Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidstid, men kan ikke komme meg på jobb


mm23

Anbefalte innlegg

 

Vel så interessant synes jeg det er om man har krav dagpenger dersom man blir oppsagt på denne måten. Kan NAV påstå at du selv er ansvarlig for å ha blitt sagt opp? Kunne nav ha argumentert med at man skulle ha skaffet seg bil og førerkort om man ikke har det? Jeg håper virkelig man får dagpenger ellers begynner jeg å miste tilliten til velferdsstaten. 

Jeg synes det var interessant. Jeg tenker 90% sikkert av NAV vil avslå dagpenger/arbeidsledighetstrygd. Så må man søke sosialstønad som alle andre i samme situasjon. Det spørs hva arbeidsgiver oppgir som oppsigelsesgrunn, om TS kan komme til en enighet om å skrive "Sviktende arbeidsmengde" i stedet for "15 minutters sent oppmøte på grunn av manglende kapital til bil, så den ansatte måtte ta kollektiv." Det blir litt lureri, men når systemet er så utrolig rigid, hva skal man gjøre da? Selvfølgelig forutsatt at man ikke finner noe annet i mellomtiden.

 

 

Arbeidsgiver kan jo skrive endret personalbehov. Det blir jo ikke løgn samtidig som det gir gode sjanser for dagpenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her et spørsmål.

Viss din arbeidsgiver setter deg opp til å jobbe fra klokken 06:00.

men ditt store problem er at man ikke har bil og dermed benytter seg av kollektivt trafikk.

Denne trafikken gjør at man kommer 15 min forsent på jobb.

Eller skal man ta kollektivt tidligere ankommer man jobben kl 02:30 på natten  ( å da er er det stengt og man må stå urtendørs og vente ).  kan arbeidsgiver gi deg advarsel for og komme forsent når man forklarer situasjonen til dem. evt kan de true deg med sparken....

 

Eller er det min plikt å etterkomme hva de ønsker, og dermed ta en Taxi tur som koster mere en det man tjener i lønn i løpet av dagen.

 

Alle har en arbeidskontrakt. I denne avtalen vil arbeidstid normalt stå. Begge parter er bundet av denne. Så kan det være rom for forandringer avhengig av bedriftens behov, veid opp mot din ulempe.  

 

Normalt vil arbeidsgiver forstå din situasjon og tilrettelegge, men det skjer ikke uten at du snakker med arbeidsgiver.

 

Se på løsninger sammen med arbeidsgiver og medarbeidere, samkjøring, kanskje en annen kan jobbe de 15 minuttene hver dag, mot at du tar en lørdag for han (15 min hver dag, blir fort en helt dag fri.) Ta lappen burde kanskje være oppnåelig? Med arbeidsgivers godkjennelse kan du jobbe 15 min ekstra hver dag.

 

Er arbeidsgiver misfornøyd med deg, så har han for øvrig en gylden mulighet til å bli kvitt deg. Har arbeidsgiver noen grunn til å ønske deg vekk? Gjør du ikke jobben din godt nok, er du mye syk, bidrar du ikke til et positivt arbeidsmiljø? (En som kommer 15 min for sent hver dag, bidrar ikke til noe positivt arbeidsmiljø.)

 

Det meste løser seg ved å snakke sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Se på løsninger sammen med arbeidsgiver og medarbeidere, samkjøring, kanskje en annen kan jobbe de 15 minuttene hver dag, mot at du tar en lørdag for han (15 min hver dag, blir fort en helt dag fri.) 

 

 

Ikke så veldig fort, rask hoderegning tilsier at med 15 minutter per dag går det 30 arbeidsdager(seks uker) før det blir en hel dag...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Vel så interessant synes jeg det er om man har krav dagpenger dersom man blir oppsagt på denne måten. Kan NAV påstå at du selv er ansvarlig for å ha blitt sagt opp? Kunne nav ha argumentert med at man skulle ha skaffet seg bil og førerkort om man ikke har det? Jeg håper virkelig man får dagpenger ellers begynner jeg å miste tilliten til velferdsstaten. 

Jeg synes det var interessant. Jeg tenker 90% sikkert av NAV vil avslå dagpenger/arbeidsledighetstrygd. Så må man søke sosialstønad som alle andre i samme situasjon. Det spørs hva arbeidsgiver oppgir som oppsigelsesgrunn, om TS kan komme til en enighet om å skrive "Sviktende arbeidsmengde" i stedet for "15 minutters sent oppmøte på grunn av manglende kapital til bil, så den ansatte måtte ta kollektiv." Det blir litt lureri, men når systemet er så utrolig rigid, hva skal man gjøre da? Selvfølgelig forutsatt at man ikke finner noe annet i mellomtiden.

 

 

Arbeidsgiver kan jo skrive endret personalbehov. Det blir jo ikke løgn samtidig som det gir gode sjanser for dagpenger. 

 

Aldir hørt den beskrivelsen før, men arbeidsgivere kan vel skrive hva de vil, antar jeg... Spørsmålet blir om NAV tolker det på den måten at det ikke var sviktende arbeidsmengde som var årsaken, men bare at den ansatte ikke "passet inn", eller ikke hadde nok erfaring. Med blå regjering, så tyner de folk til siste rest ... jaja, kan tippe alle veier det her. Jeg liker å gjøre ting 100% sikkert sånn at folk kan føle seg trygge.

Lenke til kommentar

At arbeidsgiver legger om arbeidstiden slik at det ikke er mulig å komme tidsnok på jobb med tilgjengelige kollektivløsninger vil kunne være en rimelig grunn til å si opp arbeidet.

 

Selv om jeg for min del her nok ville krevd redusert arbeidstid pga. vektige velferdsgrunner, jf. arbeidsmiljøloven § 10-2 (4), og heller tatt det lønnstapet på ett kvarter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At arbeidsgiver legger om arbeidstiden slik at det ikke er mulig å komme tidsnok på jobb med tilgjengelige kollektivløsninger vil kunne være en rimelig grunn til å si opp arbeidet.

 

Selv om jeg for min del her nok ville krevd redusert arbeidstid pga. vektige velferdsgrunner, jf. arbeidsmiljøloven § 10-2 (4), og heller tatt det lønnstapet på ett kvarter.

Genialt ? Den løsningen hadde aldri jeg kommet på, men det må jo virkelig være en vektig sosial grunn!

Lenke til kommentar

Når jeg jobbet på fabrikk for over 15 år siden så la de an morgenskiftet til å starte 7. Problemet kom når over halvparten av arbeiderne på skiftet ikke kunne komme seg på jobb før tidligst 7:30 og senest 8, fordi første bussene for dagen til bydelene ikke gikk før 6:45 med første stopp ved fabrikken 7:30. Endte opp med at de endret starten på skiftene med +1 time.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har snakket med arbeidsgiver og de sa det var greit med 15 minutter forsinket. 

Men har bland annet levert en permisjon som begynner i Mai ( som arbeidsgiver må godkjenne, da det er pappa perm. ( er jo betalt av nav ).

 

Men fikk egentlig beskjed om 15 min er greit. men de ønsker og forandre arbeidskontrakten min, og sette ned stillingen min og sette meg ned i lønn.  

Får jo litt følelsen av at dette er noe de kjører på og gjennomfører . pga permisjonen. slik at jeg ikke har krav på samme stilling.

Men dette gjør jo stor økonomisk utslag for meg, for da går jo også pengene fra nav ned.

Snakker om 7000 kr i måneden.

Sa jeg ikke ville signere pappirene da jeg er uenig, men da fikk jeg bare beskjed om at de kan gjøre dette. med å forandre stilling dom deretter også gjør at man går ned i lønn.   

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

 

Hei.

 

Er du fagorganisert? Om ikke, så vil jeg anbefale deg til å organisere deg, det er INGEN grunn for at du ikke skal det. 

 

Ta ihvertfall kontakt med dem, så kan de helt sikkert hjelpe deg med dette! 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei.

 

Er du fagorganisert? Om ikke, så vil jeg anbefale deg til å organisere deg, det er INGEN grunn for at du ikke skal det. 

 

Ta ihvertfall kontakt med dem, så kan de helt sikkert hjelpe deg med dette! 

 

Det vanlige er jo at man tegner en forsikring FØR en skade oppstår.  Det samme gjelder å melde seg inn i en fagforening.

Fagforeninger som skulle finne på å bistå ikke-medlemmer graver sin egen grav.

Lenke til kommentar

Men fikk egentlig beskjed om 15 min er greit. men de ønsker og forandre arbeidskontrakten min, og sette ned stillingen min og sette meg ned i lønn.

 

Her er det viktig å være nøye med detaljane. Det er ikkje rett at du skal gå ned i lønn.

Dersom arbeidstida di blir endra frå 37,5 timar i veka til 36,25 timar så er det sjølvsagt rett at det er det nye timetalet som er utgangspunktet for kva du får utbetalt. Men du skal ikkje gå ned i lønn som i at du får lavare timesbetaling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man ikke møter opp til avtalt tid så er jo dette saklig grunn. Du kan sykle, sitte på med noen andre, flytte nærmere jobb, evt kjøpe deg bil. Hvis du ikke har lappen kan du høre med arbeidsgiver om det er greit at du kommer 15min senere frem til førekortet er i boks. Nå kjenner ikke jeg din sjef, men med mindre sjefen din allerede vil bli kvitt deg så løser det seg nok hvis du bare prater med han.

 

Hvis det ikke fungerer å prate med sjefen og du ikke gidder å gjøre en innsats for å forbedre informasjonen er det ikke verre enn å søke en ny jobb.

Dette synes jeg var et lite hyggelig svar. Dersom det ikke er til ulempe for arb. giver må det kunne gå an å komme 15 min senere og finne en måte å jobbe disse inn igjen på - eller bli trukket i lønn. 

Når en arb. giver ikke etterkommer slikt, er det tegn på at de ønsker å bli kvitt en. Det finnes nok av ledere som burde finne seg andre jobber - som dessverre fremviser ufyselige trekk. 

Lenke til kommentar

Hvis saken kun er den at du ikke har mulighet og sjefen ikke vil ha deg bort

Så vil det aldri være en sak å komme 15 min for sent...

 

MEN på et annet vis

 

Hvis sjefen vil ha deg bort så vil han/hun ikke tollere dette og bruke det som saklig grunn

 

hvis det er som punkt 2 her..så hva er vitsen med å jobbe for noen som er slik ?

 

Er helvetes synd at arbeidstakerne i Norge tar seg til takke for fucking alt arbeidsgiver presser på for

 

Slutt mer! og oftere!

 

Vi har nok av douchebags sjefer som ikke fortjener at noen andre bygger deres drøm for seg.

 

Også har vi de som fortjener det virkelig ved å gjøre hverdagen og jobben til noe bedre og faktisk noe man kan glede seg til.

 

Hadde gått gjennom 50 jobber hvis det var det som måtte til.

 

Måtte bare gjennom 2 arbeidsgivere personlig ^^ Men nå har jeg en jobb som jeg gleder meg til og der hvor sjefen setter pris på arbeidet ditt og faktisk vet hvordan man skal lede andre

 

PS: Har man en rævva arbeidsmoral så vil ikke dette gjelde for deg ^^ 



Anonymous poster hash: 7db87...5d6
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis man ikke møter opp til avtalt tid så er jo dette saklig grunn. Du kan sykle, sitte på med noen andre, flytte nærmere jobb, evt kjøpe deg bil. Hvis du ikke har lappen kan du høre med arbeidsgiver om det er greit at du kommer 15min senere frem til førekortet er i boks. Nå kjenner ikke jeg din sjef, men med mindre sjefen din allerede vil bli kvitt deg så løser det seg nok hvis du bare prater med han.

 

Hvis det ikke fungerer å prate med sjefen og du ikke gidder å gjøre en innsats for å forbedre informasjonen er det ikke verre enn å søke en ny jobb.

Dette synes jeg var et lite hyggelig svar. Dersom det ikke er til ulempe for arb. giver må det kunne gå an å komme 15 min senere og finne en måte å jobbe disse inn igjen på - eller bli trukket i lønn. 

Når en arb. giver ikke etterkommer slikt, er det tegn på at de ønsker å bli kvitt en. Det finnes nok av ledere som burde finne seg andre jobber - som dessverre fremviser ufyselige trekk. 

Sannheten er ikke alltid så hyggelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvis man ikke møter opp til avtalt tid så er jo dette saklig grunn. Du kan sykle, sitte på med noen andre, flytte nærmere jobb, evt kjøpe deg bil. Hvis du ikke har lappen kan du høre med arbeidsgiver om det er greit at du kommer 15min senere frem til førekortet er i boks. Nå kjenner ikke jeg din sjef, men med mindre sjefen din allerede vil bli kvitt deg så løser det seg nok hvis du bare prater med han.

 

Hvis det ikke fungerer å prate med sjefen og du ikke gidder å gjøre en innsats for å forbedre informasjonen er det ikke verre enn å søke en ny jobb.

Dette synes jeg var et lite hyggelig svar. Dersom det ikke er til ulempe for arb. giver må det kunne gå an å komme 15 min senere og finne en måte å jobbe disse inn igjen på - eller bli trukket i lønn. 

Når en arb. giver ikke etterkommer slikt, er det tegn på at de ønsker å bli kvitt en. Det finnes nok av ledere som burde finne seg andre jobber - som dessverre fremviser ufyselige trekk. 

Sannheten er ikke alltid så hyggelig. 

 

og hvordan vet du sannheten? at denne personen ikke "gidder" å gjøre å sitt beste?

Lenke til kommentar

og hvordan vet du sannheten? at denne personen ikke "gidder" å gjøre å sitt beste?

Med sannheten mener jeg at han kan bli nødt til å bytte jobb hvis det ikke fungerer å prate med sjefen og han ikke er villig til å gjøre noen av de tingene jeg nevnte.

Hva TS velger å gjøre har jeg ikke skrevet noe om.

Forøvrig ser jeg ikke helt behovet ditt for å gå off-topic med dette. Hårsår much?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...