Gå til innhold

C er snart fult, hjelp!


newbiebe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde det vært min maskin hadde Windows.old og Recovery ligget ganske høyt på listen over ting å slette. Sjekk for sikkerhetsskyld at du ikke har personlige filer du trenger i noen av katalogene.

Hvis du ikke vil slette er det bare å sikkerhetskopiere en annen plass. F.eks 32 GB eller større USB-minne.

 

Du kan nok rimelig trygt kjøre diskopprydding så lenge maskinen din fungerer greit med den versjonen av Windows du kjører nå.

Lenke til kommentar

Bruk dette programmet.

https://www.jam-software.com/treesize_free/features.shtml?language=EN

 

Så vil du finne ut hvilke ting som tar x y z plass.

Sett rapportering/view til GB.

Etter det kan du komme tilbake med mere spesifikke spørsmål i tråden din.

Eventuelt noe skjermbilder fra treesize scan.

 

29GB ledig er jo en god del da. Ca 25%.

 

Hvis PC har mye minne så hjelper det å slå av hibernation. https://www.howtogeek.com/howto/15140/what-is-hiberfil.sys-and-how-do-i-delete-it/

Bruk en av de foreslåtte spacesnifferne og fortell hva den sier. Ellers klarer ingen å hjelpe deg.

 

Bruker WinDirStat for grafisk visualisering.

 

https://windirstat.net/

 

 

Ble det riktig nå? Er bilder på side 2... 

Lenke til kommentar

Hadde det vært min maskin hadde Windows.old og Recovery ligget ganske høyt på listen over ting å slette. Sjekk for sikkerhetsskyld at du ikke har personlige filer du trenger i noen av katalogene.

 

Hvis du ikke vil slette er det bare å sikkerhetskopiere en annen plass. F.eks 32 GB eller større USB-minne.

 

Du kan nok rimelig trygt kjøre diskopprydding så lenge maskinen din fungerer greit med den versjonen av Windows du kjører nå.

Jeg har en extern harddisk.. kan jeg bare klipp og lim windows.old mappen og plasser den på hardisken? Eller blir det på en måte ødelagt ved å flyttes på den måten?. 

 

Må google hvordan jeg tar en sikkerhetskopiering, så legge den over på harddisken. 

 

Er disse trygge å trykke på? den nederste ihvertfall?

post-394071-0-59450200-1515843929_thumb.jpg

Lenke til kommentar

under diskopprydding så står det "tidligere windows instillinger", den er på 30 GB.

Er den trygg å slette? Kan jeg gjenopprett pc'en til fabrikkinstillinger selv nå den er slettet?

 

Du kan trygt slette alt der, men vær klar over at da kan du ikke rulle tilbake til en tidligere Windows verson. Personlig sletter jeg alt der, men så har jeg en backup fil jeg kan legge tilbake om noe skulle gå galt en dag. Jeg bruker Acronis True Image Home til å ta backup.

Lenke til kommentar

 

under diskopprydding så står det "tidligere windows instillinger", den er på 30 GB.

Er den trygg å slette? Kan jeg gjenopprett pc'en til fabrikkinstillinger selv nå den er slettet?

 

Du kan trygt slette alt der, men vær klar over at da kan du ikke rulle tilbake til en tidligere Windows verson. Personlig sletter jeg alt der, men så har jeg en backup fil jeg kan legge tilbake om noe skulle gå galt en dag. Jeg bruker Acronis True Image Home til å ta backup.

 

Holder på med sikkerhetskopiering akkurat nå. I tilfelle noe går galt. 

Windows.old er noe jeg ville slette helt uten å bekymre meg. 

Lenke til kommentar

Noen tips til hvordan jeg får fikset dette plass-problemet?
Nå når jeg får slettet mappen som heter "old" eller noe så er jeg jo tilbake til start. Fortsatt liten plass igjen.... 
OMG hva har jeg gjort! *panikk*
Sitter å tar sikkerhetskopiering.  Sjekker "min data" og nå har jeg plutselig 49GB ledig! Jeg sverger. Jeg har ikke slettet så mye som en liten fjert en gang. Skal ta et nyt screeshot av det programmet når sikkerhetskopieringen er ferdig. Apropos det... filen var på 200GB og noe. Det høres ikke riktig, men jaja. Har en extern harddisk på 2TB så det går vell bra   :eek:  

Har jeg nevnt at jeg er litt noob når det kommer til pc?
 

Endret av newbiebe
Lenke til kommentar

Jeg regner med at du har tømt papirkurven?

Den var ikke så stor (under 1GB). Men ja den er slettet. 

Skal ta sikkerhetskopiering. Så diskopprydding også ccleaner. Så skal jeg ta et nytt screenshot med det programmet. 

Veldig rart hvordan det plutselig ble mye plass :S 

Lenke til kommentar

Jeg.

 

ja jeg skjønner det, mitt tips vil være å slutte å bruke den, den er gammel og upålitelig og treg, partisjoner opp heller den store disken din i en liten til Windows og en stor til spill/program/film osv.

 

Det klarer du fint hvis du kan å installere windows. hvis du trenger hjelpe kan jeg gi deg noen guider.

Lenke til kommentar

Du kan komprimere en SSD, men det øker slitasjen en del på disken og generelt ikke er så vanlig å gjøre. Greit nok så lenge det står en ny/slitesterk SSD i maskinen. Bruker selv en SSD til pagefile og andre buffer p.g.a hastigheten.

 

Her er et brukervennlig program til å pakke ned kataloger med underkataloger med respons på hvor mye du har spart.

 

https://github.com/ImminentFate/CompactGUI/releases

 

Dette programmet er vel noe restriktivt i hva det er villig til å komprimere, men kjekt til å komprimere ned spill og programmer. Har gjort dette på min 1 TB snurredisk og det er mye å tjene på det på mange titler. Har ikke noe eksakte tall men det er godt over 100 GB spart. Ønsker du å ta vare på SSD'en og gjøre minst mulig reinstallasjon er dette en minimal effort løsning.

 

For å gjøre dette manuelt for hele disken (det skal fungere å pakke ned Windows-katalogen også):

 

Windows-tast + X 

Piltaster til Command prompt (Admin) og trykk enter

Skriv eller lim inn følgende og trykk enter:

compact /C /S /EXE:XPRESS8K c:

 

Det beste er uansett å bare reinstallere W10 etter at du har tatt vare på hva du trenger og være nøye med å installere ting du kan ha på snurredisk til D: etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...