Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mulig ny bil, Wrangler evt andre?


Juggel

Anbefalte innlegg

Jeg har pr i dag en 2008 mod BMW 520. Tidligere hadde jeg en eldre Land Rover Defender.

 

Nå er jeg lei av å stå fast på parkeringa på butikken, og i de minste motbakker bare gradstokken nærmer seg 0 grader. BMW med bakhjulstrekk er ubrukelig på norsk føre (spesielt i innlandet hvor jeg bor). Konge de 4 ukene vi har sommer, men ikke ellers.

 

Nå kan jeg tenke meg en SUV som takler alle forhold. Kanskje en mellomting mellom BMW og Defender. Altså en bil med ok kjørekomfort og bra fremkommelig. Men jeg vil ha en bil med litt sjel, slik som Defender.

 

Jeg har kikket på det meste. Land Cruiser, Pajero, Outlander, Kodiaq, X-trail, X serien til BMW, Q serien til Audi, Land Rover/Range Rover etc.

 

Av disse er det kun Land Cruiseren og Land Rover som har litt sjel i seg, men Land Cruiseren blir i dyreste laget og Land Rover har jeg allerede hatt med haltende hell.

 

Så husket jeg på Jeep Wrangler. Dette er jo et av de mest ikoniske kjøretøyene som har blitt laget i forlengelsen av Willy MB og som tiltaler meg veldig. Fremkommeligheten er det vel knapt noen som slår og kjørekomfort er såvidt jeg kan lese meg til ok.

 

Har noen erfaringer med Wrangler, evt andre anbefalinger? Budsjett 300 000-400 000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noen erfaringer med Wrangler, evt andre anbefalinger? Budsjett 300 000-400 000.

 

 

Har selv tenkt på Wrangler opp gjennom årene. Dessverre er ikke kona på samme sporet. Så ingen erfaring med dem. Du har hatt en Defender, så da vet du omtrent hva du går til. De nyere er greit skrudd sammen og ikke så gærne on road sies det...

 

Avgiftene gjør jo at nyere modeller blir Unlimited uten baksete. Men da får du en relativt kortkjørt og bra bil innenfor ditt budsjett.

 

Et problem for meg er at den lokale forhandleren sluttet å selge dem. Vet ikke hvorfor, men tilgangen på verksted kan være noe å sjekke, så du vet om du får service i nærheten av der du bor. Eventuelt om du skrur selv, eller kjenner noen som gjør det.

 

Det finnes et Jeep forum på http://www.jeepclubnorway.no, det kan være et greit sted å spørre om råd og vink. Ikke medlem der selv.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Har noen erfaringer med Wrangler, evt andre anbefalinger? Budsjett 300 000-400 000.

 

Her er mine anbefalinger:

1: Ikke bruk 300-400.000 på en Jeep

2: Kjøp nye vinterdekk til 520

3: Ikke bruk 300-400.000 på en Jeep

Lenke til kommentar

 

Noe jeg skal vurdere, selv om den er noe kjedelig etter min smak. Men helt sikkert mye bil for pengene der :)

 

 

Har noen erfaringer med Wrangler, evt andre anbefalinger? Budsjett 300 000-400 000.

 

 

Har selv tenkt på Wrangler opp gjennom årene. Dessverre er ikke kona på samme sporet. Så ingen erfaring med dem. Du har hatt en Defender, så da vet du omtrent hva du går til. De nyere er greit skrudd sammen og ikke så gærne on road sies det...

 

Avgiftene gjør jo at nyere modeller blir Unlimited uten baksete. Men da får du en relativt kortkjørt og bra bil innenfor ditt budsjett.

 

Et problem for meg er at den lokale forhandleren sluttet å selge dem. Vet ikke hvorfor, men tilgangen på verksted kan være noe å sjekke, så du vet om du får service i nærheten av der du bor. Eventuelt om du skrur selv, eller kjenner noen som gjør det.

 

Det finnes et Jeep forum på http://www.jeepclubnorway.no, det kan være et greit sted å spørre om råd og vink. Ikke medlem der selv.

 

Geir :)

 

 

Er dette jeg også har hørt og lest, at nyere modeller slett ikke kommer så verst fra det. De er enkelt satt sammen, på lik linje med de fleste off roadere, men har også etterhvert tiltrukket seg mannen i gata som famiiliebil.

 

Glemte å skrive det i førsteposten, men grønne skilter er egentlig et pluss, da jeg har to bikkjer som krever mye plass. Dama har egen bil så har vi bruk for 5 seter får vi ta den!

 

 

Jeg kan jo kopiere det som står der, så slipper andre å leite seg frem: "First and foremost, NO CHRYSLER PRODUCTS. EVER. No Chrysler, no Jeep, no Dodge. They are trash vehicles made by a trash company out of trash parts" etc. Videre skriver han at jeepere faller sammen.

 

Men dette leser jeg jo også om BMW, Audi, Skoda, Peguot, Citroen når jeg først begynner å leite. Alt er jo bare drittbiler og utgifter, så skal jeg tenke slik blir det aldri bilkjøp.

 

For å være seriøs er det nok helt klart en større risiko å eksempelvis kjøpe en Wrangler mot en Toyota Avensis. Men jeg kommer aldri til å sette meg i en Avensis frivillig, så da går det til slutt på bruksegenskaper og hva bilhjertet sier. Men nå er det jo en SUV som overlever i 20 cm nysnø jeg er ute etter. Og jeg finner nok av negative ting om Land Cruiser og luksusmerkene også, så at slike offroad SUVer kan være en risiko er jeg inneforstått med.

 

Allikevel leser jeg mer bra om Jeep Wrangler (ikke lest anmeldelser av andre modeller Jeep har), enn de fleste andre SUVene. De anmeldelsene jeg har skummet gjennom kommer frem til at Wrangler er overraskende bra, med noen unntak. Og da går det for det meste på støy og i de banene der.

 

 

Har noen erfaringer med Wrangler, evt andre anbefalinger? Budsjett 300 000-400 000.

 

Her er mine anbefalinger:

1: Ikke bruk 300-400.000 på en Jeep

2: Kjøp nye vinterdekk til 520

3: Ikke bruk 300-400.000 på en Jeep

 

 

Nå hjelper dessverre ikke nye vinterdekk en stakkars 520 på føret som eksisterer nå og frem til midten av juni. Eller mai hvis jeg er heldig. 5 min unna Europaveiene så er det bare å ha Viking på hurtigkontakt.

 

Men du fraråder meg altså fra å kjøpe en nyere Wrangler, vil du begrunne hvorfor?

 

Hadde satt pris på om noen kunne hjulpet meg med å forstå akkurat hva som er galt og kjente feil med den bilen, siden det er helt klart jeg burde styre unna. Er det drivverk? Motor? Rust? Oppheng? Styring?

Lenke til kommentar

 

 

Noe jeg skal vurdere, selv om den er noe kjedelig etter min smak. Men helt sikkert mye bil for pengene der :)

 

Du jo kan velge en R-Design som ser litt sprekere ut.

Og ytterligere gjøre en godkjent trimming av D4 163HK til 215hk (Polestar optimering hos Bilia)

Lenke til kommentar

Jeg har en fin bil til deg der hvis du først trenger en bil med 4x4, lav km.stand, nyere modell og fint utstyrt. Jobber med bil og trenger å bli kvitt denne nå, så her kan vi snakke 10.000-15.000,- i avslag.

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=110028637

 

 

Har en litt billigere også, litt lavere hk på denne. Pris er veldig diskutabel på disse bilene :)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=113739773

 

 

Ta kontakt på 97602863 hvis du vil se på noen av disse :)

Endret av Fredde95
Lenke til kommentar

Glemte å skrive det i førsteposten, men grønne skilter er egentlig et pluss, da jeg har to bikkjer som krever mye plass. Dama har egen bil så har vi bruk for 5 seter får vi ta den!

 

En annen hundeier her oppe hadde en Hilux DCab varebil, og to digre Berner Senner hunder som lå bak forsetene. Så hadde de hele planet til bagasje. Men så kjøpte de en Berner til, og da ble det for trangt, så de kjøpte en Land Cruiser i stedet. Mer hund -> mindre bagasje...

 

Selv kjøpte jeg bilen først - en Mini Cooper - og bikkja - en boxer - etterpå. Hadde vel kanskje valgt en annen bil om rekkefølgen var motsatt. Men 90% av tiden er den jo helt grei. (Men ja, on topic, det er dager da brøytebilen ikke har vært her ennå, og da er det bare å la den stå, selv med forhjulstrekk og elektronikk.)

 

Hadde satt pris på om noen kunne hjulpet meg med å forstå akkurat hva som er galt og kjente feil med den bilen, siden det er helt klart jeg burde styre unna. Er det drivverk? Motor? Rust? Oppheng? Styring?

 

Det er dels en myte - dels basert på gamle problemer hos Chrysler - som henger ved, tror jeg. Har selv hatt en Chrysler - en Voyager - og den var det ikke spesielt mye problemer med. Men det ser du på alle bilforum, om nesten alle merker, med et par unntak, som Toyota.  Mye er hearsay, noe er personlige dårlige erfaringer. Selv hadde jeg en Passat som var århundrets mandagsbil. Så når folk skriver negativt om VAG, så nikker jeg gjenkjennende. Men naboen hadde en Passat som ble et tosifret antall år og gikk et sekssifret antall km før han fikk noen problemer overhode...

 

Mitt inntrykk er at CRD-motoren som brukes i Europa er driftssikker nok. Men det ville jeg spurt om på Jeep-forumet. Styringen er som på mange offroadere: Siden den skal tåle gjørmete krøtterstier er den ikke millimeterpresis på landeveien. Og ja, den er ikke helt regntett, det lekker litt sier folk, men det gjør naboens Tesla også.

 

Men ikke ta mitt ord for noe av dette, jeg har altså ikke eid noen Wrangler.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke Wrangler representativt for kvaliteten fra FCA konsernet ellers.

Tror heller ikke det, og jeg tar det meste jeg leser på bl.a Reddit med en klype salt. Men å lese det hatet Wrangler får fra eiere, tidligere eiere, og spesielt mekanikere, er ganske overraskende. Det er veldig få som har noe godt å si om bilene i det hele tatt. Er absolutt ikke noe jeg ville kjøpt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg forsøkt å saumfare diverse forumer og finne info om Wrangler. Den eneste feilen jeg klarer å finne som går igjen er at varmeapparatet kan svikte. Allikevel sjeldent på nyere modeller.

 

De som er negative til Wrangler, har dere erfaringer selv og har dere noe konkret bortsett fra "at jeg må holde meg unna". 

 

Virker ikke som om feilene på disse er så godt kjent allikevel

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...