Gå til innhold

Krever kontroll over vannkraften for å si ja til EUs energimarked


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, vi må sikre oss mot at naturressurser som vannkraften ikke havner på utenlandske hender, eller at vi gir fra oss styringsretten.

Det er når EU utfordrer oss i denne type spørsmål vi har § 93 i EØS-avtalen, og må ta en totalgjennomgang av hele avtalen og melde oss ut dersom det er nødvendig.

Forstår ikke at ideologien til H og Frp tilsier at denne type verdier skal settes i spill.

Jeg har egentlig mest sans for politikken til de borgerlige partiene, og stemt på en av sentrumspartiene, men når det kommer til det å verdsette norsk eierskap til naturressurser og eksportindustri generelt, så er jeg som regel enig med Arbeiderpartiet.

Håper Krf støtter arbeiderpartiet i denne bekymringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, vi må sikre oss mot at naturressurser som vannkraften ikke havner på utenlandske hender, eller at vi gir fra oss styringsretten.

Det er når EU utfordrer oss i denne type spørsmål vi har § 93 i EØS-avtalen, og må ta en totalgjennomgang av hele avtalen og melde oss ut dersom det er nødvendig.

Forstår ikke at ideologien til H og Frp tilsier at denne type verdier skal settes i spill.

Jeg har egentlig mest sans for politikken til de borgerlige partiene, og stemt på en av sentrumspartiene, men når det kommer til det å verdsette norsk eierskap til naturressurser og eksportindustri generelt, så er jeg som regel enig med Arbeiderpartiet.

Håper Krf støtter arbeiderpartiet i denne bekymringen.

Arbeiderpartiet vil fortsatt gå med på ACER får delevis kontroll over norske resurser og kraft. AP krever at norge får beholde 2/3 av fossefallene våre.

Senterpartiet sier klart nei til ACER, så vurder heller å stemme på dem.

 

https://www.senterpartiet.no/Om%20SP/nyhetsbrevet/nyhetsbrev/senterpartiet-vil-stanse-suverenitetsoverforingen-til-eus-energibyra

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er veldig for strømsalg mellom Norge og EU siden det kan hjelpe den totale mengden fornybar energi i Europa, men jeg ser ikke hva ACER har å bidra med eller hvorfor EU skulle ha noe sterkt forhandlingskort mot oss. Hvis de vil ha kraftkrig så kan de få det. Da får vi klippe kablene og sitte her med svindyr roquefort, men billig laks og vannkraft til oss selv. Dessverre finnes det nok mange norske politikere og mye norsk kapital som vil alliere seg med utenlandske krefter for å få norsk vannkraft på private hender. En tragedie for hundre generasjoner fremover hvis det skjer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Ja, vi må sikre oss mot at naturressurser som vannkraften ikke havner på utenlandske hender, eller at vi gir fra oss styringsretten.

Det er når EU utfordrer oss i denne type spørsmål vi har § 93 i EØS-avtalen, og må ta en totalgjennomgang av hele avtalen og melde oss ut dersom det er nødvendig.

Forstår ikke at ideologien til H og Frp tilsier at denne type verdier skal settes i spill.

Jeg har egentlig mest sans for politikken til de borgerlige partiene, og stemt på en av sentrumspartiene, men når det kommer til det å verdsette norsk eierskap til naturressurser og eksportindustri generelt, så er jeg som regel enig med Arbeiderpartiet.

Håper Krf støtter arbeiderpartiet i denne bekymringen.

Arbeiderpartiet vil fortsatt gå med på ACER får delevis kontroll over norske resurser og kraft. AP krever at norge får beholde 2/3 av fossefallene våre.

Senterpartiet sier klart nei til ACER, så vurder heller å stemme på dem.

 

https://www.senterpartiet.no/Om%20SP/nyhetsbrevet/nyhetsbrev/senterpartiet-vil-stanse-suverenitetsoverforingen-til-eus-energibyra

Det var faktisk Senterpartiet jeg satset på i sin tid, da Jakobsen ble partileder.

Oppdaget etter hvert at Senterpartier egentlig er en interesseorganisasjon for jordbruksnæringen, og satset på Venstre istedet.

Så ble Venstre et "Ja til EU parti", og da var det slutt der også.

Satset så på Kystpartiet og ble faktisk fylkesleder i M & R, men da jeg tok til orde for å lage en nettside hvor alle partimedlemmene kunne komme med meningene sine til partiprogram, ble jeg mer eller mindre frosset ut.

Som fylkesleder i et lite parti hadde jeg en ide om at vi måtte bli større i byene, og var glad da Molde tok over ledervervet.

Det rare er at i små parti virker det som folk med stort ego får utfolde seg.

I mitt tilfelle var det slutt på all informasjon fra fylkeslaget, og jeg skiftet prinsipp om å betale kontingent til et politisk parti(som en takk til demokratiet vårt), til å betale bare dersom partiet har en nettside hvor medlemmene kan debattere partiprogrammet fritt.

Så langt har jeg ikke funnet et slikt parti, og har spart kontingentpenger siden 2009.

Lenke til kommentar

Spørsmålet om Norge skal underlegges ACER er så alvorlig for landet (les folket) vårt at det må en folkeavstemming til. Det er i slike spørsmål at politikerne overkjører demokratiet for å fremme sine egne interesser. Vi må under ingen omstendigheter gi fra oss eiendomsretten til vannkraften vår. Tenk hvor vi hadde vært i dag hvis høyrekreftene hadde fått gjennom at vi skulle selge oljerettighetene våre til utlandet den gangen vi fant olje i nordsjøen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eierskap til produksjonsutstyret, og kontroll over produktleveransene er to forskjellige ting her. ACER har et mål om å øke kraftleveransene over landegrensene fra dagens "kraftoverskudd" til "tilgjengelig kapasitet". I realiteten den mengden kraft nettet og utenlandskablene kan levere. Hvis Norge blir pålagt å levere det vi fysisk kan levere av kraft til EU, så betyr det i praksis at vi også importerer EU's priser på den samme kraften. For eierene av produksjonsutstyret er dette velkommen, for da får de mye penger. Ikke glem at de eierene i dag i stor grad er offentlige, og veldig gjerne vil ha masse penger til å bygge flotte kulturhus og lignende signalbygg over seg selv.

For sammfunnet Norge blir det lett en tragedie med høyere kraftpriser til industri og forbrukere. Vi trenger den industrien for å skape enda mere verdiskapning. Vi kan eksportere kraft for 1kr, eller vi kan eksportere ferdige produkter for 3~4 kr. Det er det det står om nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eierskap til produksjonsutstyret, og kontroll over produktleveransene er to forskjellige ting her. ACER har et mål om å øke kraftleveransene over landegrensene fra dagens "kraftoverskudd" til "tilgjengelig kapasitet". I realiteten den mengden kraft nettet og utenlandskablene kan levere. Hvis Norge blir pålagt å levere det vi fysisk kan levere av kraft til EU, så betyr det i praksis at vi også importerer EU's priser på den samme kraften. For eierene av produksjonsutstyret er dette velkommen, for da får de mye penger. Ikke glem at de eierene i dag i stor grad er offentlige, og veldig gjerne vil ha masse penger til å bygge flotte kulturhus og lignende signalbygg over seg selv.

For sammfunnet Norge blir det lett en tragedie med høyere kraftpriser til industri og forbrukere. Vi trenger den industrien for å skape enda mere verdiskapning. Vi kan eksportere kraft for 1kr, eller vi kan eksportere ferdige produkter for 3~4 kr. Det er det det står om nå.

"ACER har et mål om å øke kraftleveransene over landegrensene fra dagens "kraftoverskudd" til "tilgjengelig kapasitet". I realiteten den mengden kraft nettet og utenlandskablene kan levere."

 

Stemmer dette blir vi lurt av kapitalinteressene, og kan risikere at vannmagasinene blir tappet om høsten og vi må importere strøm fra EU om vinteren.

Vi hadde et slikt tilfelle vinteren 2010-11, men den gang p.g.a. lite nedbør utover høsten.

Statkraft er selvsagt interessert i et slikt opplegg, da det betyr mye ekstra penger i kassen.

Det som skjer er at lite magasinfylling tvinger oss til import, og strømprisen øker til minst det doble av normal pris.

Importstrømmen bestemmer prisen, men Statkraft får også dobbel pris for sin egenproduksjon, som normalt er størstedelen av totalforbruket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eierskap til produksjonsutstyret, og kontroll over produktleveransene er to forskjellige ting her. ACER har et mål om å øke kraftleveransene over landegrensene fra dagens "kraftoverskudd" til "tilgjengelig kapasitet".

Huh? Det er då akkurat slik det er i dag for alle utlandssamband i Norden. Kapasiteten er alltid tilgjengeleg. Det er berre nedi EU at dette er eit problem mellom somme land, fordi dei ikkje vil selje kraft som i praksis er subsidiert til andre land. I Norden er kraftmarknaden liberalisert for lenge sidan.

 

I realiteten den mengden kraft nettet og utenlandskablene kan levere. Hvis Norge blir pålagt å levere det vi fysisk kan levere av kraft til EU, så betyr det i praksis at vi også importerer EU's priser på den samme kraften.

'

Ingen endring frå i dag. Det er difor norks kraftkrevjande industri er so konkurransedyktig som han er. Vi har eit effektivt tak på straumprisen som er lik den europeiske, samstundes som prisen normalt er lågare fordi vi produserer meir enn vi kan eksportere.

 

For eierene av produksjonsutstyret er dette velkommen, for da får de mye penger. Ikke glem at de eierene i dag i stor grad er offentlige, og veldig gjerne vil ha masse penger til å bygge flotte kulturhus og lignende signalbygg over seg selv.

For sammfunnet Norge blir det lett en tragedie med høyere kraftpriser til industri og forbrukere. Vi trenger den industrien for å skape enda mere verdiskapning. Vi kan eksportere kraft for 1kr, eller vi kan eksportere ferdige produkter for 3~4 kr. Det er det det står om nå.

Tull. Ingen kraftkrevjande industri kunne overlevd i Noreg utan at vi hadde liberalisert kraftmarknaden. Industrien støttar medlemskap. Industrien vil helst ha fleire kablar. Det er gode grunnar til at Hydro utvidar på Karmøy, samstundes som dei byggjer nye kablar til Tyskland og Storbritannia frå same område. Hugs at Noreg har vore netto-importør av kraft i 8 av åra sidan 2000, og i periodar har prisen vore svært høg i område utan godt nok nett til utlandet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

EUs mål er fri flyt av energi i hele EU/EØS-området. Fri flyt av energi er den femte markedsfriheten i EU. Det er fri flyt av energi som er EUs langsiktige mål med ACER. Ved å bygge enda flere utenlandskabler risikerer Norge både å importere europeiske strømpriser og europeisk ustabilitet inn i det norske strømmarkedet (husk på at Tyskland sliter med ustabilitet og uregelmessigheter i dagens tyske strømsystem pga det grønne skiftet). Økes strømprisen i Norge med feks 3 øre vil det påføre norsk industri og næringsliv en ekstra kostnad på ca 1 milliard kroner pr år. Skal Norge klare omstillingen til tiden etter olje trenger Norge å ha billig strøm. Billig strøm er det viktigste konkurransefortrinnet som Norge har etter olje og gass. Stor aktivitet i oljebransjen sammen med høye oljepriser presser norsk vekslingskurs oppover, hvilket kan gjøre omstillingen til tiden etter oljen enda vanskeligere (og da er det altså viktig å ha billig strøm her i landet). Husk at Norge ligger i utkanten av Europa og verden, det medfører ekstra transportkostnader når varer skal fraktes til og fra Norge. Norsk strømeksport vil være for liten til å kunne erstatte dagens store eksportinntekter fra eksport av olje og gass. Når eksporten av olje og gass etterhvert minsker kan Norge risikere å oppleve et stort underskudd på sin handelsbalanse med utlandet hvis vi ikke i mellomtiden har klart å få etablert ny eksportindustri her i landet. Og det er mulig at Norge trenger økt strømproduksjon for å klare å få etablert ny eksportindustri. Norge kan feks tilby europeisk industri billig strøm hvis den etablerer virksomhet i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...