Gå til innhold

[Løst] Pistoldrapet i Nittedal: På tide å forby våpen i Norge?


  

29 stemmer

  1. 1. På tide å forby våpen i Norge?

    • Ja
      1
    • Nei
      28


Anbefalte innlegg

Men jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor politiet gir våpentillatelse til en (eks-)kriminell som har flere straffesaker på seg og har sonet i fengsel. Slike personer burde vært permanent diskvalifisert til å eie våpen!

 

Tenk at de ER det i USA. Men vi Norge er jo bedre enn dem.... :)

Endret av Dufen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

En i 2017, men 36 i årene 08-17. 2017 var dermed et utrolig lavt år. Det er vel allerede to i 2018, for eksempel. 

 

Ikke et utrolig lavt år, er ganske standard år i 2009 var det 8 drap med skytevåpen, ellers har det vært under 5

 

Fra 2008 til 2017

3 8 3 4 3 2 5 4 3 1

 

Du påstår virkelig dette er mange nok til at det er et seriøst samfunns problerm, og man skal forby pistoler, selv om pistoler kanskje bare står for 5 av disse mordene tilsammen?

 

Du mener det eneste året som har 1 er "temmelig standard?" på tross av at det bare er ett annet år som har under 3? Du suger i statistikk!

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Hvilke våpen er det som blir brukt? Jaktvåpen eller eller pistoler? Registrerte eller uregistrerte?

Statistikken din sier ingenting uten mer utdypende forklaring.

 

Jeg vil anta at flertallet overlagte drap med skytevåpen foregår i kriminelle miljøer. Våpen som er uregistrerte og kjøpt på det svarte markedet. Et forbud vil ikke hjelpe mot dette.

Hvis det derimot er jaktvåpen som dominerer listen din, så har det vært gjort tiltak fra myndighetene de siste årene, f.eks. våpenamnesti i 2017.

 

Jeg har ikke funnet noe statestikk som bryter ned til de enkelt våpene typene, men bare vagt fra minne ser det ut til å være mye rart, for noen år siden ble noen skutt med en salong rifle, da var alkohol involvert, det er vel, også noen skytinger med hagle osv. 

Jeg vet feks ikke om han som "skulle skyte på rev" i fjord går under drap eller ulykke.

For en del år tilbake ble en kona skutt i et parkerings bygg av mannen sin, da ble pistol bruk. Men husker ikke om det var før eller etter 2008.

De fleste mord i norge blir ikke begått av "kriminelle miljøer" men er jo mulig at kriminelle miljøer er overrerperantert når det kommer til drapt med skytevåpen. Men av de 3 jeg har nevnt var det ikke noe kriminelle miljøver involvert. 

Lenke til kommentar

Hvorfor går disse debattene i sirkler og vi blir aldri ferdig med dem? Fordi begge sider har litt rett. Privat tilgang på våpen gir en viss trygghet og det er i utgangspunktet helt uproblematisk at oppegående mennesker har et skytevåpen som de behandler forsvarlig, samtidig er det ingen tvil om at det vil bli flere ulykker og at det vil være flere som får tak i våpen som aldri burde hatt dem. Det er sant at kriminelle vil få tak i våpen uansett om det er lovlig eller ikke, samtidig vil et frislipp gi en større generell tilgang på skytevåpen og det vil også øke bevæpningen hos kriminelle.

 

Etter min mening er det ikke en riktig eller gal modell her, det kommer mer an på hva slags samfunn man vil: et bevæpnet samfunn der man selv tar større ansvar for egen sikkerhet (med den risikoen det innebærer), eller et avvæpnet samfunn der man i større grad overlater sikkerhet til staten/politiet (som heller ikke er helt farefritt).

Lenke til kommentar

 

 

En i 2017, men 36 i årene 08-17. 2017 var dermed et utrolig lavt år. Det er vel allerede to i 2018, for eksempel. 

 

Ikke et utrolig lavt år, er ganske standard år i 2009 var det 8 drap med skytevåpen, ellers har det vært under 5

 

Fra 2008 til 2017

3 8 3 4 3 2 5 4 3 1

 

Du påstår virkelig dette er mange nok til at det er et seriøst samfunns problerm, og man skal forby pistoler, selv om pistoler kanskje bare står for 5 av disse mordene tilsammen?

 

Du mener det eneste året som har 1 er "temmelig standard?" på tross av at det bare et et annet år som har under 3? Du suger i statistikk!

 

 

Ja,  det er standard, når tallene er så ekstremt små er det ganske standard. 

 

I norge er det så få drapt fra før av at år du 5 ekstra drap et år, går drap % opp drastisk og om du bare ser på % økniga så ser det ut som vi er i en borgerkrig.  I 2007 var det også bare 2 med skytevåpen og er par år de første 5 årene i 2000 var det null drap med skytevåpen. 

Så ja 1 er temmelig standard. 

Lenke til kommentar

 

Hvilke våpen er det som blir brukt? Jaktvåpen eller eller pistoler? Registrerte eller uregistrerte?

Statistikken din sier ingenting uten mer utdypende forklaring.

 

Jeg vil anta at flertallet overlagte drap med skytevåpen foregår i kriminelle miljøer. Våpen som er uregistrerte og kjøpt på det svarte markedet. Et forbud vil ikke hjelpe mot dette.

Hvis det derimot er jaktvåpen som dominerer listen din, så har det vært gjort tiltak fra myndighetene de siste årene, f.eks. våpenamnesti i 2017.

 

Jeg har ikke funnet noe statestikk som bryter ned til de enkelt våpene typene, men bare vagt fra minne ser det ut til å være mye rart, for noen år siden ble noen skutt med en salong rifle, da var alkohol involvert, det er vel, også noen skytinger med hagle osv. 

Jeg vet feks ikke om han som "skulle skyte på rev" i fjord går under drap eller ulykke.

For en del år tilbake ble en kona skutt i et parkerings bygg av mannen sin, da ble pistol bruk. Men husker ikke om det var før eller etter 2008.

De fleste mord i norge blir ikke begått av "kriminelle miljøer" men er jo mulig at kriminelle miljøer er overrerperantert når det kommer til drapt med skytevåpen. Men av de 3 jeg har nevnt var det ikke noe kriminelle miljøver involvert. 

 

Hvis du ser til hele statistikken, med alle drapene som er utført i perioden, så utgjør skytevåpen bare 12%.

Jeg har ingen kilder, men har en mistanke om at mange av disse er knyttet til kriminelle miljøer.

Lenke til kommentar

 

 

Hvilke våpen er det som blir brukt? Jaktvåpen eller eller pistoler? Registrerte eller uregistrerte?

Statistikken din sier ingenting uten mer utdypende forklaring.

 

Jeg vil anta at flertallet overlagte drap med skytevåpen foregår i kriminelle miljøer. Våpen som er uregistrerte og kjøpt på det svarte markedet. Et forbud vil ikke hjelpe mot dette.

Hvis det derimot er jaktvåpen som dominerer listen din, så har det vært gjort tiltak fra myndighetene de siste årene, f.eks. våpenamnesti i 2017.

 

Jeg har ikke funnet noe statestikk som bryter ned til de enkelt våpene typene, men bare vagt fra minne ser det ut til å være mye rart, for noen år siden ble noen skutt med en salong rifle, da var alkohol involvert, det er vel, også noen skytinger med hagle osv. 

Jeg vet feks ikke om han som "skulle skyte på rev" i fjord går under drap eller ulykke.

For en del år tilbake ble en kona skutt i et parkerings bygg av mannen sin, da ble pistol bruk. Men husker ikke om det var før eller etter 2008.

De fleste mord i norge blir ikke begått av "kriminelle miljøer" men er jo mulig at kriminelle miljøer er overrerperantert når det kommer til drapt med skytevåpen. Men av de 3 jeg har nevnt var det ikke noe kriminelle miljøver involvert. 

 

Hvis du ser til hele statistikken, med alle drapene som er utført i perioden, så utgjør skytevåpen bare 12%.

Jeg har ingen kilder, men har en mistanke om at mange av disse er knyttet til kriminelle miljøer.

 

 

Det er "mange" skyteepisoder i de kriminelle miljøene men de ser ut til å ende i skader eller ingen ting, det er jo årlig flere skyteepisoder, men er ikke ofte man hører om dødsfall(ikke akuratt hard statestikk fra min side) 

 

Et drap jeg vet skjedde etter 2008 som jeg vet var knyttet til det krininelle miljøet, var at en tilfeldig person ble skutt av en person tilknyttet narkotika salg, ble skutt ned på åpen gate bare 100 meter fra leiligheten min, om jeg hukser riktig ble offeret skutt fordi han tilfeldigvis gikk fordi noen folk som solgte narkotika. .

Men så har du han i nord som drepe kona og stebarn med hagle da.

Så min eksteme ville gjetting er er det kanskje er 50/50 mellom kriminelle miljøer og andre,(så klart at de ikke er med i et kriminelt miljø utelukker ikke at våpenet var ulovlig, det er nok en god del hagler og rifler rundt om i landet som fremdles ikke er levert inn til politet selv om de ikke er registert.)

Lenke til kommentar

 

Pistol? Ja, jeg ser ingen grunn til at sivile skal kunne ha pistol hjemme. Hvis de ønsker å lagre en pistol på en bemannet skytebane, for eksempel, syntes jeg det bør være helt OK. 

Jeg er også mot alle former for semiauto og helautomatiske rifler. Ikke bare hjemme, men for alle sivile. Det har vi virkelig ikke bruk for.

 

Har du vært på mange skytebaner? Ikke akkurat overlesset med plass. Noen er ganske enkelt utendørsbaner med et skur. Hvor skal klubben ha plass hvis alle skal ha våpenskap i klubbens lokaler? Og gjett om det hadde vært et utsatt mål for innbrudd? Da måtte det investeres kraftig i solide våpenkasuner, en kostnad som ville tatt knekken på mange av de små klubbene.

 

Og hvordan løses det med konkurranser/trening på andre baner? Hvordan skal inn-/utkvittering og mellomlagring foregå? Og på reise?

Det enkleste er at hver person selv er ansvarlig. Det har fungert greit i mange år. Ser ikke problem med at man skal endre på dette nå.

 

Men jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor politiet gir våpentillatelse til en (eks-)kriminell som har flere straffesaker på seg og har sonet i fengsel. Slike personer burde vært permanent diskvalifisert til å eie våpen!

 

Hvis folk som vil ha pistol ikke klarer å løse disse utrolig enkle praktiske problemene rundt oppbevaring og sjekking inn og ut av våpen slik politiet, militæret og mange andre steder har løst de i hundrevis av år - kanskje de ikke bryr seg om pistoler i det hele tatt, og bare burde finne en annen hobby?

Lenke til kommentar

Hvis det er noen som klarer å finne et alternativ som utfører de samme nyttefunksjonene til kniver og øks uten å være farlige, så er jeg utrolig interessert. Frem til det er på plass kan vi rett og slett ikke gjøre kniv eller øks ulovlig. 

 

Kom gjerne også med alternativer til jakt. Skal vi gå over til snarer eller pil og bue?

Lenke til kommentar

Hvis det er noen som klarer å finne et alternativ som utfører de samme nyttefunksjonene til kniver og øks uten å være farlige, så er jeg utrolig interessert. Frem til det er på plass kan vi rett og slett ikke gjøre kniv eller øks ulovlig. 

Klart vi kan, er jo bare å lovfeste at alt som kan prekuttes skal prekuttes. Salater er jo allerede kommersielt tilgjengelig ferdig tilberedt, så det er jo vist at det lar seg gjøre.

 

Lenke til kommentar

 

Hvis det er noen som klarer å finne et alternativ som utfører de samme nyttefunksjonene til kniver og øks uten å være farlige, så er jeg utrolig interessert. Frem til det er på plass kan vi rett og slett ikke gjøre kniv eller øks ulovlig.

Kom gjerne også med alternativer til jakt. Skal vi gå over til snarer eller pil og bue?

Du jakter med pistol? Jeg har ikke noe mot jaktrifler så lenge de ikke er semiauto.

Lenke til kommentar

Nytteverdi vs skadepotensial + bruksområde = Vurdering? Anyone?

 

Det er nesten komisk hvordan ting blir sammenlignet og presentert her med analogier i hytt og gevær.. snøft.

 

Biler og kniver har mye større nytteverdi enn skytevåpen, iallefall i by og hjem. 

Nytteverdien til skytevåpen er til jakt på jaktmerker (IKKE PÅ NÆRMESTE PUB) og som hobby skyting på skytebane (IKKE PÅ OSLO S)

 

Sportsbil analogien er ganske så passende Dufen, banebiler brukes på bane og kun på bane. Bilen fraktes på egen henger frem og tilbake. Ganske så likt som jaktvåpen og jaktmarker.

 

Man kan så klart argumentere med at man trenger å kjøre banebilen på fortauet eller opp Karl Johan tilfelle noen vil drepe deg så du kan kjøre over dem i selvforsvar, man kan også ty til argumenter som at kniver dreper mange flere mennesker enn banebiler.. men man kan fort fremstå veldig firkantet og veldig lite interessert i å ta med også negative faktorer i stykket for å et mer helhetlig bilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nytteverdi vs skadepotensial + bruksområde = Vurdering? Anyone?

 

Det er nesten komisk hvordan ting blir sammenlignet og presentert her med analogier i hytt og gevær.. snøft.

 

Biler og kniver har mye større nytteverdi enn skytevåpen, iallefall i by og hjem. 

Nytteverdien til skytevåpen er til jakt på jaktmerker (IKKE PÅ NÆRMESTE PUB) og som hobby skyting på skytebane (IKKE PÅ OSLO S)

 

Sportsbil analogien er ganske så passende Dufen, banebiler brukes på bane og kun på bane. Bilen fraktes på egen henger frem og tilbake. Ganske så likt som jaktvåpen og jaktmarker.

 

Man kan så klart argumentere med at man trenger å kjøre banebilen på fortauet eller opp Karl Johan tilfelle noen vil drepe deg så du kan kjøre over dem i selvforsvar, man kan også ty til argumenter som at kniver dreper mange flere mennesker enn banebiler.. men man kan fort fremstå veldig firkantet og veldig lite interessert i å ta med også negative faktorer i stykket for å et mer helhetlig bilde.

Jeg kverulerer bare for å påpeke det faktum at i enhver våpendebatt så drar begge sider til en eller annen ekstrem. Der ser ikke ut som det finnes noen som helst slags middelgrunn for debatt rundt temaet.

Arrogansen og onaneringen av egen fortreffelighet er å anspore når man ser debattanter bastant påstå at: "Jeg er også mot alle former for semiauto og helautomatiske rifler. Ikke bare hjemme, men for alle sivile. Det har vi virkelig ikke bruk for."

 

Jeg jakter rovfugl, og ved kråkejakt er det særdeles praktisk å ha en semiautomatisk rifle. Jeg bruker en Ruger 10/22 i kaliber 22LR og den er uvurderlig i arbeidet. En boltrifle vil gi meg markant færre skuddsjanser.

Endret av Dufen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke fulgt denne saken men min mening er at alle slike forbud vil stort sett kun ramme lovlydige personer. Kriminelle vil få tak i våpen uansett.

 

Vi har en ganske streng våpenlovgivning allerede, selv om den tolkes forskjellig fra distrikt til distrikt og kommer an på stemningen ved det aktuelle politikammer dagen søknaden behandles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke fulgt denne saken men min mening er at alle slike forbud vil stort sett kun ramme lovlydige personer. Kriminelle vil få tak i våpen uansett.

 

Vi har en ganske streng våpenlovgivning allerede, selv om den tolkes forskjellig fra distrikt til distrikt og kommer an på stemningen ved det aktuelle politikammer dagen søknaden behandles.

Det stemmer til en viss grad. Enhver saksbehandlingsfeil som gjøres kan klages inn til POD og det følges i de aller fleste tilfeller opp til fordel for den som klager.

Lenke til kommentar

 

Nytteverdi vs skadepotensial + bruksområde = Vurdering? Anyone?

 

Det er nesten komisk hvordan ting blir sammenlignet og presentert her med analogier i hytt og gevær.. snøft.

 

Biler og kniver har mye større nytteverdi enn skytevåpen, iallefall i by og hjem. 

Nytteverdien til skytevåpen er til jakt på jaktmerker (IKKE PÅ NÆRMESTE PUB) og som hobby skyting på skytebane (IKKE PÅ OSLO S)

 

Sportsbil analogien er ganske så passende Dufen, banebiler brukes på bane og kun på bane. Bilen fraktes på egen henger frem og tilbake. Ganske så likt som jaktvåpen og jaktmarker.

 

Man kan så klart argumentere med at man trenger å kjøre banebilen på fortauet eller opp Karl Johan tilfelle noen vil drepe deg så du kan kjøre over dem i selvforsvar, man kan også ty til argumenter som at kniver dreper mange flere mennesker enn banebiler.. men man kan fort fremstå veldig firkantet og veldig lite interessert i å ta med også negative faktorer i stykket for å et mer helhetlig bilde.

Jeg kverulerer bare for å påpeke det faktum at i enhver våpendebatt så drar begge sider til en eller annen ekstrem. Der ser ikke ut som det finnes noen som helst slags middelgrunn for debatt rundt temaet.

Arrogansen og onaneringen av egen fortreffelighet er å anspore når man ser debattanter bastant påstå at: "Jeg er også mot alle former for semiauto og helautomatiske rifler. Ikke bare hjemme, men for alle sivile. Det har vi virkelig ikke bruk for."

 

Jeg jakter rovfugl, og ved kråkejakt er det særdeles praktisk å ha en semiautomatisk rifle. Jeg bruker en Ruger 10/22 i kaliber 22LR og den er uvurderlig i arbeidet. En boltrifle vil gi meg markant færre skuddsjanser.

 

Så for å påpeke at folk er idioter, så oppfører du deg som en idiot? 

Lenke til kommentar

Nytteverdi vs skadepotensial + bruksområde = Vurdering? Anyone?

 

Det er nesten komisk hvordan ting blir sammenlignet og presentert her med analogier i hytt og gevær.. snøft.

 

Biler og kniver har mye større nytteverdi enn skytevåpen, iallefall i by og hjem. 

Nytteverdien til skytevåpen er til jakt på jaktmerker (IKKE PÅ NÆRMESTE PUB) og som hobby skyting på skytebane (IKKE PÅ OSLO S)

 

Sportsbil analogien er ganske så passende Dufen, banebiler brukes på bane og kun på bane. Bilen fraktes på egen henger frem og tilbake. Ganske så likt som jaktvåpen og jaktmarker.

 

Man kan så klart argumentere med at man trenger å kjøre banebilen på fortauet eller opp Karl Johan tilfelle noen vil drepe deg så du kan kjøre over dem i selvforsvar, man kan også ty til argumenter som at kniver dreper mange flere mennesker enn banebiler.. men man kan fort fremstå veldig firkantet og veldig lite interessert i å ta med også negative faktorer i stykket for å et mer helhetlig bilde.

 

Det er vel ingen som påstår at pistoler er til nytte, de er hobby verktøy, men når de gjør så utrolig lite skade i samfunnet vil jeg si det er verdt det for de som liker det, er masse som ikke er til nytte som gjør noe eller mye skade, nytte potensialet skal bare tas med i beregninga som noe fører til større problemer i samfunnet.

 

Biler dreper mange mennekser, både direkte gjennom ulykker og gjennom skade på miljøet og gifter. Men biler er nyttigere så det er en risk vs reward sak. 

 

Skyrevåpen i det store og hele er en ikke ting, de fører til minnemal medd skade og derfor trenger man ikke ta med "nytten" fordi det er ikke noe stor risk vs reward involvert.

 

Men skal man se på det som "nyttefult" så er det millioner av kroner som brukes på våpen, jakt, våpen utstyr, jakt klær, det er tusenvis som er sysselsatt pga dette. Med 1.3 millioner våpen i omløp, og om man setter en lav pris på 3000 kr per våpen er det nesten 4 miliarder kroner i verdier i disse våpene, uten å ta med optisk, magasiner, ammo, klær osv osv osv. 

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke fulgt denne saken men min mening er at alle slike forbud vil stort sett kun ramme lovlydige personer. Kriminelle vil få tak i våpen uansett.

 

Vi har en ganske streng våpenlovgivning allerede, selv om den tolkes forskjellig fra distrikt til distrikt og kommer an på stemningen ved det aktuelle politikammer dagen søknaden behandles.

Da syntes jeg du skal prøve å skaffe deg et våpen. I Organisert kriminalitet er slike ting enkelt, men hvis du får lyst til å drepe kona, så kommer du til å slite med først å finne noen, så å overbevise de om at du ikke er undercover, og så få råd til å betale det de er ute etter for et skikkelig våpen. 

 

Dette er bevist gang på gang, bare se på Australia, der har de ikke hatt en eneste masseskyting siden Port Arthur!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...