Gå til innhold

Da maskinen hans plutselig begynte å installere Windows 10, kokte det fullstendig over


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo så enkelt som å enten sette oppdaterings tiden til en tid man vet man bruker maskina eller som jeg gjør, setter den til tidspunkter jeg veit jeg er på jobb å jeg har pcen avslått inntil jeg kommer hjem, da slipper man unna alle disse uønskede oppdateringene, du kan jo velge tidspunkt med ett spenn på 12 timer så det burde være mulig for de fleste å klare å unngå slike uønskede oppdateringer, men denne saken var jo ifra w7 til w10 og da er jo saken anderledes.

Lenke til kommentar

Det er jo så enkelt

...

Hva er enkelt med det? I gamle dager kunne du sette pcen i pause eller dvalemodus og bare løpe hvis det dukket opp noe litt brått. Eller hvis du bare hadde tenkt å fortsette der du slapp neste gang du satt deg ved pcen. Det var enkelt det!

 

Nå *må* du alltid gå ut fra at Microsoft har tenkt å gå bak ryggen din og føkke med pcen din når du ikke er der. Holdt du på med noe? Det var synd. Microsoft gir faen. Ikke bare det, de jobber aktivt for å tette alle smutthull noen måtte komme opp med for å kontrollere faenskapet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så vidt meg bekjent har jeg hatt mer problemer med random update restarts under f.eks spilling med w7 osv der du ikke hadde store muligheter til å velge tid, var sjelden man fikk med seg advarslene når man satt å spilte også boom, der restarta pcen(ja jeg vet man kunne utsette det i maks 4 timer, men det går ikke når man ikke får med seg advarselen), så nei, for min del så er w10 bedre sånn sett at jeg kan sette oppdaterings tidspunktet til en tid jeg vet jeg ikke er der, ergo, når jeg er på jobb, pcen er avslått, jeg slipper å oppdatere i all overskuelig fremtid hvis jeg selv ikke vil eller som jeg gjorde her om dagen, restarta uten å tenke meg om.

 

Det er vel heller ikke rart MS prøver å tettehull, windows maskiner som aldri er oppdatert er jo strengt tatt en bombe sikkerhetsmessig som alt anna som ikke er oppdatert også, sier ikke at det nødvendigvis er bra at MS absolutt skal oppdatere i hytt å pine, men det er mange der ute som er slappe med å oppdatere.

 

Og hvordan veit du at dvale/pausemodus eller hva det nå enn heter ikke funker?

Har ikke brukt slike ting på typ 10år eller mer uansett så jeg veit ikke.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Valg av OS er valgfritt, og velger du et OS levert av en leverandør som utfører tvangsoppgraderinger og automatisk installering av programmer bruker ikke har godkjent, så får man ta det for egen kappe. Det eksisterer alternativer som setter pris på personvern og rettighetene til bruker i OSet. Synes det er kritikkverdig, men bruker har selv godtatt dette ved installasjon og godkjenning av Microsofts Terms of Service som sier at de kan endre policy på nesten alt fortløpende. Intet grunnlag for erstatning etter mitt synspunkt.

Endret av GitKenneth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor tilbyr ikke microsoft windows 10 gratis til alle som ikke har windows 10 installert, uansett hvilke OS de har installert da vil de nå sitt mål! Slik at de som har en PC med eldre windows som windows vista, & de som har MacOS, få gratis windows 10 med bootcamp!

 

Med vennlig hilsen

Teknologi Nerd & Geek Internet Moddi

De vil, som de alltid har gjort, nå målet sitt uansett om de tilbyr gratis oppgradering til eksisterende maskinvare eller ikke. Microsoft har så og si monopol på desktop-markedet og det har de hatt de siste 20 årene.

Lenke til kommentar

Valg av OS er valgfritt, og velger du et OS levert av en leverandør som utfører tvangsoppgraderinger og automatisk installering av programmer bruker ikke har godkjent, så får man ta det for egen kappe. Det eksisterer alternativer som setter pris på personvern og rettighetene til bruker i OSet. Synes det er kritikkverdig, men bruker har selv godtatt dette ved installasjon og godkjenning av Microsofts Terms of Service som sier at de kan endre policy på nesten alt fortløpende. Intet grunnlag for erstatning etter mitt synspunkt.

 

Piratkopier oppdateres ikke fordi de ikke kvalifiserer

Lenke til kommentar

Microsoft er sponset av NSA, for hvilken annen grunn er det for å tvinge folk over på W10?

Vi har W7 på maskiner på arbeid, ikke tilkoblet internett da de kjører programmer som mest sansynlig ikke fungerer på w10

Vi har også XP, ikke tilkoblet internett som vi vet ikke fungerer med w7

 

Men det mest irriterende med W10 for meg privat er de automatiske restartene

Synes det skal være 100% opp til bruker når og om de vil restarte maskinen

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så vidt meg bekjent har jeg hatt mer problemer med random update restarts under f.eks spilling med w7 osv der du ikke hadde store muligheter til å velge tid, var sjelden man fikk med seg advarslene når man satt å spilte også boom, der restarta pcen(ja jeg vet man kunne utsette det i maks 4 timer, men det går ikke når man ikke får med seg advarselen), så nei, for min del så er w10 bedre sånn sett at jeg kan sette oppdaterings tidspunktet til en tid jeg vet jeg ikke er der, ergo, når jeg er på jobb, pcen er avslått, jeg slipper å oppdatere i all overskuelig fremtid hvis jeg selv ikke vil eller som jeg gjorde her om dagen, restarta uten å tenke meg om.

Under windows7 kunne du styre dette selv via local policy, eller så kontrollerer admin det for deg via group policy.

 

Jeg sier ikke at patcheregimet for windows7 var perfekt, det hadde sine mangler. Men du kunne i det minste kontrollere det selv.

Det er vel heller ikke rart MS prøver å tettehull, windows maskiner som aldri er oppdatert er jo strengt tatt en bombe sikkerhetsmessig som alt anna som ikke er oppdatert også, sier ikke at det nødvendigvis er bra at MS absolutt skal oppdatere i hytt å pine, men det er mange der ute som er slappe med å oppdatere.

Problemet er altså at microsoft ikke gir oss noe valg. Det er helt uproblematisk å innføre en 'alltid oppdatert'-funksjonalitet(restarter inkludert) og sikkert en god ide å bruke den som standard på nyinstallerte maskiner. Problemet er altså at denne funksjonaliteten ikke kan skrus av og da får du restarter midt i fleisen enter det passer eller ikke.

 

Og hvordan veit du at dvale/pausemodus eller hva det nå enn heter ikke funker?

Har ikke brukt slike ting på typ 10år eller mer uansett så jeg veit ikke.

Den siste der er lett å svare på: Jeg bruker pause/dvale hele tida og jeg merker veldig godt når windows har restartet maskinen i mitt fravær. :(
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Huff, ja. Man må passe på som en smed om man vil unngå Win10.

 

Jeg ser stadig oppdaterte utgaver av KB2952664 i Windows Update og WSUS for W7. Kommer KB3035583 inn i systemet, så er det kort vei til W10. Det finnes redskaper som setter de riktige verdiene i registry for å hindre sniknedlastning og snikinstallasjon av W10. GWX Control Panel heter ett av disse. Hvor mange kjenner til dette? Hvor mange bryr seg?

 

I mitt faglige virke har jeg sett flere PC-er som fikk problemer med bl.a. trådløst nettverkskort etter snikoppgraderinger til W10. Disse maskinene hadde fortsatt å fungere med den originale W8/W8.1.

 

Det er et evig problem å dressere giddaløse og kunnskapsløse brukere, og Microsoft gjør ikke dette problemet noe lettere. Microsoft har bidratt med alt fra aggressiv markedsføring og sniknedlastning av W10, til villedende brukergrensesnitt for valg av tidspunktet for den store overgangen.

 

Microsoft burde ha gjort mer QA, og rett og slett forhindra snikoppgraderinger til W10 hvis ikke absolutt all installert hardware lar seg bruke i W10.

 

Dette var dagens lille «rænt». Nå skal jeg gå og gjøre noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utviklere flest elsker Linux på skrivebordet mest med nesten 70 prosent. De ønsker seg Linux-systemer mest. Og Linux er minst hatet forteller 64.000 utviklere på den årlige undersøkelsen til Stack Overflow.

 

Hvorfor saksøke Microsoft når man kan gjøre som utviklere flest. Velge Linux. Da har man mye bedre støtte for maskinvare og drivere. Noe utviklere flest allerede vet.

 

Kilde:

https://stackoverflow.com/insights/survey/2017

  • Liker 1
Lenke til kommentar

:hmm: og i Norge så har selger anledning til å forsøke å feilrette problemer opp til 2 ganger, før man kan kreve kjøpet omgjort. Snakk om forskjeller mellom nordmenn og amerikanere.

 

Men gitt at en kunne ha grunnlag for erstatning i Norge, hva blir i såfall de edruelige pengesummene her på berget til da?

 

Jeg opplevde en Windows 10-oppdatering som tok over å begynte på reboot nå en gang på nyåret i 2018, på tross av at jeg som bruker har bedt systemet om å varsle meg først (avhaking her og der). Men jeg fikk jo ingen forvarsel, og mistet noe av det jeg holdt på med i øyeblikket. Utover det, så fikk PC-en blåskjerm, og ble sirupstreg etterpå.

 

Hva kan jeg kreve her da, på berget? En bolle og et glass saft?  ;)

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...