Gå til innhold

[Løst] Pistoldrapet i Nittedal: På tide å forby våpen i Norge?


  

29 stemmer

  1. 1. På tide å forby våpen i Norge?

    • Ja
      1
    • Nei
      28


Anbefalte innlegg

 

Våpen til egen beskyttelse er etter det jeg vet, ikke en gyldig grunn til å eie våpen i Norge.

Våpenkulturen og lovene i Norge gjør vold med skytevåpen blant norske borgere til en sjelden affære.

 

 

 

Unntaket er Svalbard, hvor alle må bære våpen utenfor Longyearbyen.

Når det er sagt, så kan jeg ikke huske å ha hørt om ett eneste drap med skytevåpen på Svalbard...

 

 

Tror ikke beskyttelse mot dyr var greia, men i norge og alle andre land som ikke er USA er ikke skytevåpen en godkjent måte å beskytte seg mot andre mennesker, med mindre du er soldat eller politi. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Nå har jeg ikke fulgt denne saken men min mening er at alle slike forbud vil stort sett kun ramme lovlydige personer. Kriminelle vil få tak i våpen uansett.

 

Vi har en ganske streng våpenlovgivning allerede, selv om den tolkes forskjellig fra distrikt til distrikt og kommer an på stemningen ved det aktuelle politikammer dagen søknaden behandles.

Da syntes jeg du skal prøve å skaffe deg et våpen. I Organisert kriminalitet er slike ting enkelt, men hvis du får lyst til å drepe kona, så kommer du til å slite med først å finne noen, så å overbevise de om at du ikke er undercover, og så få råd til å betale det de er ute etter for et skikkelig våpen.

 

Dette er bevist gang på gang, bare se på Australia, der har de ikke hatt en eneste masseskyting siden Port Arthur!

Har de ikke?

 

Wright St Bikie Murders 8 October 1999 Adelaide, Australia 3 2 Hell's Angels feud (mass shooting)

 

Monash University shooting 21 October 2002 Melbourne, Victoria 2 5 Mass shooting attack by Huan Yun "Allen" Xiang.

 

Hunt family murders 9 September 2014 Lockhart, New South Wales 5 0 A Mass shooting and Familicide by Geoff Hunt who killed his wife and three children before turning the gun on himself.

 

Sydney Siege 15 - 16 December 2014 Sydney, NSW 3 0 Siege. A lone gunman, Man Haron Monis, held hostage twenty customers and eight employees of a Lindt chocolate café located at Martin Place in Sydney, Australia. The NSW Police Tactical Operations Unit shot Monis dead, after he executed a hostage. In the exchange one person was hit by Police bullet fragments, causing accidental death to one of them. known as the 2014 Sydney hostage crisis it was a 16-hour siege.

Og så sammenligner vi med USA :)
Nei. Din påstand var at det ikke hadde vært skytinger i Australia etter 1996. Er du uredelig i din argumentasjon?

Nei, det er det du som er. Jeg sa masseskytinger, og poenget står.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Nå har jeg ikke fulgt denne saken men min mening er at alle slike forbud vil stort sett kun ramme lovlydige personer. Kriminelle vil få tak i våpen uansett.

 

Vi har en ganske streng våpenlovgivning allerede, selv om den tolkes forskjellig fra distrikt til distrikt og kommer an på stemningen ved det aktuelle politikammer dagen søknaden behandles.

Da syntes jeg du skal prøve å skaffe deg et våpen. I Organisert kriminalitet er slike ting enkelt, men hvis du får lyst til å drepe kona, så kommer du til å slite med først å finne noen, så å overbevise de om at du ikke er undercover, og så få råd til å betale det de er ute etter for et skikkelig våpen.

 

Dette er bevist gang på gang, bare se på Australia, der har de ikke hatt en eneste masseskyting siden Port Arthur!

Har de ikke?

 

Wright St Bikie Murders 8 October 1999 Adelaide, Australia 3 2 Hell's Angels feud (mass shooting)

 

Monash University shooting 21 October 2002 Melbourne, Victoria 2 5 Mass shooting attack by Huan Yun "Allen" Xiang.

 

Hunt family murders 9 September 2014 Lockhart, New South Wales 5 0 A Mass shooting and Familicide by Geoff Hunt who killed his wife and three children before turning the gun on himself.

 

Sydney Siege 15 - 16 December 2014 Sydney, NSW 3 0 Siege. A lone gunman, Man Haron Monis, held hostage twenty customers and eight employees of a Lindt chocolate café located at Martin Place in Sydney, Australia. The NSW Police Tactical Operations Unit shot Monis dead, after he executed a hostage. In the exchange one person was hit by Police bullet fragments, causing accidental death to one of them. known as the 2014 Sydney hostage crisis it was a 16-hour siege.

Og så sammenligner vi med USA :)
Nei. Din påstand var at det ikke hadde vært skytinger i Australia etter 1996. Er du uredelig i din argumentasjon?

Nei, det er det du som er. Jeg sa masseskytinger, og poenget står.

 

Det gjør det slett ikke all den tid du lyver. Det har vært flere masseskytinger i Australia siden 1996, jeg har nevnt noen av de.

Lenke til kommentar

Det gjør det slett ikke all den tid du lyver. Det har vært flere masseskytinger i Australia siden 1996, jeg har nevnt noen av de.

 

 

Det der er ikke masseskytinger, det er skytinger. Det har ikke vært en masseskyting siden Port Arthur. Men det er ikke det enestes poenget, det er også viktig å se på antall ofre, som har gått DRASTISK ned siden de nye våpenlovene kom i Australia. I USA er antallet på vei oppover igjen etter å ha gått nedover i flere tiår.

 

Edit: Quotepyramide

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

 

Det gjør det slett ikke all den tid du lyver. Det har vært flere masseskytinger i Australia siden 1996, jeg har nevnt noen av de.

 

 

Det der er ikke masseskytinger, det er skytinger. Det har ikke vært en masseskyting siden Port Arthur. Men det er ikke det enestes poenget, det er også viktig å se på antall ofre, som har gått DRASTISK ned siden de nye våpenlovene kom i Australia. I USA er antallet på vei oppover igjen etter å ha gått nedover i flere tiår.

 

Edit: Quotepyramide

 

Skal du vri deg unna så kan vel jeg og komme med usaklig argumenter....

post-126774-0-81285200-1521321946_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

Hvis noen vil lese artikkelen bildet til Dufen over er hentet fra:

 

https://www.snopes.com/fact-check/united-states-lower-death-shootings/

(Utøya er selvsagt grunnen til at Norge er på toppen.)

 

======

 

Australia sin drapsrate har falt fra 1.6 per 100 000 til 1.0 per 100 000, siden våpenlovene deres.

Det er betydelig.

 

Med 1.6 per 100 000 og 24 millioner innbyggere ville i snitt 384 blitt drept.

Med 1.0 per 100 000 vil 240 mennesker bli drept.

Våpenlovene sparer 144 liv i året i snitt nå -- og har sannsynligvis reddet over tusen liv allerede.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...