Gå til innhold

Lover Android-oppdateringer i to år, selv til billigmodellene


Anbefalte innlegg

Forskjellen er at Android kan modifiserast av mobilleverandørane. Windows kan ikkje modifiserast. Dersom leverandørane hadde brukt standard Android, så ville kritikken din vera gyldig, men slik er det altså ikkje.

Jeg ser poenget ditt, men kritikken kan fortsatt være gyldig, da det er Google som til syvende og sist setter premissene for hva som kan godkjennes og selges som et Android produkt.

 

Hadde Google for eksempel satt fram krav til produsentene om en viss oppdateringsfrekvens og varighet (som de begynner å gjøre med "Android Enterprise Recommended": https://www.android.com/enterprise/recommended/requirements/ ) for å kunne selge Android produkter, hadde vi ikke hatt denne nyhetssaken. Det kan virke som om Google i stedet har vært mer opptatt av å få maksimal utbredelse av sine tjenester, som til syvende og sist brukes for å samle informasjon om brukerne som igjen kan bli brukt kommersielt.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo litt ironisk at nettopp Google klarer å lage et operativsystem med så katastrofalt dårlig system for distribusjon av systemoppdateringer mens Microsoft, som ble hatet for at deres oppdateringer krevde omstart, har i en liten evighet hatt en arkitektur som gjør det mulig å pushe ut oppdateringer til alle Windows-installasjoner, uansett produsent, på plass.

 

Hvis det ikke kommer noen store, strukturelle endringer i Android P, så håper jeg at det dukker opp et nytt, åpent OS for telefoner som et alternativ til Android, eller kanskje Tizen gjenoppstår på mobil? :green:

 

Android kunne i utgangspunktet vært pakket i mindre deler istedenfor å etterape MS sitt monolittiske OS-monster. Hadde OS-kjernen og andre komponenter i basis-systemet blitt distribuert separat kunne det lett hatt en like effektiv distribusjons-modell som andre linux-distribusjoner. Bortsett fra dette er ikke Android så verst. Problemene oppstår først og fremst fordi produsentene har fått alt for stor frihet til å modifisere koden. Grisete ad-hoc utvikling gjør, ifølge utviklere hos ledende produsenter, at selv merge av enkle feilfikser som sjekkes inn i kodebasen til Google krever enormt mye arbeid. Hadde utviklerne separert koden og begrenset seg til å bruke dokumenterte API'er så kunne prosessen med merge og bygging av firmware med fikser uten funksjonelle endringer vært bortimot automatisert. Med mer ryddige metider burde merge/kompilering/pakking av firmware med mindre feilrettinger være gjort på en halvtimes tid. Selv med tid for test burde det være mulig å starte distribusjon i løpet av en dag eller to.
Lenke til kommentar
Android kunne i utgangspunktet vært pakket i mindre deler istedenfor å etterape MS sitt monolittiske OS-monster. Hadde OS-kjernen og andre komponenter i basis-systemet blitt distribuert separat kunne det lett hatt en like effektiv distribusjons-modell som andre linux-distribusjoner. Bortsett fra dette er ikke Android så verst. Problemene oppstår først og fremst fordi produsentene har fått alt for stor frihet til å modifisere koden. Grisete ad-hoc utvikling gjør, ifølge utviklere hos ledende produsenter, at selv merge av enkle feilfikser som sjekkes inn i kodebasen til Google krever enormt mye arbeid. Hadde utviklerne separert koden og begrenset seg til å bruke dokumenterte API'er så kunne prosessen med merge og bygging av firmware med fikser uten funksjonelle endringer vært bortimot automatisert. Med mer ryddige metider burde merge/kompilering/pakking av firmware med mindre feilrettinger være gjort på en halvtimes tid. Selv med tid for test burde det være mulig å starte distribusjon i løpet av en dag eller to.

 

Du gjentar deg selv flere steder på nettet med dette budskapet, kan du komme med noen kildehenvisninger?

Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Min Nexus 4 fra 2012 kjører siste Android 8.1.

 

Den får snart Android Pie og.

Selv om produsenten har glemt den, så har ikke folket det og det utvikles fortsatt mye til den.

 

Men når en iPhone ikke får mer, så er det vel temmelig vanskelig å manuelt legge inn noe for å holde den oppdatert..

 

Også har Apple veldig få telefoner å holde styr på i tillegg.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Min Nexus 4 fra 2012 kjører siste Android 8.1.

 

Den får snart Android Pie og.

Selv om produsenten har glemt den, så har ikke folket det og det utvikles fortsatt mye til den.

 

Men når en iPhone ikke får mer, så er det vel temmelig vanskelig å manuelt legge inn noe for å holde den oppdatert..

 

Også har Apple veldig få telefoner å holde styr på i tillegg.

Googles siste til Nexus 4 er 5.1.1. "Almuen" har ikke for vane å smette inn f.eks Lineage, og der er du prisgitt enkeltmedlemmers evt gruppers lyst til å oppdatere. Såvidt jeg kan se er ikke nødvendigvis versjonen de tilbyr til de enkelte enhetene helt 100% heller.

 

Så da er det vel smart av Apple å holde antall enheter nede da?

Lenke til kommentar

Min fars Note Edge (slutten av 2014) får av og til sikkerhetsoppdateringer fra Samsung fortsatt, til tross for at den kjører Android 6.0

Bra for ham :o)

 

...men man kan ikke stole på leverandørene slik at man kan si "jeg kjøper Androidmobil og derfor kan jeg forvente at den er oppdatert". Unntaket blir KANSKJE "Android one". I 3 år.

 

Hva sier tvprodusentene om hvor lenge de holder Android oppdatert? Kan ikke huske å ha sett noe på den fronten....

Endret av 1J7HHBGW
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Googles siste til Nexus 4 er 5.1.1. "Almuen" har ikke for vane å smette inn f.eks Lineage, og der er du prisgitt enkeltmedlemmers evt gruppers lyst til å oppdatere. Såvidt jeg kan se er ikke nødvendigvis versjonen de tilbyr til de enkelte enhetene helt 100% heller.

 

Så da er det vel smart av Apple å holde antall enheter nede da?

Nei det er sant, men om man ikke bryr seg nevneværdig så fungerer fortsatt Android 5.1 helt utmerket med alle apper i dag. Trenger heller ikke være teknisk kyndig for å leke med Nexus 4 da det finnes enkle program på pcen som nexus toolkit som gjør hele jobben for deg.

 

Er veldig smart for Apple sin del å holde antall enheter nede ja, men det gir veldig lite valgmuligheter for brukerene..

"Åja nå er det ikke fingersensor lenger? Jaja da må man leve med det da.."

Lenke til kommentar

Nei det er sant, men om man ikke bryr seg nevneværdig så fungerer fortsatt Android 5.1 helt utmerket med alle apper i dag. Trenger heller ikke være teknisk kyndig for å leke med Nexus 4 da det finnes enkle program på pcen som nexus toolkit som gjør hele jobben for deg.

 

Er veldig smart for Apple sin del å holde antall enheter nede ja, men det gir veldig lite valgmuligheter for brukerene..

"Åja nå er det ikke fingersensor lenger? Jaja da må man leve med det da.."

Gjør nå egentlig 5.1.1 det? Hvor stor andel av mobiler som endte sin ferd med 5.1.1 mottar sikkerhetsoppdateringer?

 

Har Apple sluttet å støtte maskinvare på iPhones de fortsatt leverer oppdateringer til?

Lenke til kommentar

To år fra kjøpsdato og to år fra lanseringsdato er to helt forskjellige ting.

 

Hvis bare sikkerhetshull ble vurdert som produksjonsfeil og ga reklamasjonsrett...

Dersom sikkerhetshullet innebærer at enheten ikke kan fungere som den var ment (f.eks. at det ikke er trygt å ha en smarttelefon tilkoblet internett) har den en mangel etter forbrukerkjøpsloven § 16 a) jf. § 15 bokstav a, b og/eller c. Forbrukerkjøpsloven bryr seg ikke om feilen skyldes hardware eller software.

Lenke til kommentar

Dersom sikkerhetshullet innebærer at enheten ikke kan fungere som den var ment (f.eks. at det ikke er trygt å ha en smarttelefon tilkoblet internett) har den en mangel etter forbrukerkjøpsloven § 16 a) jf. § 15 bokstav a, b og/eller c. Forbrukerkjøpsloven bryr seg ikke om feilen skyldes hardware eller software.

 

Hadde den konklusjonen holdt i praksis, ville man ikke da i praksis kunne reklamert for nesten en hvilken som helst smarttelefon og krevd bytte i en "fungerende modell"? Hadde da konsekvensen vært at ingen ville ha solgt smarttelefoner i Norge? 

Lenke til kommentar

Du forutsetter at loven ikke skal følges i praksis. Hvorfor det? jeg har nevnt de relevante lovbestemmelsene for deg, du kan lese dem selv.

Risikoen er nok ikke all verden uansett. Folk er sjelden klar over rettighetene sine, og de fleste bytter vel mobil annet hvert år eller oftere uansett, i hvert fall de mer teknologiinteresserte. De andre er sikkert aldri klar over at det kan være en problemstilling.

Lenke til kommentar

Du forutsetter at loven ikke skal følges i praksis. Hvorfor det? jeg har nevnt de relevante lovbestemmelsene for deg, du kan lese dem selv.

Risikoen er nok ikke all verden uansett. Folk er sjelden klar over rettighetene sine, og de fleste bytter vel mobil annet hvert år eller oftere uansett, i hvert fall de mer teknologiinteresserte. De andre er sikkert aldri klar over at det kan være en problemstilling.

 

Nei, jeg setter spørsmålstegn med om loven følges i praksis. Hvis jeg tar min gamle Z2 til butikken/nettbutikken, og opplyser dem om at den er sårbar for et nå kjent sikkerhetshull, vil jeg da få en nyere Sony-mobil av tilsvarende kvalitet? Jeg ville blitt ganske overrasket om de i det hele tatt hadde svart på en epost som tok opp problemstillingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, jeg setter spørsmålstegn med om loven følges i praksis. Hvis jeg tar min gamle Z2 til butikken/nettbutikken, og opplyser dem om at den er sårbar for et nå kjent sikkerhetshull, vil jeg da få en nyere Sony-mobil av tilsvarende kvalitet? Jeg ville blitt ganske overrasket om de i det hele tatt hadde svart på en epost som tok opp problemstillingen. 

 

Dette er en veldig interessant problemstilling som jo berører mange (og ikke kun mobiltelefoner men også PC-er med mye annet utstyr). Går det an å få en artikkel om temaet?

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...