Gå til innhold

– Jo mer man snakker frem elbiler, jo mer går oljeprisen opp


Anbefalte innlegg

 

 

 

Du glemmer at elbiler er lite brukervennlige, kostbare, har høye produksjonsutslipp, er fulle av uetiske metaller og har kort levetid. Det er også dyrt og lite energieffeltivt å bygge overføringskapasitet for å lade elbiler alle steder. Hydrogen kan produseres ved vindmøller og solcelleparker, og bilene kan tanke der det er hensiktsmessig. Det samme gjelder syntetisk drivstoff.

 

Debattsiden til TU er som et ekkokammer hvor alle hausser elbiler. Hvis dere tar av skylappene og ser på verden rundt dere vil dere se at elbiler bare er tull. Elbiler er litt hot nå pga dieselgate, men de er på ingen måte noe reelt alternativ. At politikerne ønsker å forby biler med forbrenningsmotor innen 2025 er bare tull. Venstre fikk dette med som et mål for å gå i regjering, men å tro på politiske løfter om fjern fremtid er veldig blåøyd. Det kommer garantert ikke til å bli forbudt med forbrenningsmotorer i biler i 2025.

 

 

Hvor mange år har du hatt dette på repeat nå? Og stadig øker salget av elbiler, og enda er det ikke noen hydrogen biler å få kjøpt. Og det er ikke bare venstre som skal ha slutt på salget nei, det er større byer rundtom i hele verden. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Eg såg litt av han, og kan ikkje fatte eller begripe kvifor nokon kjøper ein slik bil.

Jeg tror du med fordel du kan gjøre den uttalelsen mer generell: Du kan ikke fatte og begripe hvorfor noen har andre behov og preferanser enn deg.

Sjølv Harley Davidson har innsett at dei ikkje kan overleve av å selje bråkete syklar stadig eldre "fags" (ref. SouthPark), og vil produsere moderne elektriske motorsyklar som appellerer meir til den yngre generasjonen:

https://newatlas.com/harley-davidson-electric-motorcycle/53234/

 

Når Tesla kjem med sin elektriske pick-up, krympar nok marknaden til harryvogna til Ford veldig fort. Folk vil heller ha ein moderne bil.

Lenke til kommentar

Har jeg sagt noe på det, eller noen andre?

Ekstrem vekst, fra et ekstremt lite utgangspunkt. Fortsatt bitte bitte liten markedsandel. Verden er fortsatt helt totalt avhengig av kjøretøy med forbrenningsmotor og vil være det i flere tiår enda. Du må gjerne hate det men det er et faktum.

I USA i 2017 ble det solgt 17.2 millioner trucks and cars. Hva er markedsandelen på BEV av dette, du er smart så du kan sikkert finne ut det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

4% av bilene blir skrotet (levealderen er 25år).

Allereie her skurrar det. FrP tyt oss øyrene fulle av at vi har den eldste bilparken i Europa, i alle fall, og gjennomsnittsalderen for ein norsk bil ved skroting er 18 år.

 

Det er en mrd biler, så 40mill blir skrotet pr år. Det blir produsert 90mill biler i året, om halvparten, altså 45mill, er med forbrenningsmotorer vil det fortsatt bli 5 mill flere forbrenningsmotorbiler pr år.

Men dersom den globale veksten i salet av elbilar held fram med å auke, er det berre 7-8 år til over halvparten av nybilsalet er elbilar.

 

Det totale forbruket av bensin og autodiesel i Noreg gjekk ned med ca 0,3% i 2017, trass i at langt under 50% av nybilsalet er elbilar og økonomien veks. Diesel til tungtransport utgjer ein stor del, og den er førebels ikkje elektrifisert.

4% = Hver 25. Det matematikk. Gjennomsnittlig levealder er nok gjerne noe kortere enn 25år ettersom produksjonen akselererer.

 

"..FrP tyt oss øyrene fulle av at vi har den eldste bilparken i Europa" I Europa ja.. ikke i hele verden, og med europa menes vest-europa.

 

"..forbruket av bensin og autodiesel i Noreg gjekk ned...".

I Norge har vi 2,5mill biler på 5mill innbyggere. Mens det i verden er en mrd biler på 7,5mrd mennesker. Man må se litt utifra navlen når man snakker om total forurensning. Om bilparken øker fra en mrd til to mrd (som fortsatt er svært langt fra biltettheten man har i Norge) så har man en enormt stor jobb å gjøre om man vil beholde forurensningen på 1990-nivå.

 

Heldigvis ser det ut som at en del av eliten i India og Kina har forstått at noe må gjøres, det ser mindre bra ut de rike landene (mesteparten av EU, Russland, USA, Canada, Japan, Australia osv). Heldigvis er det noen rike ikke-bilproduserende land som viser vei.

 

Til slutt noen tall fra Kina til ettertanke:

I 2005 var det 21mill biler i Kina

I 2015 ble det PRODUSERT 21mill biler i Kina.

Lenke til kommentar

Har jeg sagt noe på det, eller noen andre?

Ekstrem vekst, fra et ekstremt lite utgangspunkt. Fortsatt bitte bitte liten markedsandel. Verden er fortsatt helt totalt avhengig av kjøretøy med forbrenningsmotor og vil være det i flere tiår enda. Du må gjerne hate det men det er et faktum.

I USA i 2017 ble det solgt 17.2 millioner trucks and cars. Hva er markedsandelen på BEV av dette, du er smart så du kan sikkert finne ut det?

Ja, det har dere sagt i mange år. Bare at nå er markedsandelen flere 100% større og økende. Så lenge folk får fatt på elbiler, så kjøpes de. Problemet pr i dag er produksjon. "Alle" som står på ventelister til bil i dag, venter på elbil..

 

Rundt 1%, opp nesten 90% fra 2016. Beste året for EV, dårlig år for biler generelt sett. 1,2,4,8,16,32,64...

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

 

Eg såg litt av han, og kan ikkje fatte eller begripe kvifor nokon kjøper ein slik bil.

Jeg tror du med fordel du kan gjøre den uttalelsen mer generell: Du kan ikke fatte og begripe hvorfor noen har andre behov og preferanser enn deg.

Sjølv Harley Davidson har innsett at dei ikkje kan overleve av å selje bråkete syklar stadig eldre "fags" (ref. SouthPark), og vil produsere moderne elektriske motorsyklar som appellerer meir til den yngre generasjonen:

https://newatlas.com/harley-davidson-electric-motorcycle/53234/

 

Når Tesla kjem med sin elektriske pick-up, krympar nok marknaden til harryvogna til Ford veldig fort. Folk vil heller ha ein moderne bil.

Folk vil heller ha moderne bil ja, men du må huske på at Usa er full av amerikanera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Elbiler er et villedende sidespor i debatten om fremtidens drivstoff. Mye tyder på at vi i fremtiden vil få et overskudd av energi fra fornybare kilder som solkraft og vindkraft dette kan vi bruke til å lage syntetisk drivstoff eller hydrogen. Da vil ikke energieffektiviteten være det viktigste, men brukervennlighet, pris og holdbarhet. Her er biler med forbrenningsmotor fullstendig overlegne elbiler.

 

Elbiler er ikke en god løsning i dag fordi strøm stort sett produseres i kullkraftverk. Elbiler vil heller ikke være løsningen i en verden med stor tilgang på miljøvennlig kraft.

 

Også må vi ikke glemme alle barna som får helseskader og dør i farlige kobiltgruver i Kongo for at vi skal få kjøre elbiler.

 

https://www.tu.no/artikler/norsk-selskap-kan-bli-forst-i-verden-til-a-produsere-audis-vidunderdiesel/348424

 

https://www.tu.no/artikler/denne-containeren-kan-lage-bensin-av-solenergi-luft-og-vann-hvor-som-helst-i-verden/364139

 

https://www.nrk.no/urix/amnesty-kritiserer-barnearbeid-i-kongo-1.12756520

 

 

Strøm produsererer I hovedsak av fornybar energi i Norge. Og i gjennomsnitt 50% av strømmen i Europa er fornybar..

 

 

Du kan jo tro det... https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/01/29/195367169/64-prosent-av-norsk-stromforbruk-i-2016-var-fossil

Lenke til kommentar

 

4% av bilene blir skrotet (levealderen er 25år).

Allereie her skurrar det. FrP tyt oss øyrene fulle av at vi har den eldste bilparken i Europa, i alle fall, og gjennomsnittsalderen for ein norsk bil ved skroting er 18 år.

 

Det er en mrd biler, så 40mill blir skrotet pr år. Det blir produsert 90mill biler i året, om halvparten, altså 45mill, er med forbrenningsmotorer vil det fortsatt bli 5 mill flere forbrenningsmotorbiler pr år.

Men dersom den globale veksten i salet av elbilar held fram med å auke, er det berre 7-8 år til over halvparten av nybilsalet er elbilar.

 

 

 

Hva i alle dager baserer du det på? i 2017 ble det solgt 1,2 mill elbiler i verden, dvs ikke stort flere enn bare Ford F-150 i USA

Lenke til kommentar

 

Ja, den saken omhandler garantier og ikke energi. Dette har du jo blitt fortalt mange ganger før. 

 

Alle som vill kan kjøpe garantier, men en kan ikke gjøre noe med effekt flyten i det området en er plassert. Forøvrig kjøper elbilforeningen garantier for alle sine medlemmer feks, og en kan enkelt og billig gjøre det samme hos sin strømleverandør. Men, det er fortsatt samme effektflyt inn til huset :) 

Lenke til kommentar

 

 

 

.

 

Det finnes 2 type mennesker i trafikken, de som syns at en rullende batteridildo er et greit framkomstmiddel, også har man de som setter pris på fart, lyd og moro. 

 

Det jeg er mest spent på er om de såkalte stopp av salg av fossilt drivstoffbiler de neste årene kommer til å skje uten motstand, jeg tviler sterkt på det.

 

Hadde folk fått testet en skikkelig bil med skikkelig motor, er jeg ikke så sikker på at de hadde syns Leaf'n er så kul.

 

 

I tillegg er dette noe som en endrer mening om etter en har kjørt elbil, lyden blir irriterende selv om de fleste får frysninger av de råeste motorene(som så og si ingen kjører). 

 

Det du sier er helt irrasjonelt. En gjør ikke det. Noen gjør det. Men veldig mange gjør det ikke. Og motorlyden fra en moderne vanlig bil hører man i praksis kun på tomgang, og med start -stop systemene så er det stille da også. Oppdiktet argument

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det du sier er helt irrasjonelt. En gjør ikke det. Noen gjør det. Men veldig mange gjør det ikke. Og motorlyden fra en moderne vanlig bil hører man i praksis kun på tomgang, og med start -stop systemene så er det stille da også. Oppdiktet argument

 

 

 

 

Leste du hva jeg skrev? Altså at dieselklakken ble irriterende, ikke den råe lyden som gir de fleste frysninger. Jeg baserer jo såklart dette på ting jeg har hørt og lest fra andre som har gått over til elbil. Du må gjerne være uenig, men vi stiller like sterkt i "oppdiktningen" her. Bare at jeg kjører elbil og snakker med andre som gjør det, mens du kommer aldri til å kjøre elbil og hater alt som starter med el... 

 

Og at man i praksis bare hører motorlyd på moderne biler ved tomgang er helt idiotisk, alle vet at det ikke stemmer. Ja det er bedre enn før, men det er motorstøy i så og si alle fossiler. 

Lenke til kommentar

 

 

Ja, den saken omhandler garantier og ikke energi. Dette har du jo blitt fortalt mange ganger før. 

 

Alle som vill kan kjøpe garantier, men en kan ikke gjøre noe med effekt flyten i det området en er plassert. Forøvrig kjøper elbilforeningen garantier for alle sine medlemmer feks, og en kan enkelt og billig gjøre det samme hos sin strømleverandør. Men, det er fortsatt samme effektflyt inn til huset :)

 

Morsomt. For det er nettopp det saken IKKE handler om...  Les i det minste artikkelen da..... :D

"Ordningen innebærer at strømmen du og jeg bruker fra norske kraftverk, er skitten,"

 

Pent forsøk, men helt på jordet

Lenke til kommentar

 

Det du sier er helt irrasjonelt. En gjør ikke det. Noen gjør det. Men veldig mange gjør det ikke. Og motorlyden fra en moderne vanlig bil hører man i praksis kun på tomgang, og med start -stop systemene så er det stille da også. Oppdiktet argument

 

 

 

 

Leste du hva jeg skrev? Altså at dieselklakken ble irriterende, ikke den råe lyden som gir de fleste frysninger. Jeg baserer jo såklart dette på ting jeg har hørt og lest fra andre som har gått over til elbil. Du må gjerne være uenig, men vi stiller like sterkt i "oppdiktningen" her. Bare at jeg kjører elbil og snakker med andre som gjør det, mens du kommer aldri til å kjøre elbil og hater alt som starter med el... 

 

Og at man i praksis bare hører motorlyd på moderne biler ved tomgang er helt idiotisk, alle vet at det ikke stemmer. Ja det er bedre enn før, men det er motorstøy i så og si alle fossiler. 

 

Ja, jeg leste hva du skrev, og det sto ikke noe om dieselklakk der..... Som vi ser så er jo alle som går over til elbil fullstendig nøytrale.... Jeg både snakker med eiere og skrur på både elbiler og ice biler jeg...Så den "konkurransen" du prøver å sette opp her, den tapte du... En moderne dieselmotor låter ikke som en 75 W123 240D. Selv om dere elsker å fremstille det på den uredelige  måten...

 

Og støytester viser at du tar feil. Det er dekk og vindstøy du hører over 40km/t, ikke motoren... PRøv selv.. I noe nyere enn en 70 taller

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Morsomt. For det er nettopp det saken IKKE handler om...  Les i det minste artikkelen da..... :D

 

"Ordningen innebærer at strømmen du og jeg bruker fra norske kraftverk, er skitten,"

 

Pent forsøk, men helt på jordet

 

 

Seriøst, må vi igjennom dette flere ganger? Javell da, siden det tydligvis ikke går inn. 

 

En artikkel som omhandler det samme, men som er litt mer oppdatert på det faktiske bildet:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2016/07/11/195228668/nves-kraftgarantier-gjor-norsk-kraft-og-industri-skitten

 

 

 

Men en bestemmelse i EUs fornybardirektiv gjør at «renheten» i norsk kraft kan selges til EU-land - uten at den rene kraften i virkeligheten eksporteres [se faktaboks]. 

 

Igjen, for å støtte opp om at dette stemmer ser vi på import og eksport ut/inn av Norge:

http://www.statnett.no/Kraftsystemet/Data-fra-kraftsystemet/Import-og-eksport/

 

Og total produksjon:

http://www.statnett.no/Kraftsystemet/Data-fra-kraftsystemet/Produksjon-og-forbruk/

 

Regne prosent klarer du selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det finnes 2 type mennesker i trafikken, de som syns at en rullende batteridildo er et greit framkomstmiddel, også har man de som setter pris på fart, lyd og moro.

Ein pickup er ikkje tingen dersom du set pris på fart eller moro.

 

Tesla går fort, akselererer grisefort, har knakande god lyd i stereoanlegget og lite bakgrunnsstøy. Desse pickupane støyar jo slik at du knapt kan høyre på radio. Moro? Javisst er det moro! Med ein skikkeleg bil er du over lyskrysset før sidemannen med harry-pickup har klart å sleppe clutchen.

 

Hadde folk fått testet en skikkelig bil med skikkelig motor, er jeg ikke så sikker på at de hadde syns Leaf'n er så kul.

Ein Tesla kostar litt meir, då. Men du har heilt rett. Berre 4% av alle elsbil-eingarar seier at dei bil kjøpe bil med eksosmotor neste gong. Meir solid prov får du ikkje på at folk heller vil ha bil med skikkeleg motor, enn ein seig og bråkete motor som luktar.

 

Så 4% av de 0,2% som kjøper elbil vil ha noe annet ja

Lenke til kommentar

 

 

Ja, jeg leste hva du skrev, og det sto ikke noe om dieselklakk der..... Som vi ser så er jo alle som går over til elbil fullstendig nøytrale.... Jeg både snakker med eiere og skrur på både elbiler og ice biler jeg...Så den "konkurransen" du prøver å sette opp her, den tapte du... En moderne dieselmotor låter ikke som en 75 W123 240D. Selv om dere elsker å fremstille det på den uredelige  måten...

 

Og støytester viser at du tar feil. Det er dekk og vindstøy du hører over 40km/t, ikke motoren... PRøv selv.. I noe nyere enn en 70 taller

 

 

Du har rett i det, men jeg skrev at lydene foruten de råe ble irriterende(les, "normalstøyen" fra daglig bilen og ikke de råe bilene som dog gir gode følelser).

 

Prøver ikke å sette opp noen konkurranse, det er realiteten. Jeg har aldri sagt at de høres ut som det, har jeg? 

 

Jeg prøver selv opp til flere ganger i måneden da jeg har leiebil diverse plasser rundt om i verden. Kan ikke huske sist gang jeg kjørte en bil som var eldre enn 3 år. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du glemmer at elbiler er lite brukervennlige, kostbare, har høye produksjonsutslipp, er fulle av uetiske metaller og har kort levetid. Det er også dyrt og lite energieffeltivt å bygge overføringskapasitet for å lade elbiler alle steder. Hydrogen kan produseres ved vindmøller og solcelleparker, og bilene kan tanke der det er hensiktsmessig. Det samme gjelder syntetisk drivstoff.

 

Debattsiden til TU er som et ekkokammer hvor alle hausser elbiler. Hvis dere tar av skylappene og ser på verden rundt dere vil dere se at elbiler bare er tull. Elbiler er litt hot nå pga dieselgate, men de er på ingen måte noe reelt alternativ. At politikerne ønsker å forby biler med forbrenningsmotor innen 2025 er bare tull. Venstre fikk dette med som et mål for å gå i regjering, men å tro på politiske løfter om fjern fremtid er veldig blåøyd. Det kommer garantert ikke til å bli forbudt med forbrenningsmotorer i biler i 2025.

 

 

Hvor mange år har du hatt dette på repeat nå? Og stadig øker salget av elbiler, og enda er det ikke noen hydrogen biler å få kjøpt. Og det er ikke bare venstre som skal ha slutt på salget nei, det er større byer rundtom i hele verden. 

 

Apropos repeat. Salget av elbiler går tilbake selv i Norge.. Litt merkelig at det hver eneste måned blir registert biler som (i følge deg) ikke er å få kjøpt

 

https://www.toyota.no/new-cars/mirai-new/index.json

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...