Gå til innhold

Min boligdrøm (Boligsparing etter samlivsbrudd med oppbrukt BSU)


the_dude89

Anbefalte innlegg

Angående sparing og budsjett for å hjelpe i slike situasjoner, så er det få ting som er mer undervurdert og hjelper mer enn å lage et regnskap.

 

Alt du bruker av penger, i kategorier og til de forskjellige enhetene du betaler til. Da får du en langt bedre forståelse for hva du bruker penger på, og kan dermed sette opp mer realistiske budsjett, og stramme inn der du ser at det finnes unødvendig høyt forbruk.

 

Å sette opp budsjett uten å ha regnskap blir som å famle rundt i mørket. Å føre regnskap krever litt arbeid, men ikke allverden. Det er ikke verre enn å føre inn i regnskapet på slutten av hver måned alt som har foregått på din konto. Det kan kanskje høres ut som pirkete arbeid, men det er noe som ikke tar mer enn en halvtime en gang per måned. Bruker du et regnskapsprogram med litt greie funksjoner, vil det automatisk føre inn kostnadene dine i kategoriene du velger og til enhetene du betaler til og du vil kunne se en veldig grei oversikt over hva du bruker penger til og hvor.

 

Jeg kan selv anbefale et gratis regnskapsprogram kalt "kmymoney" til GNU/Linux, noe som forutsetter at du installerer GNU/Linux eller har dette. Dette programmet har alle nødvendige funksjoner og er enkelt å bruke. Det har også funksjoner for automatisk nedlastning av kontooversikter osv, med kompatible protokoller. Da er du ikke engang nødt til å føre ting inn manuelt, men det fortusetter at din bank støtter visse protokoller for regnskapsføring.

 

Programmet inkluderer også budsjettering, noe som er svært enkelt om man har et regnskap. Da kan man enkelt se hvor mye man f.eks bruker på restauranter, og si til seg selv at der kan man stramme inn litt. Bruker man X antall kroner på restauranter hvert år kan man sette seg et mål om å redusere dette til Y antall kroner per år i et budsjett for neste år.

 

Uansett, ikke undervurder regnskap over privatøkonomi. Det kan hjelpe deg å få en svært god oversikt, noe som igjen kan hjelpe deg å spare penger med enkle grep. Du er kanskje ikke engang bevisst over dine egne forbruksmønstre, og det kan hende du lett kan spare penger på områder med unødvendig forbruk eller sløseri.

 

For min del var det absolutt verdt det. "Timebetalingen" ved å sette opp regnskap og budsjett var enorm. Altså pengene jeg sparte ved å gjøre dette fordelt på tiden det tok å føre regnskap og håndtere budsjett.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Status Quo to måneder etter forrige innlegg.

Status Quo på boligmarkedet er at det i januar/februar var et svært gunstig tidspunkt å kjøpe på, mens prisene nå beveger seg oppover igjen.

 

Ser en bakover i tid har for eksempel min egen leilighet steget med 25000 kr/måned i verdi siden den gang jeg kjøpte for fire år siden. Det vil si langt over en million kroner. I samme periode har rentekostnadene på lånet ligget på rundt 2000 kroner. Og fellesutgiftene på 3000 kr per måned er langt mindre enn halvparten av det du betaler i kollektivet ditt.

 

Selv om du har et håp om at prisene skal synke fremover bør du også lage et alternativt budsjett hvor du regner inn sannsynlig prisstigning på boligmarkedet i de årene du ønsker å leie.

Lenke til kommentar

 

 

 

Når det gjelder drikke så er vann den ultimate tørstedrikken :)

Vann er fantastisk, spesielt i et land som Norge som er velsignet med god vannkvalitet og ofte kaldt og deilig vann.

 

Ikke bare spiser coca cola og liknende, også juice, opp budsjettet, men det ødelegger også kroppen. Man betaler for å bli feit og usunn. På mange måter er det like ille eller til og med verre enn å røyke.

 

Ville bare fremheve et godt råd fra din side, vann er tross alt nesten helt gratis, så ikke bare er det et godt helseråd, men også et godt økonomisk råd.

 

Egentlig er faktisk juice nesten like ille som coca cola og andre slike drikker. Slikt bør komme med helseadvarsel på samme måte som sigaretter. Bilder av feite folk, ødelagte hjerter & blodårer, diabetesføtter (eventuelt koldbrannføtter), bilder av folk som har hatt hjerteinfarkt osv osv...

 

Jeg drakk en del lettbrus før, men har kuttet dette tvert. Nå for tiden går det mest i vann til de meste måltider. Det eneste er at det går en del penger med til øl. 

 

Sett av 10k til sparing hver måned og sett så av penger til faste avgifter samt mat.

 

Ut fra budsjettet ditt så mener jeg at 12K per måned burde være mulig å spare hver måned, men si 10 hvis du ikke vil knipe alt for hardt.

 

Selv hadde jeg spart i en miks av bank/indeks fond/eiendomsfond som betaler utbytte/obligasjon. Men dette kommer an på hva du ser for deg framover av planer.

 

Du er 28år, arbeidsmarked/relasjoner/damer? kan endre dine bostedskrav, så hvorfor binde all kapital opp i bolig som sikkert er mindre verdt den dagen du behøver å flytte på deg?

Det er ikke dumt det med å sette pengene på en egen sparekonto hver måned. Jeg tror nok også at det skulle kunne være mulig for meg å spare 12.000 i måneden, men da må jeg knipe inn en del på matbudsjettet og kulturbudsjettet mitt. Nå er jeg singel, og en naturlig del av kontakten med venner og damer koster penger. 

 

Planen min var opprinnelig at jeg skulle spare en del i fond, men ettersom jeg har en tro på at jeg skal kunne komme meg inn på boligmarkedet i løpet av et år og aksjemarkedet er på all time high, så vil jeg ikke binde opp sparemidler der for øyeblikket. Setter alt på innskuddskonto. Hadde jeg hatt et lengre perspektiv så ville jeg plassert midlene mine andre plasser. Er jo egentlig håpløst å spare på innskuddskonto med tanke på inflasjon og lave renter. 

Har ikke veldig mange bindinger til Oslo, men på grunn av jobbsituasjon tror jeg at jeg vil bli værende her i minst 5 år. Da vil jeg ikke bli boende i kollektiv for lenge, og leieprisene blir for høye hvis jeg skal bo alene. 

 

 

 

Ser ut som du har en bra basis i tankegangen din! Det er første steg på veien, BRA!

 

Som du skriver så hold deg unna fond/aksjer hvis du har så kort perspektiv som antydet, også smart.

 

Men: Ikke helt enig i siste bit - sosial omgang med venner og damer trenger ikke koste penger, masse opplevelser som er tilnærmet gratis og de fleste ønsker seg opplevelser sammen med andre, om det koster eller ikke spiller ingen rolle når man mimrer over gode tider. Hva med å ta litt styring og dra folk litt ut av komfort-sonen og prøver litt nye ting? så får du den sosiale biten litt på egne premisser innenfor ditt budsjett.. 

 

Se også finansnerden.no om budsjett - http://www.finansnerden.no/et-budsjett-som-er-lett-a-holde-nei-jeg-tuller-ikke/ 

Takk for tipsene. Jeg er flink til å finne på ting som ikke koster så mye penger. For eksempel: Skiturer, turer sponset av jobb, turer i Marka, trening i naturen i steden for treningssenter. Men jeg trives utrolig godt med å gå på byen og drikke øl med venner. Det gir meg rett og slett for mye glede til at jeg skal kunne kutte det ut :) Men ja, det gjelder vel bare å ta to øl ute isteden for 8! 

Lenke til kommentar

Angående sparing og budsjett for å hjelpe i slike situasjoner, så er det få ting som er mer undervurdert og hjelper mer enn å lage et regnskap.

 

Alt du bruker av penger, i kategorier og til de forskjellige enhetene du betaler til. Da får du en langt bedre forståelse for hva du bruker penger på, og kan dermed sette opp mer realistiske budsjett, og stramme inn der du ser at det finnes unødvendig høyt forbruk.

 

Å sette opp budsjett uten å ha regnskap blir som å famle rundt i mørket. Å føre regnskap krever litt arbeid, men ikke allverden. Det er ikke verre enn å føre inn i regnskapet på slutten av hver måned alt som har foregått på din konto. Det kan kanskje høres ut som pirkete arbeid, men det er noe som ikke tar mer enn en halvtime en gang per måned. Bruker du et regnskapsprogram med litt greie funksjoner, vil det automatisk føre inn kostnadene dine i kategoriene du velger og til enhetene du betaler til og du vil kunne se en veldig grei oversikt over hva du bruker penger til og hvor.

 

Jeg kan selv anbefale et gratis regnskapsprogram kalt "kmymoney" til GNU/Linux, noe som forutsetter at du installerer GNU/Linux eller har dette. Dette programmet har alle nødvendige funksjoner og er enkelt å bruke. Det har også funksjoner for automatisk nedlastning av kontooversikter osv, med kompatible protokoller. Da er du ikke engang nødt til å føre ting inn manuelt, men det fortusetter at din bank støtter visse protokoller for regnskapsføring.

 

Programmet inkluderer også budsjettering, noe som er svært enkelt om man har et regnskap. Da kan man enkelt se hvor mye man f.eks bruker på restauranter, og si til seg selv at der kan man stramme inn litt. Bruker man X antall kroner på restauranter hvert år kan man sette seg et mål om å redusere dette til Y antall kroner per år i et budsjett for neste år.

 

Uansett, ikke undervurder regnskap over privatøkonomi. Det kan hjelpe deg å få en svært god oversikt, noe som igjen kan hjelpe deg å spare penger med enkle grep. Du er kanskje ikke engang bevisst over dine egne forbruksmønstre, og det kan hende du lett kan spare penger på områder med unødvendig forbruk eller sløseri.

 

For min del var det absolutt verdt det. "Timebetalingen" ved å sette opp regnskap og budsjett var enorm. Altså pengene jeg sparte ved å gjøre dette fordelt på tiden det tok å føre regnskap og håndtere budsjett.

 

Jeg bruker en app som heter "Money manager". Den er veldig grei. Man kan lage sine egne kategorier og samle data fra flere kontoer i en oversikt.  Synes kanskje ikke helt at nettbankfunksjonen hos banken min er god nok. 

Lenke til kommentar

 

Status Quo to måneder etter forrige innlegg.

Status Quo på boligmarkedet er at det i januar/februar var et svært gunstig tidspunkt å kjøpe på, mens prisene nå beveger seg oppover igjen.

 

Ser en bakover i tid har for eksempel min egen leilighet steget med 25000 kr/måned i verdi siden den gang jeg kjøpte for fire år siden. Det vil si langt over en million kroner. I samme periode har rentekostnadene på lånet ligget på rundt 2000 kroner. Og fellesutgiftene på 3000 kr per måned er langt mindre enn halvparten av det du betaler i kollektivet ditt.

 

Selv om du har et håp om at prisene skal synke fremover bør du også lage et alternativt budsjett hvor du regner inn sannsynlig prisstigning på boligmarkedet i de årene du ønsker å leie.

 

Dette er så klart riktig. Det er noe jeg har tenkt på, men jeg tror ikke boliglånsprisene skal veldig mye opp i noe scenario. Boliglånsrentene blir ikke lavere nå, 5*bruttoinntekt-regelen blir trolig værende, det bygges masse og innvandringen er lav.

 

Det er heller ikke 100% nødvendig for meg å eie mitt eget sted. Får man en eksplosiv vekst slik man hadde i 2016, så lar jeg være å kjøpe. Da leier jeg heller en leilighet på egenhånd. Prisene i Oslo er for høye allerede sammenlignet med andre norske byer..

Lenke til kommentar

Dette er så klart riktig. Det er noe jeg har tenkt på, men jeg tror ikke boliglånsprisene skal veldig mye opp i noe scenario. Boliglånsrentene blir ikke lavere nå, 5*bruttoinntekt-regelen blir trolig værende, det bygges masse og innvandringen er lav.

 

Det er heller ikke 100% nødvendig for meg å eie mitt eget sted. Får man en eksplosiv vekst slik man hadde i 2016, så lar jeg være å kjøpe. Da leier jeg heller en leilighet på egenhånd. Prisene i Oslo er for høye allerede sammenlignet med andre norske byer..

Søker en på forumet bakover i tid finner en mange historier fra personer som forutser prisnedgang på boligmarkedet. Fellesnevneren for disse er at de har tapt store summer hver eneste måned på dennne gamblingen.

 

Som sagt tror jeg det er lurt å sette opp to budsjetter, ett basert på hva du tror/håper prisutviklingen blir (som du jo allerede har gjort) og ett basert på sannsynlig prisutvikling. Differansen mellom disse to er kostnaden på veddemålet ditt.

Endret av Tastaturskriver
Lenke til kommentar

Joda, ok. 

La oss ta utgangspunkt i denne leiligheten:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=114122273&fks=114122273
Den ble solgt for 2,7 millioner i slutten av februar 2018.

 

Jeg forventet pre-2018 at prisene skulle falle 5% til i Oslo-området i løpet av 2018. Nå har prisene steget 4% siden nyttår. Estimert pris på leiligheten over på starten av året var da 2,6. Dersom prisene skulle falle fra dette nivået med 5% ville prisen vært 2,46 millioner. Det har jeg akkurat råd til i løpet av året. 

 

Jeg tror ikke man ser en vekst som er større enn 2-3% fra nå av og frem til jul. La oss si 2,5%: 

Altså 1,025*2,7=2.767.500

 

Nå er det uansett slik at jeg, som jeg skriver over, ikke vil sette meg i helt sinnsyk gjeld. Det er noe deilig befriende ved å være gjeldsfri. Det er også noe deilig ved å eie sitt eget sted, men ikke for en hver pris. Jeg har for øyeblikket uansett ikke råd til leiligheten over, og den er på smertegrensen hva størrelse angår. En svært liten andel av leilighetene i Oslo er mulige å kjøpe for lavtlønnende. Google: Sykepleierindeksen. Hvis prisene skulle stige veldig mye mere, så blir det leiemarkedet på meg for godt. Risikoen er med prisene som er nå er for høy, selv hvis jeg skal bli boende her i fem år. I innlegget over legger du opp til at jeg har mulighet til å kjøpe hva jeg vil i dag, men faktisk er det ikke mulig for meg å kjøpe leiligheter hvor jeg tror jeg kan trives for øyeblikket. 


 

Endret av the_dude89
Lenke til kommentar

Hvorfor må trådstarter absolutt bo i Oslo istedenfor et område et stykke utenfor Oslo?

Det har rett og slett med livssituasjonen min å gjøre. Hadde jeg hatt min egen familie ville nok dette stilt seg litt annerledes. Men jeg jobber i Oslo og har flesteparten av vennene mine i Oslo. Nå er det ikke slik at jeg må bo i Oslo sentrum, men jeg vil bo innen 15 minutter med kollektivtrafikk. Det er rett og slett med tanke på at jeg ønsker å få venner på besøk, ha muligheten til å sykle til jobb og slippe å bruke så lang tid på transport. Vennene mine bor også i stor grad litt øst for Sentrum, så da er det naturlig å plassere seg der. 

Jeg er fullt klar over at toget bare bruker 15 minutter fra Holmlia og at det ikke er noen menneskerett å bo innenfor ring 3, men da tar jeg heller et par år til på leiemarkedet hvis prisene skulle bykse oppover igjen. 

Lenke til kommentar

Status Quo to måneder etter forrige innlegg. Tar gjerne kommentarer på forbruket mitt fra dere andre som sparer. Er det områder der dere ser at jeg kan knipe inn? Jeg er altså en mann på 28 år. Har holdt oversikt over alle utgiftene mine siden midten av desember.

 

Her er forbruket per måned basert på utgiftene i januar og februar:

 

Faste utgifter:

Husleie 6700

Strøm  340

Fagforening 325

Trening 300

Internett 315

Mobil 300

Forsikring 72,5    

=8352,5

 

Sosialt:

Byturer 1500

Restaurant 1350

Konserter 150

Sportsarrangement 500

Kino 65

=3565

 

Mat&Drikke

Mat 3000

Øl/pol/taxfree 750

Kantine på jobb 300

=4050

 

Diverse

Kollektivtransport 700

Klær 650

Ferie 550

Husholdningsutgifter 300

Frisør 100

=2300

 

Jeg synes 3000 på mat i tillegg til 300 på kroner virker litt mye. Jeg ligger nok 2000 - 2500 NOK og spiser bra.

 

Mobiltelefon til 300 virker som litt mye. Sjekk ut Chess 1 GB. 

 

Ellers synes jeg at sosialbudsjettet virker litt stort, men det blir kanskje at produkt av å ikke ha egen leilighet hvor en kan be folk til.

Lenke til kommentar

 

Status Quo to måneder etter forrige innlegg. Tar gjerne kommentarer på forbruket mitt fra dere andre som sparer. Er det områder der dere ser at jeg kan knipe inn? Jeg er altså en mann på 28 år. Har holdt oversikt over alle utgiftene mine siden midten av desember.

 

Her er forbruket per måned basert på utgiftene i januar og februar:

 

Faste utgifter:

Husleie 6700

Strøm  340

Fagforening 325

Trening 300

Internett 315

Mobil 300

Forsikring 72,5    

=8352,5

 

Sosialt:

Byturer 1500

Restaurant 1350

Konserter 150

Sportsarrangement 500

Kino 65

=3565

 

Mat&Drikke

Mat 3000

Øl/pol/taxfree 750

Kantine på jobb 300

=4050

 

Diverse

Kollektivtransport 700

Klær 650

Ferie 550

Husholdningsutgifter 300

Frisør 100

=2300

 

Jeg synes 3000 på mat i tillegg til 300 på kroner virker litt mye. Jeg ligger nok 2000 - 2500 NOK og spiser bra.

 

Mobiltelefon til 300 virker som litt mye. Sjekk ut Chess 1 GB. 

 

Ellers synes jeg at sosialbudsjettet virker litt stort, men det blir kanskje at produkt av å ikke ha egen leilighet hvor en kan be folk til.

 

Ja, jeg tror det nok skal være mulig å presse ned matbudsjettet med 500 kroner i måneden. Vil ikke si at jeg spiser veldig luksuriøst, men jeg spiser ganske store og kjøttbaserte måltider siden jeg trener en del. Har vurdert å spise mer vegetar og supper, men har ikke kommet i gang med det. Det krever litt ekstra innsats. Tror også at posten er litt større enn den kunne vært pga. den er beregnet med utgangspunkt i 2 måneder hvor jeg startet med et tomt kjøleskap og tomt tørrskap.

 

Sosialbudsjettet er nok stort fordi jeg alltid blir med på alt jeg blir bedt med på. Har nesten vært ute hver helg siden starten av desember.

 

Jeg vil se om jeg greier å spare disse 500 kronene og samtidig kanskje finne på sosiale aktiviteter som koster litt mindre penger i månedene som kommer.    

Lenke til kommentar

Det er MANGE ting det går an å stramme inn på i den oversikten.

Enig i det, men nå tror jeg dette handler om å finne et forbruksnivå man er komfortabel med over tid. Det er vanskelig å vite hvor lenge jeg vil fortsette med sparingen jeg holder på med nå, i og med at utviklingen i boligmarkedet er så usikker. Jeg er i hvert fall superfornøyd med å ha vridd forbruket mitt vekk fra forbruksvarer til opplevelser. Tenker at så lenge det jeg bruker penger på gjør meg lykkelig, så kan jeg utsette boligkjøpet litt. Derfor tenker jeg at alkohol på byen og mat er de stedene det er lett å kutte, i og med at det ikke gjør meg så mye lykkeligere.

 

Vanligvis har jeg brukt mye penger på klær og elektronikk. Her har jeg tatt et aktivt valg om å legge igjen så lite penger som mulig de neste månedene/årene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dere som har vært på visninger den siste tiden - Hva er deres tanker om boligmarkedet i Oslo nå? 
Mitt inntrykk er at det er i ferd med å koke over igjen, dessverre. Spesielt blant leilighetene jeg ser en del på, det vil si bruktboliger med størrelse rundt 30-45m^2. Håper det roer seg etter påske..

Lenke til kommentar

Dere som har vært på visninger den siste tiden - Hva er deres tanker om boligmarkedet i Oslo nå? 

Mitt inntrykk er at det er i ferd med å koke over igjen, dessverre. Spesielt blant leilighetene jeg ser en del på, det vil si bruktboliger med størrelse rundt 30-45m^2. Håper det roer seg etter påske..

 

Litt utenfor Oslo har det begyndt å gå bedre igjen også.  Der er flere i mitt nærmiljø som har blitt solgt til prisantydning rett etter første visning.  Normalt går det "rett vei" frem mot sommer, noe jeg også håper blir tilfeldet denne gangen ettersom jeg selv skal selge om en måned...

 

30 m2 vil jeg iøvrig kalde for oppholdsrom, ikke bolig.  Joda, det går greit å overleve på så lite plass når man er 20 år og studerende, men det vil føles som et fengsel når man blir litt eldre. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...