Gå til innhold

Lage elektronisk vippe som skifter tilstand a, så b, annenhvert?


maxijoker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fant et kjapt skjema du kan bruke som referanse. Det du gjør i stedet for to separate enheter i vannet er å finne en kabel med god avstand mellom lederene og benytte disse som kondensatorplater.

Her får du ut en likespenning analog med vannstanden. Og en lavfrekvent krystalloscillator er veldig billig og stabilt over temperatur:

attachicon.giflevel.JPG

Slenger du på en av de drøyt sukkerbitstore 220VAC til 5VDC modulene for power så burde ikke systemet koste mange hundrelappene, og det burde gi meget stabil og korrekt informasjon.

 

Takk for innspillet.

Brønnen sin plassering i forhold til boligen, omkring 120-180 meter luftstrekning.

Lenke til kommentar

Du kan jo bruke en J-K vippe, men begge innganger koblet til høy.

Hvis du inverterer pulsen din og kjører den inn på CLK, vil den toggle mellom utgangene Q og Qinv, eller A og B som du sier.

 

Men jeg skjønner ikke hvor du vil hen med floating verdier på utgangen. Etter min lærdom så er digitalteknikk høy eller lav, 1 eller 0.

Du ønsker ikke flytende verdier mellom dette. Da risikerer du krypstrømmer og du vet ikke hvordan det vil slå ut.

 

 

Ikke hørt om "ingenting" verdier=svevende verdier, verken 0-2.25 V som regnes som verdiområde for LAV, og over 2.25V opp til 5.5 volt som HØY. Man kan aldri måle slike verdier enn til , ofte representert med tegnet ∞

 

Så da satte jeg inn ei JK-vippe, men bruker ennå LAV til CLK. Se siste tegning fra meg.

Lenke til kommentar

 

Jeg fant et kjapt skjema du kan bruke som referanse. Det du gjør i stedet for to separate enheter i vannet er å finne en kabel med god avstand mellom lederene og benytte disse som kondensatorplater.

Her får du ut en likespenning analog med vannstanden. Og en lavfrekvent krystalloscillator er veldig billig og stabilt over temperatur:

attachicon.giflevel.JPG

Slenger du på en av de drøyt sukkerbitstore 220VAC til 5VDC modulene for power så burde ikke systemet koste mange hundrelappene, og det burde gi meget stabil og korrekt informasjon.

 

Takk for innspillet.

Brønnen sin plassering i forhold til boligen, omkring 120-180 meter luftstrekning.

 

Så du kan ikke måle så langt unna huset?

 

Om det eneste du nå vil er å måle hvor lenge pumpen går så virker det som om du ville kommet mye lengre (og billigere) med et hall element. Lim eller strips det fast på pumpepowertilførselen, og du får et signal så lenge motoren går. Finn et element som går rett på logikken du benytter. Litt ettersom hvordan pumpen er utformet kan du sikkert feste elementet rett på pumpehuset også, for å detektere strømmen i viklingene i motoren.

En liten kondensator for å glatte signalet kan være å foretrekke.

Derfra er resten bare noe enkelt tidtagning av hvor lenge signalet er aktivt. Selv hadde jeg snekret meg en liten mikrokontroller til å gjøre jobben, men om det ikke er et alternativ kan du benytte passive tellekretser og 7-segment omformere. Så lar man siste telling alltid stå på displayet og når pumpen starter resettes displayet til null.

 

PS: Om du har tilgang til 220V pumpepoweret kan du også sette en diger motstand i serie med en standard logikkinngang rett fra 220V. Det høres farligere ut enn det er. Det er bare snakk om å spise opp 215V ved lav strøm. Et par hundre megaohm burde funke fint.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg fant et kjapt skjema du kan bruke som referanse. Det du gjør i stedet for to separate enheter i vannet er å finne en kabel med god avstand mellom lederene og benytte disse som kondensatorplater.

Her får du ut en likespenning analog med vannstanden. Og en lavfrekvent krystalloscillator er veldig billig og stabilt over temperatur:

attachicon.giflevel.JPG

Slenger du på en av de drøyt sukkerbitstore 220VAC til 5VDC modulene for power så burde ikke systemet koste mange hundrelappene, og det burde gi meget stabil og korrekt informasjon.

 

Takk for innspillet.

Brønnen sin plassering i forhold til boligen, omkring 120-180 meter luftstrekning.

 

Så du kan ikke måle så langt unna huset?

 

Om det eneste du nå vil er å måle hvor lenge pumpen går så virker det som om du ville kommet mye lengre (og billigere) med et hall element. Lim eller strips det fast på pumpepowertilførselen, og du får et signal så lenge motoren går. Finn et element som går rett på logikken du benytter. Litt ettersom hvordan pumpen er utformet kan du sikkert feste elementet rett på pumpehuset også, for å detektere strømmen i viklingene i motoren.

En liten kondensator for å glatte signalet kan være å foretrekke.

Derfra er resten bare noe enkelt tidtagning av hvor lenge signalet er aktivt. Selv hadde jeg snekret meg en liten mikrokontroller til å gjøre jobben, men om det ikke er et alternativ kan du benytte passive tellekretser og 7-segment omformere. Så lar man siste telling alltid stå på displayet og når pumpen starter resettes displayet til null.

 

PS: Om du har tilgang til 220V pumpepoweret kan du også sette en diger motstand i serie med en standard logikkinngang rett fra 220V. Det høres farligere ut enn det er. Det er bare snakk om å spise opp 215V ved lav strøm. Et par hundre megaohm burde funke fint.

 

 

Dersom jeg skulle måle i brønnen ville dette ha krevd opplegg av kabler, der kabelen måtte gå over off. vei.  

Det finnes mange veier til Rom, osv.

MEN hva synes folk om den løsning som foreligger NU?

Lenke til kommentar

MEN hva synes folk om den løsning som foreligger NU?

Som sagt, hadde jeg skulle målt om det var drift i en motor hadde jeg gått elektrisk i stedet for via lyd. Dette da gitt at du har tilgang til pumpen, noe jeg går ut ifra siden du sier det er en trykktank med pumpe.

Og om pumpetiden er alt du skal måle så syntes jeg kanskje du går for en dyr og komplisert løsning. Tross alt, med et hall-element kan delekost sikkert kuttes ned til under hundrelappen om man bruker mekanisk avlesning. Med digital avlesning snakker man litt mer, men ikke fryktelig mye bare for å vise frem en relativ tid.

 

Men ved nærmere sjekk ser jeg nå at du virker til å ha kjøpt en teller på nettet, og da er du sikkert låst til den enheten med minimale muligheter for endringer.

Lenke til kommentar

 

MEN hva synes folk om den løsning som foreligger NU?

Som sagt, hadde jeg skulle målt om det var drift i en motor hadde jeg gått elektrisk i stedet for via lyd. Dette da gitt at du har tilgang til pumpen, noe jeg går ut ifra siden du sier det er en trykktank med pumpe.

Og om pumpetiden er alt du skal måle så syntes jeg kanskje du går for en dyr og komplisert løsning. Tross alt, med et hall-element kan delekost sikkert kuttes ned til under hundrelappen om man bruker mekanisk avlesning. Med digital avlesning snakker man litt mer, men ikke fryktelig mye bare for å vise frem en relativ tid.

 

Men ved nærmere sjekk ser jeg nå at du virker til å ha kjøpt en teller på nettet, og da er du sikkert låst til den enheten med minimale muligheter for endringer.

 

 

Det stemner, komponentene er innkjøpt, bortsett fra JK vippen som er i komminga. Problemet (for meg) med din løsning er at oppbygningen er helt ukjent for meg. Raskeste løsningens vei er da å benytte den kunnskap man innehar. Kostnad frem til nå: PWM generator: 32,  JK vippe med 2 LED-2 transistorer- releer, 6 motstander 39, lyd detektor med rele 38, Counter: 97, skulle bli omkring 206 kroner. "Skal ikke trenge verken lotto eller å gå til banken". 

 

Hvilke låste forhold, til hvilke endringer?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...