Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det bare jeg som synes at fetter/kusine høres rart ut?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sier søskenbarn, og må innrømme at jeg må "tenke litt" når jeg hører fetter og kusine.. Først så tenker jeg at slikt har ikke jeg, men så kommer jeg på at jo, det er jo søskenbarna mine! :)

Enig.

 

 

Har aldri brukt noe annet enn betegnelsen søskenbarn. For meg høres fetter/kusine like "rart" ut. 

Bra at jeg ikke er alene med dette.

 

 

Du syns det er mer logisk at søskenbarn er et helt annet søskenpar sine barn, enn at det er dine egne søskens barn?

Det får dere faktisk ikke lov å synes.

HÆ!! Hva mener du med den siste delen at man ikke får lov?

 

 

Men når jeg hører ordene kusine eller fetter da tenker jeg på en "slags" reserve mor/far. Spesielt med ordet fetter så tenker jeg slikt. :huh: :huh: Jeg aner ikke hvorfor jeg tenker slik, jeg bare gjør det. :hmm:

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar

Alle fremmedord man ikke har hørt før kan jo høres rare ut. Det betyr jo ikke at ordene i seg selv er rare, men bare at man sitter med en personlig oppfatning av ordene. Det er bare å begynne å bruke ordene så blir de straks dagligdagse og ikke rare i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Søskenbarn er to personer som har minst en felles besteforelder, men ikke samme mor og/eller far. Det er tillatt for to søskenbarn å gifte seg i Norge i dag. Fetter/Kusine er et mindre brukt begrep, og skiller mellom kjønn, henholdsvis gutt/jente.

Oja, jeg forstår. Så søskenbarn er et felles begrep på fetter og kusine? Har aldri tenkt det sånn.  :huh:  :wee:  :) 

Lenke til kommentar

 

Søskenbarn er en idiotisk benevnelse. Søskenbarn høres mer ut som niese/nevø enn kusine/fetter.

Jeg har ikke den tanke gangen om søskenbarn. Men det er greit. :)

 

Vel, hvis man bruker logikken fra andre benevnelser så stemmer det jo - 

farmor=fars mor

morfar=mors far

søskenbarn=søskens barn

Og på svensk:

farbror=fars bror

 

Personlig hører jeg som sørlending aldri "søskenbarn", alle her bruker fetter/kusine. For meg er søskenbarn rart, jeg kaller ikke onkler og tanter for søskenforeldre..

Lenke til kommentar

 

 

Søskenbarn er en idiotisk benevnelse. Søskenbarn høres mer ut som niese/nevø enn kusine/fetter.

Jeg har ikke den tanke gangen om søskenbarn. Men det er greit. :)

 

Vel, hvis man bruker logikken fra andre benevnelser så stemmer det jo - 

farmor=fars mor

morfar=mors far

søskenbarn=søskens barn

Og på svensk:

farbror=fars bror

 

Personlig hører jeg som sørlending aldri "søskenbarn", alle her bruker fetter/kusine. For meg er søskenbarn rart, jeg kaller ikke onkler og tanter for søskenforeldre..

 

I følge den logikken så er vel søskenbarn barn av ens søsken, dvs onkel/tanteunger. Blir vel heller morsøskenbarn eller farsøskenbarn eller rett og slett onkel/tantebarn. Bare at den er allerede opptatt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Søskenbarn er en idiotisk benevnelse. Søskenbarn høres mer ut som niese/nevø enn kusine/fetter.

Jeg har ikke den tanke gangen om søskenbarn. Men det er greit. :)

 

Vel, hvis man bruker logikken fra andre benevnelser så stemmer det jo - 

farmor=fars mor

morfar=mors far

søskenbarn=søskens barn

Og på svensk:

farbror=fars bror

 

Personlig hører jeg som sørlending aldri "søskenbarn", alle her bruker fetter/kusine. For meg er søskenbarn rart, jeg kaller ikke onkler og tanter for søskenforeldre..

 

I følge den logikken så er vel søskenbarn barn av ens søsken, dvs onkel/tanteunger. Blir vel heller morsøskenbarn eller farsøskenbarn eller rett og slett onkel/tantebarn. Bare at den er allerede opptatt.

 

Det var jo hele poenget mitt - at som Kakeshoma sier gir ikke "søskenbarn" mening i den betydningen det brukes, om man setter i kontekst med de andre benevnelsene.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Søskenbarn er en idiotisk benevnelse. Søskenbarn høres mer ut som niese/nevø enn kusine/fetter.

Jeg har ikke den tanke gangen om søskenbarn. Men det er greit. :)

 

Vel, hvis man bruker logikken fra andre benevnelser så stemmer det jo - 

farmor=fars mor

morfar=mors far

søskenbarn=søskens barn

Og på svensk:

farbror=fars bror

 

Personlig hører jeg som sørlending aldri "søskenbarn", alle her bruker fetter/kusine. For meg er søskenbarn rart, jeg kaller ikke onkler og tanter for søskenforeldre..

 

I følge den logikken så er vel søskenbarn barn av ens søsken, dvs onkel/tanteunger. Blir vel heller morsøskenbarn eller farsøskenbarn eller rett og slett onkel/tantebarn. Bare at den er allerede opptatt.

 

Det var jo hele poenget mitt - at som Kakeshoma sier gir ikke "søskenbarn" mening i den betydningen det brukes, om man setter i kontekst med de andre benevnelsene.

 

Ja ser nå at det var det du mente. Leste ikke godt nok. My bad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...