Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva skal jeg gjøre med drivstoff rester?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg et filter for å rense gammel bensin og diesel for vann og skitt. Hvordan kan jeg oppbevare rester som blir igjen i filteret? Er for det meste vann... Kan jeg tømme det over på vanlige flasker og levere det på mottaket, eller vil eventuelle bensin rester "smelte" i stykker flasken?

 

For øvrig noe av det lureste jeg har kjøpt. Har kunnet bruke opp mange kanner med bensin som jeg ellers måtte kastet. Det er skummelt å se hvor mye vann som samler seg i gammel bensin. Ikke minst hvor mye grums det blir i tanken.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan godt lagre det i vanlige flasker en stund, null problem. Men det beste er å kjøpe en bensinkanne og lagre det i den da vanlige plastflasker er laget av relativt dårlig plast. Hvis du leser under så er plastflasker gjerne laget av PP eller PE (mener jeg). mens skikkelige bensinkanner har en HD foran plasttypen. Det står for High Density som vil si at plasten rett og slett er sterkere og tåler mer kjemisk belastning (i mangel på bedre ord).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Bensinkanner koster flesk, og ikke nødvendig når restene er blandet med vann. Hovedregelen med avfall er å levert det kontinuerlig slik at det ikke hoper seg opp. Få det ut, nå!

Lenke til kommentar

Bensinkanner koster flesk, og ikke nødvendig når restene er blandet med vann. Hovedregelen med avfall er å levert det kontinuerlig slik at det ikke hoper seg opp. Få det ut, nå!

 

Koster flesk ja, helt enig https://www.skruvat.no/Bensinkanne-5-l-P66531.aspx?gclid=EAIaIQobChMIlNuLiMnL2AIVXIGyCh3qCQTEEAQYAiABEgKTffD_BwE

 

Om det er nødvendig eller ikke er en annen sak, men ved lagring en stund så ville jeg gått for en bensinkanne uansett vanninnhold.

 

At ting hoper seg opp er vel ikke noe problem, hvertfall ikke for noen andre enn den som hoper det opp. Hvis det er snakk om noen deciliter nå og da så er det like greit å spare opp noen liter så sant man ikke er nabo med leveringsstedet.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å samle opp spesialavfall i bensinkanner, men heller det over på spylervæskekanner før retur til mottak pga pris. Da skriver jeg også innholdet på spylervæskekannene med tusj. Om man ikke har mange tomme spylervæskekanner selv så er det bare å kjøre forbi en bensinstasjon som har "plastkannekurv" og plukke med seg noen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Får ikke fyr på det nei. Dette er et 74 mikrons filter som bare slipper igjennom bensin, diesel og parafin. Vannmolekyler er større enn bensin, diesel og parafin. Alt annet en drivstoffet blir igjen i bunnen av filteret. mesteparten som er igjen er vann men det lukter gjerne litt bensin av det. Ikke rart forgassere og diverse må renses etter en stund når det samler seg så mye skitt på tanken. Dette er bensin til båt som har stått et til to års tid. Hadde jeg fyllt dette direkte på tanken til båten hadde det vært gøy. Med dette filteret blir bensinen som ny. Er vel mye bio drivstoff i dagens Benin og den trekker til seg fukt hvis den blir lagret over tid. Ser på den andre båten min for eksempel. Hvis jeg fyller diesel på våren og bruker filteret er det ofte mye vann i dieselen også pga. marinaen har ikke solgt så mye drivstoff gjennom vinteren. Derfor bruker jeg alltid filteret i starten for å sjekke kvaliteten på drivstoffet.

 

https://m.youtube.com/watch?t=122s&v=YyZZyhOSXNU

Endret av Tullballj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En kan lagre opptil 50 liter bensin utendørs i bod eller garasje iflg. DSB. 5 liter bensinkanne koster 50 kroner på Biltema.

 

http://www.sikkerhverdag.no/gass/brennbare-vaesker/frakt-og-oppbevaring-av-bensin/

En dag skal du kjøre lageret ditt til mottak for avfall. Hva gjør du da?

 

Hvis det har spart meg flere turer på mottaket ser jeg ikke noe problem med å kaste kannen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...