Gå til innhold

Flere trådløse nettverk med et oppsett + overvåking?


Anbefalte innlegg

Vanskelig å lage en kort emnetittel på dette, men jeg har to spørsmål:

 

1. Ved bruk av to stk Ubiquiti AP-er med switch; er det mulig å sette opp mer enn et trådløst nettverk, samt å administrere hvor mye av internettlinjen disse skal få tilgang til?

 

2. Ved tanker rundt et simpelt overvåkningssystem, for eksempel ved inngangsdøren, hvordan fungerer Ubiquiti sine kameraer? Jeg tenkte på Dome-modellen. Den er PoE og kunne da blitt koblet rett inn i switchen. Opptaksfunksjon er jeg usikker på om er nødvendig.

 

Spørsmål 1 lurer jeg spesielt på siden jeg bygger et hus med to stk utleieleiligheter. Tanken var at jeg skulle få fiber lagt opp i hver leilighet, men Canal Digital forklarer at de skal ha 5000 for etablering per boenhet så da vurderer jeg å droppe dette.

 

På forhånd takk for svar!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. I forhold til Ubiquiti kan du sette grenser på båndbredden i UniFi kontrolleren (kjøpes separat eller bruk en raspberry pi). Dette gjør du ved å definere båndbredden i spesifikke grupper, for og så knytte et trådløst nett med denne gruppa. Usikker om det finnes en øvre grense for antall nettverk du kan opprette, men ihvertfall nok til privat bruk. 

 

2. Vil anbefale deg å sjekke ut hjemmeautomasjon.no for info rundt overvåkningskameraer. Her er det mange erfaringer å finne fra ulike brands. Husk dog at switchen du eventuelt bruker må støtte PoE. 

Lenke til kommentar

1. I forhold til Ubiquiti kan du sette grenser på båndbredden i UniFi kontrolleren (kjøpes separat eller bruk en raspberry pi). Dette gjør du ved å definere båndbredden i spesifikke grupper, for og så knytte et trådløst nett med denne gruppa. Usikker om det finnes en øvre grense for antall nettverk du kan opprette, men ihvertfall nok til privat bruk.

Ubiquiti har grense på 4 wlan pr gruppe/accesspunkt. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

1. I forhold til Ubiquiti kan du sette grenser på båndbredden i UniFi kontrolleren (kjøpes separat eller bruk en raspberry pi). Dette gjør du ved å definere båndbredden i spesifikke grupper, for og så knytte et trådløst nett med denne gruppa. Usikker om det finnes en øvre grense for antall nettverk du kan opprette, men ihvertfall nok til privat bruk. 

 

Kan skyte inn at du kan kjøre unifi-controller på mye annet enn raspberry pi. Selv kjører jeg den på en virtuell 2016-vm.

Lenke til kommentar

Må takke for engasjementet selv om ikke alt er rettet direkte mot tråden, men sånn er det :) 

 

Forsøke å hanke det litt tilbake til topic:

Så da fungerer det altså med båndbreddebegrensing ved å lage en egen gruppe for dette, for så og dedikere denne gruppen til et trådløst nettverk man lager. Det var nevnt torrent her også og dette er jo også noe jeg vil strupe. Hvis jeg deler internett med hele "bruket" og en av leietakerne, eventuelt begge, er en rå pirat - så vil jeg gjerne unngå at vedkommende stjeler av båndbredden.

 

Da klarer ikke jeg å se noen utfordringer rundt dette med Ubiquiti sitt oppsett?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Må takke for engasjementet selv om ikke alt er rettet direkte mot tråden, men sånn er det :)

 

Forsøke å hanke det litt tilbake til topic:

Så da fungerer det altså med båndbreddebegrensing ved å lage en egen gruppe for dette, for så og dedikere denne gruppen til et trådløst nettverk man lager. Det var nevnt torrent her også og dette er jo også noe jeg vil strupe. Hvis jeg deler internett med hele "bruket" og en av leietakerne, eventuelt begge, er en rå pirat - så vil jeg gjerne unngå at vedkommende stjeler av båndbredden.

 

Da klarer ikke jeg å se noen utfordringer rundt dette med Ubiquiti sitt oppsett?

 

Beklager avsporingen, klarer bare ikke å dy meg når LMH1 er på banen med sine "gode råd".

 

Har du USG også? I så fall kan du kjøre DPI og etter hva jeg forstår droppe P2P-trafikk. Har ikke testet det selv (bruker DPI men ingen trafikkfiltrering, mest for statistikkens del) men det ligger masse info om det på unifi community.

Lenke til kommentar

 

Må takke for engasjementet selv om ikke alt er rettet direkte mot tråden, men sånn er det :)

 

Forsøke å hanke det litt tilbake til topic:

Så da fungerer det altså med båndbreddebegrensing ved å lage en egen gruppe for dette, for så og dedikere denne gruppen til et trådløst nettverk man lager. Det var nevnt torrent her også og dette er jo også noe jeg vil strupe. Hvis jeg deler internett med hele "bruket" og en av leietakerne, eventuelt begge, er en rå pirat - så vil jeg gjerne unngå at vedkommende stjeler av båndbredden.

 

Da klarer ikke jeg å se noen utfordringer rundt dette med Ubiquiti sitt oppsett?

 

Beklager avsporingen, klarer bare ikke å dy meg når LMH1 er på banen med sine "gode råd".

 

Har du USG også? I så fall kan du kjøre DPI og etter hva jeg forstår droppe P2P-trafikk. Har ikke testet det selv (bruker DPI men ingen trafikkfiltrering, mest for statistikkens del) men det ligger masse info om det på unifi community.

 

 

Ikke noe problem - takknemlig for hjelp jeg uansett avsporing eller ei ;)

 

Har ikke USG, men hvis den løser problemet så er jo det en god investering føler jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Ikke noe problem - takknemlig for hjelp jeg uansett avsporing eller ei ;)

 

Har ikke USG, men hvis den løser problemet så er jo det en god investering føler jeg.

 

 

Som sagt ikke testet det selv så kan ikke skrive under på at det funker, men utifra hva jeg leser er det fullt mulig å blokke P2P-trafikk på en USG. Bruker USG selv og har bare positive erfaringer. God ytelse også, og DPI er jo litt artig. Eksempel fra mitt nettverk under.

post-369499-0-07970700-1519805268_thumb.png

Lenke til kommentar

Nå har jeg også rapportert vedkommende (LMH1). 

 

TS: Ja, med kontroller firmware 5.6.22 er det mulig å blokkere p2p trafikk (krever usg + kontroller da du behøver DPI verktøyet). I verste fall kan du også strupe båndbredden både opp og ned for å gjøre det lite attraktivt å benytte seg av slike tjenester.

Lenke til kommentar

Nå har jeg også rapportert vedkommende (LMH1). 

 

TS: Ja, med kontroller firmware 5.6.22 er det mulig å blokkere p2p trafikk (krever usg + kontroller da du behøver DPI verktøyet). I verste fall kan du også strupe båndbredden både opp og ned for å gjøre det lite attraktivt å benytte seg av slike tjenester.

 

Ok - og den ligger i skrivende stund på ca. 1100 kroner. Er jo fortsatt en del billigere kontra å betale installasjonsgebyr til Canal Digtial.

Men hvis jeg kun ønsker å strupe båndbredden - da har jeg ikke behov for USG?

Lenke til kommentar

Begrensningen i båndbredde legger du på en 'user group'. Du kan styre maksfart opp og ned separat.

 

Via 'guest control' kan du blant annet styre hvilke ip-adresser/-masker som skal være utilgjengelig for gjester.

 

Trådløse nettverk (i praksis en SSID) kan så låses mot en bestemt 'user group', og om ønskelig kan du aktivere at 'guest control'-instillingene også skal gjelde for dette trådløse nettverket. Det er selvfølgelig også mulig å styre trådløst nettverk mot et bestemt VLAN.

Lenke til kommentar

Begrensningen i båndbredde legger du på en 'user group'. Du kan styre maksfart opp og ned separat.

 

Via 'guest control' kan du blant annet styre hvilke ip-adresser/-masker som skal være utilgjengelig for gjester.

 

Trådløse nettverk (i praksis en SSID) kan så låses mot en bestemt 'user group', og om ønskelig kan du aktivere at 'guest control'-instillingene også skal gjelde for dette trådløse nettverket. Det er selvfølgelig også mulig å styre trådløst nettverk mot et bestemt VLAN.

 

Helt perfekt - da har man jo det man trenger der. Da vet jeg at utstyret har funksjonene jeg trenger, så er det bare å finne ut av hva som er den beste løsningen.

Lenke til kommentar

Men tenk over at du blir blir sysadmin og ansvarlig hvis det går ned, kjipt og reise på ferie og nettet går ned for telling og sure leietager ringer døgnet rundt.

 

Ja har tenkt på dette - er et meget godt poeng. Og ikke bare ferie heller.. Skulle nettet brått ikke fungere, så er det jo jeg som må fikse det. Forhåpentligvis er Ubiquiti sitt system ganske stabilt, men ingenting er 100%.

Lenke til kommentar

Du vil i så fall ha en cloudkey, slik at du kan administrere systemet via internett.

 

Vi kjører for øvrig med UniFi på kontorene våre i Oslo og Stockholm, i tillegg til at jeg har det hjemme privat. Alle tre lokasjoner har cloudkey og er lagt til i min unifi-konto, slik at jeg kan kontrollere alt fra samme login.

 

PS: Hvis du skal ha alt annet i UniFi-familien, så hadde jeg nok også valgt en USG. Veldig greit når alt utstyr snakker sammen, og du kan administrere det eksternt.

Endret av Horge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...