Gå til innhold

Lage elektronisk vippe som skifter tilstand a, så b, annenhvert?


maxijoker

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg har i lengre tid fundert over hvordan kan jeg kontrollere, eller bli informert -om nivået i ferskvannkilden vår (=en brønn). Brønnen er plassert omkring 800-1000 meter i luftlinje fra boligen. Jeg var inne på ideen om en SMS varslingsstasjon, som registrerte nivåene meter -for meter i brønnen. Men, grunnet liten sol for solcelle panelet og batterier, kanskje ikke GSM dekning?, ble den ideen skrinlagt.

 

Noen skribenter foreslo en måling av trykket ved enden av boligen, noe som jeg gikk på, men fungerer dårlig/ikke i praksis. Sannsynligvis fordi opplegget inne i bolig er trykktank med tilhørende motor. Dette påvirker trykkmåleren, og er ikke sikker. Da kommer jeg inn på mitt nye bedre (?) prosjekt.

 

Ved å måle tiden som pumpemotoren bruker til å fylle opp en 120 liters vann/trykktank, blir denne tid en referanse for og når brønnen er full. Ved full brønn, er denne tiden målt til 48 sekunder. På motoren monteres det en brumm lyd detektor, som har en utgang som ved IKKE aktivert utgang er "1", mens ved aktivert utgang (=lyd registreres i mikrofonen) går nivået til =0.

 

En counter/teller skal ved aktivering av lyd/brum telle opp (trigger inngang=høyt nivå/puls) i den periode som lyd er aktivert (utganglavt nivå). Når lyd igjen blir aktivert = utgang endres til lavt nivå, skal telleren telle nedover fra forrige opptalt verdi. "Den svært så omfattende" manual kan besiktiges her.

 

Jeg benytter en programmerbar signal generator (PWM) til å produsere trigger signal til telleren, for enten telle opp, -eller ned. Pulse er 120 Hz. Dersom tiden for å telle ned blir lengre enn det oppmålte i 48 sekunder, da når brønnen er full, viser telleren annen verdil og blir et nytt referansepunkt som viser at trykket/vannivået i brønnen er lavt. og rasjoneringstiltak må settes inn. Counter/telleren kan for eks. programmeres til en forehåndsverd mellom 0 til 9999, der den teller opp/ned fra en verdi. Dersom start verdien settes til 1000, vil telleren vise når brønnen er full, 1000+(48 X2) = 1096. Ved neste aktivering og oppfylling av trykktank, skal telleren ha telt ned til 1000 igjen, om forutsatt fortsatt full tank.

 

Utfordringen er å lage en skifter med en nivå regulerende inngang med to utganger. Ved = 0 nivå satt på inngangen skifter utgang A fra svevende til 1=høy (eks. 12 volt). Når inngangen går fra 0 til svevende, opphører utgang A som høy.  Ved neste gang nivået på inngangen av skifteren går fra svevende til 0, blir denne gang utgang B høy=1. Og slik skifter utgang til A høy, neste gang blir utgang B høy, ved hver gang inngangen bli 0.

 

For mange, mange år tilbake i tid, helt til forrige århundre :), stelte jeg med digital teknikk. I dag er dette helt "blåst" siden dette er over 30 år siden og må ty til dere lesere om bistand og hjertens takknemlig for tips og hjelp her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom man virkelig hadde lest innledning i min tråd her, så ville man ha skjønt at løsningen med å lese av bartrykk i måling, ikke fungerte. Det utstyret som er implementert i inntaket til pumpemotoren kan sees her.

 

En 10 BAR trykkføler, en varmeføler er montert i fronten av pumpemotoren, etter en tilbakeslags ventil. Sistnevnte her ingen funksjon, da det antas at trykket fra brønn er i størrelsen til å åpne ventilen. Dermed måles trykk, både det som produseres i trykktank i boligen, samt trykk fra brønnen. Bilde 2 viser måleren. Den måler et trykk "av ett eller annet" til å være nå 1,9 bar. Ved under 1.8 bar starter pumpen, og slutter med 2.8 bar. Manifoil måler montert på pumpemotoren viser 5.4 bar=full tank på 120 liter. Ved forbruk av vann i boligen synker alle bar målere ned til 1.8 bar, og ny inn pumping starter.

 

Hva er vitsen med annen løsning? Nå har jeg uttrykkelig gjengitt (igjen) om HVORFOR.

 

Svar med løsninger for DET trådstarter spør om, mer enn angripende forslag, vennligst :)

Lenke til kommentar

Var ikke meninga å være "aggresiv", men det er et vell av informasjon i førsteposten og kan være noe vanselig å få helhetsbildet av problemstillinga - men det kan jo være bare meg siden jeg er vant til å alltid befare et sted før et arbeid skal planlegges :cool:

 

Når det er sagt, innlegget ditt fremstår faktisk som rotete og jeg har lest 3 ganger igjennom uten å egentlig forstå problemstillinga. Ja jeg kan sikkert hjelpe med enkelt digital elektronikk (er sånn 20 år ish for meg, så det er likevel med forbehold). Regner med det er nest siste avsnitt i førsteposten du trenger hjelp til.

 

Denne skifteren du snakker om - her er flere spørsmål som må besvares før no som helst løsning kan foreslås. For eksempel - med flytende inngang? Dette kan jo ikke måles sånn helt uten videre pga jeg tenker at spenningsnivået kan variere helt fra null til 12V, kan en enkel spenningsdeler derfor fungere i oppsettet ditt? Da vil det selvfølgelig ikke være mulig å bruke samme utgang/inngang to ganger for digital avlesning.

Om løsninga kan aksepteres kunne du brukt en op-amp krets med navnet "window detector". Og så må du bruke en schmitt-trigger e.l. for å gjøre det mulig å avlese høyt/lavt logisk nivå. Eventuelt kan det være greit å sette en spenningsfølger forran alt dette igjen, men nødvendigheta av dette kommer jo igjen helt an på hvordan du lager kretsene.

 

Hva er det som kommer før "svevende inngang" - er det kontakter eller er det utgangen på en logisk krets elns ?

Lenke til kommentar

Et pulsrele med vekselutgang sammen med et annet rele bør kunne gjøre jobben, om jeg har forstått deg rett. Men jeg husker ikke hvordan man lastet opp bildet her.

 

Du nevner trykkmåler, kan ikke den innstalleres før pumpen, og avlesning gjøres når pumpen ikke kjører?

 

Jeg er ikke kjent med at det finnes relé som kan veksle mellom utgang  A og B, der utg. A er aktivisert med første impuls, utg. B ved neste og impuls nr 2. 

 

Jeg leser av trykket fra pumpen, både før, under og etter at pumpemotoren er aktiver. I den perioden som pumpen kjører, er bar trykket 0.0, hvor dette økes gradvis til 0.6. Ved 0.6 bar i målerinstrumentet er det like før trykket i denne 120 liters tank  5.4 bar, og pumpen stopper. Trykket som måleren koplet inn før pumpen, viser da 2.8 bar. Trykk måleren på pumpemotoren er 5.4 bar.

 

Skulle jeg bruke flere tusener videre på en rørlegger nå, ville neste steg muligens vært en mekanisk ventil som er lukket 100 % når pumpen ikke sviver, hvor målingen skjer før pumpen. Det var nok denne mekaniske ventil jeg heller burde ha benyttet, mere enn en tilbakeslagsventil. MEN, jeg stolte på rørleggeren med hans kompetanse. Han har ingen forklaring på hva som skjer :(

 

Jeg har gitt opp løsningen med bar måling, og vil prøve annen løsning, som et DIY prosjekt.

Lenke til kommentar

Var ikke meninga å være "aggresiv", men det er et vell av informasjon i førsteposten og kan være noe vanselig å få helhetsbildet av problemstillinga - men det kan jo være bare meg siden jeg er vant til å alltid befare et sted før et arbeid skal planlegges :cool:

 

Når det er sagt, innlegget ditt fremstår faktisk som rotete og jeg har lest 3 ganger igjennom uten å egentlig forstå problemstillinga. Ja jeg kan sikkert hjelpe med enkelt digital elektronikk (er sånn 20 år ish for meg, så det er likevel med forbehold). Regner med det er nest siste avsnitt i førsteposten du trenger hjelp til.

 

Denne skifteren du snakker om - her er flere spørsmål som må besvares før no som helst løsning kan foreslås. For eksempel - med flytende inngang? Dette kan jo ikke måles sånn helt uten videre pga jeg tenker at spenningsnivået kan variere helt fra null til 12V, kan en enkel spenningsdeler derfor fungere i oppsettet ditt? Da vil det selvfølgelig ikke være mulig å bruke samme utgang/inngang to ganger for digital avlesning.

Om løsninga kan aksepteres kunne du brukt en op-amp krets med navnet "window detector". Og så må du bruke en schmitt-trigger e.l. for å gjøre det mulig å avlese høyt/lavt logisk nivå. Eventuelt kan det være greit å sette en spenningsfølger forran alt dette igjen, men nødvendigheta av dette kommer jo igjen helt an på hvordan du lager kretsene.

 

Hva er det som kommer før "svevende inngang" - er det kontakter eller er det utgangen på en logisk krets elns ?

 

Her er problemstilling, gjengitt med få ord:

 

En shift krets (vippe) har en inngang

Denne inngang styrer to utganger, hhv. A+B

Inngangen aktiveres med 0, negativ polarisert, GND- i forhold til pluss (+)

Ved første trigger impuls- 0, går utgang A høy, eks på høy kan være +12 volt

Når første trigger impuls opphører, går utgang A til svevende (svevende begrep forklart senere)

Ved neste trigger impuls (0), går utgang B høy, eks. +12 volt

Når trigger impuls opphører, går utg. B til svevende nivå.

 

Ved neste 0-trigger nivå er det utg. A som går høy, og slik fortsetter utg. A og B og skifter mellom svevende eller "høy", dvs. først utg. A, så utg B., så utg A. osv. Utg. A som går høy medfører at teller kretsen begynner sin telling opp. Når utg. B går høy, telleren begynner sin telling nedover. Jeg kan sette telleren til hvilken som helst. utgangspunkt, for eks. verdi=1000. 

 

Hva er et svevende nivå? Dette er et ikke målbart nivå, altså "ingenting". Hverken 0 (GND  eller negativ pol), eller høy, som her er beskrevet som eks. +12 volt. Innen elektronikk er "svevende" et kjent begrep, Begrepet angi en verdi som hverken er mellom 0 og opp til det mest positive punkt i dette eksempelet (mitt), + 12 volt, og er et nivå som ikke er målbart. 

 

Jeg håper at dette var noe mer oppklarende.

Lenke til kommentar

...

Jeg håper at dette var noe mer oppklarende.

Nei, antagelig ikke. Det meste er særdeles uklart:

 

"Inngangen aktiveres med 0, negativ polarisert, GND- i forhold til pluss (+)"

Når man skal designe en logisk krets må man forholde seg til logisk nivåer. Det er kun lav eller høy. Hva det tilsvarer i spenning i en fysisk krets kan variere, men det må kunne uttrykkes som lav eller høy. 

 

"Ved første trigger impuls- 0"... 

En trigger er enten en puls (som lav - høy - lav), eller en flanke (som lav til høy).

 

"Når første trigger impuls opphører"...

En trigger kan føre til en endring i logikken. Men her ser det ut som at en enkelt trigger skal føre til to endringer?

 

Digital Logic fundamentals: https://learn.sparkfun.com/tutorials/digital-logic

Lenke til kommentar

Du kan jo bruke en J-K vippe, men begge innganger koblet til høy.

Hvis du inverterer pulsen din og kjører den inn på CLK, vil den toggle mellom utgangene Q og Qinv, eller A og B som du sier.

 

Men jeg skjønner ikke hvor du vil hen med floating verdier på utgangen. Etter min lærdom så er digitalteknikk høy eller lav, 1 eller 0.

Du ønsker ikke flytende verdier mellom dette. Da risikerer du krypstrømmer og du vet ikke hvordan det vil slå ut.

Lenke til kommentar

 

...

Jeg håper at dette var noe mer oppklarende.

Nei, antagelig ikke. Det meste er særdeles uklart:

 

"Inngangen aktiveres med 0, negativ polarisert, GND- i forhold til pluss (+)"

Når man skal designe en logisk krets må man forholde seg til logisk nivåer. Det er kun lav eller høy. Hva det tilsvarer i spenning i en fysisk krets kan variere, men det må kunne uttrykkes som lav eller høy. 

 

"Ved første trigger impuls- 0"... 

En trigger er enten en puls (som lav - høy - lav), eller en flanke (som lav til høy).

 

"Når første trigger impuls opphører"...

En trigger kan føre til en endring i logikken. Men her ser det ut som at en enkelt trigger skal føre til to endringer?

 

Digital Logic fundamentals: https://learn.sparkfun.com/tutorials/digital-logic

 

 

Vel, vi kan jo snakke om å "spikke på flisa".

...

 

"Jeg håper at dette var noe mer oppklarende.

Nei, antagelig ikke. Det meste er særdeles uklart:

"Inngangen aktiveres med 0, negativ polarisert, GND- i forhold til pluss (+)"

Når man skal designe en logisk krets må man forholde seg til logisk nivåer. Det er kun lav eller høy. Hva det tilsvarer i spenning i en fysisk krets kan variere, men det må kunne uttrykkes som lav eller høy.

-Så er det logiske nivåer, 0 eller 1. Der GND (-) i hvert fall er 0, og "kanskje" nivå 1 er alt over 2.5 volt (?) Ofte er det det nivået en inngang må ha i impuls som minimum, for en garantert/sikker endring av ett utgangsnivå, som betegnes som nivå 1. Feil her også?

 

"Ved første trigger impuls- 0"...

En trigger er enten en puls (som lav - høy - lav), eller en flanke (som lav til høy).

-Jeg har en lyd modul. Denne aktiviserer en utgang, under forutsetning at mikrofonen detekterer et visst, og innstilt lydnivå. Dersom mikrofon ikke registrerer lyd/brumm over innstilt verdi, utgangen forblir høy. Motsatt dersom lydnivået overstiger innstilt nivå. Siden dette nivået ikke er fast/pulserende, men enten høy/lav, ut av det forklarte, = et analogt signal/nivå (?).

 

"Når første trigger impuls opphører"...

En trigger kan føre til en endring i logikken. Men her ser det ut som at en enkelt trigger skal føre til to endringer?

-Her må jeg toke deg for å kunne oppfatte hva du egentlig mener. Jeg snakker om EN inngang, mens den logiske krets har to utganger, der begge disse 2 nivåer endrer seg dersom CLK trigger impuls endrer seg (TOGGEL), KL=0/1-1/0. Som beskrevet har jeg en counter-teller. Denne har to nivå innganger, der begge aktiviseres med nivå HØY impuls. Inngang 1, =for hvert nivå høy, tellerens verdi økes med verdien 1. Inngang 2, =for hver hvert nivå HØY, tellerens nåværende verdi reduseres med 1. Her har jeg testet telleren, ved å tilføre +12 volt, altså pulserende tilførsel av 12 volt, og telleren teller opp, eller ned. 

 

 

Digital Logic fundamentals: https://learn.sparkfun.com/tutorials/digital-logic

Endret av roof55
Lenke til kommentar

Så har jeg laget et blokk diagram ( postes litt senere ).

 

En utfordring:

En PWM leverer bare 120 Hz dersom mikrofon detektoren sin utg. nivå blir =LAV(denne får da sin GND drifts spenning tilført).

 

Dermed får telleren ikke triggerimpuls for enten inngang 1 (=telle opp) eller inngang 2 (=telle ned), med mindre mikrofondetektoren er aktivert=LAV. MEN, utfordringen er J-K vippen, hver gang mikrofondetektoren IKKE er aktivert, er denne sin utgang HØY. Mikrofondetektoren har tilstanden høy, til lav, lav til høy=utgjør en telle frekvens (opp eller ned).

 

Jeg ser for meg, inngang til vippen er høy, ingen ending av utgangen Qa og Qb.

Inngangen går lav, utgangen Qa og Qb skifter nivåer, så lenge nivået på inngangen er lav.

inngangen går høy, utgangene Qa og Qb endres IKKE.

Inngangen går lav, Qa og Qb sifter nivåer.

slik fortsetter det.

 

Så dette blir en vippe som skifter om nivåer på utgangene, ved negativ flanke nivå på inngangen. Men vippen holder på nivåene i utg. Qa og Qb når inngangene igjen blir HØY. Først når inngangen igjen blir LAV, skiftes utg. nivåene Qa og Qb om igjen. 

 

Ha meg numskull dersom også denne forklaring er "hinsidiget" forklart  :hmm:   

 

Men hvilke logiske kretser benyttes og hvordan koples dette opp? 

Lenke til kommentar

Har lagt ved en tegning som jeg tror kan virke. Men den er ikke hele løsningen, mer prinsipp.

Pulsrele kan være av typen som brukes til korridorer, med flere brytere inn, som gir en impuls. Når releet får en impuls veksler det. I korridoren vil lyset veksle mellom av og på.

 

Noe i diagrammet ditt benyttes, releet. Men dette er et releé uten "trappelys skifte kontakter".

Jeg har tenkt å benytte to releer med hver sine potensiale frie vekslingskontakter, NO/C/NC.

 

Releé spole til nr 1 har spolen koplet til J-K utg. Qa, det andre releet til Qb. Begge releene sin C (Commen) kontakt får tilført 120 Hz. Relee nr 1 sin NO (Normal open) kontakt koples til tellere sin inngang 1.

 

Dett samme gjelder for releet nr. 2., der NO kontakten er koplet til tellerens inngang 2. Jeg benytter en enkelt NPN transistor oppkopling til utg. Qb og Qa, som gjør st relee spolen ikke belaster J-K vippen. 

 

For hver gang JK skifter nivå på utgangene, teller telleren opp eller ned. PWM modulen får bare negativ driftsspenning så lenge mikrofondetektoren er aktivert, dvs. hver gang motoren til pumpen er startet.

 

Når brønnen øker i mengde vannnivå, bruker motoren kortere tid, og telleren vil ikke klare å telle helt ned til forrige tellerverdi. Og motsatt, når brønnen begynner å gå tom, motoren bruker lengre tid, og telleren viser verdi under siste opp/nedtelling. Jeg trenger bare å vite tellerens første opptalt verdi, for å vite om brønnen sin tilstand er økende/fallende.

Lenke til kommentar

Mengden av vann som tilføres boligen fra brønn, skjer med sig.

Det er omkring 20 meters høydeforskjell mellom første vannuttak i kjeller boligen og opp til brønnen.

Prinsippet for uttak, sand i bunnen, 50 cm høyere enn toppen av sandtaket er uttaket plassert. Det er konstant tilsig inn i brønnen. Det renner mere vann inn i brønnen, enn det forbruket er.

Lenke til kommentar

Jeg leser av trykket fra pumpen, både før, under og etter at pumpemotoren er aktiver. I den perioden som pumpen kjører, er bar trykket 0.0, hvor dette økes gradvis til 0.6. Ved 0.6 bar i målerinstrumentet er det like før trykket i denne 120 liters tank  5.4 bar, og pumpen stopper. Trykket som måleren koplet inn før pumpen, viser da 2.8 bar. Trykk måleren på pumpemotoren er 5.4 bar.

Mengden av vann som tilføres boligen fra brønn, skjer med sig.

Det er omkring 20 meters høydeforskjell mellom første vannuttak i kjeller boligen og opp til brønnen.

Prinsippet for uttak, sand i bunnen, 50 cm høyere enn toppen av sandtaket er uttaket plassert. Det er konstant tilsig inn i brønnen. Det renner mere vann inn i brønnen, enn det forbruket er.

Hvordan får du 2,8 bar med en høydeforskjell på 20 meter? Er det 8 meter vann i brønnen? Spørsmålet med hevert er om vannet først må "gå oppover".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

En oppklaring:

 

Trykket som måles i instrumentet "2.8 bar" er et kun referanse måleinstrument. Hvorvidt nøyaktigheten er god nok, kan ikke garanteres. Det eneste jeg vet/ser, er at denne føler sammen med trykkføler montert på pumpemotoren, viser begge 1.8 bar nå pumpen starter opp. Så vet jeg at disse to instrumentene ikke arbeider linjært. Dvs. når  trykkmotorens føler viser 5.4 bar og motoren STOPPER, viser den elektroniske føleren i sitt LED display, 2.8 bar. Denne føler er montert før pumpehuset sitt inntakt, men før en tilbakeslagsventil montert på inntaket til pumpen.

 

At trykket fra brønnen ER 2.8 bar, ville jeg ikke satt=SANT. Denne 2.8 bar føleren (visningen er på LED display) er montert FØR ventilen. PEM røret fra brønnen er fra 80 tallet. Så en kan jo tenke seg kvaliteten på overganger osv.

 

Denne opplyste ventilen viser seg å ikke ha noen innvirkning på trykket, der denne sin hensikt var nettopp å lukke kretsløpet når trykket passerte 5.4 bar fra trykkmotoren. Jeg ble forklart at trykket fra brønnen med stor sannsynlighet er stort nok til at ventilen er ÅPEN hele tiden, uansett tilstand fra pumpemotoren. Dermed forsvant muligheten for å kunne måle trykket fra brønnen.

 

Derfor har jeg nå endret prosjektet, fra å måle trykk, til å måle tiden pumpemotoren kjører. Ved lavt trykk fra brønnen kjøres pumpemotoren lengre for å kunne oppnå et trykk på 5,4 bar. En teller som er forhåndsinnstilt til en verdi "1000" . Denne verdi økes/reduseres når motoren kjører. Eks. er verdien 1095 når brønnen er full og pumpemotoren har stoppet opp med å fylle opp trykktanken. Når trykket igjen passeres ned til 1.8 bar vil pumpemotoren starte opp igjen, og ved forutsetning at den bruker like lang tid ved neste oppfylling, vil verdien være tellet ned til 1000 igjen.

 

Dersom det er lite vann/trykk fra brønnen vil telletiden oppover igjen økes mer enn 1095, la oss si 1135. Ved neste oppfylling klarer telleverdien ikke å bli 1000, men her i dette eks. 1040. Verdien "1000" kan også ende på verdi under 1000, eks. ved oppfylt tank og brønn=full, verdien blir 1095, når tiden for å fylle opp tanken igjen økes, vil verdien som telles ned igjen passerer 1000, kanskje til 960.

 

Tanken og ideen er da å bruke 1000 som grunnverdi og følge med på telleren sine økende/minskende verdier. 

Jeg setter pris på flere innspill i dette prosjektet :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Til dere som følger denne tråden hadde jeg satt pris på en vurdering av et diagram som viser en oppkopling som har den hensikt å telle opp til et siffer, så lenge pumpemotoren er i aktivitet. Når pumpemotoren starter opp igjen med påfyll av vann og lufttrykk i en 120 liters trykktank, har jeg i prøve oppkoplingen tiltenkt at telleren igjen reverserer tellingen ned til utgangspunktet.

 

Nå på denne tiden av året er brønnen fylt opp til mellom 90 til 100 pst oppfylt nivå. La oss tenke oss at telleren i dag starter på forhånds innstilling 1000 og teller opp til 1126. Jeg tenker at dette tallet bli en referanse for 90-100 % fyll tilstand i brønnen. Dersom brønnnivået synker, vil pumpen måtte bruke lengre tid for å fylle opp denne 120 liters tanken. Ergo vil referansetallet økes i verdi.

 

Komponentene som jeg har tenkt å benytte i dette eksperimentet er følgende:

En mikrofon følsom av/på krets er denne

En signal generator som genererer telle impulser er denne

En JK Flipp-flop er denne

 

Diagrammet for oppkoplingen kan sees her.   

 

Dersom du klan se forhold som må endres på, hadde jeg satt pris på en tilbakemelding her.  

Lenke til kommentar

Det var mye tekst her. Skummet bare kjapt igjennom. Men det du vil er å vite hvor mye vann du har i brønnen, ikke sant? Da gjetter jeg på at en flottør ikke vil gi nok høydeforskjell.

Et annet alternativ er en lang isolert to-leder kabel, høvelig tettet i enden med lim eller lignende. Heng et lodd i enden og senk enden ned til bunnen av brønnen. Kapasistansen mellom lederene vil endres alt ettersom vannivået, og dette kan leses av ved å benytte denne variable kondensatoren i en hvilken som helst elektronisk krets. Billig, robust gjennom vinteren, og nøyaktig nok for slik hjemmebruk.

Lenke til kommentar

Jeg fant et kjapt skjema du kan bruke som referanse. Det du gjør i stedet for to separate enheter i vannet er å finne en kabel med god avstand mellom lederene og benytte disse som kondensatorplater.

Her får du ut en likespenning analog med vannstanden. Og en lavfrekvent krystalloscillator er veldig billig og stabilt over temperatur:

post-367774-0-85594600-1519639652_thumb.jpg

Slenger du på en av de drøyt sukkerbitstore 220VAC til 5VDC modulene for power så burde ikke systemet koste mange hundrelappene, og det burde gi meget stabil og korrekt informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...