de er hobby verktøy, men når de gjør så utrolig lite skade i samfunnet vil jeg si det er verdt det for de som liker det, er masse som ikke er til nytte som gjør noe eller mye skade, nytte potensialet skal bare tas med i beregninga som noe fører til større problemer i samfunnet.

 

 

 

Bilder dreper mange mennekser, både direkte gjennom ulykker og gjennom skade på biljøet og gifter. Men biler er nyttigere så det er en risk vs reward sak. 

 

Skyrevåpen i det store og hele er en ikke ting, de fører til minnemal medd skade og derfor trenger man ikke ta med "nytten" fordi det er ikke noe stor risk vs reward involvert.

 

Men skal man se på det som "nyttefult" så er det millioner av kroner som brukes på våpen, jakt, våpen utstyr, jakt klær, det er tusenvis som er sysselsatt pga dette. Med 1.3 millioner våpen i omløp, og om man setter en lav pris på 3000 kr per våpen er det nesten 4 miliarder kroner i verdier i disse våpene, uten å ta med optisk, magasiner, ammo, klær osv osv osv. 

 

Dette er det eneste argumentet som gir mening. Med tanke på hvor mange som blir drept hvert år av BASE-hopping, hvorfor er ikke det forbudt? 

 

Men jeg er ikke enig i konklusjonen din, for jeg SNAKKER IKKE OM JAKTVÅPEN! Denne diskusjonen dreier seg om pistoler!

 

 

Og pistoler fører til nesten ingen drap, så igjen det er ikke en skade for samfunnet og det skal derfor ikke gjøres ulovlig .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå har jeg ikke fulgt denne saken men min mening er at alle slike forbud vil stort sett kun ramme lovlydige personer. Kriminelle vil få tak i våpen uansett.

 

Vi har en ganske streng våpenlovgivning allerede, selv om den tolkes forskjellig fra distrikt til distrikt og kommer an på stemningen ved det aktuelle politikammer dagen søknaden behandles.

Da syntes jeg du skal prøve å skaffe deg et våpen. I Organisert kriminalitet er slike ting enkelt, men hvis du får lyst til å drepe kona, så kommer du til å slite med først å finne noen, så å overbevise de om at du ikke er undercover, og så få råd til å betale det de er ute etter for et skikkelig våpen. 

 

Dette er bevist gang på gang, bare se på Australia, der har de ikke hatt en eneste masseskyting siden Port Arthur!

 

 

Nå hadde Australia ganske liberale våpenlover før denne hendelsen. På linje med USA. Det er ikke tvil om at strengere våpenlover reduserer sannsynligheten for slike episoder.

 

Nå har vi heldigvis allerede nokså strenge våpenregler i Norge. Men de er ikke feilfrie, se til f.eks. Utøya. ABB forsøkte først å skaffe våpnene ulovlig gjennom organiserte kriminelle nettverk i Europa, men feilet. Deretter kjøpte han våpen på lovlig vis i Norge. Ser også at siktede i denne saken i Nittedal er tidligere straffedømt kriminell, og burde selvfølgelig aldri hatt våpenlisens!

Lenke til kommentar

 

 

Det er vel ingen som påstår at pistoler er til nytte, de er hobby verktøy, men når de gjør så utrolig lite skade i samfunnet vil jeg si det er verdt det for de som liker det, er masse som ikke er til nytte som gjør noe eller mye skade, nytte potensialet skal bare tas med i beregninga som noe fører til større problemer i samfunnet.

 

 

 

Bilder dreper mange mennekser, både direkte gjennom ulykker og gjennom skade på biljøet og gifter. Men biler er nyttigere så det er en risk vs reward sak. 

 

Skyrevåpen i det store og hele er en ikke ting, de fører til minnemal medd skade og derfor trenger man ikke ta med "nytten" fordi det er ikke noe stor risk vs reward involvert.

 

Men skal man se på det som "nyttefult" så er det millioner av kroner som brukes på våpen, jakt, våpen utstyr, jakt klær, det er tusenvis som er sysselsatt pga dette. Med 1.3 millioner våpen i omløp, og om man setter en lav pris på 3000 kr per våpen er det nesten 4 miliarder kroner i verdier i disse våpene, uten å ta med optisk, magasiner, ammo, klær osv osv osv. 

 

Dette er det eneste argumentet som gir mening. Med tanke på hvor mange som blir drept hvert år av BASE-hopping, hvorfor er ikke det forbudt? 

 

Men jeg er ikke enig i konklusjonen din, for jeg SNAKKER IKKE OM JAKTVÅPEN! Denne diskusjonen dreier seg om pistoler!

 

 

Og pistoler fører til nesten ingen drap, så igjen det er ikke en skade for samfunnet og det skal derfor ikke gjøres ulovlig .

 

Hvor mange drap fører det nesten ikke til, da? Uten statistikk har du ingen dekning for denne påstanden.

Lenke til kommentar

 

 

Nytteverdi vs skadepotensial + bruksområde = Vurdering? Anyone?

 

Det er nesten komisk hvordan ting blir sammenlignet og presentert her med analogier i hytt og gevær.. snøft.

 

Biler og kniver har mye større nytteverdi enn skytevåpen, iallefall i by og hjem. 

Nytteverdien til skytevåpen er til jakt på jaktmerker (IKKE PÅ NÆRMESTE PUB) og som hobby skyting på skytebane (IKKE PÅ OSLO S)

 

Sportsbil analogien er ganske så passende Dufen, banebiler brukes på bane og kun på bane. Bilen fraktes på egen henger frem og tilbake. Ganske så likt som jaktvåpen og jaktmarker.

 

Man kan så klart argumentere med at man trenger å kjøre banebilen på fortauet eller opp Karl Johan tilfelle noen vil drepe deg så du kan kjøre over dem i selvforsvar, man kan også ty til argumenter som at kniver dreper mange flere mennesker enn banebiler.. men man kan fort fremstå veldig firkantet og veldig lite interessert i å ta med også negative faktorer i stykket for å et mer helhetlig bilde.

Jeg kverulerer bare for å påpeke det faktum at i enhver våpendebatt så drar begge sider til en eller annen ekstrem. Der ser ikke ut som det finnes noen som helst slags middelgrunn for debatt rundt temaet.

Arrogansen og onaneringen av egen fortreffelighet er å anspore når man ser debattanter bastant påstå at: "Jeg er også mot alle former for semiauto og helautomatiske rifler. Ikke bare hjemme, men for alle sivile. Det har vi virkelig ikke bruk for."

 

Jeg jakter rovfugl, og ved kråkejakt er det særdeles praktisk å ha en semiautomatisk rifle. Jeg bruker en Ruger 10/22 i kaliber 22LR og den er uvurderlig i arbeidet. En boltrifle vil gi meg markant færre skuddsjanser.

 

Så for å påpeke at folk er idioter, så oppfører du deg som en idiot? 

 

Jeg har vel gått i den klassiske fella å diskutere med en idiot da :)

Lenke til kommentar

Dette er bevist gang på gang, bare se på Australia, der har de ikke hatt en eneste masseskyting siden Port Arthur!

 

 

Hva kan årsaken være?

Har de ingen terror-øvelser der eller har de vanskelig for å finne mentalt svake/syke gutter til å fremstå som en masseskytter?

 

Parents Catch FBI in Plot to Force Mentally Ill Son to Be a Right Wing Terrorist

http://thefreethoughtproject.com/fbi-groom-mentally-ill-right-wing-terrorist/

 

Lenke til kommentar

 

Nå har jeg ikke fulgt denne saken men min mening er at alle slike forbud vil stort sett kun ramme lovlydige personer. Kriminelle vil få tak i våpen uansett.

 

Vi har en ganske streng våpenlovgivning allerede, selv om den tolkes forskjellig fra distrikt til distrikt og kommer an på stemningen ved det aktuelle politikammer dagen søknaden behandles.

Da syntes jeg du skal prøve å skaffe deg et våpen. I Organisert kriminalitet er slike ting enkelt, men hvis du får lyst til å drepe kona, så kommer du til å slite med først å finne noen, så å overbevise de om at du ikke er undercover, og så få råd til å betale det de er ute etter for et skikkelig våpen. 

 

Dette er bevist gang på gang, bare se på Australia, der har de ikke hatt en eneste masseskyting siden Port Arthur!

 

Har de ikke? 

 

Wright St Bikie Murders 8 October 1999 Adelaide, Australia 3 2 Hell's Angels feud (mass shooting)

 

Monash University shooting 21 October 2002 Melbourne, Victoria 2 5 Mass shooting attack by Huan Yun "Allen" Xiang.

 

Hunt family murders 9 September 2014 Lockhart, New South Wales 5 0Mass shooting and Familicide by Geoff Hunt who killed his wife and three children before turning the gun on himself.

 

Sydney Siege 15 - 16 December 2014 Sydney, NSW 3 0 Siege. A lone gunman, Man Haron Monis, held hostage twenty customers and eight employees of a Lindt chocolate café located at Martin Place in Sydney, Australia. The NSW Police Tactical Operations Unit shot Monis dead, after he executed a hostage. In the exchange one person was hit by Police bullet fragments, causing accidental death to one of them. known as the 2014 Sydney hostage crisis it was a 16-hour siege.

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er vel ingen som påstår at pistoler er til nytte, de er hobby verktøy, men når de gjør så utrolig lite skade i samfunnet vil jeg si det er verdt det for de som liker det, er masse som ikke er til nytte som gjør noe eller mye skade, nytte potensialet skal bare tas med i beregninga som noe fører til større problemer i samfunnet.

 

 

 

Bilder dreper mange mennekser, både direkte gjennom ulykker og gjennom skade på biljøet og gifter. Men biler er nyttigere så det er en risk vs reward sak. 

 

Skyrevåpen i det store og hele er en ikke ting, de fører til minnemal medd skade og derfor trenger man ikke ta med "nytten" fordi det er ikke noe stor risk vs reward involvert.

 

Men skal man se på det som "nyttefult" så er det millioner av kroner som brukes på våpen, jakt, våpen utstyr, jakt klær, det er tusenvis som er sysselsatt pga dette. Med 1.3 millioner våpen i omløp, og om man setter en lav pris på 3000 kr per våpen er det nesten 4 miliarder kroner i verdier i disse våpene, uten å ta med optisk, magasiner, ammo, klær osv osv osv. 

 

Dette er det eneste argumentet som gir mening. Med tanke på hvor mange som blir drept hvert år av BASE-hopping, hvorfor er ikke det forbudt? 

 

Men jeg er ikke enig i konklusjonen din, for jeg SNAKKER IKKE OM JAKTVÅPEN! Denne diskusjonen dreier seg om pistoler!

 

 

Og pistoler fører til nesten ingen drap, så igjen det er ikke en skade for samfunnet og det skal derfor ikke gjøres ulovlig .

 

Hvor mange drap fører det nesten ikke til, da? Uten statistikk har du ingen dekning for denne påstanden.

 

 

Det er nesten ingen drap med skytevåpen og siden pistol bare er en type skytevåpen, er det altså nesten igen drap med pistol.

Lenke til kommentar

 

 

Nå har jeg ikke fulgt denne saken men min mening er at alle slike forbud vil stort sett kun ramme lovlydige personer. Kriminelle vil få tak i våpen uansett.

 

Vi har en ganske streng våpenlovgivning allerede, selv om den tolkes forskjellig fra distrikt til distrikt og kommer an på stemningen ved det aktuelle politikammer dagen søknaden behandles.

Da syntes jeg du skal prøve å skaffe deg et våpen. I Organisert kriminalitet er slike ting enkelt, men hvis du får lyst til å drepe kona, så kommer du til å slite med først å finne noen, så å overbevise de om at du ikke er undercover, og så få råd til å betale det de er ute etter for et skikkelig våpen. 

 

Dette er bevist gang på gang, bare se på Australia, der har de ikke hatt en eneste masseskyting siden Port Arthur!

 

Har de ikke? 

 

Wright St Bikie Murders 8 October 1999 Adelaide, Australia 3 2 Hell's Angels feud (mass shooting)

 

Monash University shooting 21 October 2002 Melbourne, Victoria 2 5 Mass shooting attack by Huan Yun "Allen" Xiang.

 

Hunt family murders 9 September 2014 Lockhart, New South Wales 5 0Mass shooting and Familicide by Geoff Hunt who killed his wife and three children before turning the gun on himself.

 

Sydney Siege 15 - 16 December 2014 Sydney, NSW 3 0 Siege. A lone gunman, Man Haron Monis, held hostage twenty customers and eight employees of a Lindt chocolate café located at Martin Place in Sydney, Australia. The NSW Police Tactical Operations Unit shot Monis dead, after he executed a hostage. In the exchange one person was hit by Police bullet fragments, causing accidental death to one of them. known as the 2014 Sydney hostage crisis it was a 16-hour siege.

 

Og så sammenligner vi med USA :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er vel ingen som påstår at pistoler er til nytte, de er hobby verktøy, men når de gjør så utrolig lite skade i samfunnet vil jeg si det er verdt det for de som liker det, er masse som ikke er til nytte som gjør noe eller mye skade, nytte potensialet skal bare tas med i beregninga som noe fører til større problemer i samfunnet.

 

 

 

Bilder dreper mange mennekser, både direkte gjennom ulykker og gjennom skade på biljøet og gifter. Men biler er nyttigere så det er en risk vs reward sak. 

 

Skyrevåpen i det store og hele er en ikke ting, de fører til minnemal medd skade og derfor trenger man ikke ta med "nytten" fordi det er ikke noe stor risk vs reward involvert.

 

Men skal man se på det som "nyttefult" så er det millioner av kroner som brukes på våpen, jakt, våpen utstyr, jakt klær, det er tusenvis som er sysselsatt pga dette. Med 1.3 millioner våpen i omløp, og om man setter en lav pris på 3000 kr per våpen er det nesten 4 miliarder kroner i verdier i disse våpene, uten å ta med optisk, magasiner, ammo, klær osv osv osv. 

 

Dette er det eneste argumentet som gir mening. Med tanke på hvor mange som blir drept hvert år av BASE-hopping, hvorfor er ikke det forbudt? 

 

Men jeg er ikke enig i konklusjonen din, for jeg SNAKKER IKKE OM JAKTVÅPEN! Denne diskusjonen dreier seg om pistoler!

 

 

Og pistoler fører til nesten ingen drap, så igjen det er ikke en skade for samfunnet og det skal derfor ikke gjøres ulovlig .

 

Hvor mange drap fører det nesten ikke til, da? Uten statistikk har du ingen dekning for denne påstanden.

 

 

Det er nesten ingen drap med skytevåpen og siden pistol bare er en type skytevåpen, er det altså nesten igen drap med pistol.

 

Du sier det er "Nesten ingen", jeg sier det er alt for mange.

Lenke til kommentar

Våpen er og forblir et verktøy, slikt sett vil hvordan hver enkelt sin oppfattelse av dette være betonet med hvilken sammenheng man har kjennskap til dette. Selv har jeg vært 6 år i forsvaret og kan ikke finne noe problem med våpen på generelt grunnlag, dette uavhengig av om det dreier seg om semi-auto rifler,pistoler m.m. Selvsagt ser jeg de utfordringene som dette med våpen kan fordre i samfunnet. men jeg tror debatten sporer av grunnet polariserte fronter, kanskje spørsmålet burde være om hvilke lover kan være nyttig og hvilke forskrifter norske borgere har mest behov for. ikke om våpen burde være lov eller ikke. 

Lenke til kommentar

Målet med våpenlov må jo være å på best mulig måte å sørge for at dem som eier våpen er egnet til det. Kan ikke forby våpen fordi noen av og til blir drept. Da må vi forby jævla masse greier.

https://www.ba.no/nyheter/kriminalitet-og-rettsvesen/krim/tiltalt-for-drap-med-engangsgrill/s/5-8-325102

Skal vi legge ned jaktkulturen vår, landskytterstevnet og mer. fordi 2 tosker sitter å vifter med ladde våpen over middagsbordet.

 

Lenke til kommentar

Viser denne saken at vanlige folk ikke bør ha våpen? 

Nei.

 

I Norge er det hovedsakelig 2 grunner til å eie et våpen.

Jakt/sport og samlere. Sistnevnte vil jeg tro er snakk om relativt få, det er ikke så lett å få tillatelse til å samle på våpen.

 

Våpen til egen beskyttelse er etter det jeg vet, ikke en gyldig grunn til å eie våpen i Norge.

Våpenkulturen og lovene i Norge gjør vold med skytevåpen blant norske borgere til en sjelden affære.

Klart at det finnes tilfeller hvor personer som ikke burde ha hatt våpen har det, systemet er langt i fra perfekt. Men problemet er på langt nær stort nok til at det er grunn til å forby våpen i Norge.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Nå har jeg ikke fulgt denne saken men min mening er at alle slike forbud vil stort sett kun ramme lovlydige personer. Kriminelle vil få tak i våpen uansett.

 

Vi har en ganske streng våpenlovgivning allerede, selv om den tolkes forskjellig fra distrikt til distrikt og kommer an på stemningen ved det aktuelle politikammer dagen søknaden behandles.

Da syntes jeg du skal prøve å skaffe deg et våpen. I Organisert kriminalitet er slike ting enkelt, men hvis du får lyst til å drepe kona, så kommer du til å slite med først å finne noen, så å overbevise de om at du ikke er undercover, og så få råd til å betale det de er ute etter for et skikkelig våpen.

 

Dette er bevist gang på gang, bare se på Australia, der har de ikke hatt en eneste masseskyting siden Port Arthur!

Har de ikke?

 

Wright St Bikie Murders 8 October 1999 Adelaide, Australia 3 2 Hell's Angels feud (mass shooting)

 

Monash University shooting 21 October 2002 Melbourne, Victoria 2 5 Mass shooting attack by Huan Yun "Allen" Xiang.

 

Hunt family murders 9 September 2014 Lockhart, New South Wales 5 0 A Mass shooting and Familicide by Geoff Hunt who killed his wife and three children before turning the gun on himself.

 

Sydney Siege 15 - 16 December 2014 Sydney, NSW 3 0 Siege. A lone gunman, Man Haron Monis, held hostage twenty customers and eight employees of a Lindt chocolate café located at Martin Place in Sydney, Australia. The NSW Police Tactical Operations Unit shot Monis dead, after he executed a hostage. In the exchange one person was hit by Police bullet fragments, causing accidental death to one of them. known as the 2014 Sydney hostage crisis it was a 16-hour siege.

Og så sammenligner vi med USA :)
Nei. Din påstand var at det ikke hadde vært skytinger i Australia etter 1996. Er du uredelig i din argumentasjon?
Lenke til kommentar

Våpen til egen beskyttelse er etter det jeg vet, ikke en gyldig grunn til å eie våpen i Norge.

Våpenkulturen og lovene i Norge gjør vold med skytevåpen blant norske borgere til en sjelden affære.

 

 

 

Unntaket er Svalbard, hvor alle må bære våpen utenfor Longyearbyen.

Når det er sagt, så kan jeg ikke huske å ha hørt om ett eneste drap med skytevåpen på Svalbard...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...