Gå til innhold

Hva hvis renten går opp til 5%?


zeebra

Anbefalte innlegg

Vi hadde vel fått et realt boligkrakk hvis renten hadde nådd 5% allerede i 2019. Tror nok det er mange allerede idag som lever nesten på limiten og bolig hadde blitt tvangssolgt med så kraftig økning.

Hvis det er faktum så er det jo helt vilt. Tidenes laveste renteperiode og da bør folk ha giret for å tåle en oppgang. Er ikke så mange år siden jeg kjøpte hus og måtte beregne å tåle 9% for å få lån.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk flest sparer ikke når de får mer penger, de øker forbruket. Uten å ha regnet på det tror jeg at jeg kunne ha klart en økning på godt over 10% uten nevneverdige problemer.

 

Men tviler ikke på at ekstremt mange ville hatt store problemer, tror minst en i familien i praksis hadde gått konkurs ved en økning..

Lenke til kommentar

Personlig kan jeg og samboer klare 10% dersom vi selger unna biler-hytte osv..Egentlig alt utenom leiligheten.

og vil kun da sitte igjen med caca 3-4k til overs hver måned etter faste utgifter.

 

Av caca 10 vennepar/bekjente som har etbalert seg er det kun 1 som vil klare et rentehopp på 2%

Resten går i null allerede idag med helt normale lønninger og sliter med å få råd til mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forutsatt at dere får solgt hytten og/eller ekstra biler til en grei pris da? Men, det viser uansett at du har en buffer, noe som jo er positivt.

 

Mitt inntrykk generelt er mer det du beskiver i andre paragraf at mange vil ha probemer ved en moderat renteøkning. Jeg vet ikke hvor mye av dette som er mulig å dekke gjennom mer moderat forbruk, men snakker vi en litt høyere renteøkning, til f.eks 5-6% er det nok en del som vil slite selv om det kutter dramatisk ned på forbruket. Det er iallefall mitt inntrykk.

 

Dessuten utgjør jo faste utgifter ganske mye av forbruket. Det er mulig staten kunne hjulpet med å senke disse hvis renten hadde økt, f.eks utgifter som bilister idag må leve med, eller regulering av stømpriser på en annen måte, eventuelt fjerning av moms på en del vanlige utgifter som alle folk har.

 

Et av problemene i min formening er at såpass mye av inntekten går til å betale bolig, men det er min mening. Legger man da til faste utgifter, ja...

 

Problemet med høye boligpriser er uansett ikke ekslusivt til å eie boliger, for prisene er også svært høye for å leie bolig, men da har man jo ikke rente med i bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjeldsgraden (Gjeld/Inntekt) i Norge er blant de høyeste i verden og ligger på omtrent 240% for husholdningene. Dette er et gjennomsnitt for landet. Dersom renten øker med la oss si 3 prosentpoeng vil husholdningene måtte bruke 7,2 prosentpoeng mer av sin inntekt til å betjene gjeldskostnader. Gjelden er ikke jevnt fordelt, så husholdningene som er mest forgjeldet vil bli rammet mye hardere enn dette. En del husholdninger har en gjeldsgrad på over 500%, hvilket vil si at 3 prosentpoeng økt rente vil gjøre at mer enn 15 prosentpoeng mer av inntekten brukes til å betjene gjelden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi hadde vel fått et realt boligkrakk hvis renten hadde nådd 5% allerede i 2019. Tror nok det er mange allerede idag som lever nesten på limiten og bolig hadde blitt tvangssolgt med så kraftig økning.

Har ikke bankene ansvar for å sjekke om husholdningene tåler en viss rentepopgang før de innvilger lån? 

Lenke til kommentar

Det hadde blitt konsekvenser for de aller fleste. Jeg tror i hovedsak dette gjelder de som er relativt nye innen boligmarkedet. De som kom seg inn i boligmarkedet før 2012 var allerede tilpasset et økt rentenivå den gang. Nedgangen har bare vært en bonus. Har det ikke vært publisert utallige artikler om at flere hundre tusen boligeiere ikke tåler 1% renteoppgang? Uansett, 5% er per i dag et helt urealistisk scenario. Selvfølgelig kan ting endre seg, men det er gode grunner at banker som Storebrand tilbyr 20 års rentebinding til rett over 3%. 

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

 

Vi hadde vel fått et realt boligkrakk hvis renten hadde nådd 5% allerede i 2019. Tror nok det er mange allerede idag som lever nesten på limiten og bolig hadde blitt tvangssolgt med så kraftig økning.

Har ikke bankene ansvar for å sjekke om husholdningene tåler en viss rentepopgang før de innvilger lån? 

 

 

I dag har de det, pålagt av regjeringen, men det har ikke vært sånn i lang tid. 

Lenke til kommentar

Eg har tenkt tanken ei stund, og renta kan jo vanskeleg gå lengre ned, men ein veit jo aldri om den faktisk blir så høg til 2020. Dei har vel snakka om renteauke lenge, og kva skjedde med praten om at mange hadde så mykje lån at dei ikkje ville klare å betale?

 

At det statistisk sett har vore billegast med flytande betyr noko, men så er den óg på det lågaste noko sinne.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...