Gå til innhold

De norske lokkeduene sin rolle i "spionsaken" Frode Berg.


Anbefalte innlegg

2 nordmenn som åpenbart jobber for Russland mot Norge bløffet Berg til å ta med

penger til et oppdiktet veldedig formål i Russland.

I virkeligheten satte de opp en spionfelle.

 

Dette må være så nær landsforræderi du kan komme.

Det er derfor naturlig å spørre om de 2 går fritt omkring i det norske samfunnet

som om ingenting er hendt?

 

 

Noen som vet noe om dette?

Noen som kjenner navn og adresse mv?

Burde de ikke i det aller minste fryses ut av det norske samfunnet?

Endret av doro8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet noe om dette?

Noen som kjenner navn og adresse mv?

Burde de ikke i det aller minste fryses ut av det norske samfunnet?

 

Såvidt jeg forsto fra tv-sendingen i går har ikke Berg vært villig til å fortelle hvem disse to er. Han har også glemt etternavnet på Natalya som skulle motta konvolutten med penger.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

 

Såvidt jeg forsto fra tv-sendingen i går har ikke Berg vært villig til å fortelle hvem disse to er.

 

Ifølge tidligere opplysninger vet både den russiske og norske advokaten identiteten på de to norske figurene.

 

12. januar Aftenposten

https://www.aftenposten.no/verden/i/A23E8q/Bergs-advokat--Han-hadde-ingen-hemmelige-dokumenter-da-han-ble-tatt

 

Men, hele suppa virker veldig rotete. Den russiske advokaten virker å fable i hytt & pine spør dere meg. Han påstår sågar at FSB sier det ikke var noen hemmelige dokumenter.

 

og hva med denne:

 

 

 

– Etter FSBs versjon har Frode Berg utelukkende sendt penger som skulle være belønning til russiske statsborgere som sendte penger til Norge, sier advokat Ilja Novikov.

 

det henger jo ikke på greip. Hvorfor skulle lavinnkomst-russere sende penger til Norge? Eller hvorfor skal man belønne dem?

 

Det gir ingen mening.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Så vidt jeg forstår er dette slik Berg har tolket situasjonen i ettertid, ikke noe han har blitt fortalt direkte av etterretningstjenesten:

 

- Med den informasjonen som har framkommet, er vår klient Frode Berg sikker på at mannen han møtte i Oslo i fjor høst, og som ba ham reise til Moskva å gjøre det som førte til arrestasjonen og spion-siktelsen, jobbet for den norske Etterretningstjenesten, sier hans russiske forsvarer Ilja Novikov til Dagbladet.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/forsvarerne--frode-berg-var-pa-oppdrag-for-e-tjenesten/69733338

 

 

Det jeg stusser litt på er at en etteretningstjeneste skulle arbeide på denne måten. Å sende en tidligere forsvarsannsatt inn og ut av Russland med konvolutter med penger osv. virker på mange måter unødvendig krøkkete og gammeldags, og en skulle tro det fantes enklere og mindre risikable digitale løsninger, men mulig det er vanskeligere enn jeg tror. 

Lenke til kommentar

Det jeg stusser litt på er at en etteretningstjeneste skulle arbeide på denne måten. Å sende en tidligere forsvarsannsatt inn og ut av Russland med konvolutter med penger osv. virker på mange måter unødvendig krøkkete og gammeldags, og en skulle tro det fantes enklere og mindre risikable digitale løsninger, men mulig det er vanskeligere enn jeg tror. 

Det kan jo hende at Frode ikke er en virkelig spion som Cartwright Jones i spiontrilleren Ørneredet. Dvs, at poenget med Frode er noe helt annet enn hva det ser ut til.

Endret av Ove38
Lenke til kommentar

Det er 2 forhold jeg ikke skjønner her:

 

-Hvorfor skulle norsk e-tjeneste sende en norsk pensjonist med en konvolutt full av sedler til Russland når man kan sette penger inn i en mer enner mindre hemmlig konto i et annet land, gi vedkommende et anonymt debitkort eller brukt kryptovaluta? Er norsk e-tjeneste late eller ikke oppdaterte i det hele tatt?

 

-Det er veldig begrenset hvem som får møte slike fanger. Er det noen andre enn den russiske advokaten som har hørt disse "tilståelsene"?

Lenke til kommentar

Det er 2 forhold jeg ikke skjønner her:

 

-Hvorfor skulle norsk e-tjeneste sende en norsk pensjonist med en konvolutt full av sedler til Russland når man kan sette penger inn i en mer enner mindre hemmlig konto i et annet land, gi vedkommende et anonymt debitkort eller brukt kryptovaluta? Er norsk e-tjeneste late eller ikke oppdaterte i det hele tatt?

 

-Det er veldig begrenset hvem som får møte slike fanger. Er det noen andre enn den russiske advokaten som har hørt disse "tilståelsene"?

For at han skulle bli tatt ? Da målet er noe helt annet ? Kanske det er en muldvarp i norsk e-tjeneste, som nå blir avslørt og byttet ut mot Frode ? 

Endret av Ove38
Lenke til kommentar

 

Det er 2 forhold jeg ikke skjønner her:

 

-Hvorfor skulle norsk e-tjeneste sende en norsk pensjonist med en konvolutt full av sedler til Russland når man kan sette penger inn i en mer enner mindre hemmlig konto i et annet land, gi vedkommende et anonymt debitkort eller brukt kryptovaluta? Er norsk e-tjeneste late eller ikke oppdaterte i det hele tatt?

 

-Det er veldig begrenset hvem som får møte slike fanger. Er det noen andre enn den russiske advokaten som har hørt disse "tilståelsene"?

For at han skulle bli tatt ? Da målet er noe helt annet ? Kanske det er en muldvarp i norsk e-tjeneste, som nå blir avslørt og byttet ut mot Frode ?

Skal vi se på den teorien:

-det er en dobbeltagent i norsk e-tjeneste som egentlig jobber for Russland.

-vedkommende klarer sende en pensjonist i en felle slik at pensjonisten blir tatt. Dobbeltagenten kan umulig tro at at det ikke vil bli oppdaget at han gjorde dette og må altså regne med å bli oppdaget.

-dobbeltagenten ønsker altså ha en norsk agent han kan byttes ut med når han blir oppdaget og arrestert i Norge og har med overlegg sørger han for at han nå blir avslørt i Norge.

 

Nope, det henger heller ikke på greip.

 

At russerne skal ha manipulert mulvarpen til å bli tatt er heller ikke noe som gir mening.

Lenke til kommentar

Det som gir mest mening i denne saken, er vel at han er blitt brukt som kurer av e-tjenesten. Basert på det han selv sier, og hvordan UD opptrer. Hvor mye han selv har forstått av operasjonen, er jo umulig å si for oss?

Det gir absolutt ingen mening at han har blitt brukt som kurer. Bytte en konvolutt med sedler mot en mikrofilm med hemmelige dokumenter i en park i Moskva? Vi lever ikke i 1952.

 

Og hvem andre enn den russiske advokaten har hørt ham si dette?

 

Og hva er det UD gjør som skulle gi styrke til denne teorien? At de ikke åpent sier at han er en agent? I hvilket tilfelle ville UD si dette?

Lenke til kommentar

 

 

Det er 2 forhold jeg ikke skjønner her:

 

-Hvorfor skulle norsk e-tjeneste sende en norsk pensjonist med en konvolutt full av sedler til Russland når man kan sette penger inn i en mer enner mindre hemmlig konto i et annet land, gi vedkommende et anonymt debitkort eller brukt kryptovaluta? Er norsk e-tjeneste late eller ikke oppdaterte i det hele tatt?

 

-Det er veldig begrenset hvem som får møte slike fanger. Er det noen andre enn den russiske advokaten som har hørt disse "tilståelsene"?

For at han skulle bli tatt ? Da målet er noe helt annet ? Kanske det er en muldvarp i norsk e-tjeneste, som nå blir avslørt og byttet ut mot Frode ?

Skal vi se på den teorien:

-det er en dobbeltagent i norsk e-tjeneste som egentlig jobber for Russland.

-vedkommende klarer sende en pensjonist i en felle slik at pensjonisten blir tatt. Dobbeltagenten kan umulig tro at at det ikke vil bli oppdaget at han gjorde dette og må altså regne med å bli oppdaget.

-dobbeltagenten ønsker altså ha en norsk agent han kan byttes ut med når han blir oppdaget og arrestert i Norge og har med overlegg sørger han for at han nå blir avslørt i Norge.

 

Nope, det henger heller ikke på greip.

 

At russerne skal ha manipulert mulvarpen til å bli tatt er heller ikke noe som gir mening.

 

Poenget var at Frode skulle bli tatt og vervet av russerne.

Endret av Ove38
Lenke til kommentar

 

-Hvorfor skulle norsk e-tjeneste sende en norsk pensjonist med en konvolutt full av sedler til Russland når man kan sette penger inn i en mer enner mindre hemmlig konto i et annet land, gi vedkommende et anonymt debitkort eller brukt kryptovaluta? Er norsk e-tjeneste late eller ikke oppdaterte i det hele tatt?

 

I mangel på bedre forklaringer utelukker jeg ikke inkompetanse. Dette var en ganske liten og enkel operasjon, involverte ikke mange personer, og de tok alt for lett på saken.

Lenke til kommentar

Det som gir mest mening i denne saken, er vel at han er blitt brukt som kurer av e-tjenesten. Basert på det han selv sier, og hvordan UD opptrer. Hvor mye han selv har forstått av operasjonen, er jo umulig å si for oss?

Poenget var at Frode skulle si at han jobber for e-tjenesten og så bli vervet av russerne. Konvolutten fra "Jørgen" til "Natalia" var bare tull.

Endret av Ove38
Lenke til kommentar

 

 

-Hvorfor skulle norsk e-tjeneste sende en norsk pensjonist med en konvolutt full av sedler til Russland når man kan sette penger inn i en mer enner mindre hemmlig konto i et annet land, gi vedkommende et anonymt debitkort eller brukt kryptovaluta? Er norsk e-tjeneste late eller ikke oppdaterte i det hele tatt?

 

I mangel på bedre forklaringer utelukker jeg ikke inkompetanse. Dette var en ganske liten og enkel operasjon, involverte ikke mange personer, og de tok alt for lett på saken.

 

Poenget var at Frode skulle virke litt dum og lett og verve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...