Gå til innhold

1 dagers nytilføring i heimevernet


Foppalhue

Anbefalte innlegg

Hei,

 

I dag fikk jeg et brev i posten fra forsvaret. Der står det at jeg er innkalt til 1 dagers nytilføring.

Det er 5 år siden jeg var i førstegangstjeneste. Kan noen si meg hva denne dagen innebærer? Utstyr og informasjon som man får med seg hjem?

 

Og er dette et tegn på at jeg kommer i nærmeste fremtid til å bli innkalt til Heimevernsøvelser?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble også tilkalt i dag.

Men veldig liten informasjon om hva det innebærer på oppmøte.

 

De sier de refunderer for reisen, men ut ifra at jeg bor en halv dags reise, så vil jeg gjerne ha en omtrentliste på hvor mye man må ha med hjem, da jeg må velge om at jeg skal kjøre selv eller ikke.

 

Så på noen forum at det er "interessant" å reise med alt utstyret i buss, tog fly osv, og at noen fylte opp bilen sin.

 

Jeg er gira da, gleder meg til slike øvelser :)

Lenke til kommentar

Blir jeg da innkalt til heimeverns øvelse hvert år?

Ikke nødvendigvis, det er avhengig av blant annet HV-distriktets økonomi. Jeg ble innrullert i HV en solrik høstdag i 2015, og reiste hjem med bilen full av utstyr. Etter dette hørte jeg ingenting før i fjor, da jeg ble innkalt til tre-fire dagers høstøvelse.

Lenke til kommentar

Kan man bli nytilført i Heimevernet helt frem til man er 43 år i fredstid, eller er toget gått for nytilføring på et tidspunkt?

En i troppen min ble nytilført HV godt over 10år etter endt førstegangstjeneste. Så det er neppe for sent før du er sånn 40, etter det begynner det å bli meningsløst, men hvem vet..
Lenke til kommentar

 

Kan man bli nytilført i Heimevernet helt frem til man er 43 år i fredstid, eller er toget gått for nytilføring på et tidspunkt?

En i troppen min ble nytilført HV godt over 10år etter endt førstegangstjeneste. Så det er neppe for sent før du er sånn 40, etter det begynner det å bli meningsløst, men hvem vet..

 

 

Fikk beskjed om at jeg ikke ville bli tilført HV grunnet spesialisert tjeneste, begynner å få litt ståpels av å lese disse trådene likevel :p

Lenke til kommentar

Ble også tilkalt i dag.

Men veldig liten informasjon om hva det innebærer på oppmøte.

 

De sier de refunderer for reisen, men ut ifra at jeg bor en halv dags reise, så vil jeg gjerne ha en omtrentliste på hvor mye man må ha med hjem, da jeg må velge om at jeg skal kjøre selv eller ikke.

 

Så på noen forum at det er "interessant" å reise med alt utstyret i buss, tog fly osv, og at noen fylte opp bilen sin.

 

Jeg er gira da, gleder meg til slike øvelser :)

 

Herreguuuud.... du har bil men vurderer å ta buss med femti kilo våpen og utstyr??

Lenke til kommentar

Blir nok årlig trening til du er 43 år.

Man er vernepliktig til det året man fyller 44...i utgangspunktet. Tror få har fått med seg endringene som kom i forbindelse med den nye Forsvarsloven som trådte i kraft i fjor. §14 sier nemlig at:

Hvis Heimevernet ikke har mange nok tjenestepliktige under 44 år, kan personer mellom 44 og 55 år som er skikket til tjeneste, bli pålagt en utvidet verneplikt i Heimevernet. 

 

Man tenker umiddelbart at dette kanskje ikke er så relevant fordi det mer er snakk om et unntak, men faktum er at HV allerede nå sliter med å fylle opp flere av områdene - særlig i mindre tettbefolkede strøk - ettersom kullene som gjennomfører fgtj. er blitt veldig små de seneste årene. Så man kan lure på hvor unntaksmessig dette faktisk blir i praksis...

 

I tillegg sier §13 at alle som har vært militært tilsatt i minst ett år etter endt førstegangstjeneste også er tjenestepliktige frem til året de fyller 55 år. Dette inkluderer da eksempelvis mange grenaderer og intops-veteraner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ble også tilkalt i dag.

Men veldig liten informasjon om hva det innebærer på oppmøte.

 

De sier de refunderer for reisen, men ut ifra at jeg bor en halv dags reise, så vil jeg gjerne ha en omtrentliste på hvor mye man må ha med hjem, da jeg må velge om at jeg skal kjøre selv eller ikke.

 

Så på noen forum at det er "interessant" å reise med alt utstyret i buss, tog fly osv, og at noen fylte opp bilen sin.

 

Jeg er gira da, gleder meg til slike øvelser :)

 

Herreguuuud.... du har bil men vurderer å ta buss med femti kilo våpen og utstyr??

 

 

Går skole for tiden ca 7 timer fra oppmøtested, så slappe av på buss/tog er faktisk ganske høyt på ønskelista :p

Lenke til kommentar

 

 

Ble også tilkalt i dag.

Men veldig liten informasjon om hva det innebærer på oppmøte.

 

De sier de refunderer for reisen, men ut ifra at jeg bor en halv dags reise, så vil jeg gjerne ha en omtrentliste på hvor mye man må ha med hjem, da jeg må velge om at jeg skal kjøre selv eller ikke.

 

Så på noen forum at det er "interessant" å reise med alt utstyret i buss, tog fly osv, og at noen fylte opp bilen sin.

 

Jeg er gira da, gleder meg til slike øvelser :)

Herreguuuud.... du har bil men vurderer å ta buss med femti kilo våpen og utstyr??

Går skole for tiden ca 7 timer fra oppmøtested, så slappe av på buss/tog er faktisk ganske høyt på ønskelista :p

Sikker på at du ikke kan bytte distrikt så lenge du bor på studiested?

Lenke til kommentar

 

 

 

Ble også tilkalt i dag.

Men veldig liten informasjon om hva det innebærer på oppmøte.

 

De sier de refunderer for reisen, men ut ifra at jeg bor en halv dags reise, så vil jeg gjerne ha en omtrentliste på hvor mye man må ha med hjem, da jeg må velge om at jeg skal kjøre selv eller ikke.

 

Så på noen forum at det er "interessant" å reise med alt utstyret i buss, tog fly osv, og at noen fylte opp bilen sin.

 

Jeg er gira da, gleder meg til slike øvelser :)

Herreguuuud.... du har bil men vurderer å ta buss med femti kilo våpen og utstyr??

Går skole for tiden ca 7 timer fra oppmøtested, så slappe av på buss/tog er faktisk ganske høyt på ønskelista :p

Sikker på at du ikke kan bytte distrikt så lenge du bor på studiested?

 

 

Det vet jeg ikke, men er på siste året, så like greit å bare bli ferdig med det, så blir det eventuelt spørsmål om bytting om jeg blir værende lengre enn forventet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...