Gå til innhold

En selvflygende drone skal frakte gods og lande på sjøen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke havner tenker de på? Singapore etc. Ligger skipene på anker i hundretalls i kø utenfor havna for å laste og losse. Ekstremt travelt farevann. Urealistisk at det skal holdes av plass for dronelastefly. Flyfrakt med på passasjerfly og andre globale fraktselskapet er allerede godt innarbeidet. Droner støyer og utgjør en sikkerhetsrisiko om det får tekniske problemer, krasjer med fugler etc. Slike transportløsninger er kansje ideelt som militærlogistikk under strid? Kombo som våpenplatform og logistikk.

 

Boeing 747 er vel de dyreste frakflyene også mht drivstoff forbruk. Med millionutgifter fra Sanghai til LA, så er vel pilotlønn veldig marginalt. En ev. ressenans for sjøfly er interessant i seg selv, spesielt i Sanfransisco hvor de enkelt kan utrustes om til brannslukking.

Lenke til kommentar

Singapore, Hamburg og San Fransisco, for å nevne tre store havner, har fraktmuligheter fra hele verden, og selvsagt også seg i mellom. Jeg tror ikke det er der potensialet er størst.

Jeg tror slike fly kan bli supert fra mellomstore til mellomstore havner og fra mellomstore til små havner. Trenger man fersk frukt fra en middels-by i Brasil levert til Trondheim eller Tromsø eller kanskje Kirkenes, så kan man bestille det via ett slikt fly, og sende fersk fisk i retur?

En kjempemuligheter vil jeg si. -Og om man kan bestille ett slikt fly til direkteforbindelse, eller med kun en-to mellomlandinger så vil det sikkert gå like raskt som med vanlige transportfly hvor frakten i dag må via store hub'er før den sendes mellom kontinenter.

Lenke til kommentar

man burde kanskje vurdere å bruke ekranoplan som fraktfly for lett og dyrt hastegods . fly som flyr lavt på luftputen mellom fly og sjø kan bygges enormt store og sakteflygende så de er drivstofføkonomiske . sovjet bygde jo en del av dem - noen bar utskytningsramper for menge store raketter og noen hadde kapasitet for tusen utstyrte soldater . det bør være mulig å bygge luftputefly med fks 500 tonns lasteevne og for mye gods og evt passasjerer vil de være lønnsomme .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

man burde kanskje vurdere å bruke ekranoplan som fraktfly for lett og dyrt hastegods . fly som flyr lavt på luftputen mellom fly og sjø kan bygges enormt store og sakteflygende så de er drivstofføkonomiske . sovjet bygde jo en del av dem - noen bar utskytningsramper for menge store raketter og noen hadde kapasitet for tusen utstyrte soldater . det bør være mulig å bygge luftputefly med fks 500 tonns lasteevne og for mye gods og evt passasjerer vil de være lønnsomme .

 

Ekranoplan(eller egentlig GEV) var det første jeg tenkte på også når jeg leste artikkelen :) Men ikke bland det med luftpute, bakke effekt er noe annet enn luftpute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...