Gå til innhold

Min boligdrøm (Boligsparing etter samlivsbrudd med oppbrukt BSU)


the_dude89

Anbefalte innlegg

Jeg er 28 år, nylig singel og har nettopp solgt leiligheten jeg delte med eksen. BSUen ble brukt som egenkapital da vi kjøpte, så har ikke denne muligheten lengre. Sitter igjen med en total egenkapital på omtrent 390 000 etter salget. Drømmen er å få kjøpt sitt eget sted på rundt 50 kvadratmeter i et fredelig område på østkanten av Oslo med mindre enn 15 minutter kollektivtransport til Oslo Sentrum i løpet av året, helst Tøyen, Kampen, Manglerud, Oppsal, Valle eller Carl Berner.

 

Egenkapitalen jeg har nå vil gi meg muligheten til å kjøpe en leilighet med total kjøpesum 2,6 millioner. På nåværende tidspunkt har jeg "kun" 480 000 i inntekt og et studielån på 310 000. Det vil si at kravet i forhold til at total belåning ikke overstiger 5*bruttolønn gjør at maksimal kjøpesum for meg vil være omtrent 2,5 millioner. Man får ikke all verdens leilighet for denne summen i eller rundt Oslo, og jeg har inntrykket av at boligprisene ikke vil stige veldig mye det neste året. Jeg har fått gode signaler på at jeg kan øke årslønnen min med 40.000 i løpet av året, noe som vil gi meg litt mer handlingsrom i forhold til kjøp av nytt sted. 

 

Siden jeg tror prisene vil gå ned og jeg har fått signaler om økt lønn har jeg nå flyttet inn i et kollektiv i Sentrum av Oslo. Leieutgiften er på omtrent 7000 i måneden med alt inkludert. Samlede utgifter til mobil, trening og studielån er på 2450 kroner i måneden. SIFO sitt referansebudsjett anslår utgifter til mat og drikke er på 2790 for en mann på min alder. Har lest at det er litt knapt på nettet med så lite penger på mat og drikke. Noen som har erfaringer med å overleve på et slikt budsjett? Bruker vel omtrent 400 kroner på kollektivtrafikk i måneden. Samtidig regner jeg med et forbruk på 1000 kroner til klær og sko, 1500 kroner til fest&morro (Konserter, øl, kinobesøk, etc) og 1000 til annet (frisør, hygieneartikler, etc). Jeg vil også spare 2500 av månedslønnen til ferie.

 

Klarer jeg å følge budsjettet over vil jeg sitte igjen med omtrent 9900 kroner. I forhold til hvor mye penger av lønnen som pleier være igjen på slutten av måneden høres dette svært ambisiøst ut. Det litt hårete målet mitt er å ha spart 100.000 ekstra i egenkapital i løpet av 2017. Da vil jeg øke maksimal kjøpesum til 2,7 millioner. Noen som har innspill på hvor realistisk dette virker? Tror vel at mat&drikke+fest&morro blir delene av budsjettet mitt som blir vanskeligst å følge, ettersom jeg liker å gå på restaurant og konserter. 

Hvis det er noen som har vært i samme situasjon som har lure sparetips å dele så setter jeg stor pris på det også :) 

Endret av the_dude89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SIFO sitt referansebudsjett anslår utgifter til mat og drikke er på 2790 for en mann på min alder. Har lest at det er litt knapt på nettet med så lite penger på mat og drikke. Noen som har erfaringer med å overleve på et slikt budsjett?

 

Jeg og samboeren lever helt fint på matbudsjett på under 4000 kr i mnd :) Spiser både godt og sunt. Har skrevet litt om hvordan vi kuttet det ned her: https://aksjebloggen.com/hvordan-kutte-dagligvareforbruket/

 

Ellers har jeg også samlet 100 sparetips her, som du kanskje kan finne inspirasjon fra :) : https://aksjebloggen.com/sparetips-spar-mye-penger/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På nåværende tidspunkt har jeg "kun" 480 000 i inntekt og et studielån på 310 000. 

 

 

Jeg som trodde utdanning skulle lønne seg  :hmm: For jævlig at man skal bo i kollektiv når man er i full jobb etter årevis med skolestrev. 

 

Å spare seg til bolig er nesten umulig i dag da boligprisene vokser langt raskere enn man klarer å spare med normal inntekt. Kanskje du kan få hjelp av foreldrene? Mange er avhengig av dette i dag for å få kjøpt bolig. Eventuelt er forbrukslån en mulighet, men det er risikabelt og ikke for alle. Jeg vil i hvert fall ikke anbefale det. En annen mulighet er å kjøpe sammen med noen. Kanskje finne en ny madam?

 

Men lykke til med boligkjøpet! Men jeg ville sett andre steder også, finnes mange flotte plasser i Oslo og omegn med unntak av de du nevner. 

 

Anonymous poster hash: d0c78...12c

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden jeg tror prisene vil gå ned og jeg har fått signaler om økt lønn har jeg nå flyttet inn i et kollektiv i Sentrum av Oslo. Leieutgiften er på omtrent 7000 i måneden med alt inkludert.

 

Der blir nok bare fler og fler som tvinges til å bo i kollektiv for å få ting til å løpe rundt om man ønsker å bo i Oslo og ikke har en partner å dele kostnaderne med. 

 

Bare tanken om å betale 7K for et lite soverom, liten privatliv og dusj/toalett/kjøkken på deling gjør at jeg får det dårlig. 

 

Jeg skal snart selge en 4-roms på ~90 m2 til rundt 2,5 som er en halv time fra Oslo sentrum med toget.  Kjøpte den tilbake i 2003 da jeg på samme alder hadde samme problemet og endte opp med å flytte fra Skøyen for å få eie tak over hodet.  Jeg så på noen av de samme områder i byen, men det var bare ikke til å komme i nærheten av noe i et noenlunde trygt område til en pris jeg kunne betale og uansett var man gjerne minst en halv time under jobb uansett selvom man stadig kaldte det for 'Oslo'.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

 

 

På nåværende tidspunkt har jeg "kun" 480 000 i inntekt og et studielån på 310 000. 

 

 

Jeg som trodde utdanning skulle lønne seg  :hmm: For jævlig at man skal bo i kollektiv når man er i full jobb etter årevis med skolestrev. 

 

 

 

 

TS trenger jo ikke bo i kollektiv.. 

 

 

Stemmer det! Jeg kunne kjøpt en 30m^2 leilighet på egenhånd nå i de områdene jeg nevner over som ligger lengst unna Sentrum. Men jeg har valgt å bo i kollektiv, fordi: 

1. Jeg vil helst kjøpe et sted jeg kan bli boende et par år. Har betalt 80-90.000 for å få solgt den gamle leiligheten i megleromkostninger, så det er jo en betydelig kostnad knyttet til å bytte bosted ofte.

2. Jeg kjenner ikke så mange i byen, og det er en grei måte å bli kjent med nye folk på. 

3. Jeg tror boligprisene skal fortsette nedover og er mer eller mindre garantert et større lønnshopp til sommeren=> Mulighet for å kjøpe større. 

Takker for tipsene til alternative områder, men vil nok gå for områdene på indre østkant. Ikke fordi jeg synes det er for langt fra Romsås til byen eller fordi det er for utrygt, men fordi jeg vil være tettere på Sentrum og de fleste av vennene mine i byen bor i disse områdene. 

Og ja, jeg vet at det er urealistisk for meg å få kjøpt i de mest sentrumsnære områdene nevnt over, men det må være lov å håpe? :) 

 

 

På nåværende tidspunkt har jeg "kun" 480 000 i inntekt og et studielån på 310 000. 

 

 

Jeg som trodde utdanning skulle lønne seg  :hmm: For jævlig at man skal bo i kollektiv når man er i full jobb etter årevis med skolestrev. 

 

Å spare seg til bolig er nesten umulig i dag da boligprisene vokser langt raskere enn man klarer å spare med normal inntekt. Kanskje du kan få hjelp av foreldrene? Mange er avhengig av dette i dag for å få kjøpt bolig. Eventuelt er forbrukslån en mulighet, men det er risikabelt og ikke for alle. Jeg vil i hvert fall ikke anbefale det. En annen mulighet er å kjøpe sammen med noen. Kanskje finne en ny madam?

 

Men lykke til med boligkjøpet! Men jeg ville sett andre steder også, finnes mange flotte plasser i Oslo og omegn med unntak av de du nevner. 

 

Anonymous poster hash: d0c78...12c

 

 

Nå har jo boligprisene hatt en formidabel vekst de siste årene, spesielt i Oslo, men med de nye reguleringene som er kommet (5*inntekt og 15% egenkapital), begrenset befolkningsvekst til byen og pessimisme grunnet fallende priser i en del måneder, så tror jeg ikke prisene skal opp det neste året her i hvert fall.

Lenke til kommentar

 

Nå har jo boligprisene hatt en formidabel vekst de siste årene, spesielt i Oslo, men med de nye reguleringene som er kommet (5*inntekt og 15% egenkapital), begrenset befolkningsvekst til byen og pessimisme grunnet fallende priser i en del måneder, så tror jeg ikke prisene skal opp det neste året her i hvert fall.

 

 

Gi med den ene hånden og ta med den andre. Disse reguleringene gjør det ikke lettere å komme inn på boligmarkedet. 

 

Anonymous poster hash: d0c78...12c

Lenke til kommentar

 

 

Nå har jo boligprisene hatt en formidabel vekst de siste årene, spesielt i Oslo, men med de nye reguleringene som er kommet (5*inntekt og 15% egenkapital), begrenset befolkningsvekst til byen og pessimisme grunnet fallende priser i en del måneder, så tror jeg ikke prisene skal opp det neste året her i hvert fall.

 

 

Gi med den ene hånden og ta med den andre. Disse reguleringene gjør det ikke lettere å komme inn på boligmarkedet. 

 

Anonymous poster hash: d0c78...12c

 

Vel, jeg er enig at disse kravene selvfølgelig ikke vil gjøre det lettere for unge mennesker å komme inn på markedet på kort sikt - det er jo helt klart vanskeligere å øke kjøpesummen sin nå sammenlignet med hva det var før.

Med bare kravet til egenkapital ville 100.000 ekstra spart for meg i teorien betydd at jeg kunne økt kjøpesummen min med 666.000 kroner. Med de "nye" kravene vil 100.000 kroner spart kun bety 100.000 i økt kjøpesum, så lenge inntekten ikke øker. Denne dynamikken vil temme den elleville prisveksten man har sett. Tidligere kunne prisene stige til et tak rundt det bankene er villige til å låne et ungt menneske, så lenge egenkapitalen var på 15%. Kjøpesummen kunne dermed øke med 6 gangeren for hver krone spart. Med de nye kravene vil dette taket være langt under hva det var tidligere.

 

Jeg vil tro at jeg har mer egenkapital og høyere inntekt enn snittet som skal inn på boligmarkedet her i Oslo. Ja, man kan også få hjelp av foreldre, men det nytter ikke lengre at de kausjonerer-> Nå må de være medlånetagere, ettersom det ikke bare er egenkapitalen som hindrer unge mennesker i å kjøpe lengre. En del foreldre vil nok være skeptiske til å gjøre det i dagens marked.  

Hvis man tar en kikk på finn.no ser man lite til "boligmangelen" som det ble snakket om før kravene ble innført. Det legges ut mye nybygg, det er masse ledig på utleiemarkedet og det er et økende antall boliger tilgjengelig på finn.no. I tillegg har den massive tilflyttingen man har sett til Oslo de siste årene avtatt. Det er færre arbeidsinnvandrere, grunnet en treigere økonomi. Eiendomsinvestorene har trukket seg noe ut av markedet ettersom forventningene til prisøkning er reduserte og krav til egenkapital på sekundærbolig har blitt innført. I tillegg har Norges Bank forespeilet at "rentefesten" vil være over på et tidligere tidspunkt på det siste rentemøtet. Jeg mener at man sitter igjen med svært få prisdrivende elementer. 

 

Dette er også erfaringen min etter mitt eget boligsalg. Vi fikk heldigvis solgt leiligheten vår etter første visningsrunde på grunn av svært god intern beliggenhet i borettslaget og høy standard, men vi så at leiligheter med dårligere beliggenhet i området systematisk måtte kutte prisene og holde flere visningsrunder. Jeg tror mange av disse ikke fikk solgt, og dermed vil leilighetene legges ut igjen nå de nærmeste dagene igjen. Det er definitivt kjøpers marked i Oslo nå. Men man vet jo aldri, kan hende at jeg får feil! Tenkte å dra litt på visninger de nærmeste helgene for å se an hvordan stemningen i markedet er. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Status Quo to måneder etter forrige innlegg. Tar gjerne kommentarer på forbruket mitt fra dere andre som sparer. Er det områder der dere ser at jeg kan knipe inn? Jeg er altså en mann på 28 år. Har holdt oversikt over alle utgiftene mine siden midten av desember.

 

Her er forbruket per måned basert på utgiftene i januar og februar:

 

Faste utgifter:

Husleie 6700

Strøm  340

Fagforening 325

Trening 300

Internett 315

Mobil 300

Forsikring 72,5    

=8352,5

 

Sosialt:

Byturer 1500

Restaurant 1350

Konserter 150

Sportsarrangement 500

Kino 65

=3565

 

Mat&Drikke

Mat 3000

Øl/pol/taxfree 750

Kantine på jobb 300

=4050

 

Diverse

Kollektivtransport 700

Klær 650

Ferie 550

Husholdningsutgifter 300

Frisør 100

=2300

 

Totale utgifter er 18.267 og nettolønnen min er omtrent 27.000. Klarer jeg å følge budsjettet fra januar og februar, så klarer jeg altså en sparing på omtrent 9000 i måneden. Jeg ser jo at jeg kan kutte litt på byturer, går nok i overkant mye på mat og restaurantbesøk også. Men har vært utrolig sparsom på ferie, klær og andre type sosiale arrangement, så tror vel at 9000 er det absolutt maksimale jeg kan spare i en gitt måned. Jeg er ung og singel, så har også et visst behov for å dra ut, samtidig som jeg trener en del (og det går dermed naturlig nok en del ekstra på mat). Men kutte ned på antallet enheter på byen kan jeg absolutt.

 

Har spart omtrent 18000 av månedslønnen min for februar og januar, i tillegg til at jeg fikk utbetalt feriepengene i januar, slik at jeg i skrivende stund har en egenkapital på omtrent 450.000.

 

Jeg søkte to banker om finansieringsbevis med bakgrunn i en egenkapital på 450.000, og jeg fikk tilbud om maksimal kjøpesum 2.100.000 i en bank og 2.400.000 i en annen. Ser jo at det er en del variasjon her. Er det noen av dere andre som har fått tilbud om mer? Hva lå til grunn for den vurderingen? 
Jeg har ikke mulighet til å få hjelp hjemmefra, og jeg har en årslønn på 480.000. Har imidlertid mulighet til å få utbetalt inntil to månedslønner i forskudd på lønn fra arbeidsgiver, noe som vil gi meg en egenkapital på 530.000. Hvordan tror dere dette vil endre bankenes vurdering?

Endret av the_dude89
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du har allerede fått tilbudt 5x årslønn som mer eller mindre er max det du kan få i lån. Prøv å øk årslønnen om du ønsker mer i lån, evt få inn mer egenkapital slik at du kan betale det ekstra selv. 

 

ang forbruket så kan du kanskje se på bolig situasjonen? her er det nok mest å hente, foruten små justeringer diverse plasser. 

Lenke til kommentar

Har imidlertid mulighet til å få utbetalt inntil to månedslønner i forskudd på lønn fra arbeidsgiver, noe som vil gi meg en egenkapital på 530.000. Hvordan tror dere dette vil endre bankenes vurdering?

 

Forskudd betyr jo bare at det flyttes på utbetalingen av lønnen, ikke at du får noe ekstra, så det bør ikke ha noe å si for banken sin del. 

 

Utover det syns jeg budgettet ditt så greit ut.  Jeg har levd på tilsvarende budget bortsett fra at jeg nesten ikke hadde kostnader til byturer og bortimot aldri spise på restaurant.  Greit å ha litt rom for ting, så å sette 9K/mnd som sparemål syns jeg høres veldig fornuftig ut. 

 

Ang lån har de tilbudt deg maksimalt, de 2,4M, og du burde uansett ikke setter deg i mer gjeld enn det, så du kan handle for godt 2,7M når alle kostnader regnes med.  Det får da holde, men klart det kan bli vanskelig å finne noe bra sentralt i de største byene for det - der kræves det egentlig 2 inntekter.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Sett av 10k til sparing hver måned og sett så av penger til faste avgifter samt mat.

 

Ut fra budsjettet ditt så mener jeg at 12K per måned burde være mulig å spare hver måned, men si 10 hvis du ikke vil knipe alt for hardt.

 

Selv hadde jeg spart i en miks av bank/indeks fond/eiendomsfond som betaler utbytte/obligasjon. Men dette kommer an på hva du ser for deg framover av planer.

 

Du er 28år, arbeidsmarked/relasjoner/damer? kan endre dine bostedskrav, så hvorfor binde all kapital opp i bolig som sikkert er mindre verdt den dagen du behøver å flytte på deg?

Lenke til kommentar

Når det gjelder drikke så er vann den ultimate tørstedrikken :)

Vann er fantastisk, spesielt i et land som Norge som er velsignet med god vannkvalitet og ofte kaldt og deilig vann.

 

Ikke bare spiser coca cola og liknende, også juice, opp budsjettet, men det ødelegger også kroppen. Man betaler for å bli feit og usunn. På mange måter er det like ille eller til og med verre enn å røyke.

 

Ville bare fremheve et godt råd fra din side, vann er tross alt nesten helt gratis, så ikke bare er det et godt helseråd, men også et godt økonomisk råd.

 

Egentlig er faktisk juice nesten like ille som coca cola og andre slike drikker. Slikt bør komme med helseadvarsel på samme måte som sigaretter. Bilder av feite folk, ødelagte hjerter & blodårer, diabetesføtter (eventuelt koldbrannføtter), bilder av folk som har hatt hjerteinfarkt osv osv...

Lenke til kommentar

 

 

 

Du har allerede fått tilbudt 5x årslønn som mer eller mindre er max det du kan få i lån. Prøv å øk årslønnen om du ønsker mer i lån, evt få inn mer egenkapital slik at du kan betale det ekstra selv. 

 

ang forbruket så kan du kanskje se på bolig situasjonen? her er det nok mest å hente, foruten små justeringer diverse plasser. 

 

 

Her var jeg upresis. Jeg har fått låne penger til å kjøpe for 2,4 inkludert omkostninger. Det vil si at jeg får et boliglån på 1.950.000. Har i tillegg studielån på omtrent 300.000. Hvilket vil si at tilbudet fra banken ligger 150.000 under maksimal belåning i forhold til 5*bruttoinntekt-andre lån.

 

Jeg kunne nok knepet inn en del på nytt bosted. Jeg bor i Oslo, så det er begrenset hvor mye det er å hente på det. Leien på rommet mitt er helt på snittet for rom på lignende størrelse i Sentrum og det er ikke aktuelt å bo så mye mindre for meg. Det er bindingstid på kontrakten min til juni og man får vel bindingstid på en ny kontrakt også, så er ikke så veldig giret på å flytte inn noe annet sted i og med at jeg håper på å kjøpe om ikke så altfor lenge.

Endret av the_dude89
Lenke til kommentar

 

Har imidlertid mulighet til å få utbetalt inntil to månedslønner i forskudd på lønn fra arbeidsgiver, noe som vil gi meg en egenkapital på 530.000. Hvordan tror dere dette vil endre bankenes vurdering?

 

Forskudd betyr jo bare at det flyttes på utbetalingen av lønnen, ikke at du får noe ekstra, så det bør ikke ha noe å si for banken sin del. 

 

Utover det syns jeg budgettet ditt så greit ut.  Jeg har levd på tilsvarende budget bortsett fra at jeg nesten ikke hadde kostnader til byturer og bortimot aldri spise på restaurant.  Greit å ha litt rom for ting, så å sette 9K/mnd som sparemål syns jeg høres veldig fornuftig ut. 

 

Ang lån har de tilbudt deg maksimalt, de 2,4M, og du burde uansett ikke setter deg i mer gjeld enn det, så du kan handle for godt 2,7M når alle kostnader regnes med.  Det får da holde, men klart det kan bli vanskelig å finne noe bra sentralt i de største byene for det - der kræves det egentlig 2 inntekter.

 

 

Forsåvidt enig i det du skriver, men bankene har ingen forutsetninger for å vite at jeg har fått lønnslånet - med mindre jeg oppgir det frivillig. De ber selvfølgelig om lønnslipper, men det er antageligvis mulig å time dette slik at de ikke får en lønnslipp der lønnstrekket er inkludert.

Når det er sagt, så har jeg så klart ikke noe ønske om å sette meg i kjempegjeld, men om jeg uansett skal kjøpe og de ekstra 80.000 er i stand til å hjelpe meg til å kjøpe en toroms istedenfor en 1-roms så er det selvfølgelig noe jeg vil gjøre. 

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder drikke så er vann den ultimate tørstedrikken :)

Vann er fantastisk, spesielt i et land som Norge som er velsignet med god vannkvalitet og ofte kaldt og deilig vann.

 

Ikke bare spiser coca cola og liknende, også juice, opp budsjettet, men det ødelegger også kroppen. Man betaler for å bli feit og usunn. På mange måter er det like ille eller til og med verre enn å røyke.

 

Ville bare fremheve et godt råd fra din side, vann er tross alt nesten helt gratis, så ikke bare er det et godt helseråd, men også et godt økonomisk råd.

 

Egentlig er faktisk juice nesten like ille som coca cola og andre slike drikker. Slikt bør komme med helseadvarsel på samme måte som sigaretter. Bilder av feite folk, ødelagte hjerter & blodårer, diabetesføtter (eventuelt koldbrannføtter), bilder av folk som har hatt hjerteinfarkt osv osv...

 

Jeg drakk en del lettbrus før, men har kuttet dette tvert. Nå for tiden går det mest i vann til de meste måltider. Det eneste er at det går en del penger med til øl. 

 

Sett av 10k til sparing hver måned og sett så av penger til faste avgifter samt mat.

 

Ut fra budsjettet ditt så mener jeg at 12K per måned burde være mulig å spare hver måned, men si 10 hvis du ikke vil knipe alt for hardt.

 

Selv hadde jeg spart i en miks av bank/indeks fond/eiendomsfond som betaler utbytte/obligasjon. Men dette kommer an på hva du ser for deg framover av planer.

 

Du er 28år, arbeidsmarked/relasjoner/damer? kan endre dine bostedskrav, så hvorfor binde all kapital opp i bolig som sikkert er mindre verdt den dagen du behøver å flytte på deg?

Det er ikke dumt det med å sette pengene på en egen sparekonto hver måned. Jeg tror nok også at det skulle kunne være mulig for meg å spare 12.000 i måneden, men da må jeg knipe inn en del på matbudsjettet og kulturbudsjettet mitt. Nå er jeg singel, og en naturlig del av kontakten med venner og damer koster penger. 

 

Planen min var opprinnelig at jeg skulle spare en del i fond, men ettersom jeg har en tro på at jeg skal kunne komme meg inn på boligmarkedet i løpet av et år og aksjemarkedet er på all time high, så vil jeg ikke binde opp sparemidler der for øyeblikket. Setter alt på innskuddskonto. Hadde jeg hatt et lengre perspektiv så ville jeg plassert midlene mine andre plasser. Er jo egentlig håpløst å spare på innskuddskonto med tanke på inflasjon og lave renter. 

Har ikke veldig mange bindinger til Oslo, men på grunn av jobbsituasjon tror jeg at jeg vil bli værende her i minst 5 år. Da vil jeg ikke bli boende i kollektiv for lenge, og leieprisene blir for høye hvis jeg skal bo alene. 

 

Lenke til kommentar

 

 

Når det gjelder drikke så er vann den ultimate tørstedrikken :)

Vann er fantastisk, spesielt i et land som Norge som er velsignet med god vannkvalitet og ofte kaldt og deilig vann.

 

Ikke bare spiser coca cola og liknende, også juice, opp budsjettet, men det ødelegger også kroppen. Man betaler for å bli feit og usunn. På mange måter er det like ille eller til og med verre enn å røyke.

 

Ville bare fremheve et godt råd fra din side, vann er tross alt nesten helt gratis, så ikke bare er det et godt helseråd, men også et godt økonomisk råd.

 

Egentlig er faktisk juice nesten like ille som coca cola og andre slike drikker. Slikt bør komme med helseadvarsel på samme måte som sigaretter. Bilder av feite folk, ødelagte hjerter & blodårer, diabetesføtter (eventuelt koldbrannføtter), bilder av folk som har hatt hjerteinfarkt osv osv...

 

Jeg drakk en del lettbrus før, men har kuttet dette tvert. Nå for tiden går det mest i vann til de meste måltider. Det eneste er at det går en del penger med til øl. 

 

Sett av 10k til sparing hver måned og sett så av penger til faste avgifter samt mat.

 

Ut fra budsjettet ditt så mener jeg at 12K per måned burde være mulig å spare hver måned, men si 10 hvis du ikke vil knipe alt for hardt.

 

Selv hadde jeg spart i en miks av bank/indeks fond/eiendomsfond som betaler utbytte/obligasjon. Men dette kommer an på hva du ser for deg framover av planer.

 

Du er 28år, arbeidsmarked/relasjoner/damer? kan endre dine bostedskrav, så hvorfor binde all kapital opp i bolig som sikkert er mindre verdt den dagen du behøver å flytte på deg?

Det er ikke dumt det med å sette pengene på en egen sparekonto hver måned. Jeg tror nok også at det skulle kunne være mulig for meg å spare 12.000 i måneden, men da må jeg knipe inn en del på matbudsjettet og kulturbudsjettet mitt. Nå er jeg singel, og en naturlig del av kontakten med venner og damer koster penger. 

 

Planen min var opprinnelig at jeg skulle spare en del i fond, men ettersom jeg har en tro på at jeg skal kunne komme meg inn på boligmarkedet i løpet av et år og aksjemarkedet er på all time high, så vil jeg ikke binde opp sparemidler der for øyeblikket. Setter alt på innskuddskonto. Hadde jeg hatt et lengre perspektiv så ville jeg plassert midlene mine andre plasser. Er jo egentlig håpløst å spare på innskuddskonto med tanke på inflasjon og lave renter. 

Har ikke veldig mange bindinger til Oslo, men på grunn av jobbsituasjon tror jeg at jeg vil bli værende her i minst 5 år. Da vil jeg ikke bli boende i kollektiv for lenge, og leieprisene blir for høye hvis jeg skal bo alene. 

 

 

 

Ser ut som du har en bra basis i tankegangen din! Det er første steg på veien, BRA!

 

Som du skriver så hold deg unna fond/aksjer hvis du har så kort perspektiv som antydet, også smart.

 

Men: Ikke helt enig i siste bit - sosial omgang med venner og damer trenger ikke koste penger, masse opplevelser som er tilnærmet gratis og de fleste ønsker seg opplevelser sammen med andre, om det koster eller ikke spiller ingen rolle når man mimrer over gode tider. Hva med å ta litt styring og dra folk litt ut av komfort-sonen og prøver litt nye ting? så får du den sosiale biten litt på egne premisser innenfor ditt budsjett.. 

 

Se også finansnerden.no om budsjett - http://www.finansnerden.no/et-budsjett-som-er-lett-a-holde-nei-jeg-tuller-ikke/ 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...